Voor wat betreft de metabolische typering waar Mercola zich op baseert, dat komt op mij over als een variant op het bloedgroependieet en strookt NIET met WAPF. Price constateerde dat alle 14 natuurvolkeren weliswaar totaal uiteenlopende voedingsmiddelen consumeerden, maar dat de rode draad de hoge inname van vetoplosbare vitamines en mineralen was. Dit suggereert dat er helemaal geen onderscheid gemaakt hoeft te worden op basis van metabolismen, bloedgroepen of wat dan ook.
Ik zie dat Mercola nu vooral voor ketogeen gaat (MMT). Ook dat is niet 100% in overeenstemming met WAPF, hoewel er zeker wel raakvlakken zijn. Bij WAPF hoef je niet per se aan drastiche koolhydraatbeperking te doen. Ikzelf heb vooral in de beginjaren van dit forum een soort mengvorm gepromoot van WAPF met Atkins, dus idd een soort koolhydraatarme WAPF. Ik raad echter aan om niet lager dan 50 gram kh per dag te gaan en dat is NIET ketogeen. Wel sta ik niet afwijzend tegenover ketogeen en zie hier wel een therapeutisch nut voor.
Mike