Slow cooking op petroleum

Heksje jij hebt een andere slowcooker als mij. Moet die van jou ook EEN PAAR UUR opwarmen? (bij mij begint hij op 52 graden en blijft daarop hangen)
 
@Liesje oke!
Nu nog iets belangrijks, op karins site staat De botten kun je bewaren en nog twee maal een bouillon van trekken.
Mijn botten hebben nu 18 uur staan trekken.
De slager zegt dat je ze niet nog 'n keer kunt gebruiken. wat is nu wijsheid?
 
Heksje jij zei dat je de hele pan volgooit met botten
maar volgens mij kun je van 1 schenkel en 1 mergpijp op een pan van 3,5 liter ook al wel een bouillon maken?
 
volgens mij kun je van 1 schenkel en 1 mergpijp op een pan van 3,5 liter ook al wel een bouillon maken

Ja hoor, je kan zelfs 10 liter bouillon maken met 1 mergpijp. Dan heb je echter veel water met weinig voedingsstoffen. Je wilt bouillon waar veel voedingsstoffen in zitten dus vandaar dat ik je eerder adviseerde om veel botten te gebruiken. Je hebt deze vraag al een paar keer gesteld dus ik zeg: doe wat je wilt doen.
Als je op dit forum leest zal je zien dat de bouillon lekker stevig van de gelatine hoort te zijn en bomvol voedingstoffen.

Waarom zou je weinig botten willen gebruiken?



Mijn botten hebben nu 18 uur staan trekken.
De slager zegt dat je ze niet nog ‘n keer kunt gebruiken. wat is nu wijsheid?

Berichten op het forum vertellen je dat je botten meerdere keren kunt gebruiken, de slager niet.
Wat denk je zelf dat het juiste antwoord is?
Hint: forumleden zijn ervaringsdeskundigen, de slager is geen voedingsdeskundige en heeft een commercieel belang bij het kopen van veel botten.

Waarom zou je botten niet nog een keer kunnen gebruiken? Probeer het uit en kijk of je bouillon ervan krijgt. Zo simpel.

Waarom koop je eigenlijk botten bij de gewone slager en niet bij een veeboer of verkoper die hier rechts onder 'Vrienden' staan? Zij leveren immers vlees en producten van grasgevoerd vee wat vele malen beter is qua voedingswaarde van van de gewone (biologische) slager.



ja het aantal uren is inderdaad discutabel, op voedingisgezondheid staat 4 tot 8 uur, karin doet het 12 tot 24 uur.

In een ander topic -die ik nu niet zo snel kan vinden- vroeg je ook al naar het aantal uur. Probeer gewoon eens uit, iedereen doet het namelijk anders. Laat het idee van vaste waardes en protocollen eens los. Hoe langer je bouillon trekt, hoe meer voedingswaardes erin zitten.

Wie is nu eigenlijk die Karin? Je noemt haar meerdere keren maar ik heb geen idee waar je het over hebt.

Niet teveel vragen en zeker niet telkens dezelfde vragen, maar probeer dingen eens uit. Probeer je instinct en boer(inn)enverstand aan te spreken. Door te doen word je ervaren. Door alsmaar aanwijzingen te volgen leer je niet. Er zijn geen regels, geen getallen, geen maatstaven, geen protocollen.




Heksje jij hebt een andere slowcooker als mij. Moet die van jou ook EEN PAAR UUR opwarmen? (bij mij begint hij op 52 graden en blijft daarop hangen)

De op het gas aan de kook gebrachte en afgezeefde bouillon (je zeeft dus de laag eiwitten bovenop het kokende water eraf, dat zijn onverteerbare eiwitten) giet je dan in de slowcooker. Het beste leg je eerste de botten in de slowcooker.
De stand zet je op 'high'. Als de bouillon (na enkele uren) wat bubbels aan het oppervlak vertoont zet je de pan op 'low' en dan laat je deze lekker doorsudderen.

 
zou je me ook kunnen vertellen wat de kleine korreltjes onderin de pan zijn?

Helaas, ik heb geen idee. Mijn tip: niet teveel over nadenken ;)
Koester jezelf inderdaad maar goed met deze heerlijke voeding, mooie dingen in het leven, liefde, de zon. Alles mag!
 
Waarom zou je botten niet nog een keer kunnen gebruiken? Probeer het uit en kijk of je bouillon ervan krijgt. Zo simpel.
Komt er dan nog wel gelatine vrij???

Waarom koop je eigenlijk botten bij de gewone slager en niet bij een veeboer of verkoper die hier rechts onder ‘Vrienden’ staan?
Ik zal eens kijken of er iets in de buurt van Heerhugowaard zit!

Wie is nu eigenlijk die Karin? Je noemt haar meerdere keren maar ik heb geen idee waar je het over hebt.
O, die heeft de website volzicht gemaakt en eet ook volgens Weston Price. Ik heb 2 keer een workshop bij haar gedaan.

De op het gas aan de kook gebrachte en afgezeefde bouillon giet je dan in de slowcooker. Het beste leg je eerste de botten in de slowcooker.
De stand zet je op ‘high’. Als de bouillon (na enkele uren) wat bubbels aan het oppervlak vertoont zet je de pan op ‘low’ en dan laat je deze lekker doorsudderen.
Ik begrijp hier uit dat jij zegt dat het normaal is dat hij eerst een tijd op 52 graden blijft hangen, maar ik had de fabrikant gebeld, en die zei van niet.. Namelijk dat hij meteen bij het opwarmen op high al meer graden, ong 90, moest zijn. Ik mag hem wel omruilen evt.
 
Waarom zou je weinig botten willen gebruiken?
Omdat ik nog 1 schenkel en 2 mergpijpjes over heb vd vorige ronde!
Jij woont toch ook in Noord Holland als ik het niet verkeerd heb Heksje, waar haal jij die botten? Bij de gebroeders Verdegaal waren ze de vorige 2 x op.
 
Volgens mij zijn de kleine korreltjes gewoon gruis dat van de botten los komt.
Ik krijg mijn pannen zo slecht schoon. Zo vettig en een soort aangekoekte rand van de eerste eiwitten die er afgeschept moeten worden. Heet water met soda misschien. Ik gebruik nu een wat ouder sponsje en gooi dat vette ding dan weg.
 
jhanne, hopelijk kun je vannacht een beetje slapen, die bitterzout moet de ontlasting wel in gang zetten. Gele kleur is gal.
 
@Jhanne:

niet teveel nadenken is een goede tip, die hoor ik vaker… ?

Heb je al eens geconstateerd voor jezelf of je een magnesium tekort hebt? Piekeren kan een symptoom hiervan zijn namelijk.
Jezelf aarden wil ook zeker goed werken, zowel letterlijk door blote voeten in de aarde, handen in de aarde (tuinieren bijvoorbeeld), in het gras liggen, aardingslaken op bed, maar ook aarden door middel van aardend voedsel (vetten o.a.).

 
Waarom koop je eigenlijk botten bij de gewone slager en niet bij een veeboer of verkoper die hier rechts onder ‘Vrienden’ staan?
Is ontzettend ver weg en ik heb geen auto.
Vandaar dat ik ervoor koos om naar de slager te gaan maar ik begrijp nu dat dat dus niet ideaal is.
 
die bitterzout moet de ontlasting wel in gang zetten. Gele kleur is gal.

Ik weet niet of je de afgelopen weken aan een reiniging zat, maar lichtgekleurde ontlasting is juist een teken dat je te weinig gal aanmaakt. Zweedse kruidenbitter helpt bijvoorbeeld om de galproductie te stimuleren. Mariadistel helpt ook om je lever te ondersteunen.

Donkerbruine ontlasting is voldoende gal.

Mark
 
@Heksje
wat ik ook merk is dat sommigen zeggen dat je de botten een half uur in water met appelazijn moet laten trekken
en sommigen zeggen een hele nacht... wat nu het beste is????

Ook wil de ik je nog even laten zien waarom ik dacht dat ik het met weinig botten ook wel kon doen, dat staat op deze pagina van Karin
http://volzicht.nl/recepten-cursus-frankrijk/beestenbottenbouillon-en-soep/
Je kunt de botten combineren of kiezen voor een schenkel of een ossenstaart. Ik doe er altijd een mergpijp bij. (dit in een pan van 9 liter!)
Maargoed, beter de hele pan vol met botten dus en dan gewrichten erbij.
 
@Liz85: Waarom vraag je het Karin zelf niet? Het is een kwestie van hoe je het leest. Ze adviseert voor bouillon mergpijp, schenkel of ossenstaart. Ze noemt geen hoeveelheden. Jij leest het echter wel als hoeveelheden.

Zoals ik al eerder schreef is het beter eens te stoppen om in aantallen te denken en gewoon eens te gaan handelen.

Dat geldt ook voor het aantal uren in azijn trekken.



Ik begrijp hier uit dat jij zegt dat het normaal is dat hij eerst een tijd op 52 graden blijft hangen, maar ik had de fabrikant gebeld, en die zei van niet.. Namelijk dat hij meteen bij het opwarmen op high al meer graden, ong 90, moest zijn. Ik mag hem wel omruilen evt.



Wat betreft het aantal graden van de slowcooker denk ik ook dat je mijn bericht anders leest dan het bedoelt is. Een stuk tekst is voor meerdere manieren van uitleg vatbaar.

Eerst de slowcooker op high zetten, wachten tot de bouillon bijna kookt (je krijgt dan bellen aan de oppervlakte) en vervolgens op low zetten. Als je dan na een paar uur meet dat het 52 graden is dan kan het zijn dat jouw slowcooker een defect vertoont. Ik heb geen idee hoe warm mijn bouillon dan is en je begrijpt het dus ook niet goed van me als je denkt dat ik zeg dat 52 graden prima is.



Jij woont toch ook in Noord Holland als ik het niet verkeerd heb Heksje, waar haal jij die botten? Bij de gebroeders Verdegaal waren ze de vorige 2 x op.

Zoals ik eerder al schreef: Waarom koop je eigenlijk botten bij de gewone slager en niet bij een veeboer of verkoper die hier rechts onder ‘Vrienden’ staan?
Lia heeft vele adressen op haar site staan en de webwinkels verkopen ook botten. Er zijn nog meer (web)winkels met grasgevoerd vlees te vinden. Google blijft je beste vriend hierin.
 
Kun je mij vertellen hoe ik magnesiumolie moet maken? De vlokken zijn inmiddels gearriveerd maar weet nu niet zo goed wat ermee te doen.

Jhanne, het is behoorlijk off-topic aan het gaan hier. Misschien kun je beter verder schrijven in je eigen topic. Maar nu ik hier toch schrijf, kan ik je net zo goed je vraag nog even beantwoorden :-)

Je doet de magnesiumvlokken met water in een pan en verwarmt dit tot de vlokken gesmolten zijn. Beetje roeren tussendoor. Ik gebruik evenveel magnesiumvlokken als water, 1 op 1 dus.

Ik giet dit in een glazen literfles, waarbij ik ook iets in het kleine spuitflesje van Zechsal giet wat ik dan gebruik. Dit spuitflesje is helaas wel van plastic.

Als iemand een tip heeft waar ik een glazen spuitfles kan halen, hou ik me aanbevolen. Al flink gezocht, maar nog niet gevonden.

Mark
 
Bedankt voor je antwoord heksje.

Ik heb geen idee hoe warm mijn bouillon dan is en je begrijpt het dus ook niet goed van me als je denkt dat ik zeg dat 52 graden prima is.
O nouja, dat dacht ik niet; maar ik denk ook dat mijn slowcooker een defect heeft inderdaad.
Had vanmiddag nog wat bouillon vd vorige keer, had er slagroom en kokosmelk doorheen gedaan, maar vond de bouillon idd niet helemaal krachtig genoeg.

Zit er nu eventjes echt helemaal doorheen........
Ik ben gewoon niet zo'n ster in koken zoals sommigen dat wel zijn.
En op de dagen dat ik geen bouillon heb ben ik niet supercreatief van ik ga maar dat of dat maken.
Ik begrijp nu wel beter dat mijn lichaam echt die vetten nodig heeft.

Helemaal geen zuivel red ik niet, dus eet dan toch wat yoghurt met ei erdoorheen maar niet meer zoveel. Had rauwe melk gehaald maar dat viel niet zo goed helaas.
 
ps
ik heb nu vd vorige keer 2 gebruikte mergpijpjes, 1 gebruikte schenkel (vd ossenstaart is niets meer over), 1 nieuwe schenkel en 3 nieuwe mergpijpjes.. hier zou ik dus nog 'n bouillon van kunnen trekken maar bevat dan te weinig gelatine denk ik... omdat er geen knie/staart bij zit.. dus zal niet zo'n goede bouillon worden denk ik..
 
Weet je Liz/Celtic, het wordt langzaam weer vervelend. Voor iedere oplossing heb jij een probleem. Je bent niet te helpen snap je, weer die bodemloze put.

Je redt het niet, het is te warm te koud, niet krachtig genoeg, niet genoeg vet, niet genoeg gelatine. Denk niet steeds dat het niet goed genoeg is. Alles over bottenbouillon is al gezegd, lees de topics eens rustig terug.
 
Ik ben het daar niet mee eens, maar als jij dat zo ziet....voor jou is het misschien allemaal wat eenvoudiger dan voor mij.

Ik probeer namelijk wel dingen uit (bouillon, rauwe melk). En doe mijn best ervoor.

Je zei trouwens zelf ik gebruik vaak of schenkel of staart, maar bij de staart krijg je meer gelatine... dus dan is het logisch dat ik zeg, dat het waarschijnlijk te weinig gelatine gaat geven zonder de ossenstaart, toch?

Waarom gebruik je dan niet altijd iets dat veel gelatine geeft (kraakbeen, gewrichten, staart) want.. je wilt toch 'n zo gelatinerijk mogelijke soep?

En waarom soms dan alleen maar schenkel (met mergpijpjes neem ik aan)?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
529.791
Leden
8.655
Nieuwste lid
Monique vdf Jacobs
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan