Schildklier

Ik zou in ieder geval niet meer voor mega dosissen gaan. Dat nascent klinkt wel goed. Maar ik denk dat een kleine dosis lugols ook goed is. Ik neem nu ongeveer twee a drie keer per week 200 microgram.

Hoi Pike,

Nee, ik heb geen vaste computer.

Nu heb ik even geen zin om te rekenen.
Hoeveel neem jij dan?
Je zegt: Ik neem nu ongeveer twee a drie keer per week 200 microgram.
is dat dan steeds een druppel per keer? Je kan jha niet minder dan een druppel nemen.
Dan zijn dat toch, als je het 3x neemt, 3 druppels. Ik neem er dus 4. Denk je dat dat zo een verschil is?

Dorothé

Je kan jha niet minder dan een druppel nemen.
Jawel hoor gewoon verdunnen :)

Ik neem twee a drie keer 1 druppel van 200 microgram = max 600 microgram.
Jij neemt 4 druppels van 6250 microgram = 25000 microgram.
Toch een verschil ;)

Dank je.
Doe je dan in het flesje water? Hoe doe je dat met het verdunnen?

Wat kunnen de verschijnselen zijn, als ik dan doorga met de grote hoeveelheid? Mike raadt dit zo aan.
Ik merk uiteindelijk helemaal niets en voel me goed.

Dorothé

Kan je het makkelijks in een pipetfesje doen.
Als die lugols van jou 6,25 mg per druppel is wat dus 6250 microgram en je wil naar plus minus 200 microgram dan moet je dus 30 x verdunnen.
6250/30 = 208 microgram per druppel.
Dus dan neem je een leeg pipetflesje waar je een vol pipetje lugols in doet en daarna doe je er 29 volle pipetjes water bij.
ff schudden en klaar.

Te veel jodium kan volgens sommigen o.a schildier kanker of andere schildklieraandoeningen veroorzaken. Anderen zeggen juist dat hoge dosissen
jodium dit kan voorkomen.

Dank je, Pike. Goed uitgelegd van het verdunnen.
Tja, hoe weet ik nu wat de waarheid is.
Ik heb onderstaand stukje van Mike er even bijgehaald:
Van Lugol’s moet je 1 druppel per 75 kg lichaamsgewicht 2 keer per week gebruiken
Deze druppel(s) oplossen in water met een beetje appelazijn of citroensap. Mensen onder de 75 nemen dus 1 druppel 2 x per week, mensen boven de 75 kg 2 druppels 2 keer per week.
Anti oxidanten tegelijk met jodium is geen goed idee maar levertraan is geen probleem denk ik.
Lugols wordt meestal bewaard met het pipetje als dop dus dat moet kunnen.
jodium wordt juist gebruikt bij een traag werkende schildklier en idd hebben de meeste mensen hiervan last. Sowieso heeft iedereen jodium nodig voor een goed werkende schildklier en aangezien het niet voldoende in onze voeding zit heeft iedereen er baat bij, anders zouden ze het niet aan het zout hebben toegevoegd.
We hebben allemaal een ernstig jodiumtekort, omdat het onvoldoende in onze voeding zit. Suppletie met Lugol’s is wat mij betreft essentieel. Onze schildklier heeft dit spoorelement keihard nodig en de schidlklier regelt 3 essentiele functies: de snelheid van de hartslag, de snelheid van de spijsvertering en de lichaamstemperatuur. Het eten van Keltisch zeezout is onvoldoende om ons jodiumtekort aan te vullen. Net als met zuurstof (waar we eveneens een ernstig tekort aan hebben) moeten we wat kunstgrepen verzinnen en echt supplementeren.

Ik vind dit toch wel heel aannemelijk. Zeker omdat Mike het bij heel veel zaken bij het goede eind heeft.
Maar ik wil natuurlijk jouw raad niet onderuit halen. Ik heb al eens vaker deze vraag hier op het forum gesteld, maar ik krijg nooit een definitief antwoord.

Jij zegt, ergens op dit forum, dat jij hele tijden heel veel genomen hebt. Hoe lang en hoeveel?
Als iemand het definitieve antwoord heeft, ben ik daar zeer dankbaar voor. Ik wil geen kanker veroorzaken.
Dorothé

Maar ik wil natuurlijk jouw raad niet onderuit halen

Maakt mij helemaal niets uit hoor. Je moet doen wat je zelf het beste vind, ik zeg ook niet dat heel veel jodium per definitie slecht is ik zeg dat ik het gewoon niet zeker weet. En dat het een enorm controversieel onderwerp is.

Ik heb al eens vaker deze vraag hier op het forum gesteld, maar ik krijg nooit een definitief antwoord

En dat zal je ook niet krijgen. Daarvoor is er gewoon te weinig onderzoek gedaan en er zijn te veel variabelen.

Jij zegt, ergens op dit forum, dat jij hele tijden heel veel genomen hebt. Hoe lang en hoeveel?
IK weet het niet precies meer maar iig enige jaren af en aan tot 60mg per dag en dat telkens maanden achter elkaar.

Pff, dat is wel heel veel (9,6 druppels per dag), meer dan mijn 25 mg per week. Waarom nam jij zoveel en waarom ben jij daar dan weer mee gestopt? Had jij negatieve reacties?
Dorothé

Deze hoeveelheden worden aanbevolen door voorstanders van mega dosissen jodium.
Ik kreeg er heel veel energie van, betere ontlasting, beter humeur enz . Na verloop van tijd kreeg ik er hoofdpijn van en last van de nek ter hoogte van de schilklier en het positieve effect was weg.
Vandaar dat ik gestopt ben. Nu neem ik gewoon wat extra als aanvulling op de voeding.
Dus wel suppletie maar geen hoge dosis.

Mijn theorie is dat door die mega dosis jodium mijn schildlier veel meer schildkier hormoon ging produceren waardoor mijn cellen eindelijk genoeg hormoon ter beschikking hadden omdat ik normaal gesproken dus veel te weinig had.
Na verloop van tijd gaat de schildlier dit weer down reguleren zodat er toch weer te weinig hormon wordt geproduceerd en de positieve effecten verdwijnen.
Ik heb dit effect ook bij anderen, op diverse fora waar mensen hun ervaringen met jodium beschreven, voorbij zien komen.

Dank je.
Sorry dat ik er nog even op doorga. Ik heb niet megaveel energie, maar genoeg om mijn zware baan te doen, nooit ziek thuis te blijven, op de hoogte te blijven van alle 'komplottheorien', mijn boeken te lezen en natuurlijk het huishouden te doen. Men dacht hierop het forum dat ik bijnieruitputting had, maar ik denk het bijna niet. Mijn ontlasting is zoals altijd, niets bijzonders en migraine heb ik bijna nooit meer.
Mijn humeur is naar anderen toe, altijd al zeer goed. Overal wordt ik de zonneschijn genoemd. Ben ik echter thuis, dan ben ik heel rustig. Dus ik kom heel extravert over en kan iedereen opmonteren, maar eigenlijk ben ik introvert. Ik houd vooral van alleen zijn en rust. Heel raar die contraversie.
Maar goed, ik houd het maar eens in de gaten of ik negatieve effecten ga merken.
Bedankt.
Dorothé

Heb je je basale temperatuur wel eens opgenomen?
http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=474&cod=431&page=

Temperatuurtest

De basale lichaamstemperatuurtest is de meest gevoelige en functionele test om de schildklierfunctie te meten. Deze test -in de jaren ’30 door dr. Barnes ontwikkeld- raakte op de achtergrond met de komst van de bloedtesten. Duidelijk wordt dat deze bloedtesten verre van optimaal zijn en vooral de mildere vorm van hypothyreoïdie over het hoofd zien.
De genoemde temperatuurtest is echter een zeer makkelijk toegankelijke test die door iedereen, in de eigen vertrouwde omgeving, kan worden uitgevoerd. Schattingen van dr. Barnes geven aan dat in Amerika 40% van de volwassenen te maken heeft met een verlaagde schildklierfunctie.
•De temperatuur dient in de morgen, vóór het opstaan en meteen bij het wakker worden, liggend te worden opgemeten onder de arm.
•Neem de temperatuur drie ochtenden achtereen op.
•Vrouwen die menstrueren doen de metingen op de 2e, 3e en 4e dag na de start van de menstruat

Interpretatie meetwaarden:

3 x meting boven 36,4 graden geen hypothyreoïdie
3 x meting beneden 36,4 graden hypothyreoïdie
2 x lage meting * mogelijk hypothyreoïdie

* Tussen 35,8 graden - 36,1 graden en 1 normale meting boven 36,4 graden.

De lichaamstemperatuurmeting kan na 8 weken worden herhaald.

Hoge dosis jodium is enkel goed bij radioactieve straling om de schildklier te beletten de straling op te nemen.

In alle andere gevallen denk ik dat het riskant is jodium te supplementeren tenzij via keltisch zout of kelp.

Hoi Mike,

Ik wil het jou zelf nu toch nog eens voorleggen. Doe ik er goed aan om door te gaan met 2x2 druppels Lugols per week te nemen of moet men op een gegeven moment stoppen?
Bedankt
Dorothé

Dank je. Dan ga ik ervan uit dat dat gebaseerd is op genoeg kennis, want dat heb je.
Ik ga dan door met de 2x2 druppels per week, want ik zit over de 75 kilo.

Dorothé

@Dorothé

Dan ga ik ervan uit dat dat gebaseerd is op genoeg kennis, want dat heb je.

Ja Mike heeft veel kennis en hij zal hierin vast ook gelijk hebben, echter verbaast het me hoe klakkeloos je daarvan uit gaat. Er staan hierboven immers al vele tegenstrijdige berichten van forumleden over de gezonde dosering en al deze leden hebben veel kennis en ervaring. Het internet staat ook bol van -tegenstrijdige- berichten over jodium.
Het valt me op dat je vanaf enkele berichten al terug je eigen jodiumgebruik baseert op een bericht van Mike en alle andere berichten nu zo van tafel afveegt omdat Mike nogmaals beweert dat de hoeveelheid jodium die je neemt in orde is. Mijns inziens werkt het zo niet helemaal.
Ik ben bang dat je het jezelf nu gewoon makkelijk maakt om achter een enkel woord van Mike aan te lopen.

Ik bedoel dit absoluut niet ten nadele van Mike of wie dan ook, maar ook Mike houdt zelf van bronvermeldingen, links, 'bewijzen', etc. en ik wil je dan ook aansporen hier zelf ook meer op te letten.

Ik neem het niet persoonlijk op, hoor, Heksje, vind het zelfs wel een zinvol advies. Dorothe ervaart echter met deze dosering geen negatieve verschijnselen, dus dat zegt mij dat ze hier veilig mee door kan gaan.

Mike

Heb je klachten van je schildklier kijk dan welke voeding of stoffen de werking kunnen verstoren, kijk welke voeding juist goed voor je schildklier is. Vaak zie je eerst veel stress op de bijnieren en daarna een rem op de schildklier, je tempo was te hoog, je eiste teveel van jezelf. Of heb je moeite met jezelf te uiten ook dan kan er bijvoorbeeld weer een emotionele belasting op de schildklier spelen. http://www.leefbewust.com/columns/290116.htm

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan