Voeding en fysieke degeneratie

Je zal ze de kost moeten geven, die nu aan het ijskoude water zitten.

'fart in the wind' = uiteindelijk 'gone with the wind'. Opgeruimd staat netjes.

Vanavond in BinnesteBuiten een biologische boerderij (fam. Van de Voort in de gelderse vallei) waar ze kaas maken met keltisch zeezout, leuk om terug te kijken.

Als je een hoge leeftijd in goede gezondheid
wil bereiken moet je ook hoog inzetten.

Dat ik de lat hoog heb gelegd met de gezondheid is de vaste lezers van mijn websites wel bekend. Minimaal 100 jaar met kwaliteit van leven. Tel daarbij op een levendig sociaal netwerk en je hebt de juiste ingrediënten om een gelukkig leven te leiden. Nu ik al bijna 48 jaar als deejay werkzaam ben is het leggen van contacten een tweede natuur geworden. De afgelopen drie jaar heb ik ook verschillende malen in een zydeco / blues band meegespeeld / gezongen en in die richting wil ik wel wat meer gaan doen.
de blauwe zones, de gebieden van de honderdjarigen

Maar eerst de gezondheid natuurlijk want daar staat of valt alles mee. Met de volkstuin heb ik inmiddels al 8 jaar ervaring en dat laatste wil ik groter aan gaan pakken met een eetbaar bos een zogenaamde permacultuur tuin. Niet iedereen heeft de energie om zo'n project op te starten maar iedereen wil wel graag die super gezonde producten eten. Als zo'n project eenmaal in volle omvang voedsel produceert na enkele jaren is er een overvloed aan groenten en fruit. Mijn idee is om de buren / plaatsgenoten uit te nodigen om gratis te komen plukken. Daarna koffie / thee drinken en je krijgt wel aanloop. Met een buitenkeuken zouden we eventueel ook een verse maaltijd kunnen bereiden of de producten te wekken. Gezellig en je bouwt gelijk een solide netwerk op. Aan welke voedselkwaliteit en leefwijze denk ik dan? De blauwe zones !!

http://gedachtenvoer.nl/page/de-blauwe-zones-in-de-wereld.html

Interessant Henk, leuk idee.
Overigens is de levensverwachting misschien 77,8 maar de gezonde levensverwachting is veel lager. Met pillen worden mensen 'in leven' gehouden.

ik hoor de laatste tijd vaker iets over resistent zetmeel (ook op dotcom.radio). Ik weet wel wat dat is, maar word je daar dan niet dik van? Ik krijg geen goede info hierover gevonden.

Dorothé

Komt uit de Paleo-hoek. Volgens de Paleo-filosofie mag je geen zuivek eten en dus ook geen boter. Ze erkennen echter wel het belang van boterzuur. Gelukkig hebben ze bedacht dat bepaalde bacterien in de dikke darmen zich tegoed doen aan resistent zetmeel (verhitte zetmeelbron als rijst, die afkoelt en daarna 'resistent' wordt) en hiervan boterzuur vormen. De korte weg is gewoon volvette melkproducten consumeren en zo je boterzuur kant en klaar binnen krijgen. Bovendien krijg je het dan in geconcentreerdere vorm binnen, zonder het idd dikmakende effect van al dat zetmeel.

Mike

Voor diegene die graag Duitse boeken lezen is er een geweldig boek uitgekomen:
https://www.kopp-verlag.de/Das-Verm...tp2=208276872264&ws_tp3=2JQ5NPHL-1APE1AE0

Mit der Heilkraft von über 700 zeitlosen Rezepten

Sally Fallon, die bekannte Ernährungsforscherin und Gründerin der Weston A. Price Foundation, vermittelt in ihrem Werk eine überraschende Botschaft: Tierische Fette und Cholesterin sind keine Übeltäter, sondern essenzielle Bestandteile der Ernährung. Sie sind für normales Wachstum, Gehirn- und Nervenfunktionen, Schutz vor Krankheiten und als Energiespender notwendig.

Das Vermächtnis unserer Nahrung ist ein Klassiker und wurde in den USA bereits über 600000-mal verkauft. Sally Fallon wendet sich darin bewusst gegen politisch korrekte Ernährung und empfiehlt naturbelassene Nahrungsmittel wie die oft verpönte Butter, Eier, Rohmilch, Fleisch aus Weidetierhaltung und andere nährstoffreiche Lebensmittel wie die über enorme Heilkraft verfügenden Knochenbrühen.

Das Werk vereint in über 700 köstlichen Rezepten, die anspruchsvolle Gourmets und Küchenneulinge überzeugen, die Weisheit unserer Vorfahren mit den neuesten Forschungsergebnissen. Es verrät uns, warum Getreide und Hülsenfrüchte eine spezielle Zubereitung erfordern, um aus ihnen den optimalen Nutzen zu ziehen, wie gesättigte Fettsäuren das Herz schützen und eine ballaststoffreiche und fettarme Ernährung zu Vitamin- und Mineralstoffmangel führen kann.

Sally Fallon geht ein auf Probleme moderner Sojaprodukte, den gesundheitlichen Nutzen von Saucen und Tunken, die richtige Zubereitung von Vollkornprodukten, das Für und Wider von Milchprodukten, einfach zuzubereitende mit Enzymen angereicherte Dips und Getränke sowie eine angemessene Ernährung für Babys und Kinder.

Ein wahrer Kochbuch-Schatz, wunderschön illustriert, unterhaltsam, lehrreich und nährend für Körper und Seele.

»Das Vermächtnis unserer Nahrung ist mehr als nur ein Kochbuch - es ist Bildung. Nach der Lektüre werden Sie mit Stolz kochen, weil Sie wissen, dass Sie Ihrer Familie genau die richtige Ernährung bieten, welche die Voraussetzung für eine lebenslange und robuste Gesundheit ist. Dieses Wissen macht die wahre Freude am Kochen aus!« Dr. med. William Campbell Douglass

Dorothé

Even een vraagje:
Bionade is dat echt een gefermenteerde drank of is het bullshit? Kan men dat drinken of is het niet goed? Ik zie dat er suiker inzit, maar misschien is die door de fermentatie (als het echt gefermenteerd is) weg...???
Weet iemand dit?

Dorothé

Ik heb nog nooit van dit produkt gehoord. volgens de ingredientenlijst zit er 5 gram suiker in 100 mililiter.
Lijkt me veel.

Hoi Liesje,

Dank je.
Ja, daarom vroeg ik dat ook. Het kan zijn dat door de fermentatie dit 'weg' is, ik weet het dus niet. Misschien weet iemand dit?

Dorothé

Héy cool die nagesigronischerde video, die kan ik aan Duitsen vriendinnen laten zien die geen Engels kunnen ( of Nederlands of welke taal dan ook behalve Duits :p).

Complotdenker

Tja, waar zet ik het volgende verhaal neer? Ik zet het maar hier neer.

In de pauze hadden enkele dames het erover dat op de school beslist werd dat ze geen brood en yoghurt meer mochten meegeven aan hun kinderen, alleen maar fruit. Verder kregen de ouders een 7 pag. lang document in te vullen over of ze werk hadden, welk werk, hoe vaak in de week etc. Er zullen best wel goede regels tussen zitten, maar fruit is ook heel zoet, dus ik tendeer toch echt wel eerder naar yoghurt, een blokje kaas, een omeletje of bouillon. Maar als dat niet mag van de school?
https://www.mamaplaneet.nl/verplicht-water-op-school/

Wat ik hier alleen even wilde zeggen is dat ik geschokt ben dat ouders dit zelf niet meer mogen beslissen, en het dus echt meer 1984 Big brother.... wordt. Eng hoor.

Dorothé

Ik had in een ander topic een vraag gepost maar die is raar genoeg verdwenen. Ik stel mijn vraag dan nu hier:

In het boek https://www.succesboeken.nl/boek/9789492665102/De_waarheid_over_kanker#.WyTJYcsnaP8 wordt gesproken over proteolytische enzymen als de belangrijkste factor voor kankerpreventie op systemisch niveau.

Deze enzymen zitten o.a in het volgende product:
https://www.ergomax.nl/doctors-best-proteolytische-enzymen-90-capsules

Is het verstandig om zoiets te nemen? Zitten deze enzymen ook in een gezonde voeding? Als je al zoiets zou moeten nemen, is er een goed supplement of is deze van Ergomax de beste?

Dit zijn een paar vragen die ik heb. Weet iemand hier iets over.... Mike, wat vindt jij hiervan?

Dorothé

Toevallig ben ik er net twee weken mee bezig. Spijsverteringsenzymen slikken alleen dan niet bij de maaltijd, maar op een lege maag. Ik kreeg ze aan geraden van Biotics, Intenzyme forte.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.543
Leden
8.665
Nieuwste lid
Solana
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan