voorstellen / insulineresistentie? schildklier?: Hans L

Hans ik ben geen expert maar ik denk dat deze link wel nuttige info bevat.
Zoals iemand anders in dit topic ook al aangaf kan krachttraining
een zeer gunstig effect hebben op de klachten die jij omschrijft.
Er wordt in de link hieronder aanbevolen om vroeg in de ochtend het liefst nuchter krachttraining te doen.
Misschien heb ik iets gemist maar volgens mij beweeg je wel veel maar doe je voornamelijk cardio en geen krachttraining.


http://www.mindfulnessenafvallen.nl/verwijsbrief_sport-hyperinsulinemie.pdf

Ik zag ook dat je chroomsupplementen gebruikt en daarvoor deze link

http://www.ergogenics.org/chroomsupplementen-overbodig-en-gevaarlijk.html

Ik ben geen deskundige en ik weet niet hoe hoog het waarheidsgehalte in deze link is, maar het is in ieder geval iets om over na te denken.
Dat geld ook voor de andere vitaminesupplementen sommige bevatten kunstmatige
vitamines. Ik weet niet of we daar wel mee geholpen zijn en een beetje sceptisch zijn kan geen kwaad.

 
bedankt Alex
dat van die krachttraining weet ik
maar dat ligt me helemaal niet , en dat geeft dan zo veel verplichting dat het ook weer als "moeten"aanvoelt
ik beweeg genoeg en daar zoek ik de oorzaak niet , maar weet dat krachttraining de cellen inderdaad ontvankelijker maakt
misschien als niets helpt dat ik wel moet ...........????????
 
Zoal al vaker beweerd op dit forum ook nu weer de gedachtegang dat bewegen gelijk gesteld is aan krachttraining of omdat het 'gepland 'is het een moeten is. De doelstelling van preventieve krachttraining is velen nog steeds niet duidelijk(de keuze vrijheid om het wel of niet te doen val ik niet aan).
Doe je dan alleen maar dingen wanneer het in je opkomt, zonder planning? Ga je wel eens iets kopen en er blijkt niemand aanwezig te zijn ....naar het werk gaan voelde als gepland dus niemand kwam opdagen.
Poets je je tanden? Meestal op hetzelfde tijdstip,toch?
Krachttraining hoeft helemaal niet veel tijd te kosten en heeft heel veel voordelen voor je functioneren en gezondheid.
ad
 
@ad

ja , ik heb wel gelezen dat er ook simpele oefeningen zijn die je gewoon thuis kunt doen
ik heb eens een tijdje een sportschool gedaan , maar daar heb ik echt een hekel aan
 
Graadmeter voor insulineresistentie is de waarde van de taille/heupratio. De uitkomst voor mannen mag niet meer dan 1 bedragen.

Informatie uit het Laatste Nieuws hieromtrent
Zo bereken je de verhouding tussen heup en taille:
1. Sta recht met je buik ontspannen
2. Zoek het smalste punt van je taille en meet de omtrek
3. Zoek het breedste van je heupen en meet de omtrek
4. Deel de afmetingen van stap 2 door die van stap 3 (ep)

Bijgaand nog een link over het herkennen van insulineresistentie
http://diabetes-bloedsuiker.pilliewillie.nl/diabetes/preventie.diabetes.1b1.php

 
had vanochtend als probeersel eens havermoutpap genomen en toen was de bloedsuiker na 1 1/2 uur 9.3
na 2 uur was hij weer 5.1 , dus op een half uur gezakt
weet iemand wat dit zegt over hoe het staat met mijn insuline / resistentie ?
 
Ja, terwijl die laag glycemisch zou zijn
had er nog extra vezel etc aan toegevoegd om de suiker opname te vertragen

Maar wat zegt het snelle herstel van de suiker spiegel ???
 
Hans,

Je zult deze citaten uit het boek Eet vet, word slank van Barry Groves wel interessant vinden in dit verband:



We krijgen vaak te horen dat het beter is om volkorenbrood te eten dan witbrood, met woorden als: “Complexe koolhydraten afkomstig van volle granen, zoals volkorenmeel, bruine rijst, havermout en andere volkoren graanproducten, worden langzamer aan het bloed afgegeven, waardoor de insulinewaarden in het bloed stabieler blijven. Deze gezonde koolhydraten heeft het lichaam nodig als energiebron.”
Dit is een mythe.
Het verschil tussen de GI van witbrood en volkoren brood bedraagt slechts 2: witbrood is (gemiddeld) 71; volkorenbrood is 69.
Een verschil van maar 2% is niet echt wereldschokkend te noemen. En deze waarden zijn gemiddelden van verscheidene metingen, gedaan in verschillende landen.



Nog iets wat niet te rijmen valt, is dat een lagere GI niet noodzakelijk betekent dat er sprake is van lagere glucosewaarden.
In een recente studie werd de glucoserespons in het bloed op cornflakes en op zemelrijke ontbijtgranen met elkaar vergeleken, die beide 50 gram koolhydraten bevatten.
Aangezien de vezelrijke ontbijtgranen een GI hadden die de helft bedroeg van de GI van de cornflakes, zou je verwachten dat de zemelen gunstig zouden uitwerken.
Maar dan heb je het mis: er bleek geen verschil van betekenis te zitten tussen beide producten.
Het bleek dat, hoewel de cornflakes vrijwel meteen de bloedsuikerspiegel deden stijgen, de zemelen 20 minuten na de maaltijd de insulinewaarden bijna twee keer zoveel hadden doen stijgen als de cornflakes dat deden.
De glucose was alleen sneller uit het bloed verwijderd. De lagere GI van zemelen was niet te danken aan een lagere glucoserespons, maar aan een eerdere en grotere afgifte van insuline.
Als je insulineresistent bent, zijn voedingsmiddelen met een lagere GI als zemelen dus niet zo’n goed idee.

Mike





 
Is er ergens een lijst van voedingsmiddelen die dan wel een gunstige invloed hebben op de insuline spiegel?
Want als het zo ingewikkeld is zoals hierboven omschreven dan zie je door de bomen het bos niet meer.
PS. Ik heb het boek Eet vet wordt slank. en heb zelf geen diabetes.
 
ja, inderdaad opmerkelijk
maar hoe weet je dan welke koolhydraten wel kunnen ? ik meet maar telkens een uur na de maaltijd hoe de suiker staat , maar is het dan zo dat dat ook niets zegt ???????????
dit wordt moeilijk
ik ben aan het proberen met allerlei dingen
bijvoorbeeld na biogarde met vezels bleef de suikerspiegel een uur na het eten op 7 steken en zakte zeer snel
het is wel zo dat telkens de suikerwaarde 2 uur na de maaltijd weer rond de 5 ligt
betekent dit dan dat de insuline toch goed zijn werk doet ??
 
ja , maar de Glycemische Lading schijnt daardoor verlaagd te worden
plus ik doe er wel eens ardbeien in , maar die bevatten weinig suiker
maar na het verhaal van Mike boven vraag ik me dus af
als ik suiker meet , zegt dat dan genoeg ?
voor mij telt maar 1 ding
die insulineresistentie moet weg ........hoe het smaakt zien we later wel
 
Het is helemaal niet zo moeilijk, zeker niet wanneer je geen diabeet bent. Eet gezonde producten met niet meer dan 50-100 gr KH. Dit is afhankelijk van de persoonlijke situatie. Verder ergens tussen de 80-140 gr eiwitten per dag en verdeeld over de dag en voor de rest goede vetten naar behoefte. Soms iets meer soms iets minder.
wanneer je glucosespiegel vrij snel weer normaal is zonder dat je vermoeidheid ervaart denk ik dat je metabolisme in orde is. Bloedwaarden zullen hier aanvullend informatie over geven(hdl,trigs etc.)Afvragen of de insuline z'n werk goed doet is gissen wanneer je alleen maar naar de glucosewaarde kijkt(hoeveel insuline was nodig?). Maar ik denk wel dat wanneer je vet aan het verliezen bent en je minder last van een dip hebt en je glucosewaarden telkens snel weer normaal zijn, je goed op weg bent.Dit is echter GEEN medische diagnose!!
Een glycemische lading interesseert mij eigenlijk helemaal niet omdat ik niet zo vaak het soort producten eet met veel KH. wanneer ik deze wel eet dan is dit wel boven de 100 gr KH. gemm. eet ik ongeveer 50 gr KH per dag. en voel me daar goed bij.
Controleer je leefstijl inclusief de keuze van gezonde producten(even onafhankelijk van de hoeveelheid KH) en laat het lichaam de rest doen. Probeer niet alles in het kleinste detail te 'sturen'.bekijk dan ook hoe je je in het totaal voelt.
ad
 
bedankt Ad
ik denk inderdaad wel dat ik op de goede weg zit
alleen eet ik nu erg weinig KH , en probeer af en toe iets uit
normaal zouden produkten met een kleine Glykemische Lading moeten kunnen
maar inderdaad , als er gewicht af is ( wat wel heel langzaam gaat nu ) dan moet het suikermetabolisme ook al beteren schijnbaar
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
529.791
Leden
8.655
Nieuwste lid
Monique vdf Jacobs
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan