Ik eet nu ruim vier maanden helemaal geen brood meer, en lang daarvoor al meed ik alle kant en klare pakjes. Keltisch zeezout gebruik ik nu ruim een jaar als enige zout. Daar wordt geen extra jodium aan toegevoegd. Ik vroeg aan de HA of het geen jodium tekort kon zijn (immers 90% van struma's wereldwijd duidt hierop), maar hij zei dat dit in West-Europa vrijwel uitgesloten was. Hij heeft er ws. ook niet op getest. Uitgebreide resultaten van het bloedonderzoek heb ik nog niet gezien, de info van hierboven kwam van een telefoontje met de huisarts. Ik ga natuurlijk nog wel naar de uitslagen vragen als ik hem zie.
Ik was terughoudend met jodiumsupplementatie, omdat ik had gelezen dat dat in geval van Hashimoto's niet goed is. Maar nu ik dat niet heb, kan ik er wel mee beginnen. Ik neem nu sinds maandag 2 paranoten per dag voor selenium, en ben van plan dit te blijven doen. Het lijkt me onmogelijk om op die manier mezelf over te doseren, dus volgens mij kan ik dat oneindig blijven doen.
Vitamine C en magnesium wilde ik toch al bestellen, dus dat komt goed uit.
Maar jodium mag je zeker ook niet te veel nemen, toch? Ik las ergens, een druppel per 70 kilo lichaamsgewicht. Ik weeg 65. Hoe vaak per week zou ik dan een druppel moeten nemen? En dat neem ik dan in met water of kefir ofzo?
En wat betreft lugol's jodium, is dit ook bij de apotheek te koop zonder prescriptie? Of is het alleen verkrijgbaar d.m.v. online bestellen?
Bedankt voor jullie reacties, vooral Pike!