Voedingsadviezen uit de geschiedenis

Ik heb al eens ergens zo,n verhaal gelezen over de produktie van kokosolie.
Probleem is - wat er ook staat in dit artikel - dat men niet bekend maakt hoe het geproduceerd wordt. Plus dat er extreem hoge prijzen worden gevraagd door sommige merken. Dan heb ik het gevoel dat ik in de maling wordt genomen. het is populair dus de mensen kopen het wel.
Misschien kunnen we dan beter bakken met gesmolten rundvet? of roomboter?

Weer gesmuld van de podcast Mike, vroeg me af he.. kon je die vriendin in het restaurant een beetje overtuigen of kwamen jullie wat nader tot elkaar? :P

Of liet je het er bij dat kan ook natuurlijk.

Hoi Dorothe,
Je schrijft dat je geen rauwe melk kan meenemen naar je werk.

Ik kan geen rauwe melk meenemen

Bedoel je dat het niet mag ? Want je kan het toch wel meenemen of mis ik iets?

Vroeger is niet per se beter.
In de middeleeuwen deden ze aderlatingen.
Tenzij het ijzergehalte toevallig te hoog was, was het enige werkende eraan het placebo effect. Vele mensen overleden (aan bloedarmoede en infecties).

Tot 1865 (5 jaar voor geboorte van Weston Price) was het ongewoon om je handen te wassen voordat je helpt bij bijvoorbeeld een bevalling, vandaar dat er tot die tijd zo veel vrouwen aan kraamvrouwenkoorts overleden.

De ontdekking zelf was al eerder gedaan, maar het is onmogelijk dat zoiets simpels als je handen wassen levens red.
Ook bij roken duurde het erg lang voordat het algemeen geaccepteerd was dat het echt schadelijk is (en helaas ook bij broeikasgas zal het wel 'n tijdje duren).

Tibor

Goed voorbeeld van hoezeer de 'wetenschap' de vooruitgang van de mensheid af kan remmen, want het was de WETENSCHAPPELIJKE CONSENSUS dat hygiene niet nodig was. Semmelweiss, een Zwitserse WETENSCHAPPER die durfde te stellen dat hygiene noodzakelijk was ter voorkoming van kraamkoorts, werd voor gek verklaard en zelfs opgesloten in een inrichting, waar hij 3 weken later overleed door mishandeling van het personeel. Pas toen Pasteur zijn bacterietheorie presenteerde kreeg Semmelweiss postuum gelijk. Dit leverde een vertraging op van 40 jaar, met talloze onnodige doden tot gevolg!

We hadden scheurbuik ook al veel langer kunnen voorkomen en ontelbaar veel doden kunnen besparen onder zeelui als we simpelweg naar de 'wilden' hadden geluisterd. Een citaat uit het boek van Weston Price:

Toen ik, met behulp van een tolk, een oude Indiaanvroeg waarom de Índianen geen scheurbuik krijgen, antwoordde hij meteen dat dit een blanke ziekte was. Ik vroeg of het mogelijk was voor de Índianen om scheurbuik te krijgen. Hij zei dat dit mogelijk was, maar dat de Índianen weten hoe ze dit moeten tegengaan en de blanken niet .
Toen ik hem vroeg waarom hij de blanken dit niet leerde, was zijn antwoord dat de blanken teveel meenden alles beter te weten om de Índianen wat dan ook te willen vragen.

(...)

Hij nam me aan de hand mee en leidde me naar een boomstronk, waar wij beiden op gingen zitten. Vervolgens vertelde hij dat als een Indiaan een eland doodt hij deze opensnijdt. Aan de achterkant van de eland, net boven de nieren, bevinden zich wat hij omschreef als twee vette balletjes. Deze, zo vertelde hij, werden door de Índianen verwijderd en in zoveel mogelijk stukjes gesneden als dat er kleine en grote Índianen waren in het gezin en ieder at zijn stuk op.
Ze aten ook de wanden van de tweede maag. Door het eten van deze delen van het dier bleef de Índianen scheurbuik bespaard, wat veroorzaakt wordt door een gebrek aan vitamine C. De Índianen kregen hun vitamine C uit de bijnieren en andere organen. De moderne wetenschap heeft pas recentelijk ontdekt dat de bijnieren de rijkste bron van vitamine C zijn van alle dierlijke of plantaardige weefsels.

De 'recente ontdekking' omtrent vit. C waar Price het over heeft is de ontdekking die de Schotse chirurg James Lind naar buiten probeerde te brengen in 1753. Maar natuurlijk luisterden de WETENSCHAPPERS weer niet, wat opnieuw een vertraging opleverde van 40 jaar en talloze onnodige doden. Er is niets veranderd en jij maakt ook deel uit van die 'group think'. Werkelijke wetenschap is het zoeken naar zwarte zwanen en niet voortdurend het bestaan van witte zwanen aantonen!

Mike

Beste Mike

Dit blog gaat over voedingsadviezen uit de geschiedenis, niet over wetenschappers.
We waste nooit onze handen, dus waarom zouden we het ineens wel doen?
Aderlating werkte in de middeleeuwen goed, dus waarom zouden we het veranderen?
Misschien omdat het beter kan.
Het duurde inderdaad belachelijk lang voordat men eindelijk z'n handen ging wassen. Of stopt met roken (nog steeds niet verboden).
Maar de moderne medische wereld is nog vrij jong.
Handen wassen is de eerste fundamentele basis voor de moderne geneeskunde, vaccinatie kwam daarna. Tegenwoordig kunnen we organen transplanteren.

Maar vergeet niet, ooit was het ongebruikelijk om je handen te wassen, en omdat ze destijds naar vroeger keken, werd het niet beter. Daarvoor waste ze ook hun handen niet.
Er was bewijs nodig om mensen hun gewoonte af te leren.

Tibor

Ben lange tijd niet actief geweest op het forum, maar Tibor, jij maakt dat ik moet reageren. Je moet echt eens beter inlezen en op onderzoek gaan, en leer a.u.b. begrijpend lezen, want veel van je reacties in de verschillende topics raken kant noch wal.

Joost

Dit blog gaat over voedingsadviezen uit de geschiedenis, niet over wetenschappers.

Dit is mijn forum. Ga jij me vertellen waar ik het wel of niet over moet hebben op mijn eigen forum? Het is wel duidelijk dat jij onderdeel uitmaakt van dezelfde snobistische betwetersclub die je verdedigt. Op dit forum ben je ronduit kansloos met je hooghartige gedrag en opvattingen!

Mike

Sorry, topic bedoelde ik :)
Maar de essentie van mijn verhaal is:
Naar het verleden kijken had destijds geen verschil gemaakt.
Door juist wetenschappelijk het experiment te herhalen kun je aantonen of er wel of niet een verband is.

Evaluatie is wel weer goed, terug kijken naar de fouten en kijken hoe je dit de volgende keer beter kunt doen.
Maar als we terugkijken en het zelfde blijven doen komt er geen verbetering. Dan blijven we aderlatingen uitvoeren, dan gaan we nooit onze handen wassen. Want we deden het altijd al zo.

Tibor
P.S. Dat handen wassen leven of dood betekend is ongeloofwaardig,
het zat Ignaz Semmelweis dus enorm tegen dat hij aan een neurologische aandoening leed, waardoor hij langzaam echt gek werd.
Daardoor werd zijn onderzoek nog ongeloofwaardiger.

Helaas wel:

It is impossible to appraise the nature of Semmelweis's disorder. … It may have been Alzheimer's disease, a type of dementia, which is associated with rapid cognitive decline and mood changes.[23]:270 It may have been third-stage syphilis, a then-common disease of obstetricians who examined thousands of women at gratis institutions, or it may have been emotional exhaustion from overwork and stress.[11]:75

Ignaz Semmelweis Breakdown and death (Wikipedia)
Tibor

Aan de achterkant van de eland, net boven de nieren, bevinden zich wat hij omschreef als twee vette balletjes. Deze, zo vertelde hij, werden door de Índianen verwijderd en in zoveel mogelijk stukjes gesneden als dat er kleine en grote Índianen waren in het gezin en ieder at zijn stuk op.
Ze aten ook de wanden van de tweede maag. Door het eten van deze delen van het dier bleef de Índianen scheurbuik bespaard, wat veroorzaakt wordt door een gebrek aan vitamine C. De Índianen kregen hun vitamine C uit de bijnieren en andere organen. De moderne wetenschap heeft pas recentelijk ontdekt dat de bijnieren de rijkste bron van vitamine C zijn van alle dierlijke of plantaardige weefsels.

Maar hoe wisten die indianen dit? Ik durf te wedden dat ze het niet wisten op de manier zoals wij dingen denken te moeten weten, maar dat ze intuïtief deden wat goed voor ze was. Dat is natuur.

Een (statistisch) onderzoek met proefpersonen heet dubbelblind als noch de proefpersoon, noch de onderzoeker gedurende het experiment kennis heeft over wie tot de experimentele groep behoort en wie tot de controlegroep

Niemand van het indianenkamp wist wat scheurbuik veroorzaakte of voorkomt.
Dus toen bepaalde personen geen scheurbuik kregen en andere wel gingen ze kijken wat ze anders deden. Het bleek de voeding:
Zonder dat ze het wisten deden ze een dubbelblinde test.

Tibor

Ik ben net naar de markt geweest en heb een gerookte paling meegenomen. Nu kan ik me vaag herinneren dat het niet echt aangeraden werd. Was dat omdat het in de Nederlandse wateren zwemt of omdat er overbevissing plaatsvind en deze dieren bedreigt zijn met uitsterven? Wat was de reden ook alweer?
Ik heb er wel van kunnen genieten. Maar zal ik het in de toekomst liever niet meer doen?

Verder:
Tanja,
ik heb jullie kraam niet meer kunnen vinden. Ik was laat, dus kon niet uitgebreid gaan zoeken, maar ben snel over de markt gelopen. Stonden jullie er vandaag niet?
Kenny met zijn honing heb ik ook niet gezien.

Dorothé

Is het in orde dat ik soms ook de botten opeet? Die zijn dan in de bouillon zo week geworden dat ik ze gewoon kan opeten. Ik zie dan de merg gewoon in de botjes zitten en eet het geheel op. Dit zijn dan bv. kippenbotjes.

Dorothe

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan