vlees beginnen te eten nadat je het compleet ontwend bent

Ik neem inmiddels dagelijks bouillon. Dat gaat helemaal prima. Kleine stukjes vlees (kip en rund) probeer ik elke drie dagen, maar leveren nog wel een hoop gerommel in de darmen op. Daarom doe ik dat rustig aan maar blijf het proberen!

 
Quote:
Kleine stukjes vlees (kip en rund) probeer ik elke drie dagen, maar leveren nog wel een hoop gerommel in de darmen op.


Weet je zeker dat dat aan het vlees ligt en niet aan iets anders dat je erbij hebt gegeten?

Ik zie nl dat je ook nog brood, boekweit etc eet. Daar kreeg en krijg ik juist rommelende darmen van. Juist helemaal niet van vlees.

En dat heb ik van heel veel mensen gehoord, vlees verteerd bij veel mensen uitstekend en de suikers/koolhydraten/vezels geven problemen met de darmen.

 
Hoi Pike

Dankjewel voor je reactie. Ik denk zelf niet dat het daaraan ligt, ook al klinkt dat onwaarschijnlijk. Ik heb eigenlijk nooit last van mijn darmen gehad, ook niet voordat ik met deze etenswijze begon en ik nog veel meer brood en slechte koolhydraten at. Tenminste, ik heb er nooit wat van gemerkt (geen gerommel, stoelgang heel regelmatig en geen bijzonderheden). Ik weet ook niet hoe dat kan, maar ik ben volgens mij nogal een uitzondering :wink:.

Waarom ik nu denk dat het aan het vlees ligt, omdat ik het altijd krijg 4-6 uur nadat ik vlees gegeten heb (of dat nu 's ochtends/'s middags/ 's avonds is). Na een paar uur is het weer over, en het blijft ook weg in de dagen dat ik het niet eet.

Ik vind het wel een interessante kwestie. Ik denk dat er een of ander mechanisme achter zit waarom brood(ongezond) geen probleem is en vlees (gezond) wel wat ik nu nog niet doorgrond heb. Misschien omdat mijn lijf het een gewend is en het andere niet?

Dat brandend maagzuur door te weinig maagzuur komt vond ik bijvoorbeeld ook zo'n opvallend mechanisme wat ik niet verwacht had.

 
Hoi Clara,

Nou ik denk dat er toch wel meer mensen zijn die heztelfde hebben als jij. Maar er wordt vaak zonder meer vanuit gegaan dat 'het' aan het vlees ligt. Dat deed ik iig wel jaren geleden, mede door het vegetarische lulverhaaltje dat 'vlees gaat rotten in je darmen' :roll:

Dus toen ik zelfs na een bijna 100% vegetarische nasi maaltijd nog last kreeg van de darmen was ik ervan overtuigd dat het kwam doordat er pak em beet nog een 15 gram vlees in zat!

Mijn verbazing was dan ook groot toen ik jaren later eens ergens ging courmetten en geen zin had om allerlei 'gezonde' vleesvervangers te gaan eten. Ik heb daar alleen vlees gegeten met vet en was voorbereid op nog ergere darmklachten dan normaal, wat bleek;nergens last van en een perfecte ontlasting :D

 
Clara, neem je ook extra azijn/citroensap voor de maaltijd om de eiwit vertering te verbeteren (voor meer maagzuur)?

 
Ja Tanja, ik neem sole met appelazijn. Soms ook water met citroenschijfjes en schijfjes gember.

Pike, dat verhaal heb ik ook lang geloofd/willen geloven. Dat vlees er een maand over doet om door je darmkanaal te komen en dan volledig verrot is. Dit blijkt niet zo te zijn, maar volgens mij hoef ik jou dat niet te vertellen.

Ik blijf het een beetje jammer vinden. Nooit last van mijn darmen en ik ga aan mijn voeding sleutelen (verbeteren, gezonder, tenminste dat hoop ik?) en prompt... :roll: Misschien is het de overgang van het een naar het ander, ook al is dat van ongezond naar gezond? of kan het ook aan (te veel) kaas liggen? Ik ben meer kaas gaan eten nu ik brood geminimaliseerd heb, zo'n 200gram per dag (dit was de helft).

 
@Clara

zover ik weet hebben je darmen te maken met de bacteriecultuur, dus als jij voor een lange tijd vegetarisch hebt gegeten dan heb jij een hele andere bacteriecultuur in je darmen dan als je niet vegetarisch was. Dus zodra je anders gaat eten, veranderd dit ook de bacteriecultuur in je darmen, wat dus kan resulteren in een tijdelijke onbalans in de darmen. Iets wat tijd nodig heeft.... je kan ook best last van candida hebben, zonder dat je dit in de gaten had en nu met een andere eetgewoonte sterven de candida bacterieen, wederom een andere bacteriecultuur dat daar gaat ontstaan. Ik heb zelf ook enorm last gehad van mijn darmen tijdens de overgang... na een half jaar ongeveer ging dit steeds beter en nu heb ik nog nooit zulke goede ontlasting gehad, ook al had ik weinig te klagen voorheen, ik weet nu dat mijn ontlasting die ik nu heb nog een stuk beter is dan daarvoor... maar ik kan je vertellen dat het bijna altijd eerst erger wordt voordat het verbeterd.

 
Caveman, dat is een geruststelling (dat het eerst erger wordt). Ik ga gewoon zo door, vlees steeds beetje ophogen qua hoeveelheid. Is het slikken van zo'n probiotica capsule misschien ook een idee? Ik ben ook zuurkool en creme fraiche gaan eten en zet mijn groentes een etmaal in water met azijn voordat ik ze kook of bak (experimentje...weet niet of dat wat doet).

Over candida. Dat vind ik verwarrend. Kan het niet zijn dat ik nu juist candida krijg? Ik las ergens dat je dat juist van vet kan eten kan krijgen:

Quote:
Wanneer er te veel vet in het bloed aanwezig is, wordt de insuline geremd in haar functie om suiker uit de bloedstroom te verwijderen. Candida is altijd aanwezig in het bloed: het neemt toe in hoeveelheid wanneer er een teveel aan suiker in het bloed is en zorgt ervoor dat het bloedsuiker terug worden gebracht naar een ongevaarlijk niveau. Wanneer de werking van insuline, dat suiker naar de cellen transporteert, niet wordt geremd door een teveel aan vet in het dieet, dan neemt de hoeveelheid candida in het bloed automatisch af. Als de hoeveelheid vet in het bloed chronisch te hoog blijft door een slecht dieet, dan zal de suiker in het bloed blijven, terwijl de candida-kolonies worden gevoed in plaats van de lichaamscellen. Omdat de lichaamscellen nu te weinig brandstof krijgen, en dus geen energie meer kunnen metaboliseren wordt je moe. De oplossing hiervoor is niet het eten van minder fruitsuikers maar juist het eten van minder vet: wanneer het vet niveau in het lichaam daalt kan insuline weer haar werk doen zodat het bloedsuiker niveau daalt. De hoeveelheid candida zal ook afnemen wanneer er niet langer te veel suiker in de bloedstroom aanwezig is.


 
Quote:
Als de hoeveelheid vet in het bloed chronisch te hoog blijft door een slecht dieet, dan zal de suiker in het bloed blijven, terwijl de candida-kolonies worden gevoed in plaats van de lichaamscellen. Omdat de lichaamscellen nu te weinig brandstof krijgen, en dus geen energie meer kunnen metaboliseren wordt je moe


Ik weet niet of dat gedeelte over het voeden van de candida klopt maar het is algemeen bekent dat als je weinig suiker/koolhydraten eet en relatief veel vet je trichlyceriden, dus het vet in je bloed, zeer laag is.

Dit kan je simpel laten meten met een cholesterol test.

Trichlyceriden (vet) in je bloed daalt nagenoeg altijd bij een low carb dieet.

 
Beloof je niet te lachen, Mike?

www.fruiteters.nl. Iemand linkte ernaar op een Paleo blog. De site vond ik verder behoorlijk ongeloofwaardig, maar dit stukje bracht mij wel in verwarring. Als je totaal geen verstand hebt van medische zaken (zoals ik), dan klinken deze argumenten wel aannemelijk en dus verwarrend. Ik bedoel, de argumentatie structuur kan ik volgen.

 
Ik moet er overigens niet aan denken om de hele dag fruit te eten, al zou dat gezonder zijn. Wordt je dan niet misselijk?

 
Quote:
Dr. Douglas Graham, a lifetime athlete and raw fooder since 1978, is an advisor to world-class athletes and trainers from around the globe.


http://www.foodnsport.com/about/

Oftewel: plantenetende dwaas. Stop je vingers in je oren als je een veganist, fruitarier of raw foodist hoort praten! Je ziet het overigens in dat filmpje al aan dat uitgemergelde, uitgedroogde looileren gezicht van hem!

Mike

 
Quote:
Het Atkins-dieet maar eens proberen: het leek te mooi om waar te zijn, je buikje vol eten en toch slank worden! Lekker vlees, heerlijke vis, eieren, roomboter, slagroom! Voor iemand die (bijna) altijd honger moest lijden om slank te zijn was dat fantastisch. Wel vreemd vond ik het dat fruit taboe was. Maar alla. Ik werd slank en voelde me fit. Totdat Dr. Atkins, de bedenker van dit dieet, door een hartaanval dood neer viel op straat.....


http://www.defruiteters.nl/index.php/over-ons/tonny

Atkins is NIET aan een hartaanval overleven, maar a.g.v. een lelijke val omdat hij uitgleed op een glad oppervlak. Zoals ik al zei: stop je vingers in je oren zodra je een fruitarier hoort spreken!

Mike

 
Tja, ze werd volgens eigen zeggen "slank en fit" op het atkins diet maar toen hij overleed stopte ze met het dieet. :roll:

En nu zegt ze:

'Van kinds af aan transpireerde ik erg veel, dat doe ik, zelf op vakantie in de tropen, niet meer'

Nauwelijks transpireren als je in de tropen bent lijkt mij een teken van een schildklieraandoening. Kan niet gezond zijn in ieder geval.

 
Ja hoor, als Mike of Lia dit lezen kunnen ze mijn mail aan jou doorgeven.

Je kan ook een mailtje naar Mike sturen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
529.791
Leden
8.655
Nieuwste lid
Monique vdf Jacobs
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan