Vitamine C

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
ik stop het gewoon in de kefir en is erg zuur, soms doe ik er klein beetje groene stevia in (uit eigen tuin).

Gemengd met de kefir voel ik geen raar/wreed iets op mijn tanden, lijkt dus wel te werken

hoi Janse, ik capsuleer het.

Ik heb echt aan den lijve ondervonden hoe een citroenkuur mijn kiezen geerodeerd heeft.

Mijn tandarts zag het toen gelijk en wist niets van die citroenkuur.

Ik drink mijn yoghurt zelfs ook met een rietje (na het door de blender gehaald te hebben).

Mogelijkheid is ook: oplossen in water idd en dat met een rietje drinken.

Is minder werk dan capsuleren.

Toch vind ik zelf capsuleren wel handig.

Over o.a. gasvorming door gebruik megadoses vitamine c en welke interpretatie je eraan kan geven:

Quote:
De C verhoogt de peristaltiek

(darmbewegingen) en maakt je darmen schoon,

helemaal niks mis mee dus.

Integendeel. Maar dat voel je natuurlijk wel!

Het opgezette gevoel kan veel oorzaken hebben, afhankelijk van wat je hebt

gegeten.

Maar ook C produceert gas, en dit (methaan)gas heeft een anti-carcinogene

werking, laat het dus door de darmen heen trekken, dat is juist prima!

Maar dat kan pijnlijk zijn.

Je kunt dus blij zijn dat je winden er zijn, want ze kunnen je gezond maken!

Overigens, aan de geur van je winden kun je vaststellen hoe (on)gezond je

bent.

http://www.desireerover.nl/wp-content/uploads/Vitamine-C-Redder-in-de-nood-3.pdf

Quote:
Vitamin C is an interesting case in point. [...]

One of the most well-established functions of vitamin C is to assist in the production of a non-essential amino acid - hydroxyproline. This amino acid is a building block of the protein collagen. In light of this information, why would some people claim to use vitamin C to treat bleeding gums? Arthritis? Sprains and strains? Easy bruising? Slow healing of wounds? Could such claims lead to controversy?

Another function of vitamin C is to facilitate the absorption of iron from the digestive tract. How could this function lead to claims that vitamin C is a good "tonic" for people suffering from fatigue?

Vitamin C is found in large concentrations in the adrenal glands, and is apparently essential for the production of some of the adrenal hormooes, particularly the glucocorticoids. Hunting cultures often were able to stave off scurvy during the winter months by eating the adrenal glands of the animals they hunted. Can you treat stress with vitamin C?

Vitamin C plays an important but poorly-understood role in normalizing the immune system. In fact, frequent infection is a sign of scurvy. Is vitamin C a cure for colds? Cancer? Allergies?

Under certain circumstances, oxygen, usually present in the body as 02, forms the caustic molecule 03. This is sometimes known as peroxide or superoxide, and is one of a category of caustic chemicals known as free radicals. Free radicals can cause cellular damage, and can even disrupt the structure of DNA. Vitamin C is known to speed up the catabolism of 03 to 02. Is vitamin C a treatment for aging?

A number of animals are able to synthesize their own vitamin C Based on studies of how much vitamin C these animals produce for each kilogram of body weight, the American biochemist Linus Pauling calculated that adult humans require up to 9,000 mg of vitamin C per day for optimum health. The RDA for vitamin C is much lower - 60-70 mg per day for the average adult. Is one of these answers wrong? Is there some way they can both be right?

A megadose of a vitamin is considered to be anything exceeding lOx the RDA;

Pauling's recommendations are well into the megadose range. Yet, vitamin C has few known deleterious effects, even at megadosages. Signs of vitamin C "overdose" are primarily digestive upset (especially diarrhea) and burning on urination. The only documented situation in which vitamin C supplementation is clearly dangerous is when it is combined with the use of aspirin. This combination is a risk factor for peptic ulcer.

http://blogs.nvcc.edu/wp-content/blogs.dir/91/files/2012/06/Lecture14.pdf

Quote:
If vitamin C harmed DNA, why do most animals make (not eat, but make) between 2,000 and 10,000 milligrams of vitamin C per human equivalent body weight per day? Evolution would never so favor anything that harms vital genetic material. White blood cells and male reproductive fluids contain unusually high quantities of ascorbate. Living, reproducing systems love vitamin C.

http://www.foodsmatter.com/nutrition_micronutrition/vitamins/articles/vit_c_therapy.html

Is het oké om ascorbinezuur te mixen met magnesiumcitraat? Zou handig zijn als ik het tegelijk in zou kunnen nemen.

Of ga ik dan allemaal ongezonde chemische reacties maken die nadelig kunnen werken?

De magnesium is sterk gebonden aan citroenzuur, daarnaast is ascorbinezuur ook een zuur, heb wel wat kennis van scheikunde dus lijkt me niet dat het zal gaan reageren. Ik zou er(vit c.) zelf gewoon nog makkelijk baksoda bij durven te doen, is het ook meteen vetoplosbaar en veiliger voor je mineraalhuishouding.

Peace,

Aardeman

Waar haal je dit vandaan, dat vit. C en bica vetoplosbare vit. C (ascorbylpalmitaat) zouden opleveren? Daarnaast neutraliseren basen zuren. Ascorbinezuur wordt dus geneutraliseerd door het basische bica, waardoor de vit. C in feite wordt tenietgedaan. Ik twijfel eerlijk gezegd aan je scheikundige kennis...

Mike

Oké, maar dus wel of niet mixen met magnesiumcitraat? Iemand nog een antwoord?

MIke,

AscorbylPALMITAAT is dus de vetlosbare vit c. In rode palmolie zit ook heel veel palmitinezuur (=palmitaat). Ik ben ook niet zo handig met scheikunde, maar zou er geen manier zijn om zelf de vetoplosbare vit c te maken, door bijv ascorbinezuur te mengen met rode palmolie?

Die vetoplosbare vit c is erg leuk, maar belachelijk duur. Op deze manier zou je het veel goedkoper zijn en krijg je er een gratis vit E bom bij.(???)

Iemand een idee of dit mogelijk is?

hoi Janse: ja ik heb een idee: ascorbinezuur liposomaal maken in rauwe ei met een ultrasone reiniger.

Mike: van wat ik ervan begrepen heb, wordt de combi natriumbicarbonaat en ascorbinezuur in een glas water natriumascorbaat.

Nog steeds heb ik geen duidelijk antwoord op mijn vraag of ik ascorbinezuur wel of niet kan mixen met magnesiumcitraat...

Dus dan gaan we het maar gewoon doen. :mrgreen:

Janse, ik denk dat dit niet mag. (andere forumleden, verbeter mij als ik fout ben!)

Ik heb eens gelezen (ben mijn bron vergeten, maar pas dit wel zo toe) magnesium en calcium nooit mixen met andere vitaminen. Zo neem ik in de voormiddag, enkele uren na het ontbijt mijn vitamine C en 's avonds magnesium.

Ik weet het niet zeker Merel, kan zijn dat ik er naast zit, maar volgens mij werken vitaminen en mineralen synergetisch, dus versterken zij elkaars opname. In voeding zit alles toch ook door elkaar? Ik heb al zoveel (onzin) gelezen en gehoord (over antagonisten en blokkeren de opnames van) dat ik het maar probeer op te lossen met mijn gezond verstand en suppleer altijd alles tegelijk tijdens de maaltijd, zoals in mijn smoothie.

Ik heb net mijn mix gedronken. ik wil ze nu toch echt weer een tijdje dagelijks gaan nemen ivm de kwikvergiftiging die ik nog steeds heb. Morgen ook weer selenium halen. Die gore kwik moet er nu toch echt eens uit bij mij.

Voor ieder:

Het belangrijkste is dat complete voeding het eerste punt is waar iedereen naar toe moet werken.

Een compleet vitamine supplement innemen, of losse supplementen, moet alleen gezien worden als een tijdelijke oplossing die opdat moment positief inwerkt op de in het lichaam tekort komende stoffen, dat niet mee met voeding bewerktstelligd kan worden. Ook je spijsvertering zal je moeten versterken, opdat het complete voedsel met echte voedingsdensiteit ook echt opgenomen wordt.

Met multivitaminen is het ook raadzaam omdat bijvoorbeeld 1 a 2 weken te slikken en dan een paar dagen weer niet, zodat het lichaam er niet aan gewend raakt. Het lichaam moet het namelijk zelf ook kunnen verkrijgen uit gewoon voedsel, en daarvoor moet het werken met zijn eigenste processen. Dus fix je tekorten, als dat niet mee met voeding lukt, maar versterkt tegelijkertijd je spijsvertering.

Ik kan voor een aantal dingen ook even doorgeven wanneer die het beste ingenomen kunnen worden, als je dus toch wat supplementen wilt innemen:

Vetoplosbare vitamines A, D, K en E: In kleine doses in combinatie met voedsel

IJzer: Bij voorkeur op een lege maag, 3 uur na of 2 uur voor een maaltijd. Voor sommige mensen levert dit maagklachten op. Het beste is ijzer dan in te nemen met (vitamine c-rijke) voeding. Niet met calcium, thee, koffie of wijn.

Calcium: De opname van calcium is verhoogd als het met andere voedingsstoffen wordt ingenomen. Dus bij voorkeur tijdens maaltijden. Niet tegelijkertijd met ijzer.

Zink: De opname van zink is verhoogd als het met andere voedingsstoffen wordt ingenomen. Neem je het in met te weinig voeding dan kan het zorgen voor misselijkheid.

Vitamines B: De beste tijd is ’s ochtends vroeg tijdens het ontbijt.

Vitamine C: Meest effectieve opname wanneer het is gecombineerd met maaltijden. Wanneer er een stevige training in de ochtend gepland staat is het goed het supplement ’s ochtends in te nemen.

Magnesium: Aangezien magnesium de nachtrust bevordert is het beste moment van inname net voor het slapen.

De meeste vitamines en mineralen worden het beste opgenomen als ze verdeeld over de dag worden ingenomen. De water oplosbare vitaminen, voornamelijk de vitamines B en C worden door het lichaam snel weer afgebroken en verwijderd. Door de dosering in drie te verdelen en deze verdeeld over de dag in te nemen heb je de meeste kans dat het lichaam een deel van de vitamines opneemt. Vaak zijn bepaalde mineralen (en vetten) nodig voor een effectieve opname van de vitamine. Deze samen innemen vergroot dus de absorptie.

Verder weer even over complete voeding:

Wat voeding betreft denk aan de combinatie van “Vetten – Mineralen – Vitaminen”. De vetten uit de juiste voedingsbron bevatten de vet oplosbare vitamines “Vitamine A – Vitamine D – Vitamine E – Vitamine K” ook wel activators genoemd. Deze vitamines geven een vonkje die het mogelijk maakt dat het lichaam mineralen kan opnemen. Deze mineralen geven weer een vonkje om de water oplosbare vitaminen zoals “Vitamine C – Vitamine B” op te nemen. Het gaat dus om het belang van de vet oplosbare activators en mineralen. Dus zorg voor de juiste en voldoende vetten en mineralen, dan zit je ook goed wat de vitaminen betreft uit de juiste voedingsbronnen. Je opname van vitamines uit voedsel wordt geoptimaliseerd door de vetten en mineralen. Dus het begint met je op de juiste manier voeden, daar moet de focus op liggen. De rest is een vinger die naar de maan wijst. Zonder vetten en mineralen kunnen we de vitamines niet fatsoenlijk opnemen.

Amancay, heel veel dank voor deze verhelderende bijdrage! Ik denk dat dit voor veel mensen de nodige duidelijkheid verschaft. (bomen, bos enzo...)

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan