Quote:
Als ik niet sport heb ik een soort gevoel alsof ik mijn verplichtingen niet nakom.
Dit is sociale conditionering van vrouwen, die zich schuldig gaan voelen als ze 'te veel eten' en 'te weinig bewegen'. Dit leidt tot (semi)anorexisch gedrag, oftewel: uithongering en uitputting. Hoe eerder je je van deze zelfdestructieve flauwekul bevrijdt hoe beter!
Als we de discussie aangaan of sporten wenselijk is voor een 'goed figuur' moeten we allereerst definieren wat een 'goed figuur' eigenlijk is. Gezien het schuldgevoel waar kaasmeisje mee rondloopt als ze verzuimt te sporten heb ik wel een idee wat zij verstaat onder een 'goed figuur'. Dat is dun, tenger, mager, met weinig of geen rondingen, iets wat meer bij jongens hoort dan bij het vrouwelijke ontwerp.
Onze overheid praat vrouwen (en alsmaar meer mannen) aan dat hun Body Mass Index (BMI) minimaal 20 en maximaal 25 moet zijn. Hierbij wordt totaal geen rekening gehouden met het figuur dat je ontwikkelt op basis van de bouwstoffen (eiwitten en vetten) die WAPF-voeding levert. Hierdoor maak je nl. meer MAGERE lichaamsmassa aan, in de vorm van spieren en botten die het nodige wegen en de BMI omhoog stuwen.
Op basis van deze conclusie moet de BMI dan ook eerder richting de 25 zitten dan richting de 20. Een BMI van 20 of nog lager is een teken van ondervoeding! Je mag zelfs iets boven de 25 zitten, zolang je maar onder de 30 blijft. In de natuur gaat het om reserves, niet om schaarste, onthoud dat! Ons is een uitgehongerd, uitgemergeld lichaam aangepraat dat bijna alleen maar spieren heeft en geen grammetje vet, als zijnde 'gezond' en 'mooi'. Het zijn al deze afgetrainde lichamen die het eerst het loodje leggen als er ooit voedselschaarste ontstaat, omdat ze over geen enkele reserve beschikken! Tijd dus om je schoonheidsideaal volledig te herzien en niet te laten bepalen door wat sociaal wenselijk en geaccepteerd is!
We hebben het hier overigens al vaker over gehad, o.a. in deze topic:
https://www.fatsforum.nl/topic/mager-maar-gezond
Mike