Quote:
Haha, nou ben ik wel benieuwd aan wat voor dosis ik dan moet denken, geef eens een voorbeeld van wat je gegeten had toen je de dag erna huiduitslag kreeg?
Er zijn twee gerechten die me zo te binnen schieten. Het eerste is mijn versie van het Engelse Shepherd's Pie. Let op, hier volgen recepten! Eerst het normale recept:
Ingredienten:
500 gr. - 1000 gr. rundergehakt (oorspronkelijk is het lamsgehakt)
grote groene, witte of Chinese kool
roomboter
roggebloem of roggemeel
rauwe melk (of volle gepasteuriseerde melk)
knoflook
zwarte peper
Keltisch zeezout
2 zakjes geraspte kaas (strooikaas)
rode wijnazijn
shoyu of tamari (Japanse zoute sojasaus)
kerriepoeder
Billington's melassesuiker
Snijd de kool in grove of fijne stukken en bak deze in roomboter in een wok of gietijzeren pan. Zorg voor de juiste balans tussen zout, zuur en zoet door de zoute sojasaus, de rode wijnazijn en de Billington's suiker toe te voegen (proeven voor het beste resultaat!). Voeg de kerriepoeder en geperste of gestampte (in een vijzel) knoflookteentjes toe. De kool moet goed zachtgekookt zijn en je moet meer dan genoeg vocht overhouden.
Het zoet-zuur-zoute en kruidenrijke vocht giet je af en dat gebruik je om het gehakt rul in te bakken. Houd met echt vlees rekening met 20-30 minuten baktijd, soms zelfs langer!
Ten slotte maak je je eigen bechamelsaus door boter in een pan te laten smelten, hier bloem of meel en melk aan toe te voegen en ondertussen goed te roeren met een houten lepel of garde, zodat een gladde, ietwat dikke saus ontstaat. Voeg aan deze saus geraspte kaas (strooikaas), geperste of gestampte knoflook, gemalen zwarte peper en Keltisch zeezout toe.
Verwarm de oven voor op 170-180 graden. Doe in een ovenschaal eerst een laag bechamelsaus, daarna het gehakt, daarna de kool en bovenop de rest van de bechamelsaus met daaroverheen geraspte kaas (strooikaas). Zet het gerecht in de oven en laat de kaas en bechamelsaus gratineren (bruin worden). Daarna opdienen en eten, smakelijk!
Zoals je ziet is dit gerecht al rijk aan vet. Oorspronkelijk hoort bovenop het gerecht gegratineerde aardappelpuree te zitten, maar ik heb deze vervangen door de bechamelsaus, vet dus i.p.v. koolhydraten (en geen nachtschades!). Waar ik een overdosis vet door kreeg was toen ik een keer een versie maakte waarbij ik zowel voor de kool als het gehakt als de bechamelsaus ieder een half pakje boter gebruikte! Het vet droop letterlijk uit het gerecht, we hebben het hier over anderhalf pakje boter, plus kaas, melk en vet vlees! Ik vond het heerlijk, maar mijn lichaam dacht er anders over en ik zat de dagen erna onder de bulten op mijn gezicht.
Een andere keer ging ik te ver door mijn
curryrecept te maken. In plaats van tomaten en tomatensaus gebruik ik tegenwoordig 2 grote blikken (400 ml.) kokosmelk plus een halve liter volle yoghurt. Dat is al een hoop vet, maar ik wilde wel eens weten hoe het uitpakte met 3 blikken kokosmelk. We hebben het dus over 1200 ml. kokosmelk, plus 500 ml. volle yoghurt! Opnieuw vond ik het zalig, maar ik zat daarna weer dagenlang onder de bulten. Snap je nou wat ik bedoel dat menigeen hierdoor gevloerd wordt? Alleen mijn normale inname van vet zal menigeen al doen kokhalzen!
Mike