Verzoek om adresjes voor rauwe melk

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Bedankt Jeroen,

ik had dit adres in een eerdere post van je al gevonden en ik had ze gisteren meteen gemaild over wat de koeien voor voer krijgen.

Ik kreeg snel antwoord terug:

De koeien krijgen uitsluitend biologisch voer. Dit gaat dan om gras, graan, aardappelen en brok (op basis van biologisch geteelde gewassen).

Dus in Dongen krijgen de koeien gras en maïs te eten en in Sprundel wat hierboven staat.

Ik had begrepen dat gras/kruiden gevoederde koeien de gezondste melk leverden, vandaar dat ik hier naar vraag bij de diverse boeren.

Als ik toch zelf m'n kefir ga maken, wat zou dan van bovenstaande de beste optie zijn voor de rauwe melk?

Of allebei niet doen en toch voor bijvoorbeeld Rauw Power melk/kefir/yoghurt gaan? De koeien van Rauw Power zijn wel gras/kruiden gevoederd namelijk.

 
Bedankt Mike,

Jammer dat Rauw Power niet meer in de buurt van Breda te halen is.

Hopelijk zijn er nog meer mensen in Breda die geïnteresseerd zijn, waarmee we om de 2 weken kunnen rouleren om naar Rotterdam te rijden. Ik had Rauw Power zelf ook al gemaild of ze verkooppunten in Brabant overwegen.

 
Klopt, boer in Rijsbergen is niet biologisch, maar zijn koeien stonden wel als eerste te grazen in de wei. Ruim een maand later kwam de rest ook naar buiten. Verder komt de melk door de melktest.

Ik doe niet mee met kefir. Op het congres heb ik t nog eens geprobeerd, helaas, de smaak kan me niet bekoren en ik ga het dus ook niet kopen.

 
Alexandra, weet jij wat er niet biologisch is bij die boer in Rijsbergen?

Rauw Power produceert ook rauwe melk, yoghurt en hangop, niet alleen kefir.

 
Zijn er boeren in de omgeving Almelo/Wierden die rauwe melk of vlees verkopen?

Ik heb al een boer gevonden die vrije uitloop eieren verkoopt. Kippen lopen rond in een tuin, 15x20m is denk ik meer dan genoeg ruimte voor een paar kippen.

Ik heb op het lijstje gekeken maar er staat niks over Almelo..

Alvast bedankt :)

 
In Reijmerstok Limburg kun je bij de zorgboerderij Regihoeve op Groenestraat 1 biologische rauwe melk krijgen, ma-do tussen 9.00 en 16.00 vrijdag van 9.00-12.30 tussen 12.30 en 13.00 is middagpauze. De koeien krijgen gras, hooi, kuilgras, maar ook eigen mais en brok. Ze verkopen daarnaasts biologische eieren en wat seizoensgroenten uit de moestuin.

 
Op vakantie in Zeeland bij een schapen (kaas)boerderij terecht gekomen voor de rauwe melk. Verassend lekker en je maakt er fantastische kefir mee, om je vingers bij af te likken. Even vragen in het boerderijwinkeltje, 2 euro per liter. Ze verkopen daar ook lamsvlees en rundvlees van eigen erf de koeien lopen volop buiten en krijgen geen antibiotica.

http://www.mariekerke.nl

 
Nee niet biologisch, maar de schapen stonden altijd buiten. Ik heb de boer gevraagd waarom hij niet biologisch werkt, zijn antwoord was dat hij met de schapen makkelijk biologisch zou kunnen worden, maar dat hij ook nog akkerbouw heeft welke niet biologisch is en dat hem dat te moeilijk werd. Ik heb niet gevraagd wat de schapen bijgevoerd kregen naast gras en hooi.

 
Via finally-true-answers heb ik het adres van een biologisch-dynamische boerderij ontvangen in Sondel, Friesland.

Goede zaak want in Friesland staat er nog niet zoveel op onze lijst.

Ze verkopen rauwe melk, rauwmelkse yoghurt en kefir, vlees van eigen koeien, eieren van eigen grasgevoerde kippen en andere biologische producten.

Goede zaak hoor.

Lia

 
Ben vandaag naar de open dag van een geitenboerderij geweest in Hulsberg. Ze werken biologisch, de geiten staan van mei tot oktober buiten krijgen voornamelijk gras/hooi verder mais en tarwe die ze zelf verbouwen, tijdens het melken brok (met soja helaas, niet gmo). Om 19.00 kun je er terecht voor rauwe melk, kost 1 euro per liter.

http://www.zorgboerderijravensbosch.nl

 
Ter aanvulling, de koeien krijgen geheel geen brok alleen gras, de kippen een klein beetje bio voer met graan. De koeien eten (drinken?) kzz, dus ik vermoedde al dat Mike Donkers daar een rol in gespeeld had. Inderdaad erg vriendelijke mensen, goed en duidelijk verhaal.

De eieren van de graaskippen: super oranje! Goede geur ook, en erg vullend. Je kunt btw ook diepvrieskippen kopen (soepkippen).

 
We zijn door Sierd en Joke uitgenodigd om een bekertje kefir te komen drinken, kopen we gelijk maar een paar van die super eieren. :lol:

Lia

 
De kefir is poederkefir, heb gevraagd of ik dat eens mocht proeven. Ik vind melkkefir van levende korrels toch veel beter smaken! Als ik jou was zou ik de melk en yoghurt gaan proeven :mrgreen: En natuurlijk een (rauw) eitje :lol:

 
Heeft iemand wel is melk gehaald bij het Groene Spoor?

Ik kreeg zojuist een mailtje:



Hallo,

Wij verkopen helaas nu geen rauwe melk meer van ons zelf, maar op vrijdagmorgen brengt een collega bedrijf biologische rauwe melk voor de verkoop, afgevuld in glazen flessen en moet vooraf besteld worden, prijs € 1.15 + 0.50 statiegeld. Graag bestellen voor woensdag, of een vaste bestelling doorgeven en dan afbestellen als het niet uitkomt. Afhalen op vrijdag of zaterdag. Ongeveer 7 dagen te gebruiken mits ze goed gekoeld bewaard wordt of gekookt wordt en daarna snel koelen.

Met vriendelijke groet


De afstand is ongeveer 20km. Eindelijke (hopelijk) kan ik van de week voor het eerst rauwe melk proeven...

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.990
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan