voorstellen / insulineresistentie? schildklier?: Hans L

Moeilijk om te zeggen. Er is geen magisch afvaaldieet, het probleem is hormonaal en heeft weinig te maken met calorieen, lichaamsbeweging of voedselcombinaties.

Mike
 
Dag Hans,

Hier tussendoor aan het meelezen en ik vraag me af of je gecontroleerd bent op een exocriene pancreasinsufficiëntie in combinatie met een hieruit voortvloeiend B12 tekort.

Je geeft nl. aan een opgeblazen gevoel te hebben en weinig energie te hebben. Het wazig zien duidt in veel gevallen op een onderliggend B12 tekort en kan opgevangen worden door het innemen van B12 zuigtabletten Trio Forte die een combinatie is van B12 op basis van methylcobalamine en adenosylcobalamine en folaat of foliumzuur opdat de B12 opname optimaal verloopt.

Hier dezelfde problematiek bij 1 van mijn kinderen gezien die nu een half jaar B12 zuigtabletten en pancreasenzymen inneemt en het heel goed maakt. Zijn vertering loopt goed en hij heeft tegenwoordig meer energie dan zijn mama.

Bij een exocriene pancreasinsufficiëntie worden er te weinig noodzakelijke aminozuren door het lichaam opgenomen en dit kan de aanhoudende vermoeidheid verklaren.

In het geval van een exocriene pancreasinsufficiëntie dienen er ook pancreasenzymen bij elke maaltijd te worden ingenomen.
http://www.menssana.nu/pages/nl/publicaties/ziektebeelden/exocriene-pancreas-insufficientie-epi.php
http://www.natuurdietisten.nl/news_article.php?cod=414
http://b12vitaminetekortpodium.blogspot.be/2011/06/vitb12-niet-alle-cobalamine-vormen-zijn.html
 
Viviane,

Hoeveel enzymen caps doe je je kind per maaltijd? Hoe oud is jlje betreffende kind?

Super dat je een oplossing hebt zeg, maar wel voor t leven dus?
 
@ Maarten

Hij neemt een kwartiertje voor elke maaltijd 1 capsule Creon 10.000 van 150 mg pancreatine van Abbott.

Het ziet ernaar uit dat dit niet voor het leven gaat worden. Inmiddels is naar boven gekomen dat hij belemmerd werd door een nog niet uitgedoofde angst verlammingsreflex en ATNR-reflex. De angst-verlammingsreflex hangt samen met de Moro reflex die met de spijsvertering samenhangt. Eén maal in de maand gaan wij nu naar een educatieve kinesiologe die prachtig werk verricht. Wij zien na 2 behandelingen bij hem dat zowel lezen op zinsniveau nu wel lukt en zijn schrijven gaat de goede kant op. Wel doe ik elke avond herhalingsoefeningen op maat bij hem op basis van de theorie van Harald Blomberg.
http://www.stimuleringontwikkeling.nl/reflexen_voorbeelden.php
http://www.welkin.nl/informatie/wat-is-kinesiologie/wat-is-edu-kinesiologie
http://www.topki.nl/paginas/braingym.htm
 
@ vivianne

dank je voor je info
de laatste keer dat ik bloed heb laten testen was er een teveel aan B6 en B12 en moets ik daar zeker niets van extra innemen.

Mijn spijvertering is nu eigenlijk best heel goed , beter als voordat ik met dit dieet begon. Ik heb nu maar 1 of 2 maal p dag ontlasting , en dat was voorheen meer , en vaker brijig. dus dat is veel verbeterd. Denk doordat ik geen brood meer eet , en vermoed dat toch gluten niet al te goed vielen , al dacht ik geen intolerantie daartegen te hebben.

Het veel plassen is nu ook minder aan het worden. Het lijkt er op dat dat vooral na het eten was , mijn manier denk ik om teveel suiker uit het bloed af te voeren.
Zo lijkt het wel op dit moment. De extreme dips in energie nemen ook al af lijkt het
Allemaal nog een beetje precair , maar toch, het voelt goed aan:-)
 
@ Hans

Hier komt de vraag bij me op of je B12-gehalte in samenhang met het foliumzuur bekeken werd. Een te hoog foliumzuurgehalte maakt de B12 waarde in een bloedtest onbetrouwbaar.

Wij hebben dit aan de hand gehad bij ons zoontje die een omgerekende foliumzuurwaarde van 35 nmol/L had.

Hans Reijnen meldt op zijn site hierover het volgende :
Ad 10: Bepaling van het Foliumzuurgehalte in het bloed
Het is bij elk vermoeden op een vitamine B12 tekort in mijn ogen een must om ook altijd het Foliumzuur gehalte in het bloed te laten bepalen. Op de eerste plaats omdat er tegelijkertijd een tekort aan foliumzuur kan bestaan. Die twee zullen dus altijd tegelijkertijd ingeschat moeten worden. Vitamine B12 en Foliumzuur zijn als een tweelingbroer en zus: zij kunnen elkaar nooit missen. Tevens: in mijn observationele analyse werd het vermoeden bevestigd dat de B12 test volledig onbetrouwbaar is als het foliumzuurgehalte in het bloed te hoog is. Bovendien moet ook hier nog even vermeld zijn dat het een grote fout is als je een foliumzuur tekort aantoont en gaat aanvullen en daarbij tegelijkertijd een B12 tekort over het hoofd ziet. Dat werd vroeger op de universiteit al een KUNSTFOUT genoemd.

Op de site van de natuurdiëtisten wordt als referentiewaarde voor een te hoog foliumzuurgehalte de waarde van 31 nmol/L aangehouden.
 
Hans L,
Dus tot nu geeft je lichaam signalen dat je goed (beter) bezig bent? Dan denk ik dat je adem 'probleem'niet zo dramatisch is. Je maakt momenteel veel meer ketonen aan dan je lichaam voor energie kan gebruiken . Het teveel verlaat je lichaam in de vluchtige ketonen vorm en vandaar de aceton geur. Dit zal veranderen wanneer je lichaam het grootste deel van de ketonen ook gebruiken zal.
Voorwaarde om voorlopig door te gaan op de gekozen weg is wel dat je je goed blijft voelen en de parameters gunstig blijven.
Van de ene eet manier naar de andere springen gaat je niet helpen. Dingen hebben tijd nodig, zo ook de veranderingen in je lichaam. Ik denk dat wanneer je metabolisme flixibeler geworden is je makkelijk een switch kunt maken van meer KH naar een tijdje weer weiniger KH. Mocht er meer aan de hand zijn dan kun je andere maatregelen nemen,voortbordurend op je huidige eetpatroon of anders.
ad
 
Blijft toch vreemd dat de glucosewaarden 2 uur na maaltijd niet verder komen dan 6.5 ?...
Haalt mijn vertering dan geen voeding uit het eten?
 
Dag Hans,

Hier even verder gekeken en ik vond het volgende :
In het kort is exocriene pancreasinsufficiëntie of EPI een stoornis waarbij door een slecht werkende alvleesklier de voedingsstoffen in de darmen onvoldoende verteerd en opgenomen worden

In zeldzame gevallen komt er ook tegelijkertijd suikerziekte voor.

Voor de juiste diagnose van EPI is een bloedonderzoek cruciaal. Hierbij wordt serum-TLI bepaald. Is deze waarde te laag, dan is de diagnose van EPI in combinatie met de symptomen gesteld.

Ook in de ontlasting van EPI - patiënten zijn er aanwijzingen te vinden van slechte vertering van vet, vetzuren, zetmeel en spiervezels. Maar de bloedtest blijft toch voorop staan als belangrijkste diagnosemiddel.

De behandeling van EPI bestaat uit het bijgeven van pancreasenzymen bij iedere maaltijd. Er zijn verschillende mogelijkheden : commercieel verkrijgbare pancreasenzymen of verse pancreas (meestal uit het slachthuis).
Over het algemeen reageren EPI-patiënten goed op behandeling. Indien dit niet het geval is, is verder onderzoek noodzakelijk

Tenslotte nog een link van Hans Reijnen die verder op dit onderwerp ingaat :
http://www.menssana.nu/media/Nieuws/Nieuwsbrieven/MS_B_26 (EPI).pdf

Tevens zou ik in jouw geval tevens een bezoek aan kinesioloog overwegen die test of een ongeremde Mororeflex aan de basis van je gezondheidsproblemen ligt.
 
Dank je Vivianne
het is een perspectief dat ik nog niet ken , dus ga het zeker meenemen
ik wil toch een aantal zaken laten testen en verifiëren in het bloed , ongeacht of het goed lijkt te gaan of niet
dan ga ik dit ook meenemen
 
@vivianne: je had mij er ook eens op gewezen (mororeflex) ivm de klachten die mijn zoontje heeft. Hij heeft dus hypoglycaemie en veel herken ik in een ongeremde mororeflex. Ik vind het toch altijd maar moeilijk om het verband fair te zien omdat er ook zoveel andere zaken zijn die mogelijk aan de hand kunnen zijn. Hoe zit het bijv met zwakke bijnieren, tekort aan maagzuur. Dan heb je nog dpp iv enzym tekort of exorfinenbelasting.

Mijn zoontje loopt nu bij een natuurarts en die heeft hem dus Pasco pancreat gegeven voor tijdelijk. Hij zei dus ook dat de candida een gevolg is vd slecht werkende pancreas. Doordat de enzymen werking vd pancreas niet juist is gaat eten rotten in de darmen. ( maar ja door maagzuur tekort krijg je dat ook?) snap je ik vind het soms best moeilijk te begrijpen.

@hans: heb jij ook een candida belasting in de darm?
 
Viviane,

Hij neemt een kwartiertje voor elke maaltijd 1 capsule Creon 10.000 van 150 mg pancreatine van Abbott.

Kwartier voor de maaltijd? Ik dat dat zulke dingen op zijn minst tijdens de maaltijd moesten, of er direct na.

Ik loop sinds kort bij een PNI therapeut, als eerste ook enzymen en betaine gekregen, van NOW de enzymen 2x per maaltijd en betaine HCL 1x en nog enzymen van biotics, bio 6 plus heet die, daar 1x per maaltijd van.

En meer zal nog volgen neem ik aan.

Ik heb mijn spijsvertering verkloot met lever reinigingen, en veel stress is denk ik nog wel de eerste factor.. denk ik.

Je zegt dat de more reflex met de spijsvertering samenhangt maar dat lijkt me dan iets vanaf de geboorte en niet op 28ste jaar te komen of wel?

Wat vind je persoonlijk van die Hans reijnen? Ik vind altijd maar veel vreemde ideeën op zijn site, maar dat EPI is dan wel weer heel interessant en geloof ik zeker van dat net zovaak vanuit gegaan moet worden als tekort aan maagzuur..
 
@ Sampjes

Ik vind het toch altijd maar moeilijk om het verband fair te zien omdat er ook zoveel andere zaken zijn die mogelijk aan de hand kunnen zijn.

Het is ook niet gemakkelijk om een verband te leggen. Volgend fragment uit het jaarboek van Integrale Geneeskunde gaat dieper in op de wisselwerking tussen primaire reflexen en de processen die in het menselijk lichaam plaatsvinden. Het wordt vanaf blz. 144 interessant om alles in een breder perspectief te kunnen plaatsen. In het geval van mijn zoontje was er een dubbele navelstrengomstrengeling tijdens zijn geboorte. Na een periode van 7 jaar blijkt dit in zijn geval de hoofdverklaring te zijn voor enkele ontregelde primaire reflexen en sommige niet volledig ontwikkelde posturale reflexen .

https://books.google.be/books?id=3c2YRkczSuMC&pg=PA147&lpg=PA147&dq=verband+tussen+mororeflex+en+spijsvertering&source=bl&ots=r6NuLyS2wX&sig=0myhe5FZ9vhrntCTyxNxgpmwhKQ&hl=nl&sa=X&ei=mvtYVfIhxaSwAZ2xgIgO&ved=0CDoQ6AEwBA#v=onepage&q=verband%20tussen%20mororeflex%20en%20spijsvertering&f=false
 
@hans, fijn dat je geen candida overgroei hebt. Ik weet dat iedereen candida in de darm heeft, maar ik doelde meer op een overgroei eraan. Dus als de balans niet meer goed is. En in een eerdere post heb ik dat uitgelegd dat soms de pancreas hierin een rol speelt(vanwege de enzymen,rotting etc).

@vivianne: ik kan de link helaas niet openen. Hij geeft een error aan?
 
@ Maarten

Jouw constatatie met betrekking tot het pancreasenzymen is terecht. Wat de beweegreden van Hans is geweest om deze voor de maaltijd te laten innemen zal ik bij het volgende consult checken. In de bijsluiter staat nl. vermeld dat de arts gegronde argumenten kan hebben om hiervan af te wijken.

Persoonlijk zijn wij zelf goed te spreken over het werk van Hans. Hij is een integrale arts die goed onderlegd is op zowel het vlak van de homeopathie, de natuurgeneeskunde en de orthomoleculaire geneeskunde die alles in zijn samenhang bekijkt.

Zelf hadden wij meerdere artsen geraadpleegd die niet naar het totaalplaatje keken waardoor de klachten van ons zoontje in gradatie toenamen. Men ging ervan uit dat er bij ons zoontje niets gevonden zou worden.

De hypothese van het maagzuur bleek niet op te gaan wat door meerdere onderzoeken bevestigd werd. Tevens vermoedde ik een B12 tekort bij ons zoontje en zijn we met alle onderzoeksverslagen en uitkomsten van de eerder gedane onderzoeken uiteindelijk naar Hans getrokken die hem onderzocht.

Hij heeft ons goed opgevangen en me verder op weg geholpen om hem op school passend te kunnen laten begeleiden. De theorie van de reflexen van Margaret Mulder en Sally Goddard is volgens mij bij hem nog niet bekend en wij zullen hem op dit vlak dan ook bijpraten.

Met betrekking tot een ongeremde Mororeflex meldt Margaret Mulder in haar boekje het volgende :

Een ongeremde Mororeflex heeft veel raakvlakken met het totale functioneren en de ontwikkeling van het lichaam.

Er is een wisselwerking met het in paniek raken van het lichaam door zuurstofgebrek waardoor de adrenaline niet goed afgevoerd kan worden maar op een veilige plek in het weefsel dient opgeslagen te worden en als een soort gif gaat werken. De bijnieren raken hierdoor op termijn uitgeput om de reden dat ze te pas en ten onpas tot het maken en afgeven van stresshormonen worden aangezet.

Samengevat is er dus aan de ene kant door de Moro-reflex een overproductie van adrenaline waar het lichaam niet goed kan mee omgaan terwijl er aan de andere kant door de uitputting van de bijnieren te weinig adrenaline aanwezig is.

Het komt erop neer dat het immuunsysteem en het hele hormonale systeem onder de invloed van een onverwerkte Moro te lijden hebben.

Onder invloed van de Mororeflex kun je voedingstekorten oplopen waardoor de spijsvertering bemoeilijkt wordt. Ook je suikerhuishouding wordt ontregeld, wat weer de werking van de hersenen kan belemmeren. Bij het overprikkelen van de hersenen kan het evenwicht tussen de hormonen en neurotransmitters verstoord worden. Van zodra een kind volwassen geworden is, kan hij / zij pas op dat moment te maken krijgen met klachten aan hart, maag, milt, galblaas, lever, darmen en longen om de reden dat deze overbelast raken.

Ik ga voorlopig afsluiten met een interessante link voor je
http://www.de-poort.be/cgi-bin/Pagina.pl?id=103
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
529.791
Leden
8.655
Nieuwste lid
Monique vdf Jacobs
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan