Ik heb recentelijk een kies door
Peter Dros in Kerkdriel uit laten halen. Hij gaf me een probeerverpakking van Bluem tandpasta en mondwater mee. Hier op het forum hebben we het hier al eerder over gehad:
https://www.fatsforum.nl/topic/tandpasta-zonder-fluor-en-met-zuurstof. Zoals je kunt lezen, zitten er ook aan deze tandpasta bepaalde nadelen, maar recentelijk heb ik deze pasta dus herontdekt. Hij poetst heerlijk en heeft een prettige natuurlijke pepermuntsmaak. En, nog veel belangrijker, hij is dus zonder fluor en met actieve zuurstof. Wat ik nu al merk, na enkele weken poetsen met deze pasta, is wittere tanden!
Ik heb herhaaldelijk zowel in het verleden als recentelijk contact gehad met Fokke-Jan Middendorp, de directeur van Bluemcare. Dit is wat hij me recentelijk mailde:
Quote:
De voordelen van de Bluem zuurstof technologie zijn groter dan de nadelen van de Parabenen. Bluem streeft er echter naar om zo min mogelijk schadelijke/twijfelachtige ingrediënten te gebruiken en zal de recepturen in de toekomst aanpassen. Voorwaarde is wel de het proces van geleidelijke zuurstofafgifte niet verstoord wordt.
In de ingredientenlijst van de tandpasta zag ik de actieve zuurstof niet terug. Bij navraag aan Fokke-Jan kreeg ik het volgende, zeer technische, antwoord:
Quote:
Om actieve zuurstof lokaal in het wondgebied te verhogen kan bij een applicatiemiddel zoals Bluem toothpaste gebruik worden gemaakt van zowel lage concentraties natriumperboraat, als van het enzym glucose-oxidase (GOX). Natriumperboraat wordt bij contact met speeksel omgezet in natriumboraat en H2O2. GOX zorgt voor een geleidelijke omzetting van glucose naar gluconzuur en H2O2. GOX dat normaal in rust is, wordt onder invloed van vocht uit bijvoorbeeld een wond weer actief. Er komen heel geleidelijk kleine hoeveelheden gluconzuur en waterstofperoxide vrij. Waterstofperoxide werkt in lage concentraties van 0,003% – 0,015% desinfecterend en komt samen met het antibacteriële ROS (Reactive Oxygen Species) tijdens de zogenaamde ‘respiratory burst’ van neutrofielen voor in normaal wondvocht en heeft een chemotactische werking op leukocyten. Uit onderzoek blijkt dat een continue aanwezigheid van een lage concentratie waterstofperoxide veel effectiever pathogene bacteriën doodt dan een eenmalig hoge concentratie en fibroblasten hierbij geen schade ondervinden.
Al met al is Fokke-Jan zeer eerlijk en openhartig over zijn producten en staat ook open voor kritiek of verbeterpunten. Dus ja, er zitten parabenen in de tandpasta, maar nu ik hem persoonlijk gebruik en ervoor zorg dat ik de pasta niet inslik, kies ik ervoor om dit ongemak voor lief te nemen. Ieder van ons moet zijn/haar eigen beslissing hierin nemen. Ik heb me bijv. ook laten verdoven met articaine. Volgens Peter Dros heeft het allemaal te maken met leverdetox-problematiek als dit soort stoffen negatief op je uitwerken en uit alle tests blijkt dat er niets mis is met mijn lever!
Mocht je geinteresseerd zijn, de producten van Bluem zijn
hier te bestellen.
Mike