Struma - graag advies

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Oker
  • Startdatum Startdatum
Als je eigen lichaam je schildklier 'aanvalt' dan is dat een auto-immuun ziekte en Hashimoto's is dan voor de hand liggend.

Quote:
De huisarts beweerde dat mijn lichaam mijn schildklier aanvalt omdat deze te weinig hormonen uitscheidt



Rare uitleg trouwens. Het lichaam valt de schildklier iig niet aan omdat deze te weinig hormonen uitscheidt.

Hij komt tot deze conclusie aan de hand van bloedonderzoek neem ik aan ? anti TPO?

 
Nee, de uitslag van het bloedonderzoek komt pas woensdag. Dit is zijn voorlopige hypothese. Hoewel, hij lijkt er nu al compleet van overtuigd.

Het lastige is, dat gebruik van jodium in het geval van Hashimoto's, de klachten alleen maar zal verergeren, Is het daarentegen daadwerkelijk een jodiumtekort (best waarschijnlijk), dan moet ik zo snel mogelijk gaan supplementeren.

 
Oke gelukkig. Dan kan het ook gewoon zo zijn dat je struma wel wordt veroorzaakt door een jodium gebrek.

Dan weet je woensdag als het goed is of het een auto-immuun aandoening is of niet.

Blijkbaar denkt de dokter dat omdat het geen jodium gebrek kan zijn omdat dat nooit voorkomt het dus wel een auto-immuun ziekte moet zijn.

 
Dat radioactieve gebeuren heb ik ook gehad een paar jaar geleden. Mij is uitgelegd dat de bedoeling is om te kijken hoe de schildklier jodium opneemt, dus hoe de schildklier werkt (verder niet gespecificeerd, of niet onthouden).

Ik vind schildklier protocolen zo waardeloos. Mijn grootste cyste is een paar keer geprikt (geen dramatische procedure maar zeker niet prettig) om te concluderen dat het allemaal ok is. :roll:

Pike, bedoel je dat als je cystes hebt dat automatisch een aanwijzing is voor Hashimoto?

 
Quote:
Pike, bedoel je dat als je cystes hebt dat automatisch een aanwijzing is voor Hashimoto?



Nee juist niet.

Ik bedoelde deze uitspraak van de dokter van Oker:
Quote:
De huisarts beweerde dat mijn lichaam mijn schildklier aanvalt



Als dat zo is dan heb je waarschijnlijk wel Hashimoto's, niet perse als je alleen cysten hebt.

Ik dacht dat Oker bedoelde dat dat uit bloedonderzoek bleek (het "aanvallen van de schildklier"). Ik had niet helemaal goed gelezen.

 
Aha, ok. Ik schrok een beetje, hoop nog wel dat ik geen Hashimoto heb en van mijn cystes af kom en een goed werkende schilklier terug krijg.

Maar dan vraag ik me een ding af, als ik even hier mag storen. Ik lees dat het lichaam vocht aanvoert om ontstekingen tegen te gaan. Mijn cystes waren met vocht gevuld, de grootste voelt nu hard aan.

a) zou dit een verbetering kunnen betekenen in de zin, geen ontsteking meer, geen vocht meer nodig?

b) als de cystes ontstoken waren, waardoor? Door die aanvallen van imuun systeem, dus Hashimoto?

 
Ik zou het niet weten helaas.

Maar ik zie dat je extra selenium slikt maar geen jodium?

Dat kan ook een negatief effect hebben, te veel selenium t.o.v. van jodium kunnen schildklierproblemen ook verergeren.

Waarom vraag je niet aan de HA om een anti TPO test?

 
Heb ik gedaan, hij kende het niet, moest het opzoeken. Toen had hij het gevonden, formulier ingevuld, een minuut later bedacht hij zich, scheurde het formulier door midden en stuurde me door naar (hopelijk) endocrinoloog in het ziekenhuis. Die zou dan toch alle testen opnieuw willen laten doen. En nu wacht ik tot half juni wanneer de afspraak in het ziekenhuis is en moet ik dus nog een keer zo'n test met een vreemde bespreken. Daar kijk ik tegen op omdat mijn ervaring is dat ze er moeilijk over doen (testen die je zelf 'bedenkt' in het algemeen).

 
Hij kende het niet?! 8O

Is een standaard test voor anti stoffen tegen de schildklier en wordt ook vaak gedaan om de oorzaak van een struma te achterhalen.

Quote:
En nu wacht ik tot half juni wanneer de afspraak in het ziekenhuis is en moet ik dus nog een keer zo'n test met een vreemde bespreken. Daar kijk ik tegen op omdat mijn ervaring is dat ze er moeilijk over doen (testen die je zelf 'bedenkt' in het algemeen).



Ja ik weet er alles van. Tis vaak net of je in het verdachte bankje zit...

 
Mijn huisarts kent ook de tpo/tpg-waarde niet- althans dat beweert hij.

Gewoon kop in het zand.

Dus ook helemaal niet nieuwsgierig.

Bij mij lagen de schildklierantistoffen ook nog buiten de referentiewaarden (een andere arts -vrijgevestigd- had deze bij mij laten onderzoeken).

En dan volstaat het kennelijk dat een huisarts er niets mee hoeft als hij zegt er geen verstand van te hebben.

Je zou toch zeggen dat een huisarts alle waarden op het bloedformulier moet kennen!

Ze staan er standaard gewoon op, op het normale huisartsenbloedformulier, die anti-tpo/tpg.

Hoe moeilijk kan het zijn?

 
Nope :lol:

Zo standaard is ie niet, tenminste onder de artsen die ik tot nu toe heb gezien niet. Ik weet ondertussen bijna tien jaar dat mijn schildklier vergroot is, heb vele internisten gezien voor controles en de enige keren dat er iets meer was geprikt dan TSH was toen ik aandrong. De resultaten werden niet eens besproken maar kreeg ik te horen dat de waarden goed waren en dat was het.

Een paar dagen geleden was ik ook bij de huisarts, deze keer een andere, en wilde ik dat ook leverwaarden werden geprikt omdat ik afwijkende waarden had bij enkele testen twee en anderhalf jaar geleden. De allerlaatste test van vorig jaar november was echter net binnen de goede marge en toen begon ze moeilijk te doen zo van het zal een tijdelijk probleem zijn geweest destijds, het heeft zich weer hersteld, ze verwacht er helemaal niets van etc. Uiteindelijk heeft ze het wel aangekruist (anders had ik het zelf wel gedaan :? ) Maar dan denk ik waarom al die moeite?

 
Lievergezond, weet je ondertussen of je helemaal geen antilichamen hoort te hebben? Dat zou ik namelijk verwachten. Of mag er een klein aantal zijn zonder dat het gelijk Hashimoto is?

 
Catalina, goede vraag: of je helemaal geen antilichamen hoort te hebben. Ik zou ook zeggen dat dat niet hoort. Inderdaad mogen er officieel dus een aantal antistoffen zijn, zonder dat het officieel hashimoto heet, maar dat is dan toch al raar? Het schijnt dat men uitgaat van normaalwaarden: dus de gemiddelde bevolking maakt antistoffen aan tegen de eigen schildklier. Maar goed, Mike heeft hier al wel eens vaker gezegd: de gemiddelde bevolking is ook ziek: dus wat heb je dan aan dat gemiddelde als normaalwaarde? De gemiddelde bevolking krijgt tarwe door de strot geduwd en dat zijn de ergste gluten en wat mij betreft is graan en met name tarwe de hashimotoveroorzaker. Misschien dat het daarom zo'n doofpotverhaal is. Zie dit filmpje van Ralph Moorman: hij zegt het letterlijk: vrijwel iedereen is intolerant voor tarwe &feature=player_embedded .

 
@ Catalina: er schijnen zwarte lijsten te zijn van huisartsen die naar bepaalde maatstaven te veel laboratoriumonderzoeken laten doen.

 
Quote:
Zie dit filmpje van Ralph Moorman: hij zegt het letterlijk: vrijwel iedereen is intolerant voor tarwe &feature=player_embedded .


Ja, en hij zegt ook dat rauwe cacoa goed is en melk slecht.

Zijn rijtje van goed voedsel is: vlees, vis, ei, groente, fruit, noten en zaden.

Met name de laatste 3 wordt hier anders over gedacht ivm anti nutrienten.

Ik weet nu wel hoe het zit, maar de gemiddelde mens raakt toch aardig de weg kwijt.

En aan de andere kant, als het rijtje van Ralph Moorman wordt aangehouden zou het al positief zijn voor de gemiddelde mens.

 
Ik denk dat de kracht van Ralf en consorten vooral het vermijden van (giftige) voedingsproducten is en het vermijden van suiker, tarwe en margarine. Het probleem van het uitsluiten van melk én tarwe is dat mensen dan niet meer weten wat ze moeten eten en op alleen vlees/vis/ei en groenten leven zien niet veel mensen zitten, dus kom je uit op fruit, noten en zaden.

Bovendien gaat het de meeste te ver om de nachtschades te laten staan, ook door de beperking van keuze. Met zuivel op het menu is het vermijden van granen veel eenvoudiger, maar dan moet het wel rauwe melk zijn en dat advies is natuurlijk ook niet erg praktisch, want niet te koop in de suup.

 
Ik lees nu all over the internet, dat groenten van de kruisbloemigen (koolsoorten) belastend zouden zijn voor de schildklier.

Hoe denken jullie hier over? Dat zijn er nogal wat namelijk, en het zijn goedkope, kankerwerende groenten die ik niet graag zou missen.

 
Dat zijn de goitrogenen die de schildklier onderdrukken.

Maar gelukkig kan je die 100% onschadelijk maken door ze te koken.

Of misschien niet helemaal 100% maar wel zoveel dat je lichaam dat makkelijk aankan.

 
En hoe zit het dan met gefermenteerde kool, zoals zuurkool? Kun je dat ook rauw eten bij een tragere schildklierwerking?

 
Ja door de fermentatie worden de goitrogenen ook onschadelijk gemaakt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan