Vetverbranding

Ik denk dat Lievergezond bedoeld dat ze zonder dat ze in een vetverbranding zit toch zonder granen en zetmeel (koolhydraten) kan in haar voeding.

Dat verbaast me omdat je lever toch brandstof nodig heeft: suikers of vetten.

@ Boschje en Poekie:

Het verbaast mij ook dat ik zonder granen en zetmeel kan op het moment.

Het lichaam maakt van eiwitten net zo makkelijk ook koolhydraten: dat is denk ik waarom het gaat.

Ik eet twee keer per dag iets van 100 gram vlees/vis/ei met groente et voila.

Liefst niet al te vet: ik kan niet zo goed tegen vet: behalve de gefermenteerde producten met vet: yoghurt en kefir, dat gaat bij mij wel.

Volgens Mike is het niet goed voor de maagzuurhoeveelheid om zoveel (?) eiwitten te eten.

Ik vaar er echter goed bij.

Ik eet niet zoveel vet Dirtsa, dus hoe kan ik dan in de vetverbranding zitten?

Geen idee of het slecht was voor de schildklier, maar hoe dan ook: ik vaar er wel bij bij mijn huidige eetpatroon.

Uiteraard met de begeleiding van enzymen en gevriesdroogde pancreas.

Nu heb ik hier toch een vraag.

Mike adviseert in deze volgorde te eten:vetten, eiwitten .... maar hier snap ik iets niet.

Als je verzadigde vetten eet krijg je toch automatisch eiwitten binnen of hoe moet ik dit zien? I'm trying to understand.

Het gaat om de verhoudingen, meer vetten dan eiwit. Je kunt echter ook kokosolie, talg of reuzel gebruiken en daar zitten geen eiwitten in. Alleen vis, vlees en zuivel bevatten dierlijke vetten en eiwitten. Noten bevatten bijvoorbeeld ook een beetje verzadigde vetten en eiwitten.

Als je rauwe melk of kefir drinkt, krijg je dan al niet de juiste verhouding vet, eiwit kh, binnen?

Wat juist is, ligt voor mensen met stofwisselingsproblemen in dit geval telkens anders.

Ik verteer vet op het moment niet zo goed.

Voor mij is eiwitrijke voeding zonder vet dan het enige alternatief boven graan, zetmeelproducten en fruit.

Even een vraagje, ik eet momenteel heel weinig koolhydraten, de laatste dagen zelfs alleen maar uit groente. Nu heb ik ook al een paar keer gelezen over vrouwen die crashen op de intro van GAPS.

Ik eet al langere tijd weinig koolhydraten: geen aardappels, pasta etc. bij het avondeten. geen brood, een tijd lang veel noten.

Sinds een week of 6 denk ik eet ik heel veel volle yoghurt en room. Meestal eet ik s ochtends een kefirsmoothie met een tl honing, wat zuur fruit en groene groente. smiddags eet ik momenteel een beker volle yoghurt, evt met extra room en s avonds ook yoghurt, of groente met een eiwitbron zoals ei, kip, rund, en vaak iets van santen ofzo. Verder veel groente gedurende de dag. Het fruit heb ik de laatste dagen uit de smoothie gelaten.

Eet ik op deze manier te weinig koolhydraten? En is het niet beter om wat gevarieerder te eten? Ik vind yoghurt echt heel lekker op het moment, eet zo 1000-1500 gram per dag, drink sochtends een kleine halve liter kefir.

Ik blijf trouwens ook heel veel trek houden. Ook als ik dus nagenoeg geen koolhydraten eet. Denk de hele dag aan eten.

Quote:
Ik blijf trouwens ook heel veel trek houden. Ook als ik dus nagenoeg geen koolhydraten eet. Denk de hele dag aan eten.

Dit gebeurt alleen maar als je lichaam iets mist. Je kunt propvol hebben en dit nog hebben, dus het heeft niets te maken met de hoeveelheid voeding, maar de hoeveelheid voedingsSTOFFEN. Waar je lichaam naar snakt is wat het nu niet krijgt en dat is glucose. Als je dit nog veel langer volhoudt, zal ook jij gaan crashen. Dit moet je niet willen. Geef je lichaam max. 100 gram koolhydraten per dag (groente en fruit tellen niet!) en het probleem is opgelost. Wedden?

Mike

Ik zal het gaan proberen. Ja, ik blijf ook eten omdat ik dan ook denk, het zal wel nodig zijn.

Ik ben een paar maanden geleden finaal de mist ingegaan toen ik een paar weken heel veel chocola heb gegeten. Flink aangekomen en ik blijf nu eten. Daarvoor had ik dat ook wel een beetje, maar minder.

Ik moet zeggen dat toen ik smiddags vaak pap at, dan ik er toen veel minder last van had. Ik maakte pap met water, havermout/ boekweit/ gierst oid, gemalen kokos/ amandelen, soms ei en stevia. Dus wel behoorlijk veel carbs.

Hoe lang duurt het trouwens denk je voordat ik baat heb bij het koolhydraten eten? Want ik had het ook toen ik noten of bijvoorbeeld boekweitbrood at. Met dik roomboter, dan eet ik zo een heel broodje op.

Ik vind het heel lastig, merk dat ik op het moment ook een beetje bang ben om het niet goed te doen.

en honing bij je zuivel? ik merk dat ik het redelijk goed doe op volle kwark met honing en kaneel. geen idee of ik dan weer te hoog ga in koolhydraten, maar ik lijk minder ervan te eten dan van kwark alleen...

Leuk dat je dat zegt, ik heb net twee lepeltjes honing genomen, na mijn derde beker yoghurt vandaag:) En ik voel rust in mijn lijf zakken, ik ben steeds onrustig en blijf naar de keuken lopen.

Hoe merk je dan dat je crashed en niet met koolhydraten moet stoppen en elke dag 100 gram moet eten? Wat zijn de symptomen en hoe bouw je het daarna dan af naar nihil nul nothing?

Het niet eten van banaan en ander fuit omdat er koolhydraten in zitten vind ik nog wel wennen maar wat moet moet.

Wil toch wel een keer in de ketose.

Nu wou ik nog iets vragen maar weet ik het niet meer.

Ik merkte het doordat ik steeds slapper wer, minder spierkracht, en wat depressief. heb dus echt wel wat KH nodig.

Ik neem 's morgens wat yoghurt met handje boekweitvlokken en kiwi erdoor. Hier kan ik het prima op doen.

Quote:
Hoe merk je dan dat je crashed en niet met koolhydraten moet stoppen en elke dag 100 gram moet eten?

Kijk naar de volgende uitspraken van boselfje:

Quote:
Ik vind het heel lastig, merk dat ik op het moment ook een beetje bang ben om het niet goed te doen.

Quote:
Leuk dat je dat zegt, ik heb net twee lepeltjes honing genomen, na mijn derde beker yoghurt vandaag:) En ik voel rust in mijn lijf zakken, ik ben steeds onrustig en blijf naar de keuken lopen.

Hieruit spreekt angst en onrust, die verdwijnt na de consumptie van slechts een klein beetje koolhydraten. De bijnieren zijn verzwakt en ongetwijfeld de lever/gal-functie ook, waardoor de overgang van suikerverbranding naar vetverbranding niet zo soepel verloopt als gewenst. Het lichaam kan dan onvoldoende op vet draaien en krijgt tot overmaat van ramp dan ook nog eens te weinig suiker. Het gevolg: angst en onrust. Stress dus! Hierdoor verzwakken de bijnieren nog verder. Slechts een klein beetje koolhydraten kan dit probleem oplossen i.p.v. ijzerenheinig proberen het lichaam richting vetverbranding te dwingen. Dit laat zich niet forceren, dat was ook de grote denkfout van Atkins!

Mike

Ik eet nog wel af en toe koolhydraten maar niet zo veel en het is voor mij echt lastig te bepalen hoeveel nu 100 gram per dag is want de ene brood is niet het andere en er zit lijkt mij ook veel verschil in fruit.

Ik weet niet of ik meer onrust heb gekregen, kan dat niet peilen omdat ik en mijn zoon als adhd'ers zijn bestempeld wat dus gewoon bijnieruitputting is omdat ik me eerder ook wel zwak en futloos heb gevoeld maar sinds WAPF is er toch wel enige vooruitgang geboekt en zolang de voorraad in onze wallet strekt kunnen we elke keer een stapje vooruit maar we zitten echt op de goede richting en ja je kunt de ketose niet afdwingen maar ik hoop dat ik wel zelf kan aanvoelen wanneer als ik te weinig koolhydraten eet en hoe ik het moet afbouwen. Denk namelijk soms dat ik dat niet goed aanvoel.

Wat ik wel weet is dat ik heel veel drang naar romig eten heb. Als ik trek heb heb ik vaak trek in room en dan maak ik soms een mix van roomboter en pollen en een tikkeltje honing en eet ik dat met een lepel op of drink ik een beker pure room weg.

Kokos vet eet ik ook zo met de lepel. Heerlijk is dat.

Volgens mij wordt aangeraden om 100 gram van het product te nemen waar de koolhudraten in zitten, je hoeft niet puur te kijken naar de hoeveelheden. Je kunt dus bijvoorbeeld 50 gram boekweit + 50 gram gierst nemen, onafhankelijk van de hoeveelheid koolhydraten die daar in zitten.

Ik merk het vandaag weer, heb vanochtend wat meer honing in mijn smoothie gedaan, vanmidaag ook een lepel honing en kokosvezels (mag ik dit ook als koolhydraten zien(20 gram per 100 gram). En net ook weer honing door de slagroom. En ik heb geen zin om nog meer te eten. Erg fijn dit.

Ik heb boekweit in de week staan, die ga ik morgen koken en dat wil ik dan s middags door de yoghurt roeren, afwisselend met quinoa en gierst.

Mike, jij zegt hierboven dat ik fruit niet mee moet tellen, in een ander topic staat van wel. (uitleg over appel). Voor mij werkt het blijkbaar niet, want ik eet sochtends wel ongeveer 100gr zuur fruit en toch wil mijn lijf blijkbaar meer, maar over het algemeen

Forum statistieken

Onderwerpen
4.546
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan