Spiritueel nihilisme

Verder vind ik De biologie van de overtuiging van Bruce Lipton en Het veld van Lynne McTaggert nog altijd twee klassiekers.

Mike
 
Het veld heb ik ook.
De biologie van de overtuiging van Bruce Lipton niet.

Ik ga eens kijken op internet wat dat is.

Kijk, nu kom ik alweer verder.

Bedankt.
Dorothé
 
Zodra m’n boek is uitgegeven geef ik een seintje!

Gelukkig nieuwjaar en mogen al je liefdevolle wensen uitkomen!
 
Bij succesboeken is het op het moment niet verkrijgbaar. Bol.com wel. Is misschien een nieuwere uitgave.
Lijkt me wel een interessant boek.

Ik vraag jou altijd zulke zaken omdat jij altijd zegt dat je een bullshitradar hebt. Ik heb in mijn leven al waanzinnig veel gelezen en ook veel spirituele bullshit, dus bij mij ontbrak/ontbreekt die radar. Met der tijd heb ik het gevoel dat ik wel wat radar ontwikkeld heb, maar om direct bij jou te vragen (met al het weten wat je al hebt) lijkt me daarom zeer zinvol.

Dorothé
 
Muis,

Gelukkig 2019 en ik ben wel benieuwd naar je boek. Laat maar weten als het uit is. Geweldig dat je een boek aan het schrijven bent. Keigoed.

Dorothé
 
Heb wat zitten neuzen op internet over dat boek van Bruce Lipton over de biologie van de overtuiging.

Een kleine eigen ervaring;

Een paar jaar geleden heb ik een opleiding gedaan voor NLP en zelfs tot en met NLP master, die ik gehaald heb. We hadden een schriftelijk examen, maar ook een praktisch examen. Alhoewel voor dit laatste kon je niet wel of niet slagen. Het was gewoon een leuk bijzonder event met de groep op het laatste van de training, een soort afsluiting. Wat was het geval: We moesten een stuk hout op 2 ondersteunende stukken neerleggen. Dit stuk hout hadden we van te voren moeten beschrijven met aan de ene kant je doelbeschrijving. Daar had ik: Houden van mezelf. Aan de andere kant belemmeringen om dit waar te maken.
Nou goed...de opdracht was dat we d.m.v. onze gedachten dit hout doormidden moesten zien te krijgen. Onze lerares deed het voor. Ze deed ademhalingstechnieken en een soort meditatie, er was opzwepende muziek, en daarna sloeg ze met haar hand dwars door het hout heen !!!!WAT ALVORENS HET AANGERAAKT WERD DOORMIDDEN BRAK!!!!
Ik heb een tijd staan te kijken en besloot het zelf maar te proberen (ik moest het van mezelf doen al sloeg ik mijn hand kapot). En jawel, ook ik kon het. Zonder het hout aan te raken brak het doormidden...
Dit hout heb ik nog steeds. Als een bevestiging. Ongelooflijk. Net zoals mensen op hete kolen of glasscherven kunnen lopen.
Het bestaat dus echt zonder trucje.
Waarom dit hele verhaal. Dit vanwege overtuigingen. Ik heb natuurlijk bij mijn laatste baan vanwege het zware pesten en ontslag een dikke knauw in mijn zelfbewustzijn gekregen. Dit zelfbewustzijn was sowieso al broos omdat ik waarschijnlijk een minderwaardigheidscomplex heb en dit probeer te verdoezelen door perfectionisme en aardig gevonden te worden door anderen.

Ja, men kan zijn overtuigingen dus veranderen en dat moet ik gaan doen. Niet d.m.v., RET Gedragstherapie (die ik zelf gegeven heb en ook d.m.v.. overtuigingen werkt), maar op een andere manier.

Dus dat boek lijkt me voor mij zeer belangrijk en ik zal het gaan bestellen.
Dank hiervoor Mike.

Dorothé
 
Heb het boek gekocht. Heb er al wat in zitten lezen en het is geniaal. Dat wat ik zoek.
https://www.bol.com/nl/f/de-biologie-van-de-overtuiging/38293597/

Op internet heb ik ook nog andere waardevolle teksten gevonden:
https://kd.nl/2017/05/25/zo-boven-zo-beneden-de-gouden-draad-van-het-bewustzijn/

en
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/filosofie/138570-de-kybalion-de-7-hermetische-principes.html

Ik meen hiermee de sleutel van informatie te hebben gevonden waarnaar ik al lang op zoek ben.
Nu een vraag aan Mike.
Mike, je hebt natuurlijk geen tijd om dit door te kijken, er speelt zich genoeg aan andere zaken af die jouw aandacht meer dan nodig hebben. Misschien kun je er toch kort even overheen scrollen en mij laten weten wat jij ervan denkt. ik vermoed dat dit hele grote wijsheid is. Wat vind jij?

Bedankt.
Dorothé
 
Wat een interessant topic dit.

Waarom dit hele verhaal. Dit vanwege overtuigingen. Ik heb natuurlijk bij mijn laatste baan vanwege het zware pesten en ontslag een dikke knauw in mijn zelfbewustzijn gekregen. Dit zelfbewustzijn was sowieso al broos omdat ik waarschijnlijk een minderwaardigheidscomplex heb en dit probeer te verdoezelen door perfectionisme en aardig gevonden te worden door anderen.

Herkenbaar wat jij hier schrijft. Zodra als je je eigen overtuigingen af laat nemen word je slachtoffer. Je laat jezelf in feite onder schijten door buffels die over je heen denderen en je raakt geblokkeerd in je eigen kunnen en overtuigingen.
Zolang als je overtuigd bent van jezelf en je eigen kunnen ben je bewust van jezelf. Je kan altijd je eigen pad bepalen. Helaas gebeurd het soms dat je dat door bepaalde omstandigheden van buitenaf kwijt raakt. Je raakt dan zogezegd verwijderd van jezelf. Dan kom je op een gegeven moment op een punt dat je jezelf weer opnieuw zal moeten overtuigen met je eigen gevoelens en gedachtes dan die je voorgespiegeld hebt gekregen van buitenaf en in je hoofd opgeslagen zijn geweest.


 
Hee Binc, goed om te zien dat je nu dit deel van het forum ook hebt ontdekt, dat zouden meer mensen moeten doen!

Mike
 
Hoi Mike,

Ik heb hierboven ook een vraag gezet. Soms valt dat weg omdat iemand anders dan gereageerd heeft. Daarom zeg ik het nog even.
Indien mogelijk, graag ernaar kijken.

Bedankt,
Dorothé
 
Kijk uit voor hermetische principes en nystieke scholen! Mogelijk is ook dit gedachtegoed gekaapt om dualisme te bevorderen i.p.v. dualiteit, maar het is raadzaam om extra op je hoede te zijn!

Mike
 
Dank je.
Okay, ik zal er met een extra blik op kijken.
Op zich is het wel zeer interessant en ik kan in die teksten die ik gevonden heb, niets raars vinden. Ik heb natuurlijk vele andere teksten gevonden en bij vele zag ik bullshit. Maar 'an sich' het verschijnsel 'zo boven, zo beneden' is wel heilig volgens mij.

Dorothé
 
Ik lees wel het volgende in een tekst:

Het principe van Polariteit
Alles is dualistisch; alles heeft zijn twee uitersten.Tegengestelden zijn identiek in natuur, alleen het verschil in vibratie is wat onderscheid maakt tussen de twee “schijnbare polariteiten.” Niets is op zich alleenstaand. Er bestaat niets zoiets als absolute liefde of haat, licht en duisternis, koude en warmte, sterk of zwak, zwaar of licht, enzovoorts. Voor de meeste mensen lijken dit tegenstellingen van elkaar, maar in werkelijkheid is er alleen “iets” en de afwezigheid van “iets”. Kunnen we zeggen dat iemand die lief heeft nooit kan haten en iemand die haat nooit kan liefhebben? Er is alleen liefde of een afwezigheid ervan. Net zoals er alleen maar licht is of afwezigheid van licht. Alles kan men plaatsen op één meetschaal met verschillende gradaties van trillingen tussen de twee polariteiten.
“Everything is dual; everything has poles; everything has its pair of opposites; like and unlike are the same; opposites are identical in nature, but different in degree; extremes meet; all truths are but half-truths; all paradoxes may be reconciled."- The Kybalion.

De auteur haalt volgens mij, polariteit en dualisme door elkaar. Klopt dit?

En er staat ook dit:

Het principe van Geslachtelijkheid
Geslachtelijkheid manifesteert zich op alle niveaus van het bestaan. Op het Fysieke niveau kunnen we duidelijk onderscheid maken tussen man en vrouw. Maar ook op mentaal en spiritueel niveau is er geslachtelijkheid. Mannen en vrouwen denken, voelen en beleven de werkelijkheid anders dan elkaar. Toch zijn beide energieën terug slecht een verschil van trilling afkomstig uit de oneindige scheppende energiestroom, en vullen ze elkaar perfect aan. Het Al (de eenheid) splits zich in dualiteit en creëert een mannelijke en een vrouwelijke energie; yin en yang energie. Deze twee energieën zorgen voor harmonie en balans in het bestaan en maken schepping en evolutie mogelijk. Het is belangrijk dat deze twee energieën in balans blijven met elkaar. Teveel yang of mannelijke energie leidt tot agressief gedrag, neiging tot domineren, oorlogszucht en leidt uiteindelijk tot vernietiging. Teveel yin of vrouwelijke energie maakt te passief, te voorzichtig en te ontvankelijk en zorgt voor gebrek aan vooruitgang. Over het algemeen hebben mannen meer yang energie en vrouwen meer yin energie. Toch dragen beide seksen zowel mannelijke als vrouwelijke energie in zich, alleen in een mindere mate. Ook hier is het weer een kwestie van trilling of je mannelijk of vrouwelijk bent. Maar dit kan verschillen van persoon tot persoon. Homoseksualiteit is daar een voorbeeld van.
“Gender is in everything; everything has his Masculine and Feminine Principles; Gender manifest on all planes.”- The Kybalion.

Hier wordt niet gezegd dat homoseksualiteit in feite niet volgens de biologische wetten is. Misschien wil men ermee aangeven dat het ook normaal is. Ik weet niet wat de intentie is.

In ieder geval moet ik inderdaad oppassen.

Ergens heb je eens geschreven:

Dualisme: http://www.encyclo.nl/begrip/Dualisme (gaat uit van twee tegenovergestelde principes die in strijd met elkaar zijn, bijv. goed tegenover kwaad)
Dualiteit: http://www.encyclo.nl/begrip/dualiteit (gaat uit van twee tegenovergestelde principes die elkaar vinden)

En ook het volgende:

Dualisme sluit uit. Alle -ismes doen dat. Dualiteit sluit in en is een natuurlijk principe en is dus een ander woord voor polariteit.

Dorothé
 
Hier wordt niet gezegd dat homoseksualiteit in feite niet volgens de biologische wetten is. Misschien wil men ermee aangeven dat het ook normaal is. Ik weet niet wat de intentie is.

Ik denk in mijn theorie dat homoseksualiteit juist geen biologische wet is. Maar dat het inmiddels een veel voorkomende situatie is, en men er niet meer omheen kan. Het zal mij niet verbazen dat dat ook de reden is dat veel homoseksuelen nog steeds niet geaccepteerd worden om de reden dat de biologische wet eigenlijk niet zo hoort te zijn.

 
Hee Binc, goed om te zien dat je nu dit deel van het forum ook hebt ontdekt, dat zouden meer mensen moeten doen!

Tja, wie weet wat voor wonderen er nog kunnen gebeuren!
 
Klik.....het kwartje is gevallen.
Dualisme: http://www.encyclo.nl/begrip/Dualisme (gaat uit van twee tegenovergestelde principes die in strijd met elkaar zijn, bijv. goed tegenover kwaad)
Dualiteit: http://www.encyclo.nl/begrip/dualiteit (gaat uit van twee tegenovergestelde principes die elkaar vinden)

Zo moeilijk om te weten of het bullshit is of niet. Maar nu, na al die tijd (na al die jaren :-) ) weet ik wat je bedoelt.
New Age maakt gebruik van negativisme/haat/strijd/, o.a ook principes van Darwin dat alles toeval is, geen ziel heeft, met elkaar in strijd is en de sterkste overwint.

Dat is de speld in de hooiberg. Spiritualiteit gaat uit volgens het principe van liefde. Er is verschil, yin-yang, maar alleen samen kunnen we er komen, dus dualiteit.

Yes, yes en nog eens yes, ik heb hem. Ik zie de olifant. Hopelijk blijf ik hem zien.

Dorothé


 
En geen bullshitliefde zoals die nu gepropagandeerd wordt door de elite. Een elite die dus eigenlijk het gedachtengoed gekaapt heeft van de politiek correcte linksen en ze hiermee probeert te vangen en uiteindelijk de nek om te draaien.

Nee, het gaat om liefde die past in het gedachtengoed van de natuurvolkeren, aardse spiritualiteit. Een liefde voor elkaar waarbij het gezin de hoeksteen van de samenleving is en de waarden gelden zoals ze vroeger bij de stammen golden. Ze gaan over het kunnen overleven van generatie op generatie.

Ik denk, ik zeg er dit nog mar even bij, dat ik dit al wel gesnapt had.

Dorothé
 
Dit wat jij zegt Dorothé kan geen toeval zijn. Hier een kopstuk Uit mijn boek van lang geleden.

https://imgur.com/a/6JxfQN4
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.520
Berichten
531.468
Leden
8.657
Nieuwste lid
asterix
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan