Voorstellen: Olivier/Moondust - verbeteren spijsvertering en energieniveau

De eerste keer dat ik adrenal gebruikte knapte ik er echt super van op! Ik heb toen even zonder gestaan, omdat de 300 mg niet meer te verkrijgen was en ik een tijdje op internet ernaar heb gezocht. Er waren sites die wel de bestelling aannamen, maar vervolgens konden ze het niet leveren. Dit alles staat hier ergen op t forum geschreven. Langzaam aan kwamen mijn klachten toen ook weer terug. Toen ik weer begon met de adrenal kwam er ook voor mij een probleem bij, de schildklier is gaan vertragen door het stoppen met roken. Dit keer redt ik het dus niet met adrenal alleen. Ik ga nu dus mijn schildklier weer aan het werk zetten, de bijnieren blijven ondersteunen en verwacht dan hetzelfde effect als de eerste keer. Alleen nu duurt het dus allemaal veel langer. Maar ik wordt wel steeds schoner en mijn lichaam is wel steeds meer in staat om zelf aan te geven waar de problemen liggen en ik ben meer en meer in staat om natuurlijke oplossingen hiervoor te gebruiken. Al met al, aan het einde van het jaar spring ik als een dartele deerne in het rond, niet meer koud in de winter en een gezond gewicht. En als het niet aan het einde van het jaar is, dan komt het op een ander moment.

De lever ondersteun ik met milde en grote reinigingen en vooral veel vet. Ik ben erg slecht in het innemen van supplementen, tot op heden is het adrenal het enige wat ik daadwerkelijk structureel inneem. Iedere dag. Maar ook niet drie keer per dag, want daar denk ik niet aan. Andere supplementen vergeet ik in te nemen. Ik ben dus gestopt met het kopen van supplementen. Ik heb er toch een soort aversie tegen. Terwijl ik ervan overtuigd ben dat het goed voor je is. Ik moet nu nog even onderzoeken op welke manier ik selenium tot me ga nemen, anders gaat de jodium mijn schildklier ook niet aanzwengelen.

 
Hoi Alexandra, de beste manier om Selenium in te nemen is toch via een paar Paranoten.

Die kun je de dag van tevoren weken in zout water en de volgende morgen effe op wat papier laten uitlekken en droog deppen. Neem niet teveel Paranoten, je heb er maar 2 of 4 nodig per dag, en spreid ze uit bij elke maaltijd een.

 
Hoi Alexandra ik heb in Zuid-Amerika geleefd en Noten en zaden worden door de inheemse stammen daar geweekt in zout water en daarna laten ze het drogen in de zon, waarna ze worden gemalen en gekookt. Inheemse wijsheid zegt weken in zout water dus........

Je kunt ze 7 of beter 18 uur weken, daarna water weggooien en ze dan schoonspoelen en uitspreiden op keuken papier en zo droog deppen met nog wat keukenpapier, en daarna opeten of ze dan nog even roosteren of drogen op zeer lage temperatuur in de koekepan of in de oven.

En noten NOOIT in grote hoeveel heden eten. Jij zoekt specifiek op Selenium, en dat zit toevallig heel veel in Paranoten, zoveel dat je er maar zeer weinig Paranoten voor hoeft te eten.

Dus gewoon de dag van tevoren 2 a 4 Paranoten laten weken in zout water, en de volgende dag schoonspoelen en drogen etc... En opeten. En nog wat bij teveel Selenium krijg je huiduitslag zoals puistjes etc... Dus begin met 2 Paranoten per dag.

 
@Alexandra

Bedankt voor je verhaal. Ik heb er een paar vragen over en hoop dat je die wil beantwoorden.

- Je zegt dat je van Adrenal erg opknapte. Waar merkte je dat precies aan? Kan je wat symptomen noemen waar iets positief veranderde door de Adrenal?

- Waaraan merkte je dat je schildklier te traag werkte? En op welke wijze kan je het lichaam extra jodium geven? Jodium zit toch ook in sole?

Het weken van (para)noten is meen ik aan om het fytinezuurgehalte enigszins te verminderen. Ik heb laatst een artikel gelezen waarin uit de doeken werd gedaan dat het zonder tamelijk langdurige en/of ingewikkelde processen (vooral fermentatie) het lastig is om fytinezuur uit producten te halen. Alleen weken levert vaak maar een 10%-15% vermindering van het fytinezuurgehalte op. Nauwelijks de moeite waard zou je zeggen.

 
Moondust, wel voor de Selenium die ze zoekt. Dus zeer weinig Paranoten eten. Of dan iets anders zoeken waar ook veel Selenium van nature inzit, en dat wordt goed zoeken, of iets anders overeten.

Selenium met pillen innemen werkt niet goed.

Je hebt soms een voordeel en een nadeel, maar Paranoten bevatten veel Selenium.

 
en ook nieren heb ik hier pas begrepen. Die heb ik net gekocht en ga ik ook door mijn shake doen.

 
@Amancay

Ik had al gepost toen ik jouw 2e reactie zag. Daarin zeg je dat de inheemse volkeren de noten na het weken in zout water ook nog roosteren of bakken. Dat zal ongetwijfeld tot doel hebben om zoveel mogelijk fytinezuur eruit te halen. Ik neem ook een zakje paranoten mee van natuurvoedingswinkel.

Iemand nog ideeën over mijn vraag over leverondersteuning hierboven?

 
@Tanja

Zit die selenium ook in die blikjes kokosnootmelk en in kokosolie?

En....waaruit zou je eigenlijk op kunnen maken dat je een seleniumtekort hebt?

 
Je gaat even boodschappen doen en je er is weer veel geschreven :)

Ik heb de paranoten gehaald, de eersten staan in de week. Ik wist niet wat paranoten waren totdat ik ze zag. En die vindt ik dus erg lekker! Maar ik zal luisteren en mezelf niet overdoseren. Heb er nu twee in de week staan, vindt ze trouwens ook veel te duur om zomaar veel te veel van te eten.... Bakken/roosteren ga ik niet doen. Dat weet ik nu al. Door het hele fytinezuurverhaal at ik gewoonweg geen noten meer. Ik at ze toch al niet vaak, maar ik ben te lui om eerst alles te bewerken. Maar zoals Amancay het nu beschrijft, dat moet me toch wel gaan lukken iedere dag. Bedankt voor de tip.

Van het forum begreep ik dat er weinig tot geen selenium in kokosolie zit. En dat is het enige dat ik veelvuldig gebruik. Ik zie mezelf ook geen kokosnoot kraken. Dus vandaar dat ik zelf ook al uit kwam op de noten. Maar ik zat nog even met de bewerking ervan en dat heeft Amancay voor me opgelost :wink:

Waarom ik extra selenium wil nemen? Omdat ik aan de jodium ga. Ik verwacht/hoop dat deze maandag binnen is aangezien die vandaag niet is gekomen. Ik heb hier gelezen dat je extra selenium tot je moet nemen, zodat de jodium beter door het lichaam opgenomen wordt. Daarom dus. Geen idee of ik een tekort heb. Waarschijnlijk wel, want mijn tekorten zijn zeker nog niet allemaal aangevult.

Wat betreft de Adrenal merkte ik onder andere het volgende: moe rond 22.00/23.00 uur en niet de behoefte om door te gaan tot 1.00 uur, minder chaotisch in mijn hoofd, meer energie, letterlijk beter in mijn vel, haaruitval stopte, meer aankunnen op een dag, minder onhandig zoals dingen laten vallen, weer energie voor sociale kontakten. Ik voelde me er erg goed bij.

In het topic, Oei ik groei legde ik mijn verhaal neer en Mike bracht me op het idee van de schildklier. Daar ben ik toen eens op gaan lezen en ik geloof dat ik aan alle criteria voldoe.... Hier op t forum ook al heel veel over geschreven. Ik heb dus de jodium besteld die je kan vinden bij de handige adressen. Van Hulda Clark. Een druppel (gezien mijn gewicht 2 druppels) in een glas en dat twee keer per week. Er zijn ook andere protocollen, maar eerst maar eens zien hoe ik er uberhaupt op reageer. Je schijnt ook weer heftig te kunnen gaan ontgiften.

 
Ja, dat had ik gelezen, ging specifiek over kokos in de onbewerkte vorm. Als er wel veel selenium in kokosolie zit, dan ga ik zeker overdoseren, want ik weet een paar eetlepels gesmolten kokosolie per dag.

 
Wat betreft Selenium in kokosolie:

Op: http://nutritiondata.self.com/facts/nut-and-seed-products/3106/2

kun je zien hoeveel selenium er zit in 100 gram kokosnoot vlees, Nuts, coconut meat, raw, dat is Selenium 10.1 mcg 14%

Op: http://nutritiondata.self.com/facts/fats-and-oils/508/2

kun je zien hoeveel Selenium er zit in 100 gram kokosnoot olie, Vegetable oil, coconut

Selenium 0.0 mcg 0%

Op: http://nutritiondata.self.com/facts/nut-and-seed-products/3091/2

kun je zien hoeveel Selenium er zit in 100 gram Paranoten, Nuts, brazilnuts, dried, unblanched, dat is Selenium Selenium 1917 mcg 2739%

Bij Nutrition Data wel even de vink op 100 gr. zetten

colonquixote zegt hier: https://www.fatsforum.nl/topic/kokosproducten/page/3

Ik kwam hier terecht door mijn research naar kokosproducten. Misschien kan ik een paar vragen helpen beantwoorden. Most recent first.

@robin em Tanja - Selenium en kokosproducten

Bij kokos hoef je voor de selenium niet bang te zijn, denk ik. Binnen mijn behandelmethode zijn mineralenbalansen mijn belangrijkste focus.

Vergelijk bijvoorbeeld kokos met paranoten als de klassieke seleniumbron.

Paranoten: selenium 544 mcg per ounce (microgrammen per ounce, wie verzint zoiets?)

Dit komt er op neer dat je met één gram paranoot (@90mcg/g) al je ADH van rond 100 mcg binnen hebt.

Kokosvlees: selenium ongeveer 20 mcg/100g; kokosmelk: van 2-6 mcg/100g afhankelijk van geraadpleede databases.

Voor diezelfde ADH mag je dus elke dag meer dan een kilo kokosmelk naar binnenwerken. Sterkte [:-)] (Waar vond je dat kokos zo'n goede seleniumbron is?)

Kokosolie zal waarschijnlijk nog minder selenium bevatten, omdat selenium als mineraal wateroplosbaar is en ingebouwd in se-methionine eveneens.

 
Even iets heel anders waar ik zojuist aan dacht toen ik blokjes boerenkaas het het snijden was. In het ideale geval zou ik rauwmelkse producten moeten gebruiken, maar tot op heden lukt het me alleen rauwe melk te krijgen. Ik mis dus nog...

rauwmelkse kaas

rauwmelkse boter

rauwmelkse slagroom

rauwmelkse yoghurt

rauwmelkse kwark

Ik eet nu boerenkaas en heb me laten vertellen dat de melk kort tot 80 graden wordt opgewarmd en daarna wordt verwerkt tot kaas. Verder koop ik grasboter, slagroom, volle yoghurt en volle kwark bij de biowinkel, maar dat is dus ook niet rauwmelks.

Hoe erg is het dat ik de borenkaas, slagroom, volle yoghurt, volle kwark en de grasboter niet in rauwmelkse vorm? Is dat schadelijk, of is het minder effectief?

Yoghurt kan ik overigens wel zelf rauwmelks maken. Op de site van Lia staat hoe ik dat moet doen.

 
Quote:
Ik eet nu boerenkaas en heb me laten vertellen dat de melk kort tot 80 graden wordt opgewarmd en daarna wordt verwerkt tot kaas.


Dan is het dus geen rauwmelkse kaas en word je voor de gek gehouden.

Mike

 
Tsja, dat de melk van hun boerenkaas kortstondig tot 80 graden wordt opgewarmd is een uitspraak van de boerin herself. Ze gaf toe dat het daarom niet geheel rauwmelks is. Of ik heb het echt verkeerd begrepen. Het verwerken van rauwmelkse kaas schijnt een vak apart te zijn. Hmmm, ik ga het toch nog een keer navragen. Boerenkaas hoort dus van 100% rauwe melk te zijn gemaakt met verhitting nooit boven de lichaamstemperatuur van de koe zelf?

 
Quote:
Boerenkaas hoort dus van 100% rauwe melk te zijn gemaakt met verhitting nooit boven de lichaamstemperatuur van de koe zelf?


Exact.

Mike

 
http://eetschrijven.blogspot.nl/2013/03/boerenbedrog.html?showComment=1363789156359

boerderijkaas, kaas van de boerderij, boerenkaas #verwarring

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.469
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan