Slow cooking op petroleum

Ik kan het nu niet vinden, maar ik heb wel eens een plaatje op desite van Anneke Bleeker gezien over hoe water kristalen eruit zagen na de magnetron (zeer fout), inductie (zeer fout), gas en hout (prima) en elektrisch (er tussenin)

 
Bedankt allemaal voor de reacties, ik denk dat ik er maar eentje ga aanschaffen.

Ik heb hier nog een goedkopere aanbieder gevonden van de 'russel hobbs slowcooker'

Weet iemand trouwens hoeveel dat ongeveer kost aan stroom om zo'n 8 uur aan te laten staan?

 
Ik heb even zitten kijken hoeveel Watt een 6L is en dat is 320W dus volgens een berekening zou dat uitkomen:

Je apparaat verbruikt 320 W in een uur en dat is (kilo betekent 1000) 320 : 1000 = 0,32 kW in een uur of wel 0,32 kWh (de h staat voor het Engelse hour).

De prijs voor een kWh is ongeveer € 0,22 dus je apparaat verbruikt aan stroom 0,32 x 0,22 = € 0,07.

Over 8 uren kost je dit apparaat 8 x 0,07 = € 0,56

Wow dat had ik zelf nog geen eens beseft....

 
Het is niet veel maar gas kost minder. Het heb een tijdje een kamer met een eigen gas- en elektriciteitsmeter gehad. Voor de eerste maand dat ik de gas kachel nog niet aan had was ik toen 42 cent aan gas kwijt. Hoe lang ik toen over koken deed weet ik niet maar het was nog wel standaard hedendaags Nederlands en geen stoofpotjes. Ik ben toen ook al wat vaker een weekend niet naar mijn ouders gegaan maar als ik daar geen rekening mee houd dan kom ik uit op: 0,42/(30*5/7)= 0,0196 cent per dag. Als je dan voor het gemak een half uur kooktijd aan houd dan kom je uit op 0,0196x16= 31,4 cent voor acht uur maar dat zou dan in werkelijkheid iets lager zijn omdat het gas dan lager staat. Het is iets duurder maar nog steeds allebei heel erg goedkoop.

Het is wel goed te vermelden dat ik toen 57,77 per (denk ik) m3 betaalde.

 
Ik kook op flessengas, want hier in BE geen aardgas en dat komt mij veul duurder uit als electriciteit, afgezien van het feit dat ik dus echt niet de hele dag een vlam aan wil hebben. In de slowcooker kan je vlees ook absoluut niet aanbranden. Een pan op het gas moet je toch wel in de gaten houden.

Kris, je zegt een 320 watt pan verbruikt 320 watt, maar er zitten drie standen op, hoog, laag en warm houden, ik gebruik eigenlijk alleen de warm houd stand. Bouillon trekken gaat er ook goed in maar zelfs op de warmhoudstand gaat het na een aantal uur koken. Ik zet het dan af, laat het afkoelen en dan zet ik hem weer op, met intervallen, de bouillon wordt nooit helemaal koud, (bacterieen gaan pas groeien na 5 uur op kamertemp heb ik ergens gelezen) dus je gebruikt dan ook echt niet zo veel stroom.

 
@Iklustvet: ik heb voor dit voorbeeld worst case scenario genomen dus misschien heb je gelijk dat de kosten minder zijn dan berekend. Best interessant om eens het echte verbruik te meten maar ik heb helaas niet zo een apparaatje.

@Renske: Ik ben het met je eens dat als je een slowcooker alleen gebruikt om soep te trekken en geen angst heb om iets een dag lang zonder toezicht op gas/petroluem te laten pruttelen het de investering niet waard is.

Ik gebruik hem niet alleen voor bouillon trekken maar ook voor hele kippen te braden, stoofvlees te maken, spareribs, brood te maken etc dus dan wordt het al weer interessanter aangezien ik hier voorheen de oven voor gebruikte.

 
Pike,een aantal maanden geleden schreef je

- ik denk dat ik er maar eentje ga aanschaffen.Ik heb hier nog een goedkopere aanbieder gevonden van de 'russel hobbs slowcooker'-

Heb je die slowcooker inmiddels gekocht en zijn je ervaringen ermee positief ? Ik wil er nl ook een gaan aanschaffen. Het lijkt me handig dat de soep of stoofpot kan sudderen als ik niet thuis ben of lekker lig te slapen.

 
Grappig dat je dat vraagt ik heb die 'russel hobbs slow cooker' afgelopen vrijdag toch maar gekocht en zit nu te wachten op levering. Ik ga ervan uit dat ie er zo aankomt.

Dus meer weet ik nog niet :-)

 
Weet je inmiddels meer, Pike? Hoe bevalt het?

Ik heb net een slowcooker besteld en kan niet wachten om allerlei vlees-, kip- en visstoofpotjes uit te gaan proberen en er bottenbouillon in te maken.

 
Als ik m'n vlees kort aanbak in de slowcooker doe, kan de broccoli daar rauw bij en dan enkele uren op laten staan of moet groente toch wel apart?
 
Ligt eraan of je je groenten nog herkenbaar wilt opeten of lekker in de saus laten opgaan, als je dan toch voor het gemak van de slowcooker kiest dan ga voor de complete ervaring zou ik zeggen.
 
Ik kan het nu niet vinden, maar ik heb wel eens een plaatje op desite van Anneke Bleeker gezien over hoe water kristalen eruit zagen na de magnetron (zeer fout), inductie (zeer fout), gas en hout (prima) en elektrisch (er tussenin)
IK had gisteren de vraag gepost, maar niet echt reactie gehad dus breng ik het nog maar een keer onder de aandacht i.v.m. deze post...
In hoeverre klopt deze post? Is het inderdaad zo dat als je botten trekt in de slowcooker het minder goed is voor je bouillon dan dat je het in een gewone pan doet? Want de slowcooker is immers ook elektrisch.

Ik vind hier overigens op internet niet zo heel veel over terug, behalve dan dat sommige slowcookers lood af zouden geven. Maar als je een goede hebt valt het wel mee. http://blog.grasslandbeef.com/bid/89368/The-Hidden-Danger-in-Your-Slow-Cooker
Hier stond een heel rijtje met slowcookers die geen lood afgeven. De slowcooker van Bristol die wel aardig geprijsd is stond er niet bij http://www.electronic-star.nl/oneCo..._i173965.htm?gclid=CO-O0_fN1cYCFa-WtAodYHIERg maar misschien is die ook wel oke.
 
Ik heb het even opgezocht en de Crockpot slowcooker 6 liter heeft een xylan-antiaanbaklaag. Nu staat er dat er geen PFOA gebruikt is bij de productie, maar het blijft een antiaanbaklaag en ik dacht dat dat niet goed is??
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
529.791
Leden
8.655
Nieuwste lid
Monique vdf Jacobs
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan