Vetverbranding

Ik zei het je toch? Eet wat meer kh en je 'verborgen honger' verdwijnt! Zuur fruit telt niet, daar zitten veel te weinig kh in. Kokosvezels tellen wel, maar de vraag is of ze verteerd worden en niet via de ontlasting afgevoerd worden. Je kunt kokosvezels beter koken, lijkt me.

Mike

Ja, je zei het en ik heb geluisterd toch?:)

Kokosvezels had ook niet echt de voorkeur maar ik wilde geen boekweit nemen zonder het te weken en koken en ik dacht dat kokos wat minder belastend zou zijn zo.

Quote:
fruit telt niet, daar zitten veel te weinig kh in. Kokosvezels tellen wel, maar de vraag is of ze verteerd worden en niet via de ontlasting afgevoerd worden. Je kunt kokosvezels beter koken, lijkt me.

Maar fruit bevat toch fructose, wat Kh rijk is? Fructose is in mijn ogen nog slechter dan bijvoorbeeld KH uit quinoa..

Die kokosvezel bevatten 4gram KH per 100 gram,

dus niet Kh rijk!

Quote:
Maar fruit bevat toch fructose, wat Kh rijk is? Fructose is in mijn ogen nog slechter dan bijvoorbeeld KH uit quinoa..

Dit komt op mij over alsof je van mening bent dat koolhydraten per definitie slecht zijn.... Zie ik dat goed of vat ik het gewoon ongelukkig op?

Een beetje Kh is prima, maar het blijven suikers en suikers zijn oorzaak van veel ziekten..

ze voeden de verkeerde bacterien/schimmels/gisten..

Maar ik weet dat we ze ook nodig hebben voor de bijnieren..

Dus een beetje dubbel..

Ik bedoel gemalen kokos, niet kokosvezel, dat heb ik niet goed benoemd. Daar zitten, zover ik lees op internet, 16-20 gr koolhydraten in per 100 gram,

Dr.Lee, auteur van het boek Menopauze, alles wat je dokter je niet vertelt, heeft iets heel interessants te vertellen op blz. 375:

Oestrogenen zorgen voor meer lichaamsvet; lichaamsvet wordt in meer oestrogeen omgezet. Wanneer oestrogeen dominant is, kan je lichaam geen vet verbranden voor energie.

Zou dat de reden zijn waarom zoveel vrouwen er moeite mee hebben om in de vetverbranding te komen? Ze hebben vaak jaren de pil geslikt, met alle gevolgen vandien.....

Dr.Lee, auteur van het boek Menopauze, alles wat je dokter je niet vertelt, heeft iets heel interessants te vertellen op blz. 375:

Oestrogenen zorgen voor meer lichaamsvet; lichaamsvet wordt in meer oestrogeen omgezet. Wanneer oestrogeen dominant is, kan je lichaam geen vet verbranden voor energie.

Zou dat de reden zijn waarom zoveel vrouwen er moeite mee hebben om in de vetverbranding te komen? Ze hebben vaak jaren de pil geslikt, met alle gevolgen vandien.....

Dat zou mijns inziens ook een goede verklaring kunnen zijn ja!

In het boek de hormoonfactor blz 38 staat het volgende over oestrogeendominantie:

Wat kan de oorzaak zijn?

> Stress

> Hoog vetpercentage (in vetweefsel wordt oestrogeen gemaakt, zie blz 33)

> Belasting van de lever door alcoholgebruik, chemicalien of andere vervuilingen.

> Vervuiling uit omgeveing door oestrogeenachtige stoffen (uit plastics, drinkwater, cosmetica, etc.)

> Te weinig vezels in voeding

> Veel soja in het dieet

> Bier drinken

Wat kunt u ertegen doen ?

> Verminder stress.

> Breng vetpercentage naar beneden.

> Beperk alcoholgebruik

> Drink mineraalwater uit glazen flessen en minimaliseer verontreiniging uit de omgeving

> Eet meer vezels

> Mannen: vermijd soja en bier

> Doe af en toe een leverreinigingskuur

> Slik supplementen in overleg met een deskundige: TMG (trimethylglycine), DIM, Indole-3-carbinol, chrysine met peperine (Bioperine), quercitine/ resveratol, mariadistel, de B-vitaminen.

Waarom de vetverbranding voor velen nog niet zo makkelijk te bereiken is - de relatie tussen stress en vetopslag:

http://www.natuurdietisten.nl/files/Help,%20mijn%20cortisol%20slaat%20op%20hol....%201.pdf

Dit ebook legt heel goed en duidelijk uit waarom het lichaam blijft kiezen voor vetopslag onder chronische stress. Een aanrader!

Mike

Verplichte kost, dit ebook. Tip: sla het op op je harddrive! Na verloop van tijd verdwijnt deze topic uit zicht (totdat iemand hier weer iets post natuurlijk) en dan kun je misschien dit ebook niet meer snel terugvinden. Ik vind de titel ook zeer sprekend: Help, mijn cortisol slaat op hol!

Mike

Ja, hier wordt eens en voor altijd helder en duidelijk uitgelegd waarom chronische stress in de weg kan zitten van vetverbranding, ook al wordt dat woord niet 1 keer genoemd in het boekje. Maar als je het vanuit deze invalshoek leest, snap je precies hoe het werkt. Neem overigens de voedingsadviezen ('een vuist groente en fruit en een duim vet') met een flink korreltje (Keltisch) zeezout!

Mike

Er zijn wel een paar kanttekeningen te plaatsen:

Het 1e signaal van cortisol is "geen energieopslag", en in de volgende alinea's wordt dan uitgelegd hoe er juist wel energie wordt opgeslagen...?

Volgens de schrijfster is "glucose de enige energiebron voor de hersenen" --NOT!

En wat ik ook mis is de stressreactie van het lichaam op foute voeding. Hier wordt stress uitsluitend genoemd als reactie op externe factoren.

Een ander, wel mooi ding wat er duidelijk uit naar voren komt is dat de cortisolspiegel tijdens slaap daalt. Is gelijk duidelijk waarom voldoende slaap zo belangrijk is voor je gezondheid!

Bastiaan,

Jouw kritiek klopt, maar als je daar overheen leest, begrijp je wel beter het hormonale mechanisme tussen cortisol (actief hormoon) en melatonine (passief hormoon) en hoe dat verstoord kan raken door o.a. te weinig slaap. Wat ik ook tussen de regels door lees is dat als een te hoge cortisolspiegel leidt tot insulineweerstand, vetopslag en spierafbraak er dus sprake is van allereerst glycogeen-afgifte door de lever (en dus glucose in het bloed) en daarna de omzetting van eiwitten in spieren naar glucose. Je blijft hierdoor dus een suikervergister, ook al eet je veel vet en weinig koolhydraten! Het beoogde effect van de voeding wordt volledig tenietgedaan door STRESS!

Dit verklaart waarom zovelen hier alles goed lijken te doen qua voeding, maar toch niet in de vetverbranding komen. Ze hebben hun stress-issues kennelijk nog niet opgelost, voor velen is dit een tweede natuur en men weet simpelweg niet eens meer wat het is om ontspannen te zijn! Ik heb hier al herhaaldelijk naar gehint bij sommigen hier, maar nu wordt dit mechanisme pas echt goed duidelijk. Het is dus niet zo eenvoudig als iemand anders hier laatst nog schreef, waarbij gesuggereerd werd dat een vetrijk en koolhydraatarm voedingspatroon automatisch leidt tot vetverbranding. Was het maar zo simpel!

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan