Voedingsadviezen uit de geschiedenis

De markt duurt maar tot drie uur D. helaas...
Maar als het goed is voortaan iedere woensdag en binnenkort ook op vrijdag.

Hoi Tanja,
Heb je een kraampje? Sta je er met Charlotte?
En waar sta je?
Voorlopig gaat het me niet lukken, maar als ik kan, kom ik zeker.
Succes ermee in ieder geval.

Dorothé

Ja met Charlotte op de foodmarkt bij The Dutch Pepper Company kraam, met chufa, green pastures levertraan, wholy oly kokosolie en onze zelfgemaakte bouillon, drankjes en andere lekkernijen.

Hm, ja, ik had ook wel zin in vette taart <grijns>. Idee voor je Tanja, om eens in Groningen te komen?

Over het Voedingscentrum: op de een of andere manier, kreeg ik 'vroeger' al jeuk als ik hun hoorde, of iets van ze las, nu is dat alleen maar erger geworden - bij wijze van dan ;-)

Thineke

In het boek van Moritz geeft hij aan dat (een te veel aan) collageen en eiwitten de wanden van de haarvaten verzwakken en beschadigen, waardoor ze ontsteken etc etc.

Is dit het gedeelte om over te slaan?

Ik begin me te irriteren aan Moritz,

Het is opvallend hoe vaak eiwitten in het boek "Tijdloze geheimen van gezondheid en verjonging" van Motitz de schuld krijgen van de moderne westerse ziekten.

Rundvlees, varkensvlees, gevogelte, vis, eieren, melk, kaas etc. maken dat het je bloed dikker maakt en risico's op bloedstolsels vergroot, het lichaam wordt gedwongen om het extra eiwit en de afvalstoffen van de eiwitstofwisseling op te slaan in het bindweefsel onder de huid en van de organen en in de basaal membranen van het haarvaten netwerk. Kort gezegd de opslag van een teveel aan eiwit veroorzaakt een hartaanval.(p293)

Patiënten met een hartaanval bevestigen dat ze jarenlang dierlijke eiwitten hebben gegeten (p299)

Dierlijke eiwitten - schadelijker dan suiker! (p358). Een biefstuk behoeft evenveel insuline als een half pond witte suiker.

Eiwitten in koemelk zouden weleens de oorzaak van type één diabetes kunnen zijn .(p366) Om je lichaam te helpen genezen van diabetes type 2 moet geen dierlijke eiwitten gebruiken (p368)

Osteoporose, wordt veroorzaakt door een slechte opname van Calcium doordat de galwegen verstopt zijn en hoe komt dit , door gebruik van melk, kaas, vlees en ander zuurvormend voedsel en door zemelen.(p459)

Zo zijn er meer voorbeelden.

Veel eiwitten eten zal vast niet goed zijn maar wordt er door Moritz niet ergens aan voorbijgegaan bijvoorbeeld dat eiwitten nadat je dierlijk vet op de eerste plek zet niet gevaarlijk is of een slechte eiwitvertering ook een probleem kan geven?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet aan begonnen ben. Dit om bovenstaande redenen. Ik weet niet of ik er wel aan ga beginnen. Moet ik eens zien.

Dorothé

Hoi Mike,
Sorry dat ik even navraag, maar het artikel: 'http://www.voedingisgezondheid.nl/Mike_Donkers_we_zijn_allemaal_een.html' is dat nog volgens je huidige inzichten of heb ik het misschien verkeerd begrepen?

Betreffende:
-verzamelende en jagende mens
-verhouding plantaardig voedsel t.o.v. dierlijk voedsel, wat we op ons bord zouden moeten hebben
-zoveel mogelijk kleuren in je gerechten
-verzuring
Ik vind het een heel goed artikel en er zijn veel wijsheden die ik in andere artikelen van je heb terug gevonden, maar enkele punten maken me een beetje onzeker.
Misschien begrijp ik het niet helemaal goed of moet het anders opgevat worden.

Dorothé

Dank je.
Ik denk dat het alleen op die punten niet actueel is, de rest is bijzonder goed.
Je spreekt over Chlorella. Heb ik ook een tijdje genomen. Nu drink ik echter Sole. Is dat evengoed, of is Chlorella aan te raden?

Dorothé

Chlorella en Sole zijn ieder om hun eigen redenen prima. Je kunt bijv. geelwortel en koriander ook niet met elkaar vergelijken. Wissel diverse gezonde voedingsmiddelen af, ze doen allemaal apart wel iets goeds voor je.

Mike

Bedankt.
Weet je, ik wil zoveel mogelijk alleen maar uit de voeding halen. Ik neem dus wel levertraan en jodium, maar voor de rest eigenlijk geen supplementen.
Ik hoop dat ik daar goed aan doe.

Dorothé

Ik heb een goede tip voor je!

Pascal Pichon van Breizh Import (van het Keltisch zeezout) heeft een nieuw product: Spirulysat, een vloeibaar extract van spirulina. Spirulina is evenals chlorella een blauwgroene alg, maar beter verteerbaar en uit de zee i.p.v. uit zoet water (dus ook meer mineralen!). Algen hebben een vreselijke smaak, maar het vloeibare extract los je op in water, waardoor je wel al het goede uit spirulina hebt maar niet de afgrijselijke smaak.

Van dezelfde fabrikant heeft hij ook magnesium, gewonnen uit Keltisch zeezout. Magnesium heeft als supplement een sterk bittere smaak, maar dit extract is zeer zacht en proef je niet of nauwelijks opgelost in water! Beide producten zijn afkomstig uit dezelfde Guerande-streek als KZZ.

Mike

Gekke vraag misschien maar oxy powder is geozoneerde magnesium, is dat dan ook ren behoeve van je magnesium gehalte of moet ik dit los zien?

Nee, OyxPowder is, net als bitterzout (magnesiumsulfaat), bedoeld ter ontgifting, niet om je magnesiumtekorten mee aan te vullen.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan