Schildklier

@ Liesje

Het lijkt erop dat je slijmvliezen van de bovenste luchtwegen overgevoelig reageren op de warme weer en gaan zwellen. Zou het in jouw geval misschien een verschijningsvorm van hooikoorts kunnen zijn en dat staat los van de schildklier.

In dat geval helpt het inzetten van Ribes Nigrum dat zowel werkt op de bijnieren & je allergie.

Bijgaand 2 links die uitgebreid de toepassing van ribes nigrum bespreken :
http://www.naturafoundation.nl/monografie/Ribes_nigrum_bessen.html
https://sites.google.com/site/kruidwis/kruiden-a/ribes-nigrum-zwarte-bes

@viviane, ik heb in geen geval hooikoorts. Als ik in de winter bv een lange fietstocht zou maken en door de inspanning te warm word heb ik hetzelfde verschijnsel, een veel te HEET HOOFD.
Bij de lijst van aandoeningen van de schildklier staat wel iets over temperatuur. maar de ochtendtemp van mij is altijd laag. Ik controleer het al niet eens meer.
Hoogstens dat ik eerstdaags eens de bloedwaardes laat controleren.
Maar specifiek dat hete hoofd kan ik nergens vinden. Zou dus wel moeten dat andere mensen daar last van hebben, omdat er blijkbaar veel mensen zijn met schildklierklachten.
Trouwens, als ik een petje op mijn hoofd zou zetten wordt het alleen maar erger. Ik wil de wind door mijn haren.
Ooit heb ik eens iets gelezen over een tekort aan ..... aan wat? Zwavel. Ik had het toch opgeschreven.

Ik zie dat dat zou moeten staan bij www.hvandervet.nl/pag12.html
Snel even gekeken op deze sites maar dat doe ik vanavond nog wel. Misschien kan ik deze meneer eens kontakten. Ik heb nooit extra zwavel ingenomen. Moet me daar nog maar eens in verdiepen, want ik heb veel last van dat hete hoofd. Bovendien, ik heb een stukje tuin gehuurd en was daar aan het werk in de zon, maar er waren meerdere mensen aan het werk en ze hadden het allemaal warm maar wel "anders" dan ik.

Liesje, heb je geen rosacea? Rood gezicht door inspanning, warmte, etc.
Kan (mede) veroorzaakt worden door een tekort aan maagzuur.

Mark

Remmende effecten op de schildklier

In het kort volgt hieronder een beschrijving van diverse remmende effecten op de schildklierhuishouding (3-7):
Medicijnen en roken
Voorbeelden zijn lithium, de anticonceptiepil, antidepressiva (b.v. Prozac), corticosteroïden (Prednison), bepaalde rontgencontrastvloeistoffen (ipodaat), het anti-epilepticum carbamazepine en Dilantine, het hartritmemedicijn amiodarone, insuline, de antidiabetica tolbutamide en chloorpropamide, het antischimmelmiddel ketocozanole, de antibiotica sulfadiazine, sulfasoxazole, acetazoleamide, 5-Flurorouracil (chemotherapeuticum), Tamoxifen, en bètablokkers.

Thiocyanate in tabak (sigaretten, sigaren en dergelijke) remt de jodium opname.
Pseudohormonen: Pesticiden, insecticiden en andere chemische stoffenEnkele voorbeelden zijn dioxines, MTBE, resmethrin, sumitrhin, PCB´s, DDT, de weekmaker bisfenol A in plastic, chloor, het antibacteriële middel triclosan in schoonmaakmiddelen en cosmetica en vlamvertragers in huishoudelijke apparaten.

Fluor (producten) Fluoride kan, zelfs in concentraties die we als veilig beschouwen, tevens schadelijk zijn voor de schildklier. De Amerikaanse National Research Council zegt in een verslag over de veiligheid van drinkwaterfluoridering dat vooral mensen met een jodiumtekort vatbaar zijn voor die schade. 'Wanneer mensen een lage concentratie schildklierhormoon hebben, lopen zij een groter risico’.

Robert Carton, een milieudeskundige die dertig jaar gewerkt heeft voor de Amerikaanse regering, zegt: 'Fluoride heeft bij gezonde mannen een schadelijk effect op de schildklier vanaf een dosis van 3,5 mg per dag. Bij mannen met een jodiumtekort is dat effect er al bij 0,7 mg per dag.' Bij drinkwaterfluoridering is de concentratie fluoride meestal 1 mg per liter1.
In Nederland begon men in de jaren zestig het drinkwater te fluorideren, totdat in 1970 ongeveer eenderde van de Nederlanders gefluorideerd drinkwater gebruikte. In 1976 is men er weer mee gestopt.

In de jaren zestig en zeventig werd geadviseerd kinderen fluoridetabletjes te geven (4x daags 0,25 mg). Momenteel krijgen schoolkinderen op indicatie nog fluorapplicaties bij de tandarts, en spoelen op sommige scholen kinderen vanaf vijf jaar wekelijks met fluorhoudend mondwater. Van die laatste twee methoden zijn de doseringen lager en deze worden niet ingeslikt’ (8).

Poets met tandpasta zonder fluor. Gebruik geen fluortabletjes of fluorapplicaties. Neem fluorvrije gebitsverzorgende producten.

Gluten en mogelijk nog andere allergenen, zoals melk, ei, noten

Dit geldt vooral wanneer het gaat om een auto-immuun schildklieraandoening, zoals de ziekte van Hashimoto of Graves. Met name glutenintoleranties blijken regelmatig de trigger voor deze vorm van schildklierproblemen. Bij een bloedonderzoeken, waaronder anti TPO, is bij een verhoogde waarde hiervan aanwijzingen dat er sprake is van voedselintoleranties.

Met voedselovergevoeligheidstests zoals IgG gemedieerde voedselovergevoeligheden, exorfinen urinetest, de transglutaminase en gliadine antistoffen-test in ontlasting en/of bloed kunt u proberen te achterhalen welke voeding verstorend werkt.

Zware metalen, zoals kwik, aluminium en lood

Meestal is er geen sprake van een acute vergiftiging, maar een langzame accumulatie van zware metalen in het lichaam. De schildklier is hier gevoelig voor en trekt deze zware metalen aan. Kwik uit amalgaamvullingen (amalgaamvullingen bestaan voor 50% uit kwik) en zware metalen uit verpakkingen van voeding (blik) en uit standaard deodorant producten zijn toxisch voor het lichaam. Via o.a. een harenmineralentest is er onderzoek mogelijk naar te hoge waarden.

Tekorten aan essentiële voedingsstoffen
Denk aan voedingsstoffen zoals het aminozuur tyrosine, vitamine A en D, B12, B2, B 3, magnesium, ijzer, jodium, selenium en zink. Vraag een nutriëntenprofiel bloedtest en/of haarmineraaltest aan om uw behoefte aan deze voedingsstoffen vast te laten stellen.

Tekort aan belangrijke mineralen zoals selenium geven kans op schildklierproblemen. Selenium is nodig voor de omzetting van T4 naar T3 in de lever. Minimaal 20% van T4 wordt in de lever omgezet naar actief T3. Een verslechterde leverfunctie zoals door leververvetting, veel alcohol gebruik of chronisch gebrek aan vitamines en mineralen die nodig zijn voor biotransformatie (ontgifting) kan leiden tot minder omzetting van T4 naar T3.

Voor lange perioden uitsluiten van belangrijke voedingsgroepen, zoals eiwitten en koolhydraten kan tekorten geven en leiden tot een trage schildklier.
Vegetariërs en veganisten moeten bewust andere bronnen van eiwitten binnen krijgen (zoals eiwitpoeder uit bruine rijst, of zaden eiwitpoeder) om niet op lange termijn schildklier problemen te ontwikkelen.

Gebruik van ongefermenteerde soja producten en soja-isoflavonen

Gebruik bij voorkeur gefermenteerde soja producten. Gefermenteerd zijn tempeh, miso, sojasaus en sojayoghurt. Wees matig met ongefermenteerde sojaproducten. Gebruik ze niet dagelijks en maximaal 1 kleine portie per keer. Gebruik geen soja-isoflavonen in supplementvorm.

Remmende voeding

Gebruik van grote hoeveelheden voedingsmiddelen met remmende effecten. Denk aan: rauwe koolsoorten, broccoli, paksoi, witlof, koolrabi, radijs, waterkers, rucola, oostindische kers, gierst, rammenas, rettich, mosterd en spinazie.

Te weinig of te veel jodiumEen tekort aan jodium veroorzaakt krop, een bepaalde vorm van een trage schildklierfunctie. Een te veel aan jodium kan echter ook de auto-immuunreactie tegen de schildklier versterken. Hierdoor neemt de schildklierfunctie af of juist te veel toe. De schildklier heeft niet te weinig maar ook niet te veel jodium nodig.

Rijk aan jodium zijn zeevis, zeewier, sommige supplementen met jodium, kelp en jodium verrijkt zout. Overleg met een natuurdietist of en welke hoeveelheden van deze producten u kunt gebruiken. Via een bloedtest of urinetest kan worden vastgesteld of u de juiste hoeveelheid jodium binnen krijgt.
Supplementen en vezels Bij gebruik van schildklierhormonen en vezelrijke producten, kalkrijke voedingsmiddelen en kalksupplementen, ijzersupplementen. Deze producten kunnen de opname van schildklierhormonen in de darmen afremmen.

Slaapstoornissen

Uit onderzoek blijkt dat door te weinig of een slechte kwaliteit slaap de productie van T3 en T4 af neemt. Pakken bronnen van overmatige stress aan. Neem zo nodig ondersteunende maatregelen. Uit onderzoek blijkt, dat bijvoorbeeld meditatie de hormonale balans kan helpen herstellen.

Melatonine is een hormoon wat in het donker wordt aangemaakt. Het functioneert als een soort 'dirigent' van de hele hormoonhuishouding en heeft daardoor ook invloed op de schildklierhormonen. Door de grote hoeveelheid lampen in huizen, straatverlichting, verlichte kassen, is de aanmaak van melatonine verstoord en sterk verminderd.

Het lijkt raadzaam om gordijnen te kiezen die weinig buitenlicht doorlaten en wekkers e.d. te gebruiken die geen of nauwelijks licht afgeven en televisie, computers en wifi uit te zetten.

Overmatige lichamelijke en/of geestelijke stress

Bij overmatige stress kunnen zowel de productie van TSH, T4, T3, rT3 en schildklierantistoffen ontregelen. Bij een hoge productie van het stress hormoon cortisol vindt er een verminderde omzetting plaats van T4 naar actief T3.

Verzorgingsproducten met chemische toevoegingen

De schildklier is gevoelig voor chemische stoffen. Vermijd verf en verzorgingsproducten met b.v. aluminium, triclosan, synthetische parfum (ftalaten).

Producten die verpakt zijn in blik, aluminium of plastic zijn af te raden. Als u een in plastic verpakt voedingsmiddel of verzorgingsproduct koopt, neem dan een product zonder weekmakers, zoals bisfenol. Vermijd plastic verpakkingen waarop code 3 en 7 staat aangegeven.
Medicatie onjuiste gebruik en/of verpakkingswijzigingenNeem uw schildkliermedicatie (Thyrax, Cytomel, Thyroid Armour e.d.) op de juiste wijze in. Neem altijd dezelfde dosering in. Controleer de verpakking van uw medicatie wanneer u over gaat op een ander merk.

Eet en drink geen calcium- en ijzerrijke voedingsmiddelen (melk, yoghurt, kaas, calcium verrijkte dranken, Roosvicee ferro, lever) en supplementen (multivitamine, kalktabletten, ijzerpillen, floradix) 3 uur voor of na het innemen van uw schildkliermedicijnen. Pas zo nodig de dosering van uw medicijnen aan wanneer u overgaat op een vezelrijkere voeding. Vezels remmen namelijk de opname. http://www.natuurdietisten.nl/news_article.php?cod=691 via http://www.leefbewust.com/2015/nieuws/070815.html

http://www.care2.com/greenliving/mi...gn=Feed:+c2greenliving+(Care2+Healthy+Living)

Mineral Deficiency Linked to Thyroid Diseases
Michelle Schoffro Cook
August 29, 2015
Many naturally-minded health professionals have been recommending the mineral selenium to patients suffering from thyroid conditions for years. New research published in the Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism supports the use of this critical mineral to help address thyroid conditions.

The study published this month found that selenium deficiency was linked to an increased risk of several thyroid diseases, including: autoimmune thyroiditis, hypothyroidism, subclinical hypothyroidism and an enlarged thyroid. Researchers assessed 6,152 people who underwent physical and thyroid ultrasound testing, and participated in dietary and demographic questionnaires. Blood tests were also taken to examine markers for thyroid conditions.

The researchers found a link between those who had selenium deficiencies and suffered from any one of the four thyroid diseases, while those whose selenium levels were normal had a significantly lower risk of having a thyroid disease. They also concluded that supplementing with selenium in those who are deficient may reduce the risk of various thyroid conditions.

The link between selenium and thyroid disease is not surprising considering that selenium is an important mineral for proper thyroid health. It activates an enzyme that aids in the conversion of thyroxine (T4) to triiodothyronine (T3)—two thyroid hormones. While T4 tends to be the focus of many thyroid assessments, it is a less biologically-active version of thyroid hormone than T3, which is a much more active form of thyroid hormone. Insufficient levels of T3 are implicated in many peoples’ thyroid conditions.

Industrial farming is partly responsible for selenium deficiencies. Large-scale commercial farming practices do not replenish minerals like selenium, causing the soil to become depleted and resulting in lower mineral levels in food grown in the soil over time.

Additionally, while the mineral iodine is important to thyroid function, most people get an imbalanced ratio of iodine to selenium due to the addition of iodine in salt. A combination of high iodine and low selenium levels can result in damage to the butterfly-shaped gland situated at the front of the neck. As far back as 1997 research showed that a diet high in iodine and low in selenium can result in thyroid damage, yet this is a common issue in many peoples’ diets.

Other research has shown that selenium supplementation reduces the autoimmune reaction common in thyroid conditions like autoimmune thyroiditis.

Where to Find Selenium

Selenium is predominantly found in tuna, shrimp, sardines, salmon, turkey, cod, oysters, chicken, lamb, scallops, beef and Brazil nuts.

For some people suffering from thyroid conditions, supplementation with 100 to 200 micrograms of selenium may be necessary. Excessive amounts of selenium can be dangerous, so it is important not to exceed this amount without the guidance of a nutritionist or doctor specializing in nutritional medicine. via http://tinyurl.com/p5jcbbu

Er zijn veel mensen die jaar in jaar uit schildklierhormonen slikken, maar er niet echt van opknappen. Wellicht omdat de oorzaak van hun schilklierprobleem een geheel andere is. Misschien is men nooit meer helemaal hersteld van een burn-out en ligt de oorzaak van het schildklierprobleem in de bijnier. Bij zo´n 50 procent van de schildklierklachten is dat ook daadwerkelijk het geval. Uit: Rineke Dijkinga: Alles draait om je hormonen p. 33

Hoi Lievergezond,
Ik ben geen gestressed type daardoor heb ik nooit iets genomen voor de bijnieren.
Mijn schildklierwaardes zijn niet goed, dat is zeker. Hoe weet je dan of er ook iets voor de bijnieren genomen moet worden. En als de bijnieren niet de schuldige zijn dan is de vraag of het kwaad kan om daar iets voor te nemen. Die temp. kan ik meten maar hoe meet ik de bijnieren?
Ik heb de laatste tijd wel bijna iedere dag een periode van erg witte "dooie" vingers. Dit lijkt me in verband te staan met de schildklier.

Of je bijnieren het moeilijk hebben daar kan je ook met je temperatuur achter komen. Je meet je temperatuur drie keer op een dag 3 uur van elkaar en de eerste keer 3 uur na het opstaan (idealiter) en minstens 20 minuten na bewegen en eten en drinken. De gemiddelde van ze waardes zet je in een grafiek met opmerkingen er bij als je bijvoorbeeld supplementen heb opgehoogd/verlaagd of als je ruzie heb gemaakt of je juist heel erg goed voelde, dat soort dingen. Als je gemiddelde temperatuur waardes schommelen dan heb je een primair bijnier probleem (er kan ook nog een schildklier probleem er bij zijn maar hier werk je later aan), als de gemiddelde waardes vrijwel constant zijn maar te laag ligt het aan je schildklier en zijn je bijnieren goed (of je ondersteunt je bijnieren genoeg). Bij een goede schildklier en bijnier functie heb je een stabiele temperatuur van 37,0 graden. Ik herken inmiddels zelf ook goed dat als ik iets verkeerds heb gegeten dat ik het dan ook koud krijg (ik moet ergens mijn energie vandaan halen anders wordt ik draaierig en aan een oplossing waar ik wel tegen kan daaraan ben ik aan het werken).

Als je een tijdje deze grafiek heb gemaakt en duidelijk is hoe de bijnieren en schildklier het doen. Dan begin je eerst met de bijnieren te ondersteunen eerst 1 (van wat je daarvoor wilt nemen). Het kan zijn dat je verandering in de temperaturen ziet maar dat hoeft nog niet. Je wacht tot dat je geen veranderingen meer ziet en er zich een nieuw evenwicht heeft gevormd. Als er nog steeds schommelingen in je temperatuur zit, dan ga je je bijnieren nog meer ondersteunen, weer een extra. En dit niet zolang tot dat je temperatuur stabiel is. Als je teveel bijnierextract neemt kan je hartkloppingen krijgen. Als je een stabiele temperatuur hebt kan je op een zelfde manier je schildklier in stapjes gaan ondersteunen (daarbij moet je met schildklier medicatie op wat meer letten dan alleen temperatuur maar dat weet je vast wel).

Als je temperatuur niet stabiel wordt dan speelt er nog een probleem met toxinen waardoor de bijnieren een probleem blijven. Je moet dan eerst die toxinen aan pakken voordat de bijnieren beter kunnen worden.

Toxische stoffen en zware metalen: onze schildklier lijkt uitermate gevoelig voor toxische stoffen en zware metalen. Denk bijv. aan belasting met BPA (in voedsel uit blik), pcb's, dioxine, kwik (bijv. uit amalgaamvullingen, fructose, vette vis als tonijn en makreel), fluor (vaak in tandpasta, soms in drinkwater), chloor, broom en milieuvervuilende stiffen en pesticides. Deze kunnen de opname van mineralen en sporenelementen blokkeren en daarmee schildklierklachten opwekken of in stand houden. Maar er worden ook veel voedingsstoffen, zoals jodium, verbruikt om toxische stiffen te ontgiften. Dit is dan niet meer beschikbaar voor de schildklier.

Jodiumtekort door zware metalen: Zware metalen als chloor, broom, en fluor hebben nog een extra nadeel: Ze zorgen ervoor dat jodium niet in onze cellen kan worden opgenomen, omdat zij de receptorplek van jodium bezetten, waardoor jodium niet eens kan functioneren.

Overbelasting broom: een heel typisch symptoom van een overbelasting aan broom is een overmaat aan kersrode kleine speldenknopjes vooral op de romp. Broom wordt onder meer gebruikt in bepaalde slijmoplossende hoestdrankjes, parfums en tot een paar jaar geleden als brandvertrager in matrassen en tapijten en computers etc. De oceanen bevatten nog steeds veel broom, omdat het zeer moeilijk afbreekbaar is.

OestrogeendominantieDoor een overmaat aan toxische stoffen en zware metalen die veel mineralen verbruiken en de lever overbelasten, is onze lever niet meer in staat om xenooestrogenen en xenobiotica af te breken. Het gevolg is oestrogeendominantie. Dit kan bij 1 op de 4 vrouwen en mannen tot schildklierproblemen leiden. Het kan overigens ook zijn dat de overmaat aan toxische stoffen heel erg meevalt, maar de persoon in kwestie een te zwakke ontgiftigingscapaciteit heeft.

Je lever speelt een vitale rol
:
Overbelasting van de lever is funest voor onze schildklier.
Of dit nu door te veel suikers, foute vetten, te veel toxins, medicijnen of ontregeling van je bloedsuikerspiegel of insulin komt. Je lever moet het onwerkzame schildklierhormoon T4 omzetten in het werkzame T3. Als je lever te zwaar belast wordt, kan deze taak in het gedrang komen.

Biologisch, onbespoten, onbewerkt voedsel en je darmen en lever optimaal in de watten leggen, lijkt -totdat anders bewezen wordt, de beste aanpak. Dan zijn er nog steeds heel wat toxines die je neit in de hand hebt, maar je beperkt de hoeveelheid wel. Zeker als je ook huidverzorgingsproducten en schoonmaakartikelen aanpast. In: Rineke Dijkinga: Alles draait om je hormonen, p. 311

Dr. Oz and Dr. Weil demonstrate to viewers that women can do a self-test at home for an enlarged thyroid gland by simply raising their chin up and placing their fingertips alongside the trachea where the their Adam’s apple is, and then swallow. If they feel a pronounced movement of a finger-sized or bigger lump moving up and down along the trachea as they swallow, then they may be developing a goiter (enlarged thymus gland) that needs to be examined by their physician.

To ensure that you are getting your recommended daily dose of iodine (150 micrograms), Dr. Weil says that you can get it from foods such as milk and dairy products, seafood such as tuna, sardines, mackerel and shell fish. But the best way is through seaweed—either from dried kelp that is made into a broth for soup, or by taking commercial kelp capsules found in health food stores. http://www.emaxhealth.com/8782/dr-andrew-weils-5-health-essentials-slow-down-aging-advice-dr-oz-show

Ik was wat aan het zoeken over schildklier extract en kwam dit uitgebreide artikel over de schildklier tegen op Westonprice.org:

http://www.westonaprice.org/modern-diseases/best-kept-secret/

Er is ook een (niet zo'n goede) Nederlandse vertaling van dit artikel:
http://www.westonaprice.org/translations/best-kept-secret-dutch-translation/

Ik moet het nog helemaal doorlezen, maar wat me tot nu toe opviel, waren zijn opmerkingen over jodium:

Could the mechanism for this phenomenon be that we used the wrong form of iodine—inorganic instead of organic— as a food supplement, and that this harsh form of iodine actually damages the thyroid tissue enough to trigger our immune systems to react against it?

I have laid out this case to physicians and researchers who have focused on iodine deficiency, and who recommend taking Lugol’s liquid iodine or Iodoral tablets—which contains inorganic potassium iodide as well as organic iodine—but none of them has responded. Iodide is inorganic and harsh, burning flesh and other living matter with which it comes into contact; iodine is organic and gentle, usually cushioned or bound to proteins or other organic matter, providing the benefits of iodine to living matter without the harsh burning interactive effect.

In the mean time, I am recommending that my patients forego the iodized salt on the shelves of their grocery stores and use genuine 80-mineral sea salt instead, which also tastes much better! And, if their organic iodine serum level is low (measured at Boston University’s Iodine Research Lab), to take 4-6 drops of organic iodine (such as Thyactin by TriMedica) after breakfast and supper daily (8-12 drops per day) rather than Lugol’s liquid iodine or Iodoral tablets.

Oftewel: hij is niet zo positief over Lugol's jodium, omdat het naast organische jodium ook het gevaarlijke anorganische jodium bevat, wat mogelijk een auto-immuun reactie kan opleveren en zo juist de schildklier beschadigt.

Ik weet dat ik maar weinig Lugol's (via de huid) kan hebben, zonder dat ik daar hartkloppingen van krijg. Dus dit zou wellicht een verklaring kunnen zijn.

Die andere merken organische jodium die hij noemt, ken ik niet.

Mark

hoi 100% leven: over dat je hartkloppingen zou krijgen vanwege het feit dat je anorganische jodium tot je nam: maar ik vermoed dat je die ook van organische jodium zou krijgen. Een te hard werkende schildklier levert ook die hartkloppingen op (dat had mijn vader). Een teveel aan jodium, daar zit je als auto-immuunziektepersoon toch al snel aan, krijg je ook allerlei typische schildklierklachten, dat heb ik zelf ook al wel gemerkt (brandend gevoel in keel bij adamsappel). En ik krijg het al van kelptabletten die in feite ook bomvol jodium zitten.

Zou zeker kunnen, maar ik neem maar 1 druppel Lugol's (via de huid) per week en dat is al teveel.

Voorafgaand aan de quote in m'n vorige bericht stond het fenomeen waarover hij schrijft:

It is well known that the original cause of most cases of hypothyroidism was iodine deficiency.7 In an effort to deal with that issue in a cost-effective manner, public health officials called for the substitution of iodized salt for non-iodized salt on all our grocery store shelves. This measure has taken the edge off the iodine deficiency problems of yesteryear—although not by any means completely, as good measurements of both organic and inorganic iodine levels in patients’ blood or urine would show. But has anyone in thyroidology stopped to recognize the fact that we have actually substituted many more cases of autoimmune thyroiditis and primary hypothyroidism for the relatively fewer cases of iodine deficiency hypothyroidism that existed previously?

En dan komt dus de quote uit m'n vorige bericht.

Als die anorganische vorm van jodium (iodide) inderdaad schadelijk is of kan zijn, dan is Lugol's dus niet het beste jodium supplement om te nemen. Kelp zou dan beter zijn bijvoorbeeld.

Jodium is erg tricky: te weinig is schadelijk, maar teveel ook. Luisteren naar je lichaam maar weer!

Mark

Iodide is niets anders dan potassium iodide, kaliumjodide. naast gewone jodium heeft je schildklier ook deze vorm nodig. Lugol's is beide en dus niet schadelijk.

Mike

Het ligt aan het percentage Lugol's, maar bedenk dat deze vorm van jodium een veel hogere waarde heeft dan bijvoorbeeld kelp, blaaswier of potassium iodide.

De 5% Lugol's levert per druppel 6,25 mg op.

2 druppels Potassium Iodide levert 150 mcg op, dat is dus 0,15 mg
http://eu.iherb.com/World-Organic-Liquid-Potassium-Iodide-2-fl-oz-59-ml/7775

Een capsule kelp levert vaak als snel meer dan 300 mcg jodium op.

Lugol's is dus veel 'voedzamer' maar dus ook een heftig begin. Het lijkt me zaak of dit te verdunnen of met een mildere vorm van jodium te beginnen.

David Wolfe en velen met hem zijn voorstander van nascent iodine, welke makkelijker opneembaar zou zijn.
http://eu.iherb.com/Harmonic-Innerprizes-Nascent-Iodine-1-fl-oz-30-ml/59940

Mike, dat ziet de schrijver van het artikel dus anders.

Hier een lang artikel van Sally Fallon over jodium, waarbij zowel positieve als negatieve ervaringen met jodium worden gemeld. Lees bijvoorbeeld het hoofdstuk 'Report from Germany':

Here in Germany we are suffering from an epidemic of autoimmune thyroid disease due to the government’s huge campaign to iodize our salt and water.

Meer te lezen in het artikel:
http://www.westonaprice.org/modern-diseases/the-great-iodine-debate/

Mark

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug