Verzoek om adresjes voor rauwe melk

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
3 nieuwe rauwe melk adresjes: op markten in Haarlem, Zutphen en Deventer.

Op onderstaande markten kun je rauwe melk bestellen bij de 'biologische boer':

Donderdagochtend Markt Zutphen (Groenmarkt) - 13.00 uur

Vrijdag Markt Haarlem (Botermarkt) - 17.00 uur

Zaterdag Markt Centrum Deventer (de Brink) - 17.00 uur

Even van te voren bestellen via een email, dat kan op elke middag tot 16.00 uur - de melk kost € 1,20 per liter

Deze biologische kaasboer verkoopt naast binnen- en buitenlandse kazen ook kip en biologische rundvlees.

Het rundvlees en de rauwe melk komt van de biologische zuivelboerderij van de fam. Hoeve uit Rouveen.

Kijk voor het emailadres op onze site bij de desbetreffende plaats.

Lia

Ik denk, ha, weer een nieuw melk adresje erbij, maar hij staat al op onze site, en ook op de WAPF kaart. :lol:

Maar blijf insturen hoor mensen, hoe meer hoe beter.

Lia

Geeft niet hoor Frida, maar ik wilde hem gelijk noteren op onze site maar dat hoefde dus al niet meer.

Lia

Wanneer is een boer eigenlijk een Weston Price boer? Aan welk criteria moet zo'n boer voldoen? Kan een Demeter boer met de Blaarkop koeien niet zo een titel geplakt krijgen? Ben wel benieuwd.

YT

Goh, niet gezien. Ja, ik kwam er bij toeval op. En toen dacht ik, mijn god, dat is geweldig. Jammer dat ik er niet in de buurt woon. Wat een geluksmensen die daar gebruik van kunnen maken.

Even een vraagje. Waarschijnlijk zal dit ook al wel ergens op het forum staan, maar ik kan het helaas niet vinden. Dus bij voorbaat mijn excuses.

Soms heb ik geen mogelijkheid om mijn rauwe melk te halen. Dan haal ik bij een biologische winkel (bv. natuurwinkel) biologisch dynamische volle melk, dus Demeter. Pasteuriseren is niet goed, maar het homogeniseren maakt meer kapot heb ik begrepen.

Als ik deze Demetermelk drink, doe ik dan iets goeds of slechts voor mijn gezondheid???

Het is dus vragen naar de bekende weg, want ik ben er zeker van dat het antwoord gegeven is, maar ik vind het niet.

Wie weet het en kan mij hierin helpen (ook een link naar het antwoord is al genoeg hoor).

Bedankt.

Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom je supermarktmelk zou willen drinken. Dat je rauwe melk zou drinken kan ik begrijpen, maar mocht dat niet beschikbaar zijn is er geen reden om krampachtig vast te houden aan het drinken van melk.

Is dit adres trouwens al eens genoemd? Misschien een idee voor forumleden die zelf niet over vervoer beschikken. Ik heb er geen ervaring mee en heb ook niet nagevraagd waar de melk vandaan komt. In de webshop is overigens ook een kleine hoeveelheid orgaanvlees te koop.

http://thuis.lindenhoff.nl/product/verse-volle-boerenmelkfles-524506/

Hoi Hamster,

Ja ik maak er kefir van. Daarom heb ik het steeds nodig.

Het is toch nog geen uitslag gevend antwoord. Toch bedankt maar ik stel mijn vraag opnieuw:

Demetermelk is toch iets anders dan gewone supermarktmelk dus..

Soms heb ik geen mogelijkheid om mijn rauwe melk te halen. Dan haal ik bij een biologische winkel (bv. natuurwinkel) biologisch dynamische volle melk, dus Demeter. Pasteuriseren is niet goed, maar het homogeniseren maakt meer kapot heb ik begrepen.

Als ik deze Demetermelk drink, doe ik dan iets goeds of slechts voor mijn gezondheid???

Het is dus vragen naar de bekende weg, want ik ben er zeker van dat het antwoord gegeven is, maar ik vind het niet.

Wie weet het en kan mij hierin helpen (ook een link naar het antwoord is al genoeg hoor).

@Dorothe

Voor mij persoonlijk is DeMeter melk geen optie. Ik drink rauwe melk vanwege de gezondheidsvoordelen (intacte eiwitten en met levende enzymen).

Als je DeMeter melk doet fermenteren (Kefir) dan voeg je wel weer wat aan enzymen toe.

De keuze is aan jou.

Hoi Spal,

Dank je. Ja daar kan ik me wel in vinden. Sinds kort maak ik ook hangop van de kefir. Lekker dat dat is, of van yoghurt. MMMMM

Ik ben wel een echte melkliefhebber, altijd al geweest. Ook nog toen ik die prut van een magere 0,3% (ja in Duitsland hebben ze die) melk dronk. Ik kon daar zelfs nog van genieten. Dus het komt jammer genoeg dan ook wel een voor dat ik die Demetermelk bij grote behoefte ook zo drink. Ik dacht eens te hebben gelezen dat er alleen de CLA niet meer inzit. Maar ik kom er niet achter. Wie o wie kan mij daar helpen. Ik kan me iets herinneren van dat zelfs de Amerikaanse WAPF Demetermelk goedkeurt, dus alleen gepasteuriseerd, omdat in Amerika geen rauwe melk (heel moeilijk) te verkrijgen is.

Ik zou het alleen graag zeker willen weten, dat ik mijn gezondheid hier niet mee schaad. Ik haal toch wel elke week rauwe melk bij de boer, maar soms haal ik dan 1 a 2 flessen Demeter bij (omdat we de rauwe melk opgebruikt hebben).

Gevonden Yes:

https://www.fatsforum.nl/topic/roomboter-en-vet

Er staat in:

....Het enige wat ontbreekt in gepasteuriseerde, grasgevoerde, biologische of biologisch-dynamische roomboter, yogurt, kefir en room is de Wulzen-factor (een anti-stijfheidfactor). Gelukkig zijn vetten en dus ook de vetoplosbare vitamines A, D, E en K hittebestendig en gaan niet verloren door pasteurisatie. Dat is een compromis waar ik mee kan leven! Vandaar dat de WAPF in Amerika zelfs gepasteuriseerde biologisch-dynamische melk nog tolereert, maar alleen als je echt nergens aan rauwe melk kunt komen.....

Ik hoop dat er niets veranderd is aan deze opvatting.

Groetjes

Dorothé

Dit gaat voornamelijk over roomboter, de vetten en vetoplosbare vitamines. Bij pasteurisatie van melk gaat wel meer verloren dan alleen de Wulzen factor. Onderstaand lijstje is wat Sally opsomde in haar presentatie vorig jaar welke allemaal inactief worden gemaakt door pasteurisatie:

B-lymphocytes

Macrophages

Neutrophils

Lymphocytes

IgA/IgG Antibodies

B12 Binding Protein

Bifidus Factor

Medium-Chain FAs Fibronectin

Gamma-Interferon

Lactoferrin

Mucin A/Oligosaccharides

Hormones/Growth Factors

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou het niet doen en ik denk dat wanneer jij je er nog even verder in zou verdiepen dat je ook tot die conclusie komt.

Hoi Tanja,

Goh, dat is wel heel veel wat daar verloren gaat.

Begrijp me niet verkeerd, ik haal toch steeds bij René, maar ik haal soms Demetermelk bij.

Maar in ieder geval bedankt voor je informatie. Ik zal dit zeker ter harte nemen.

Goed, voor de kefir kan het wel.

Trouwens Tanja, heb je al eens gekeken naar het verschil tussen een Demeter-ei en de eieren van Daalhoeve? Demeter-ei heeft een licht gele dooier en daalhoeve-ei heeft zo oranje als een manderijntje.

Groetjes

Dorothé

Over de kleur van eierdooiers heb ik laatst iets gehoord. Ze kleuren door het voer dat ze krijgen. en dat wordt dan expres gedaan. Hoeft niet perse schadelijk te zijn lijkt me, hangt ervan af wat er gebruikt wordt. Ik heb daar verder niet naar gezocht op Google.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.540
Leden
8.663
Nieuwste lid
Gerard.38
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan