Vetverbranding

Ik heb ooit beschreven op dit forum, of misschien wel het toenmalige GAPS-forum, dat ik een gerecht had gemaakt in 3 delen, waarbij ik voor ieder onderdeel een half pakje boter gebruikte, dus anderhalf pakje boter in totaal. Ik heb een hoge vettolerantie, maar dit was toch echt te veel! Allereerst droop het vet uit het voedsel op mijn bord terwijl ik het at en ik heb dagen daarna allerlei vetbultjes op mijn gezicht gehad. Dat was dus een typisch geval van teveel van het goede! Ik denk dat je je dat herinnert. Ik wilde echter juist waarschuwen voor een overdaad die schaadt!

Mike

Ja, dat was het. Zie je maar weer hoe selectief sommige mensen kunnen onthouden;)

Volgens mij heb ik toen trouwens nog gevraagd hoe je zoveel vet kon verwerken. Dat heeft waarschijnlijk wel indruk gemaakt.

@ Mike

Ja dat is op dit forum geweest bij deze post. Die is me goed bijgebleven, maar dan meer als een sensatie dan als een waarschuwing. Goed dat je nog eens onderstreept dat dit ook te veel van het goede was.

Quote:
Nee hoor, een kwart tot een half pakje boter om in te bakken, vaak aangevuld met 1-2 eetlepels kokosolie en 1-2 blikjes kokosmelk en soms een halve liter volle yoghurt.

Wat je hierboven beschrijft, is dat in één gerecht? En hoeveel maaltijden haal je daar dan uit, voor hoeveel personen? Is dit een gewone dosis vet voor jou?

Je hebt de bewuste post gevonden! Het relevante citaat hier:

Quote:
Waar ik een overdosis vet door kreeg was toen ik een keer een versie maakte waarbij ik zowel voor de kool als het gehakt als de bechamelsaus ieder een half pakje boter gebruikte! Het vet droop letterlijk uit het gerecht, we hebben het hier over anderhalf pakje boter, plus kaas, melk en vet vlees! Ik vond het heerlijk, maar mijn lichaam dacht er anders over en ik zat de dagen erna onder de bulten op mijn gezicht.

Een andere keer ging ik te ver door mijn curryrecept te maken. In plaats van tomaten en tomatensaus gebruik ik tegenwoordig 2 grote blikken (400 ml.) kokosmelk plus een halve liter volle yoghurt. Dat is al een hoop vet, maar ik wilde wel eens weten hoe het uitpakte met 3 blikken kokosmelk. We hebben het dus over 1200 ml. kokosmelk, plus 500 ml. volle yoghurt! Opnieuw vond ik het zalig, maar ik zat daarna weer dagenlang onder de bulten. Snap je nou wat ik bedoel dat menigeen hierdoor gevloerd wordt? Alleen mijn normale inname van vet zal menigeen al doen kokhalzen!

Ik waarschuw hier wel degelijk voor overdaad die schaadt. Om je vraag te beantwoorden, de ingredienten die jij aanhaalt uit mijn post zitten allemaal in mijn curry, die ik overigens vandaag weer ga maken, yum-yum!

Mike

Maar mij gaat het om de hoeveelheid vet die jij gewoonlijk inneemt per maaltijd. Hoeveel maaltijden haal jij uit het totaal van de hoeveelheid boter, kokosolie, kokosroom en yoghurt die je benoemt?

Doorgaans gebruik ik een kwart pakje boter en 1 groot blik (400 ml) kokosmelk, evt. aangevuld met 1-2 eetlepels kokosolie. Een extra blik kokosmelk en evt. meer boter en een halve liter volle yoghurt gebruik ik als het gerecht romiger moet zijn. Soms vervang ik 1 blik kokosmelk door maximaal ene halve liter yoghurt (vaak minder, ong. een kwart liter). Het punt is, ik kook heel erg op gevoel en kijk naar wat een gerecht nodig heeft.

In mijn smoothie gaat ook het nodige vet: volle yoghurt (1 liter), rauwe melk (een flinke scheut), kokosolie (2-3 eetlepels), (zure) room (een half potje), botervet (1-2 theelepels), botervet met levertraan (een halve theelepel), levertraan van kabeljauw en rog (ieder 1 theelepel), soms ook 1 avocado. Ook dit gaat puur op het 'heilig oog'.

Kortom, ik kom wel aan mijn vetten gedurende de dag, temeer omdat ik ook nog tussendoor rauwe melk drink!

Mike

Maar hoeveel maaltijden haal jij dan uit dit gerecht? Eet je er met z'n 2en van en is het dan op? Eet je er meerdere dagen van? Eet je het alleen op?

Voor mij is een bord eten van hooguit 400 gram genoeg om me te vullen. Als jij al een blik kokosmelk van 400 gram gebruikt + alle andere ingrediënten, hoeveel eet je dan wel niet...

De wokmaaltijden die ik bereid, daar kunnen 2 personen 2 dagen van eten (ik en mijn vriendin). Een hele kan smoothie (2 liter) gaat binnen 1 dag op, opnieuw door 2 personen genuttigd.

Mike

Okay, dan praten we over ten minste:

62 gr roomboter (250:4)

40 gr kokosolie (2x20)

68 gr kokosvet uit het kokosroom (4x17)

+

170 gr totaal standaard vet

42,5 gr vet per persoon/maaltijd (170:4)

Dit komt dan wel overeen met de hoeveelheden die ik zo handhaaf als ik voor mijn gevoel echt vet eet.

En bij de gerechten loopt dit door toevoeging van vette ingrediënten op.

15 gr volle yoghurt (0,5 L 3% vet)

68 gr extra kokosblik

80 gr vet van vlees (400 gr - 10-30% vet)

60 gr volvette kaas (200 gr - 25-35% vet)

50 gr extra roomboter

100-200 gram extra vet via overige ingrediënten

25-50 gram extra vet per persoon

75-100 gram vet per bord eten

Dit is een globale schatting / berekening, maar geeft me wel een indicatie.

Hoeveel vet is dan schadelijk, merk je dat alleen aan uitslag? Ik voel me nog steeds heel goed met het eten van veel vet. Het lijkt met dat je lichaam dat aangeeft en als je daar dan niets van aantrekt is het niet goed.

Ik wil jullie toch laten weten dat ik (bijna) in de ketose zit als ik het goed zeg.

Eet bijna geen koolhydraten meer, heel af en toe brood. Geen nachtschades en heel veel vet.

Het enigste zoet wat ik wel eens eet is donkere bio honing in de thee.

Nu wil ik vanaf morgen helemaal stoppen met brood eten. Merk af en toe dat mijn lichaam aangeeft geen koolhydraten meer te willen.

Vandaag bij een verjaardag een klein stukje taart gegeten, ik voelde het meteen door de pijn die opkwam.

Geef mij maar een vet ontbijt á la Engelsen met ei met spek, worst en ik doe tegenwoordig 'S morgens ook lever in rundervet bakken en voeg daar een beetje Keltisch zout en veel zwarte peper aan toe en dan heerlijk rauwe melk erbij drinken of yoghurt eten.

Ben nog niet helemaal aan de smoothies maar je kunt 'S morgens ook zo ontbijten en de smoothies voor onderweg en de pauzes gebruiken.

Man wat geeft zo'n lever je een kracht, ahw een boost van energie. Je vermoeidheid gaat meteen weg en je blijft lang fit en verzadigd. Ik voelde het meteen.

Ik maakte laatst iets leuks mee. Was in een groep mensen en er zaten een paar artsen in de zaal en ik gaf op een gegeven moment ergens commentaar op en begon uit te leggen over voeding en gezondheid á la weston price.

De artsen luisterden aandachtig en vonden het heel leuk dat ik uitleg gaf en wouden dat ik doorging en vonden mijn informatie kloppen dus kreeg ik ook veel vragen van hun zijde.Fascinerend zeiden ze. Er zijn dus ook artsen die er totaal voor openstaan ook al bekritiseer je hun collega's en de pharma industrie en vertel je over bepaalde hypotheses.

Ik heb zo'n dik 45 minuten verteld.Een mini lezinkje.

Haluk,

Geweldig, dit is precies waar het om draait! Niet de boodschapper is belangrijk, maar de boodschap. We moeten allemaal elkaars leraar worden, want kennis is macht!

Mike

Het valt me ook vaak op dat mensen best open staan voor mijn info over voeding vanuit W.P. gesteld. Dit komt ook omdat je mensen op hun boeren-gezonde-verstand kunt aanspreken en er nogal een duidelijk bewijs vanuit de praktijk ligt. Vooral de mensen die zelf al veel over voeding hebben opgezocht en een eigen visie hebben ontwikkeld, hetzij via de reguliere hoek (voedingscentrum, dietisten) of de alternatieve hoek (alternatieve geneeswijzen, vegetarisme, raw-food), zijn vaak een lastigere kluif. Maar dat zullen zij ook wel van mij denken... :)

Ik zie het zo: je vertelt mensen wat ze eigenlijk diep van binnen allang wisten, maar jij herinnert ze eraan. Dit ligt in onze evolutionaire celgeheugen opgesloten.

Mike

Ik vind deze briljant:

Quote:
“Everything in moderation, I say. I don’t like to deprive myself of anything.”

Ah, yes, the eminent voice of reason. “Everything in moderation”, they say. Trans-fat? Bring it on, or else it’s deprivation! Margarine? Slather it on my veggies! Must not deprive! Arsenic? Sure, I’ll have a bite! Why not? That said, I’m just not seeing where the deprivation comes in. I fail to see how not eating a food that leads to poor health, digestive upset, and bloating is somehow deprivation. You could say that I’m technically depriving myself of feeling like crap by not eating grains, but that’s a good kind of deprivation. If you want to be quite literal, eating grains deprives you of a full, healthy existence.

Het Nederlandse equivalent van 'everything in moderation' hoor je natuurlijk ook maar al te vaak: Alles met mate, alles waar 'te' voor staat is niet goed. Sisson zegt hier met zoveel woorden: je moet je inderdaad niet te goed voelen door toxische voeding te vermijden, je moet inderdaad aspartaam, smaakversterker, kwik en andere zwaar giftige rommel met mate eten. Het is zoiets als zeggen: ik geniet met mate van het leven, het is niet goed om te veel van het leven te genieten.

Mike

Ik wil hier even dit zeggen: namelijk dat het mogelijk is om zonder graanprodukten in de voeding te kunnen zonder al in de vetverbranding te hoeven zitten. Voor mij persoonlijk is dat een eye-opener.

Lievergezond: Ik heb de zin 5 x overgelezen maar ik snap eigenlijk niet hoe je dit bedoeld (ben misschien ook wel niet de slimste hoor)!

Oh haha Marianu, het staat er inderdaad een beetje erg cryptisch:

Je hoeft niet al in de vetverbranding te zitten om op een graan-zetmeelvrij-arm dieet te kunnen zitten.

Dat is voor mij persoonlijk een eye-opener.

En ik heb zelfs last van bijnieruitputting: zo iemand als ik met bijnieruitputting die moet geloof ik ook granen een beetje per dag anders zou die het niet redden.

Het is ook niet dat ik voor granen compenseer met koolhydraatrijk fruit of knolgewassen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.546
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan