Selenium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Dat is precies wat ik vaak lees dat de spijsvertering niet goed werkt zoals hier boven omschreven.
Ik vind dat ik daar een typisch voorbeeld van ben, helaas. zenuwschade, schildklierprobleem, verteringsprobleem en candida. plaatje compleet.
Ook orth.mol. artsen zijn traditioneel opgeleid en komen geen probleem tegen zoals bij mij. Dus moet ik het zelf maar uitzoeken zoveel mogelijk.
Schildklier te weinig eiwitten is nieuw voor mij. Ik eet wel kaas en bijna iedere dag ei, zou toch genoeg moeten zijn.

@Ufo

Je kunt inderdaad ook gewoon een paar paranoten per dag eten om voldoende selenium binnen te krijgen. Vele mensen geven daar zelfs ook de voorkeur aan versus een selenium supplement, gezien vele artikelen die daar veelal de voordelen over beschrijven. Uit 'testen' wordt ook vaak aangetoond dat het eten van paranoten toch echt de beste keuze zou zijn. Allemaal prima en daarbij kun je ze ook nog eens gewoon lekker vinden? Of niet!
De tegenstanders hebben het weer vaak over de mogelijke radioactiviteit van deze noten en dat de werkelijke hoeveelheid selenium in een noot moeilijk is vast te stellen. Ook de zeer hoge aanwezigheid van fytinezuur is nog wel eens een struikelblok (ik dacht de hoogste gehalte van alle noten). Natuurlijk is eventueel weken hierbij weer een oplossing. Of je zeg ik neem het op de koop toe, want het gaat maar slechts om een paar noten, dit ook gezien over de mogelijk radioactiviteit.
Verder kun je het natuurlijk ook nog hebben over de keuze van wel of niet biologische paranoten. Paranoten bevatten van alle noten één van de meest hoogste vetpercentages. Waarschijnlijk een vrij gezonde vet, mocht deze inmiddels niet geoxideerd zijn. Wat doen deze vetten mogelijk nog meer in een paranoot; het opslaan van andere mogelijke aanwezige stoffen uit de bodem? Pesticiden, onkruidverdelgers (round up/glyfosaat), insecticiden? Mocht dit zo zijn, voorkom je dit dan door voor de biologische variant te gaan? Of ook hierbij het idee blijven handhaven, het gaat hier maar om een paar nootjes?
En gelukkig kan iedereen hier zijn eigen keuze in maken.

https://www.superfoodly.com/brazil-nuts-selenium-and-radiation-poisoning-dangers/

https://honey-guide.com/2012/11/19/brazil-nuts-and-selenium/

Ben ik kan die schildkliertje niet serieus nemen, sinds ik een discussie met haar op twitter heb gehad en zij nog nooit had gehoord van schade aan schildklier door fluoride.
Je ziet de sites die ze aanhaalt en dan gaat bij mij de rode vlag meteen in de lucht: RIVM en Voedingscentrum.
Ze geeft zich uit voor expert maar ja er zijn ook mensen die zich psychiater noemen en dat zonder opleiding.

Ik slik door met de kelp.. ik ken iemand die er veel meer verstand van heeft en die slikt het zelf ook.

Jesse van der Velde heeft er een goed filmpje over gemaakt: https://jessevandervelde.com/jodium-wel-goed-voor-de-schildklier-en-kelp-veilig/

Elkedageenei, Ik had deze link van schildkliertje bewust even aangehaald om te laten zien hoe 'kortzichtig' ook de andere kant van het verhaal kan zijn. In mijn ogen te belachelijk voor woorden, net zoals de overheid met een nog belachelijker argument komt om mensen vanaf 40 jaar niet te gaan voorzien van de 'gratis' verstrekte jodiumtabletten. Als zij zichzelf een 'expert' noemt, dan is dit land er slechter aan toe dan ik dacht ;-) Of het moet een expert in bedrog zijn?
De link van Jesse van der Velde had ik al geplaatst (zie pagina 5)

Het mineraal boron (borax) schijnt een zeer goede ontgifter voor fluoride te zijn.

Over kelp vind ik de volgende link bijzonder informatief:

https://www.optimalegezondheid.com/gezondheidsvoordelen-van-kelp/

Ben,

Zover ik begrepen had kan je schildklier een teveel aan jodium verwerken. Maar dan moet de schildklier daar wel voldoende gezond voor zijn. Dat zou dus betekenen wanneer de schildklier niet gezond is, een teveel aan jodium wel schade kan geven. Anderzijds is een schildklier die niet goed functioneert heel moeilijk vast te stellen omdat we inmiddels wel weten dat vaak bloed waarden goed zijn maar er toch wel degelijk een schildklier probleem is.

Vrouwen met grote borsten hebben meer jodium nodig? De eerste vraag die bij mij op komt, vanaf welke maat is dat berekend dan? Cup D, E,F? Wat is het uitgangspunt?
Dat is wellicht niet alleen met de borsten zo maar dan zou men dan toch rekening moeten houden met de totale omvang van het lichaam?? Ik zou eerder denken dat vrouwen met kleine borsten een schildklier probleem hebben?

Wil bijna vragen of die redenatie is bedacht door een vrouw met kleine borsten ???

Ik vind het een vreemde redenering?
Hoe is die stelling tot stand gekomen?

En ben ook met elkedageenei eens dat die schildkliertje teveel kijkt naar het huidige westerse voedingspatroon.

Sorry ben, ik wil je niet beledigen vanwege de informatie die je met ins deelt. Maar na het lezen van die borsten krijg ik toch een melige bui ?

Gaan ze van jodium dan krimpen? Want dan stop ik per direct met de jodium ???

Binc, des te meer reden om er voor te gaan zorgen dat je een goedwerkende schildklier krijgt en behoudt. Een van de redenen waarom ik een volger ben van o.a. Tony P., die zich in belangrijke mate ook richt op het ontgiften. Ik denk ook persoonlijk dat daar het grootste probleem ligt. Je zegt dat een schildklier die niet goed functioneert heel moeilijk vast te stellen is. Ik kan dit ook niet voor je doen, maar je kunt misschien wel inzien welke symptomen vaak aan een niet goed werkende schildklier verbonden zijn. Als deze symptomen verdwijnen of er niet zijn heb je misschien wel een goedwerkende schildklier. Dit komt helaas niet zomaar naar je toe waaien, je zult er zelf mee aan de slag moeten en je zo wie zo eerst zo goed mogelijk ontdoen van elke vorm van stress, anders heeft het gaan of willen ontgiften weinig of nauwelijks zin.
Gerard heeft hier ook al het nodige over gemeld dacht ik zo.
Verder deel ik op deze forum gewoon informatie waarvan ik denk dat deze van enig belang kan zijn of iemand tot het nadenken zet en noem mezelf zeker géén expert ;-) Zo wie zo heb ik ook niet alle antwoorden in pacht. Waar ik kan helpen met mijn kennis probeer ik dat, maar ben zeker niet van plan om alles te gaan voorkauwen. Ook mijn kennis of overtuiging komt zeker en vaak zelfs niet altijd overeen met de kennis of overtuiging van een ander.
Het artikel over de omvang van de borsten mbt jodium is afkomstig van Tony P. Ik heb daar volgens mij uit begrepen dat hij de koppeling vooral legt tussen het vrouwelijk hormoon oestrogeen en de aantrekkingskracht van aluminium hierop. Maar dit zo even uit de losse pols van wat daarover is blijven hangen.

Een melige bui is bij mij altijd meer dan welkom. Ik ben zelf ook nog wel eens droogkloterig. Ik zou stoppen met jodium als ik jou was en overstappen op kelp? Of siliconen dioxide?

Voorlopig heb je deze topic niet voor niks in het leven geroepen. Het heeft al meer reuring gebracht dan mijn topic T.P. nu in ter ruste :-)

Ik wilde je niet beledigen maar het werkte toch wel op mijn lachspieren. Te meer omdat mij niet duidelijk is wat dan een toelaatbare grote omvang is om te definiëren dat er dan sprake is van een jodium tekort?
Bij meer omvang, maar dan bedoel ik heel het lichaam zou je denken aan een trage schildklier. Zo zou ik dat dan interpreteren.

Om welke reden zou ik nu beter kelp kunnen nemen? Heb net een flesje jodium binnen...

Ik vond het toch even noodzakelijk om te zeggen na aanleiding van je bericht, waarom je schrijft dat men niet bang hoeft te zijn voor grote hoeveelheden jodium, met de kanttekening dat de schildklier dan wel voldoende moet kunnen functioneren om dat te verwerken.

Dit topic had ik eigenlijk beter selenium/jodium kunnen noemen gezien de reacties.

Ik denk zelf wel nog steeds aan een slecht functionerende schildklier. Ik had ook altijd drukkende pijn boven mijn linker oog. Wat voor een paar anderhalf jaar geleden resulteerde in een dik rood ontstoken oog. Ik had toen ook verhoging. Werd gedacht aan een infectie of zo.

Wat jij zegt over eiwitten en schildklier dat geloof ik wel. Anderzijds geeft een jodium tekort ook te weinig maagzuur las ik. Als je bijna 10 jaar dagelijks brijachtige ontlasting heb gehad, meermalen op een dag denk ik dat ik werkelijk wel in de goeie richting zit.

Schildklier is altijd lastig. Ik merk wel verbetering met de jodium en selenium. De laatste 2 jaar heb ik al resultaten behaald. Dat vind ik zelf. producten die werken op de schildklier, daarvan merk ik elke keer toch weer resultaat.

Ik geloof ook in de koppeling met oestrogeen. Maar ook met progesteron.

http://www.voedingisgezondheid.nl/Bijnieren_hoofd_metabolische_energie.html

Wat ik niet goed begrijp, als er gewoon jodium bestaat wat je kunt nemen tegen schildklier problemen, waarom word men dan behandeld met radio actief jodium?

Binc, wat doet radioactiviteit? Juist...dat vernietigd/dood de boel.

Wordt daarom ook ingezet als er bv door kanker de schildklier moet worden verwijderd. Omdat er dan nog restjes schildklier of weefsel achter kunnen blijven, probeert men dit met radioactieve jodium zoveel als mogelijk nog te vernietigen.
Ook wordt radioactief jodium zelfs gebruikt om een te snel werkende schildklier af te remmen, of om een vergrote schildklier te verkleinen. Men zal uiteraard hierbij veel voorzichtiger en met een specifieke lagere dosis werken, maar toch! De straling die het radioactieve jodium op je schildklier uitzendt, vermindert de productie van het schildklierhormoon of remt de groei van schildkliercellen door een deel van de schildkliercellen te vernietigen. Dit zijn dus manieren die ze gebruiken in de reguliere geneeskunde. Ik zou zeggen, geef mijn portie maar aan fikkie.

Hierbij terugkomende op de paranoot. In hoeverre de mogelijke radioactiviteit mbt de selenium in de paranoot een eventuele rol kan spelen op de schildklier, durf ik niet te zeggen. Zolang ik hier geen echte duidelijkheid over hebt, ben ik toch wel wat voorzichtiger geworden betreffende het dagelijks consumeren van paranoten om aan mijn selenium behoefte te willen voldoen. Vandaar ook mijn uitgebreide uitleg hierover, zodat iedereen dit voor zichzelf kan beslissen. Het liefst zou ik natuurlijk graag een keer onderbouwend te horen krijgen, dat het dagelijks eten van paranoten volkomen veilig is voor de schildklier.

Wat betreft die paranoot even snel gegoogeld of ze bespoten worden ja of nee. Blijkbaar wel. Maar ik lees dat een boom 60 meter hoog is.
Kan zijn dat de noten alsnog bespoten worden als ze zijn geoogst. Met koffie is dat in ieder geval wel zo. Ooit op duitse TV gezien hoe vaak koffie wel niet bespoten wordt, daar horen we nooit wat over.

Ja, ik snap dat ze het met radioactief jodium dood maken. Maar als er een alternatief is zoals gewoon jodium...dqn doe je dat toch lijkt mij.

Die noten voor de schildklier, werkelijk geen idee. Voor mij geen optie in elk geval.
Is een beetje dubbel als ze behandeld zijn met chemicaliën.

Goedemorgen Binc, je vroeg waarom ik jodium op de huid doe en niet inneem Ik doe dat omdat het lichaam dan zelf in staat is om de opname te regelen. Ik denk dat deze manier van jodiumopname ook het dichtst bij de natuurlijke van opname manier komt die de mens als kust bewoner van voldoende jodium voorzag. De mens als kustbewoner, deels in het water levend, gaat wel heel ver terug in de tijd, maar er zijn heel wat aanwijzingen te vinden in onze anatomie en aangeboren fysieke vaardigheden (pasgeborenen kunnen zwemmen). Ook vinden veel mensen het erg prettig om aan de kust te verblijven, weg te dromen als je over de ze kijkt.

Ik gebruik jodium oraal omdat ik het niet alleen zie als een broodnodige mineraal voor mijn schildklier, maar ook als een sterke ontgifter van zware metalen. We leven 'helaas' niet meer in vervlogen 'goede' tijden en hebben mijn inziens al geruime tijd dagelijks te maken met het binnen krijgen van stoffen die niet in ons lichaam thuishoren en de boel daar van A tot Z verstoren/ontregelen (verzieken dus!). We zijn geïndoctrineerd met voorgeschreven tabelletjes en richtlijnen om ons ervan te weerhouden om nog op ons eigen natuurlijke gevoel af te gaan en te denken. Dit begint al door met vaccinaties op jonge leeftijd onze pijnappelklier te verstoren.
Ik wil persoonlijk dat jodium door mijn hele lichaam gaat (dus ook langs mijn darmen en reinigingsorganen) en dus niet alleen via de huid in mijn bloedbaan terecht komt.
Een teveel aan jodium (meer dan de schildklier nodig heeft) zie ik persoonlijk daarom zeker niet als onnuttig.
Ik vergelijk dit met een ruime inname van vitamine C. Een teveel zou verkwiste geld zijn dat je enkel maar door het toilet zou spoelen. Ik geloof niet in dit fabeltje. Ik ben van mening (op gevoel) dat het teveel aan vitamine C wel degelijk zijn goede werk zal doen, in welke functie dan ook.
Ik ben bij deze trouwens niet aan het aanmoedigen om zomaar lukraak grote of grotere hoeveelheden van mineralen of vitamines tot je te gaan nemen. Ook om plots sterk te willen gaan ontgiften kan ik ook niet aanraden als je reinigingsorganen daarbij niet in goede conditie zijn. Gelukkig hebben we daarbij ook nog wel de huid!

Heksje, voormalige actieve deelnemer van dit forum, nadat ze in het ziekenhuis terecht is gekomen door een nierbekkenontsteking die valt te linken aan schildklierproblemen:Ik ben bang dat ik het zelf verkl**t heb door te hoog in de jodium te gaan in te korte tijd. Ik voelde me er supergoed bij (blij, warm, energiek) maar uiteindelijk kreeg ik een trap in mijn rug (een enorme pijn in een klap) en sindsdien ging het mis. https://www.fatsforum.nl/forums/topic/heksje-stelt-zich-voor/page/28/

Extra jodium kan heel schadelijk zijn voor mensen met en zonder een schildklieraandoening. Bij een schildklierontsteking of de ziekte van Hashimoto gaat het lichaam vanwege de stimulerende werking van de jodium uit kelp op de schildklier in de tegenaanval, een versterkte auto-immuunreactie. Hierdoor wordt de schildklierontsteking of de ziekte van Hashimoto juist verergerd. https://www.schildklier.nl/themas/voeding/435-relatie-voedingsmiddelen-en-schildklier

Mensen met een jodiumtekort of een slecht functionerende schildklier kunnen gevoelig reageren op een teveel aan jodium. https://www.dietcetera.nl/voedingsstoffen/jodium-jood

Een teveel aan jodium kan hyperthyreoïdie veroorzaken of de ziekte van Hashimoto verergeren.[5] Medicijnen of voedingsmiddelen die jodium bevatten kunnen de ziekte van Hashimoto veroorzaken bij hiervoor gevoelige personen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Hashimoto

men ontdekte na enkele decennia dat te veel jodium hyperthyreoïdie kan veroorzaken of de ziekte van Hashimoto kan aanwakkeren, waardoor hypothyreoïdie ontstaat. https://jessevandervelde.com/noodzaak-van-jodium-functie-symptomen-en-gevolgen-van-tekort/

Bij een normaal functionerende schildklier kan het lichaam een grote hoeveelheid jodium goed verdragen. Wanneer de schildklier onvoldoende functioneert, kan een teveel aan jodium echter zorgen voor een schildkliervergroting https://www.dietcetera.nl/ziektes-en-aandoeningen/te-trage-schildklier-hypothyreoïdie

Voor mensen met struma, de ziekte van Graves, of schildklierproblemen gekoppeld aan een autoimmuunziekte zoals Hashimoto, is het niet verstandig om op eigen houtje jodium te suppleren. Pas ook op met hoge suppletie van jodium als je een schildklieraandoening hebt. Voor mensen met struma, de ziekte van Graves, of schildklierproblemen gekoppeld aan een autoimmuunziekte zoals Hashimoto, is het niet verstandig om op eigen houtje jodium te suppleren. https://energiekevrouwenacademie.nl/jodium-ook-om-pijnlijke-borsten-te-verhelpen/

Ik heb, terugkijkend, twee keer een schildklierontsteking gehad. De eerste keer was nadat ik op aanraden van een natuurarts dagelijks een velletje nori at (het idee was dat dat gebeurde ter ondersteuning van mijn schildklier, maar het omgekeerde gebeurde: mijn schildklierproblemen vergerden). De tweede keer was nadat ik kelptabletten ging slikken.

Aan Liesje: als jij van je haaruitval afwil, dan kun jij -als je gezondheid je lief is- met het teveel aan gemeten antistoffen -gezien het bovenstaande- beter stoppen extra jodium tot je nemen. Je schildklier gaat -als je boven een grens met je jodiuminname uitkomt- niet alleen in de verhoogde versnelling, wat natuurlijk de bedoeling is, maar je lichaam gaat ook versneld tekeer tegen je schildklier als je een bepaalde grens passeert en die jodium hoopt zich langzaam op in je schildklier als je doorgaat met suppleren.

Lievergezond ik neem jouw aanwijzingen en ervaringen hoogst serieus. Volgens de richtlijnen heb ik voldoende jodium. en als ik iets niet zeker weet doe ik liever niets. Ik heb nu een nieuw supplement besteld ter ondersteuning van de schildklier.
Gisteren acup. gehad en is ook de schildklier extra behandeld. en nu maar weer afwachten.

Misschien verklaart dat waarom ik zelf steeds zo een pijn in de niersteen had destijds. Hoewel ik geen jodium nam. Maar ik stopte met brood eten. Ging dat vervangen voor veel vis en mijn zout behoefte was enorm. Met dat nier onderzoek laatste keer bij de nefroloog ben ik gekapt. Ik heb het op de echo na niet meer laten onderzoeken vanwege mijn privé situatie ook. Bovendien hielp het mij enorm om minder vast voedsel te eten en veel vaker te leven op rauwe melk, bouillon, eieren en kaas. Die laatste 2 omdat ik wat te knagen wilde hebben. Desondanks ben ik bij mezelf ervan overtuigd dat ik alle jaren de symptomen van een te snel werkende schildklier heb gehad.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan