Vetverbranding

Quote:
Ik vraag me nog af. Als ik heel vetrijk eet drink ik minder water, als ik veel fruit / groente / koolhydraten eet en vetarm, dan drink ik vrij veel.

En toch zit er in groente en fruit best veel water. We noemen het niet voor niets kool-HYDRATEN. Ik lees net op Wikipedia dat glucose en fructose al 6 koolstofatomen bevatten. Koolhydraten zouden dus ook goed moeten zijn voor hydratatie. Het boek "feiten over vetten" is te lang geleden, dus ik weet niet meer hoe dat precies met vetten zit, waarschijnlijk bevatten deze dus nog veel meer waterstof.

Mike om nog even op je vraag terug te komen... Die Shepherd's pie zou ik gerust een keer maken, maar ik zou niet zelf bedacht hebben dat ik een half pakje boter zou kunnen gebruiken voor kool en voor vlees.

Dat ik niet zo veel vet eet als jij, is waarschijnlijk geen nieuws voor je, maar ik zou jouw recepten evengoed maken, op de manier die voor de meeste mensen normaal is.

Ik denk zomaar dat ik nog niet eens 5% van jouw vetinname heb. Zou ook nog niet weten hoe ik het moet doen met een lever die mijn maag al laat omdraaien (letterlijk!) na een gebakken ei. Ik weet het antwoord: leverflush (meer dan 1). En die staat op de planning! Maar, nog steeds geloof ik niet dat ik jouw hoeveelheid vet ooit zou halen.

Op een of andere manier heb ik dit onderwerp helemaal gemist.... Dennis, jouw kip/kokos/pompoen curry klinkt goed! Is hij ook totaal graan en zuivelvrij? Zo ja... mag ik het recept?

Quote:
Zijn er nog andere mensen hier op het forum die zoveel vet eten als ik?

Eh... ik :)

Denk aan 3 pakjes roomboter per 4-5 dagen, weliswaar in de vorm van Ghee, daarnaast nog palmolie, wat kokosolie en lard etc. Dus ik haal die 1,5 pakje per 2 dagen wel... :D

En inderdaad, hoe meer vet hoe minder dorst, heel herkenbaar. Het liefst heb ik de vet wel in combi met veel groenten, ook lekker door als extra door soep en vooral ook linzen met veel vet. Vervolgens 'pannenkoeken' bakken in eendevet, dit trekt er lekker in (op basis van kokos en eiwit).

@ Rapunzel

De kip-pompoen-kokoscurry was een spontaan (en toevallig ook zuivel- en granenvrij recept), maar zoals ik het me herinner:

• 2 el ghee + 2 el kokosolie + 1 el palmolie smelten in de pan

2 kippenbouten halveren en deze 4 kipstukken bakken

2 uien snijden en meebakken

5 tenen knoflook grof snijden en toevoegen

1 oranje kleine ronde pompoen in blokjes meebakken

een halve prei snijden en toevoegen

2 rode pepers, een stukje gember, een stukje geelwortel (kurkuma), een klein stukje galangawortel (laos) fijn snijden en meebakken

korianderzaadjes, komijnzaadjes en de zaadjes van een paar cademonpeultjes kneuzen en toevoegen

een haffeltje peperbolletjes en Keltisch zout vijzelen en toevoegen

wat nootmuskaat toevoegen

veel kerrie toevoegen

een stuk of 5 gedroogde abrikozen fijn knippen en toevoegen

een halve liter kokosroom toevoegen en met wat water een flinke tijd (1 uur?) laten sudderen

opletten dat het niet aanbakt aan de bodem (vlamverdelen gebruiken + af en toe roeren)

Mike ik vroeg me af nu je in de vetverbranding zit hoeveel koolhydraten ervoor nodig zijn om weer uit ketose te gaan? Eet je helemaal geen koolhydraten om in die ketose te blijven?

Ik eet nog steeds braaf iedere dag 2 sneetjes grof rogge brood en dat bevalt goed vwb mijn uitgeputte bijnieren. Heb geen terug val meer gehad. Ik zal die broodjes nog wel een tijdje nodig hebben aangezien ik net met de adrenal ben begonnen. SOms heb ik op een dag geen brood nodig maar dan voel ik het de volgende dag, dan moet ik meer eten om mijn bloedsuikerspiegel gelijk te houden. Normaal had ik heel erg honger in de ochtend maar ik merk nu ik meer vet krijg en die bloedsuikers rustiger worden, dat ik langer kan wachten met eten voor ik honger krijg. das wel handig want dan kan ik de h202 innemen en mijn pillen en zo op de nuchtere maag.

@ Dennis: bedankt voor het recept! Ik houd niet zo van kip maar misschien krijg ik het op deze manier wel weg!

@Gerrit: jij eet ook lekker vet zeg! :-)

Quote:
Dat ik niet zo veel vet eet als jij, is waarschijnlijk geen nieuws voor je, maar ik zou jouw recepten evengoed maken, op de manier die voor de meeste mensen normaal is.

Quote:
Ik denk zomaar dat ik nog niet eens 5% van jouw vetinname heb.

Pinklady, als je mijn Shepherd's pie maakt, probeer dan eens uit te gaan van een half pakje roomboter. 1 kwart gebruik je voor het bakken van de groente, het andere kwart gebruik je om de bechamelsaus van te maken. Het vocht van de groente gebruik je weer om het vlees in te bakken, dus daar heb je geen extra boter voor nodig. Zo gebruik je toch maar mooi een half pakje boter in 1 gerecht!

Mike

Quote:
@Gerrit: jij eet ook lekker vet zeg!

Niet alleen eet Gerrit minstens zo vet, maar ook hij heeft hetzelfde ervaren: eerst gewichtstoename, maar zich wel heel erg goed voelen, en later gewichtsafname toen hij eenmaal in de vetverbranding terechtkwam. Het is een impopulaire boodschap voor de dames, maar gewichtstoename is aanvankelijk een NOODZAKELIJK fenomeen! Of wil je liever 'slank' zijn met een bot- of spierziekte?

Mike

Ik kan er over meespreken.

Na ca. 6 maanden op rawfood woog ik nog maar 50kg. (kwam van 62kg af in die periode)

Toen zijn we o.a. vet en zuivel gaan eten en nu weeg ik 60kg, alweer 3/4 jaar.

@ rapunzel

Quote:
@ Dennis: bedankt voor het recept! Ik houd niet zo van kip maar misschien krijg ik het op deze manier wel weg!

Je kunt de kip ook een beetje fijn snijden, dan trekt de saus lekker in. Ooh en ik vergat nog een theelepeltje geconcentreerde tamarindepasta aan het recept toe te voegen, maar wat azijn zou ook kunnen. Voor als je het niet kent; het is een zure stroop op basis van tamarindevruchtvlees. Het is te koop bij toko's en zit in een plastic paars potje of een glazen potje.

Ik denk, ik reageer maar niet, want ik eet (nog niet) zo vet. Maar na de reactie van Gerrit, denk ik wel dat ik redelijk vet eet.

Wij halen nu zo'n 4 a 5 pakjes roomboter per week. Ik doe zelf 1/5 tot 1/4 van een pakje door de Griekse yoghurt 's ochtends.

Verder smeer ik hele plakken op de boterhammen en deze week dus op de croisantjes want die waren in de aanbieding. Naar mijn idee heel weinig koolhydraten, maar enorm veel vet.

In het weekend eten we regelmatig soep waarbij we Turks brood hebben die we dan volsmeren met roomboter of laten voldruipen in de olijfolie.

En zo nu en dan een smoothie met kokosolie, roomboter en olijfolie en eieren naar willekeur.

Mijn vrouw heeft er gelukkig geen moeite mee wat meer vet te gebruiken, dus die doet lekker mee. Maar met mate.

Quote:
Mijn vrouw heeft er gelukkig geen moeite mee wat meer vet te gebruiken, dus die doet lekker mee. Maar met mate.

Da's nou jammer. Ze zou juist rijkelijk vet moeten gebruiken!

Mike

Oh, maar Mike, ze eet wel heerlijk dikbesmeerde boterhammen met kaas mee hoor. En ook van de olijfolie kan ze prima mee eten.

Alleen zoals ik de yoghurt eet, zie ik haar dat nog niet doen.

Kipfilet in de jus met extra boter is ook allemaal geen probleem. Maar nog niet zoals ik het doe.

Mmmm......die croissantjes.....heerlijk :D , maar vanwege het vet en de calorieën en net vet liep ik er altijd met een grote boog omheen.

Nu zou het dus weer kunnen, alleen....zijn ze nou wel zo gezond? Is het niet allemaal vreselijk bewerkt voedsel? :|

Ik vind het een hap lucht en heb er niets mee, maar als ze met roomboter zijn gemaakt zie ik het probleem niet om croissants te eten.

Mike

Oh ja, lekker hoor, met héél veel roomboter er op! (geen jam meer).

Alleen weet je vaak niet wat voor vet er is gebruikt, bij een ontbijtbuffet bijvoorbeeld.

Quote:
Ik vind het een hap lucht en heb er niets mee, maar als ze met roomboter zijn gemaakt zie ik het probleem niet om croissants te eten.

Croissants zijn wel van geraffineerd meel gemaakt. Persoonlijk ben ik dol op alles wat van bladerdeeg is gemaakt, mits het roomboterbladerdeeg betreft. Ik wil nog wel eens zelf bladerdeeg gaan maken van roomboter of reuzel en bruin meel. Hmm, nou bedenk ik me dat bladerdeeg ook nooit gerezen wordt. Misschien is gebuild meel (met kiem, maar zonder vliesjes) dan toch een beter idee...

Ik vind croissants ook echt verrukkelijk maar tot nu toe heb ik er geen gevonden die met gezonde ingrediënten gemaakt zijn. Ik denk dat je daarvoor naar een biologische bakker moet of zelf bakken.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan