Vetverbranding

De meeste verkopen zouden stijgen (in de gemiddelde winkel) als de verkopers meer artikelkennis zouden hebben. Op school leerde ik dat artikelkennis 1 van de belangrijkste dingen is die een winkel zich eigen kan maken (en behouden).

In een supermarkt wordt het vaak over het hoofd gezien en is het kennelijk niet te betalen, om artikelkennis toe te passen. Er is geen adviesgesprek, er is geen of nauwelijks klantcontact en de klant staat al helemaal niet centraal in de doorsnee supermarkt.

Ik kom er ook liever niet meer. Maar ook in de speciaalzaken is de artikelkennis ver te zoeken. Waarom zou ik ergens honderden euro's besteden bij een winkel waarvan de medewerker me niet eens een advies kan geven of kan uitleggen wat het verschil tussen de producten is? De verpakking lezen kan ik zelf ook wel. Ik wil argumenten horen waar ik zelf geen notie van heb.

Anno 2011 is de relatie met de klant weer veel belangrijker geworden en dat zullen we gaan merken. Men is bereid meer te betalen voor een betere koopervaring. Supermarkten zullen hierbij het gros blijven bedienen, maar de mensen die kwaliteit willen gaan niet meer naar de supermarkt.

Meer goed nieuws over de vetverbranding! Ik val nog steeds af, het gaat nu sneller dan gebruikelijk. Ik pas weer in broeken waar ik eerst niet in paste en mijn ontlasting wordt steeds normaler. Met de kerst weer eens Menno-brood gegeten. Dit is kwalitatief echt het allerbeste desembrood dat je in Nederland kunt krijgen. Het heeft voldoende fermentatietijd gehad, voldoende rijstijd, het meel is goed gezeefd. Kortom, het kan niet beter. Heerlijk vond ik het, maar ik merkte een paar dingen die me niet bevielen:

- Mijn buik zette ervan op en ik zat na 2 sneetjes al propvol.

- Ik kreeg lichte aanvallen van brandend maagzuur.

Kortom, mijn lichaam zit duidelijk niet te wachten op koolhydraten uit granen, ook niet van de allerbeste soort, want dat is Menno-brood toch echt. Ik was dit even vergeten. Eigenlijk hoefde ik alleen maar de allereerste post in deze thread te lezen:

Quote:
Ik wil jullie even laten weten dat ik definitief in de vetverbranding zit. Hoe weet ik dat? Heel simpel, vorige week at ik een heerlijke, door mijn vriendin gemaakte, herfstachtige linzen-pompoensoep. Koolhydraten dus, hoewel zij er plenty vet in had gegooid. 's Avonds kreeg ik een oprisping van jewelste, ik kon letterlijk het maagzuur in mijn mond proeven en voelen! Ik moest daarna ook ruim een uur hoesten en veelvuldig mijn keel schrapen! De volgende dag was de soep nog niet op, dus opnieuw gegeten, zowel 's middags als 's avonds. Opnieuw indigestie, beide keren, hoewel minder ernstig deze keer. Mijn vriendin klaagde ook over lichte buikpijn en een ongemakkelijk gevoel in haar maag.

Gisteren de proef op de som. Mijn vriendin had jonge suikermais gekookt. Enkele weken geleden hadden we deze nog met volop roomboter en fleur de sel (fijn Keltisch zeezout) zonder enig probleem verorberd. Gisteren werd ik halverwege de kolf misselijk en ben ermee gestopt. Ik kwam later thuis en at dus alleen. 's Avonds vertelde ik dit aan mijn vriendin en ook zij bleek buikpijn te hebben gekregen van de mais. Ik vermoedde het al bij de soep van vorige week maar nu weet ik het zeker: we zitten definitief in de vetverbranding en die koolhydraten vallen gewoon niet meer lekker, ons lichaam zit er niet (meer) op te wachten en is er klaar mee.

Mike

hallo Mike,

ik had gisteren een terug val en heb chocola en gewoon brood gegeten omdat ik verschrikkelijk naar koolhydraten verlangde. Het eten van een stuk gekiemt spelt brood met dik boter en kaas mocht niet baten. mijn trek naar suiker was enorm. Ik heb het vervolgens toch gegeten en kreeg enorme hartkloppingen en was heel misselijk. DUs ik heb alles er weer uitgegooid.

Daarna was mijn honger naar suiker dus helemaal weg en heb nog wat vette kaas gegeten en heb goed geslapen. Ik eet echt heel veel vet met af en toe wat koolhydraten. Dus ik begrijp die heftige hikup niet zo goed. moet ik dan toch meer koolhydraten eten?

voel me voor de rest supper goed bij mijn nieuwe leven stijl. dus kwam out of the blue voor mij dat ik weer naar suiker verlangde.

Wat nog in je zit, daar snak je naar. Dat kan een reden geweest zijn en dan is deze ervaring een goede les geweest. Het kan ook zijn dat je te laag in koolhydraten zit en je a.g.v. een schommelende bloedsuikerspiegel hunkeringen naar glucose krijgt. Je bijnieren en alvleesklier spelen dan op. Dit is een serieus signaal van je lichaam en moet je ook zeer serieus nemen! Probeer eens je koolhydraten af te wegen, te beginnen met 100 gram per dag en daarna langzaam zakken naar 60 gram.

De koolhydraatbronnen zijn ook van belang. Ikzelf heb de beste resultaten bereikt met glutenvrije granen (rijst, quinoa, gierst, boekweit), zoete aardappel (bataat), honing en donkerbruine melassesuiker (Billington's).

Mike

Ok dan ga ik dat maar proberen. Ik moet zeggen als ik smorgens mijn shake maak met 8 soorten vetten, kan ik niet wachten om het op te drinken. MIjn lichaam laat dus weten wat het wil. Maar dat maakt dat ik pas rond 3 uur of zo pas weer trek heb. Ik eet denk ik nog niet de helft van wat ik voorheen at. Ik ben ook heel snel verzadigd en vlees staat me gewoon tegen. Ook bouilion met van kip staat me tegen. dus drink eigenlijk de hele dag wat gefir en gember thee en sole. maar dan kom ik dus niet uit in de avond en verval in die koolhydraat zucht. nou ja toch maar kijken hoe ik dat ga oplossen om het te voorkomen. Heb gewoon geen trek gedurende de dag.

Dit is een valkuil verbonden aan een high-fat diet. Gerrit heeft dit ook al een paar keer eerder aangestipt. Je eetlust verdwijnt omdat je lange-termijnenergie (vet) tot je neemt, waardoor je te weinig kunt gaan eten en dan 's avonds in de problemen komt. Dit is mij nooit overkomen - ik doe het prima op 2 maaltijden (soms zelfs 1!) per dag - maar ik heb inmiddels genoeg verhalen gehoord om te weten dat dit zo kan uitpakken.

Je lichaam is bezig met het in rap tempo aanvullen van ernstige tekorten aan vetoplosbare vitamines. Vet hoort ook de plaats in te nemen van suikers en koolhydraten als energieleveranciers, maar je moet wel beseffen dat je een omschakeling aan het maken bent van suikerverbranding naar vetbranding. En daar zit hem het probleem. Je lever is nog onvoldoende in staat de vetten te verbranden en aan te wenden als energiebron en dus ben je nog gedeeltelijk afhankelijk van koolhydraten voor je energie.

Het is dus verstandiger om je koolhydraten aan te vullen met vetten i.p.v. vetten te zien als vervanger van koolhydraten, zover ben je simpelweg nog niet. Geeft niet, ik heb er ook 2 jaar over gedaan. Verhoog dus je inname van koolhydraten d.m.v. een soort omgekeerd Atkinsdieet, waarbij je begint met het maximum (100 gr.) en dan terugwerkt naar het minimum (bij Atkins is dit 20 gr. maar ik adviseer 50-60 gr.).

Mike

Ik zal je advies ter harte nemen. en ga vanaf vandaag mijn koolhydraat inname serieus nemen. Ik denk dat het eten ervan het best in de middag kan. Dank mike voor je uitleg.

Ik ben ook meer en meer vet aan het eten, soms krijg ik savonds trek maar dan kies ik voor een stuk kaas of bakje yoghurt, dat bevalt mij beter dan koolhydraten. Hierdoor heb ik smorgens later honger en geen last van mijn spijsvertering.

Erik,

Jij bent een man, dat is het verschil. Ik begin zo langzamerhand tot de conclusie te komen dat vrouwen iets meer koolhydraten nodig hebben dan mannen. Ik heb nu al te vaak gezien dat vrouwen stranden op dieten die te laag in koolhydraten zitten, terwijl mannen het er doorgaans fantastisch op doen.

Mike

ik ben net even gaan wegen en meten. Ik gebruik dus nog honing in mijn shake en als ik mijn drankje maak van zout en appelazijn dan gebruik ik ook nog honing. ( 22 januari ga ik in arnhem de donkere melasse suiker halen) dat zijn ook al meer koolhydraten dan ik had bedacht. Een stukje fruit en nog wat rijst zou dan op die `100 gram komen.

Meestal ben ik ook iets te fanatiek en laat accuut alle dingen staan die ik niet mag hebben. en dit wreekt zich als het vanuit mijn wil gebeurd. Luister ik naar mijn gevoel dan kan ik op een zachtere manier besluit iets wel of niet te eten.

Goede les om opnieuw, met de nieuwe inzichten toch op mijn lichaam te vertrouwen.

Ja dat heb ik eerder gelezen Mike, maar mijn selectieve geheugen kon die informatie even niet vinden..... :-)

Mijn vriend is zwaar koolhydraatverslaafd, maar valt wel heel snel af als hij een tijd bij mij is met het vele vet- en eiwitrijke eten dat hij hier krijgt. Ook al zo´n onevenredig verdeeld principe tussen mannen en vrouwen: mannen vallen veel makkelijker af.

ooed zo, Erik, blijven happen! :wink:

Dorien, mannen vallen sneller af omdat ze van nature meer spieren dan vet horen te hebben. Vrouwen zijn het omgekeerde, ze horen meer vet dan spieren te hebben. daarom hebben ze ook rondingen. Vrouwen zijn de gevers van leven en vet = leven!

Mike

mooi gezegd mike, geeft weer een nieuwe invals hoek om vooral van mijn rondingen te houden, daar waar ik het moeilijk kan accepeteren. :?

Door dit voedsel zul je merken dat je je vrouwelijkheid terugkrijgt doordat het vet zich op precies de juiste plekken verzamelt. Dat is het zandloperfiguur en die rondingen.

Mike

bizzkwiekje,

Is het voor jou misschien een idee om niet 's ochtends te eten maar pas te gaan eten wanneer je trek krijgt.

Wij doen dat nu al geruime tijd en dat bevalt ons prima.

Wij beginnen de dag met 2 glazen sole waarvan 1 met H2O2 en soms citroensap.

Dan komen we de ochtend door met groene thee met daarin kruiden uit de tuin en verse gember en kurkuma.

Die groene thee vinden we best wel belangrijk. Als we daar tekort aan toekomen hebben we ook eerder honger/trek.

Dan meestal tussen 12-13uur nemen we onze supervette yoghurtsmoothie.

Daar kunnen we uren op voort.

Vaak eten we 's avonds pas tussen 19-20uur.

De ene dag warm: wokgroente met bataat en vlees.

De andere dag: yoghurt/kwark met slagroom

1x per week nog zuurdesembrood met veel roomboter, kaas en een heerlijke kaasomelet.

Het is het proberen waard om pas te eten als je lichaam het aangeeft.

Afgelopen zaterdag kwamen we niet eerder aan eten toe dan om 15uur.

Het was totaal geen probleem.

het enige lastige was dat we die avond de lever-galreiniging van Moritz gingen doen.

Toen hebben we het hele tijdsplan maar een half uurtje opgeschoven.

Want ja, je mag eigenlijk na 13.30uur niets meer eten.

En helemaal niet eten dat was toch even te gortig., we hebben toen een appelsmoothie met water gedaan.

We dachten dat is zo verteerd en dat ging dus goed.

Is dit niet slecht voor de bijnieren Poekie? Vasten is daar wel een beetje een aanslag op en lang niet voor iedereen weggelegd.....

De valkuil van Bizzkwiekje is juist dat ze achter de feiten aanloopt omdat ze geen honger krijgt en tegen de tijd dat ze het wel krijgt is het te laat. Preventief eten dus en zeker geen ontbijt overslaan. Poekie, jullie zijn al een stap verder en je mag van geluk spreken dat je niet de bloedsuikerschommelingen ervaart die leiden tot de hunkeringen van Bizzkwiekje!

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan