Struma - graag advies

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Oker
  • Startdatum Startdatum
Update m.b.t. de struma: ik ben teruggegaan naar de huisarts, omdat ik merkte dat de bult aan het groeien was. De huisarts was zeer gealarmeerd door de snelle groei en heeft mij direct doorverwezen naar de nucleaire afdeling van het ziekenhuis. Daar hebben ze mij met radioactief jodium ingespoten en na een half uur een scan gemaakt. Geen röntgen, maar gamma straling. De uitslag weet ik vanavond. De radioactieve dosis was volgens de dokter zeer laag en te vergelijken met 50 transatlantische vluchten.

Er is met de schildklierwerking zelf niets mis, TSH was goed, T3 en 4 ook, geen jodium tekort. Ze willen nu dus heel graag weten of het een cyste is, goed dan wel kwaadaardig. In beide gevallen willen ze hem er uit snijden.

Mijn vraag aan jullie, wat nu? Ik ben nu flink vervuild door het radioactief jodium, het effect van 50 transatlantische vluchten mag dan niet zo heel hoog zijn volgens de dokter, ontgiften lijkt me toch echt wel aangewezen. Hoe?

En als het dan een cyste is, moet ik hem laten wegsnijden of niet?

 
Ik zou nooit iets laten wegsnijden. Ben laatst naar een lezing over dr Ryke Hamer geweest en die geeft aan dat cystes een functie hebben.

 
Ja, maar die van mij groeit met de dag, je kunt hem bijna zien groeien.

Wat betekent dat? En wat doe ik er mee?

 
Is er trouwens geen mogelijkheid om Lugol's jodium via een Belgische website te bestellen? Die website van Hulda Clark vraagt 15 euro verzendkosten om een klein flesje jodium (niet zwaar) ter waarde van 12,50 naar België te sturen.

 
Oker, jee dat is wel erg naar voor je zeg. Ik zou ook niet zo snel laten snijden maar het is wel moeilijk om zo op afstand een advies te geven.

Hebben zo ook gezegd waardoor dat kan komen dat het nu ineens zo snel gaat?

Voor de lugols kan je nog bij Unlimited Health kijken misschien zijn ze daar goedkoper met verzendkosten

 
Oker, kan me voorstellen dat je je daar druk over maakt. Moeilijk om op dat soort momenten te vertrouwen op de wijsheid van het lichaam inderdaad. Wat het betekend weet ik ook niet precies.

 
De uitslagen van de gamma scan zijn binnen, het is inderdaad een cyste op de schildklier. Volgende week ga ik een punctie doen om te kijken of het goed of kwaadaardig is. De kans is groter dat het goedaardig is, maar toch willen ze hem wegsnijden, omdat hij zo hard groeit.

Wat ik heel gek vind, is dat ik deze week al twee keer een aanval van galkolieken heb gehad. De laatste die ik had was een jaar geleden, dus nu ineens twee in 4 dagen tijd vind ik erg veel. De laatste van gisteravond was heel extreem, ik heb echt meer dan 7 uren in een stille donkere kamer liggen kreunen en steunen van de pijn. Bitterzout hielp niet (hoewel mijn darmen compleet leeg waren daarna) en zelfs een reguliere pijnstiller hielp niets. Het moet bijna wel gelinkt zijn aan die cyste, maar hoe?

 
Hoi Oker, ik snap niet helemaal waarom je radio-actieve jodium hebt laten inbrengen al werkt angst wel vaak in de hand dat je dingen doet waar je later spijt van zou kunnen hebben.

Wie haalt er nou het aantal van 50 transatlantische vluchten?

Natuurlijk veel vliegtuigpersoneel: maar die zijn dan ook niet de gezondste onder ons, al zal dat ook wel andere oorzaken hebben.

Mijn vader liet zich trouwens ook met radioactieve jodium bewerken en die leefde wel redelijk vrolijk door daarna (relativering).

Die gek heeft toen ook een stuk van zijn schildklier af laten halen: zijn schildklier ging te snel.

Maar natuurlijk bleek dan later dat ze er niet genoeg vanaf hadden gehaald.

Zat hij toch zijn hele leven nog aan de synthetische pillen: gelukkig maar voor de pillenverstrekkers.

Zie deze passage:
Quote:
Cysts and tumours of the thyroid can result in hyper- and hypothyroidism. One of the major causes of tumours in this organ is radioactive iodine.

http://vitalitymagazine.com/article/heal-your-thyroid-naturally/

Een cyste laten wegsnijden: ik zou het ook niet doen: maar goed als het cosmetisch echt irritant gaat worden of dat je geen adem meer kan krijgen: dan zou ik ook wel een operatie overwegen.

Je laat je lichaam met een chirurgische ingreep een extra litteken-trauma aandoen door snijden en erger nog: de oorzaak gaat er -ondanks het grote offer dat je brengt- niet eens mee weg.

Vraag je af voor wie dit een win-win-situatie is.

Volgens mij in elk geval niet voor jou als je leven en dat van je nog toekomstige nageslacht je lief is.

Belangrijk is dat je de oorzaak probeert te achterhalen lijkt me.

Ik vraag me af of hashimoto niet toch in het spel kan zijn.

Zie deze passage van hypo maar niet happy:
Quote:
Soms komen lage hoeveelheden antilichamen voor bij andere vormen van schildklierziekte [dan hashimoto].

http://www.hypomaarniethappy.nl/tests.htm

De mate waarin een lichaam antistoffen kan vormen is vaak ook een kwestie van de sterkte van een immuunsysteem.

Een antistoffenvorming wil zeker niet gelijk zeggen dat er niet iets aan de hand kan zijn op het vlak van waar de antistoffen gevormd worden.

Wat mij betreft wordt er verkeerd gekeken naar antistoffenvorming in de kwantitatieve zin.

Bij hashimoto kijkt men naar een grens boven welke men zegt: meer dan zoveel antistoffen is hashimoto: maar die grens is altijd te betwisten (gezien dat men eerst eigenlijk zou moeten vaststellen hoe sterk het immuunsysteem uberhaupt is).

Mogelijk zegt men: bij jou is geen sprake van hashimoto, terwijl het wel het geval is.

Ik zou eens goed naar de bloedwaarden kijken en kijken waar de grens ligt boven welke je pas hashimoto zou hebben en wat jouw waarden zijn.

Ik mag hopen dat je uberhaupt geen tarwe of glutengranen (liever helemaal geen granen) meer eet.

Hier een passage over auto-immuunziekten in het algemeen n.a.v. de bespreking van hashimoto in het boek van de passage (hashimoto is een auto-immuuntoestand):
Quote:
Auto-immuunziekten worden in het algemeen vermoedelijk veroorzaakt door de werking van virussen bij mensen met een zwakke afweer; door de aanwezigheid van zo'n virus vormen zich antistoffen tegen bepaalde eiwitcomponenten van het virus. Daarbij gaat er iets mis, en die antistoffen vallen dan soortgelijke eiwitten in bepaalde lichaamsweefsels aan, in dit geval de schildklier.

In: menopauze, alles wat je dokter je niet vertelt, van dr. lee, p. 165.

Zelfde boek, nog deze passage op p. 307:
Quote:
Aandoeningen als de hashimoto-thyroiditis, het syndroom van Sjogren, de ziekte van Graves en lupus, komen allemaal meer bij vrouwen voor en lijken samen te hangen met oestrogeensuppletie of -dominantie.

(in dat geval is het voor jou misschien ook handig je evt. te verdiepen in de geneugten van evt. progesteronzalf voor je: heb je de anticonceptiepil misschien gebruikt? Die berooft je lichaam van progesteron: en die kan je nu dan wel eens heel hard nodig hebben).

Quote:
Autoimmune conditions such as Hashimoto’s disease and Grave’s disease require treatment protocols that are more complex. The treatment of these conditions should be supervised by a qualified herbalist or other natural health care practitioner. This is also the case if there is a cyst on the thyroid gland.

http://vitalitymagazine.com/article/heal-your-thyroid-naturally/

Quote:
Some people with thyroid and autoimmune thyroid conditions have thyroid nodules and cysts. And while sometimes surgery is recommended to remove the thyroid nodule or cyst, in many cases surgery isn’t necessary. So the goal of this article is to discuss when surgery is truly necessary to remove thyroid nodules and cysts.

http://www.naturalendocrinesolutions.com/articles/thyroid-nodules-thyroid-cysts-surgery/

Deze arts ,

Majid Ali, adviseert een 24-uurs-urinetest om jodiumgebrek vast te stellen. Hij zegt dat je met je darmen, lever en bijnieren voeden: dat je de oorzaak van de cyste op je schildklier kan weghalen.

 
Nog even iets over hormonen: http://www.succesboeken.nl/?isbn=9789079872005 : deze test is misschien raadzaam om je hormonen te testen: oestriol is bijv. een erg belangrijke anti-oxydant die de gezondheid/het zenuwstelsel van de foetus beschermt. Ook beschermt dit hormoon een vrouw voor depressies en tegen MS. (boek: "mastering leptin" van byron j. richards, p. 298/299.

Overigens staat in datzelfde boek (hoofdstuk 31) dat leptineresistentie van zichzelf een hoofdoorzaak is van auto-immuunziekten in het algemeen.

 
Dag lievergezond,

Dankjewel voor je reacties, ik heb de artikelen goed doorgenomen.

Ik besef dat, hoewel de cyste op de schildklier groeit en de bloedtesten uitwezen dat deze geen effect heeft op mijn schildklierwerking (valt binnen de normaalwaarden), er waarschijnlijk toch iets aan de hand is met mijn schildklier. Maar de vraag is, wat? Is hij te traag, te snel, heb ik hashimoto's? Ik wil best actie ondernemen en d.m.v. supplementen mijn schildklier versterken, maar ik ben een leek en kan niet overal aankomen.

Dit is wat ik op dit moment heb aangeschaft:

magnesium, jodium, vitamine c en adrenal.

Wat ik al neem: levertraan, vitamine d en selenium

Stel dat ik toch hashimoto's zou hebben, dan zou jodiumsuppletie onverstandig zijn. Maar op basis van de bloedtesten ga ik daar nu even niet vanuit. Ergens anders op dit forum las ik dat verstoorde schildklieren vaak veroorzaakt worden door bijnieruitputting, vandaar dat ik ook adrenal besteld heb. Maar ik vraag me af, als ik alle bovenste supplementen ineens samen ga gebruiken, is dat dan niet te heftig voor mijn lijf? Wederom, ik heb er geen verstand van, en vind het daarom lastig te bepalen wat verstandig is.

Natuurlijk eet ik verder wapf en low carb en mijd ik granen zo veel mogelijk (soms wat witte rijst). Ik probeer mijn lever te versterken door ontgiftende zaken te eten (milde leverreiniging, lever, visbouillon, rauw ei, sole, kefir, waterkefir, kombucha).

Ik zou best met een natuurlijke arts willen werken, maar ik heb beperkt tijd en geld. Ik heb geen auto en een peuterzoontje, dus als je een genezer in de buurt van Leuven (BE) weet (die bijvoorbeeld mijn hormoonwaarden test), houd ik me aanbevolen. Als je nog iets aan of af te raden hebt m.b.t. supplementeren en ontgiften, hoor ik het ook heel graag. Ik ben gemotiveerd om mezelf te genezen, maar heb soms geen idee hoe.

 
Hoi Oker, ik zie net dit filmpje : deze arts injecteert de schildkliercyste met ethanol vanaf 2min30. Dit lijkt me altijd beter dan snijden. Erasmus MC doet het in elk geval kennelijk ook: www.erasmusmc.nl/heelkunde-cs/212090/545404/549299/pei Misschien kun je vragen om deze optie in het geval je er snel vanaf moet/wil? Maar de site van Erasmus zegt dat deze behandeling kennelijk ook nadelen heeft, wat ik me ook kan voorstellen. Het zet wel aan het denken over andere directe verwijderingsalternatieven voor het mes erin. Ik heb zelf een ganglioncyste op mijn pols (eentje die geloof ik uit een pees komt opzetten). En ik heb bijv. chinese acupunctuurartsen het zien leegkrijgen ook met injecties.

Hier http://www.greenmedinfo.com/disease/thyroid-nodule nog meer info over mogelijke oorzaken van de schildkliercyste: zwangerschap, straling, selenium- en zinktekort (zinktekort heeft ook een relatie met progesterontekort http://www.energeticnutrition.com/vitalzym/zinc.html ).

 
Oker, misschien kan dr Benoit Everard uit Kraainem je helpen, is niet al te ver voor jou denk ik.

Niet Wapf-proof trouwens, maar wel zorgvuldig en redelijk holistisch.

 
@ Oker: je voedselallergieen via je huisarts in je bloed laten uitzoeken is trouwens gratis (dit ivm auto-immuuntoestanden).

Hier nog wat reclame voor de ethanolinjectie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14671167

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19201938

Ik gooi toch ook maar deze even ook hier in de groep:
Quote:
In many of my [lyme-]patients, cysts are found not uncommonly in various locations: thyroid, breast, liver, bone, ovary, skin, pineal gland, and kidney.

John D. Bleiweiss M.D. http://www.stopthethyroidmadness.com/lyme-disease/

 
De supplementen die ik vrijdag om 4 uur bestelde bij vitamientjenodig, zijn vanmorgen al bezorgd in België, wat een service! Nu kan ik mijn tekorten meteen op peil gaan brengen.

Volgende week kan ik de punctie laten doen die uitwijst of de cyste goed of kwaadaardig is. Ondertussen ga ik ook een second opinion halen bij een natuurarts.

 
Stel nu dat die cyste kwaadaardig is, hoe kan ik dan nu al zo goed mogelijk eten om mijn lichaam te helpen met de genezing? Afgezien van het standaard wapf dieet? Want stel dat ik een kwaadaardige cyste heb, dan zit ik nu kostbare tijd te verspillen met wachten op de punctie + uitslag.

Oftewel, wat te eten (en wat niet) bij een tumor? Wat zouden jullie verder nog doen?

 
Ik heb hier de uitslagen van mijn bloedonderzoek:

IMMUNOLOGIE

Anti TPO: 0.7 en dan staat daarachter: IU/mL 0-5,6

HORMONOLOGIE:

vrije T4: 1,12 en daarachter staat: ng/dl 0.93-1.7

TSH: 1,290 en daarachter staat: mU/L 0.27-4.2

Dit is chinees voor mij, kan iemand deze gegevens 'lezen' en becommentarieren?

Ik zie ook hoeveel radioactief jodium men heeft ingebracht: 2 mCi (99mTc)

Kan iemand iets zeggen over deze hoeveelheid?

 
De dokter zei dat het normaal was "zeer rustig bloedbeeld". Maar ik weet dat waarden die binnen het normale vallen, toch kunnen duiden op niet optimaal functioneren van de schildklier, dus ik wilde dat hier even checken...

 
Ik geloof dat onder de TSH onder de 2 zou moeten zijn, en dat is het ook. Verder kan ik er ook niet veel van zeggen, antistoffen zitten ook laag. In ieder geval lijkt dit niet verontrustend. Groeit het nog altijd?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan