Tot ik omwille van mijn eetstoornis moest stoppen met sporten heb ik altijd veel gesport: tennis, paardrijden, fitness, stijldansen, streetdance, actief meedoen met gym en overal op de fiets naartoe. Heerlijk vond ik het - maar het moet haast wel roofbouw geweest zijn. Ooit heb ik overigens ook echt heel actief krachttraining gedaan - en toen wilde je mijn armen en benen ook echt niet zien. Fijn om zo sterk te zijn, maar ik had echt bodybuilderarmen en -benen. Erg lelijk voor een vrouw, vind ik zelf.
Ten tijde van mijn eetstoornis ben ik wel gestopt met dit allemaal (behalve fietsen), maar ben ik heel erg veel (obsessief) gaan wandelen. Toen ik weer op een gezonder gewicht zat en sporten mocht gaan oppakken, ben ik begonnen met dansen, pilates en body balance. Niet lang daarna raakten mijn bijnieren zo ver uitgeput dat ik echt niets meer kon. Langer dan twee uur per dag uit mijn bed zat er niet in. Ik ben dus ook radicaal gestopt met alles waarvoor ik me moest inspannen en nu - drie jaar later - kan ik sinds mijn leverreinigingen voorzichtig weer eens iets op de fiets doen. Heerlijk vind ik het: 2x 20 minuten op één dag en dat drie keer per week is voor mij echt alweer heel veel in vergelijking tot de laatste drie jaren. En het allerprettigste is dat ik niet de hele verdere dag uitgeput en met hoofdpijn op bed lig.
Mijn uiteindelijke doel is weer gewoon rustig kunnen tennissen of paardrijden ofzo. Vooral paardrijden heb ik 14 jaar lang gedaan en dat vond ik echt heerlijk, zolang ik niet voor mijn paard MOEST zorgen (en dat is wel een beetje inherent aan het hebben van een eigen paard). Vooralsnog zit dat er even niet in. Maar als ik kan bereiken dat mijn lijf weer tot dat soort activiteiten in staat is, kan ik in ieder geval stellen dat ik mijn lijf een heel eind heb laten herstellen.
Overigens lonkt zwemmen ook wel, maar ik vind zwembaden zo verschrikkelijk vies (en ook chemisch). Dus ik denk dat ik dat maar bewaar voor als ik ooit op vakantie ga naar een ver oord met een heerlijk heldere zee. Aangezien ik nooit op vakantie ga, zie ik dat er nog niet echt van komen.