Voorstellen: Olivier/Moondust - verbeteren spijsvertering en energieniveau

Ik ben ook wel benieuwd naar t antwoord van moondust of niet rauwe producten schadelijk zijn of alleen minder effectief. Heb m'n zuivelconsumptie flink opgehoogd, alleen alles is niet rauw. Ik ben er nig niet aan toegekomen rauwe producten te halen en heb bovendien ook geen auto dus zou dan op de fiets moeten, woon in Amsterdam, dacht ergens gelezen tehebben dat in de buurt v spaarnwoude een boerderij zit, dus als t beter weer wordt ga ik eens kijken.

 
Ik herinner me nu dat bij de kaasboederij waar ik ben geweest de melk niet wordt gepasteuriseerd (verhiting tot 71 graden), maar gethermiseerd (verhitting tot 56 graden). Die term gebruikte de boerin herinner ik mij. Ik lees dat er binnen de Bond van Boerderijzuivelbereiders een verhitte discussie is geweest over het wel toelaten van thermisering van melk voor boerenkaas, maar uiteindelijk heeft men besloten dat boerenkaas alleen van rauwe melk gemaakt mag worden. Maar goed, ik eet dus bij gebrek aan beter nu kaas van gethermiseerde melk.

 
Spannende update van mijn bica-avontuur. Vandaag de 5e dag dat ik 's ochtends op een nuchtere maag een glas water met 1 eetlepel bica erin opdrink en voor het eerst ongeveer een uur na het opdrinken ineens sterke aandrang voor toiletbezoek. Woei, wat komt daar nu allemaal uit? Het is dun en het is gelig en ik had niet de moed om door het troebele toiletwater te graaien om te zien wat het nu allemaal was. Een half uur later weer sterke aandrang, maar nu kwam er alleen geel water uit met kleine stukjes erin. Raar gevoel hoor. En ik voel me prima verder. Helemaal geen ziek gevoel ofzo, terwijl ik dat soort ontlasting daar wel mee associeer. Ik voel mijn galblaas om dit moment niet.

 
Wow, een eetlepel bica! Dat krijg ik niet opgedronken hoor. Maar het effect is positief. Beter eruit dan erin! Grote kans dat het ook zure ontlasting is, dat gaat op den duur wel wat ongemak geven bij de anus. Insmeren met vet helpt.

 
Quote:
Ik ben ook wel benieuwd naar t antwoord van moondust of niet rauwe producten schadelijk zijn of alleen minder effectief



Dat hangt ervan af. Over het algemeen kan je zeggen hoe vetter het produkt is hoe minder het uitmaakt dat het niet rauw is.

Het zijn vooral de eiwitten die door de verhitting minder goed opneembaar worden en dan natuurlijk de bacterien en enzymen.

Boter bv is rauw misschien lekkerder maar het enige wat je in de niet rauwe boter mist is de zgn 'wulzen factor'. Niet rauwe boter is dus een heel goed alternatief.

Het totale gehalte vet in kaas is al meteen een stuk minder groot maar als het goed is kan je wel veel makkelijker aan rauwe kaas komen.

En bij melk is het helemaal belangrijk dat deze rauw is.

Dus boter kan ook gerust niet rauw maar kaas en vooral melk zou je eigenlijk alleen rauw moeten eten.

Dus, niet rauwe melk schadelijk? Ja

Niet rauwe boter schadelijk? Nee

Kaas? Twijfelgeval maar rauw is altijd beter en makkelijk aan te komen.

 
@Alexandra

Ik wist op een gegeven moment niet meer of het nou een theelepel of eetlepel was, dus maar de eetlepel gedaan. Las net ook dat de meesten een theelepel doen. Was inderdaad niet te zuipen. Damn, weer aandrang. Ik moet rennen.

Weer geel water met stukjes. Rook niet echt zurig ofzo, maar heb er niet met mijn neus ingezeten. ;-)

 
En yoghurt? maakt dat nog heel erg uit? (omdat dit zuurder is)

slagroom hoeft dus ook niet per se rauw te zijn.

 
Slagroom sowieso, yoghurt kan wel wat uitmaken maar als je een voldoende vette variant hebt dan helpt dat wel.

 
Even een korte update...

Vorige week ben ik een dag of 4 gestopt met Adrenal naar aanleiding van een post hier dat sommige mensen er chagerijnig en snel geirriteerd van werden. Ik merkte na het stoppen met de Adrenal geen verbetering/verschil en ben dus weer begonnen met 3 x 300mg per dag, in afwachting van de Adrenal Cortex (waarbij voornoemde bijwerking niet getriggerd zou worden). Ik maak me echter wel zorgen om mijn gedrag. Op mijn werk gaat eht prima, maar als ik thuis ben kan ik nauwelijks mensen verdragen. Ik wil dan het liefst met niemand iets te maken hebben. Ik ben geregeld kortaf/bot tegen mijn zoon en duw de kat weg als deze bedelt om eten. Als er een vriendje van mijn zoon komt ontplof ik innerlijk bijna alleen al door de aanwezigheid. Dergelijke gevoelens had ik voorheen ook al, maar het is wel heel erg nu. Ik ben daarnaast niet echt depressief, maar erg vreugdevolle gedachten en gevoelens komen er weinig in me op. Daarbij moet ik zeggen dat het erg op en neer gaat. Soms gaat het prima, ben ik zelfs vrolijk en 10 minuten later zit ik in zak en as. Ook hier, herkenbaar voor mij, maar zo uitvergroot wel erg confronterend. Ik ben ook geregeld heel erg moe. Ik slaap nu altijd voor 23:00, maar als de wekker gaat om 7:30 heb ik nooit het gevoel dat ik uitgeslapen ben. Zelfs een keer 10 uur geslapen en gebroken wakker geworden. Eigenlijk is de vraag....gaat eht wel goed zo en is het een kwestie van er doorheen, of ben ik op weg naar de afgrond?

Met de voeding gaat het overigens prima in mijn beleving, ik gedij erg goed op WAPF. Hevige winderigheid die ik voorheen had is weg. Ontlasting ziet er goed stevig uit en stinkt niet itt vroeger. Ik heb alleen nog wat moeite met variatie en maak nu vaak dezelfde dingen klaar. Op zoek naar WAPF-recepten dus voor inspiratie.

 
Bij mij kwam er na het stoppen met roken naar voren dat mijn schildklier ook niet optimaal werkt. De verschijnselen lijken best veel op die van bijnieruitputting. De bijnieruitputting heb ik nog wel, maar ik weet van een vorige keer dat maximale dosis adrenal bij mij goed werkt. Dus de schildklier liet zich horen. Misschien kan je daar voor jezelf ook eens naar kijken? Maar ook even aanzien wat de cortex voor je doet. Sterkte!

 
Hoe en waar moet ik kijken naar de schildklier? Ik heb wel jodium (lugol's) gekocht en doe sinds een dag 4 druppels in mijn smoothie.

 
Google is youre best friend. Snuffel rond op het forum.

Op wat basseer je dat je 4 druppels per dag moet nemen? Dan lijkt me dat je je al enigzins hierin verdiept hebt.

 
Max 4 druppels, dus kan ook 0 druppels zijn. Bekijk je niet waarom je dingen doet? En waar het voor dient? Iedere dag 4 druppels is vele keren meer dan dat onder andere op het forum wordt aangeraden. Namelijk 2 keer per week 1 of 2 druppels. Afhankelijk van je gewicht, 1 druppel per 75 kilo.

Er zijn ook andere protocollen en je kan ook door middel van jodium ontgiften. Er is al veel over geschreven en ik kan het niet herhalen, omdat ik t niet onthouden heb.

 
@ Moondust, als jij al lange tijd 4 druppels lugols per dag neemt dan kan het ook best zo zijn dat jouw sombere gedachten een gevolg zijn van een bromide detox tgv van deze hoge dosis jodium.

Dit wordt heel vaak gemeld door mensen die veel jodium nemen.

Sowieso is het oppassen met zoveel jodium.

Je moet iig weten van jezelf dat je geen hashimoto's hebt of een andere schildklier ziekte.

Lees hier er meer over:

http://chriskresser.com/iodine-for-hypothyroidism-like-gasoline-on-a-fire

Als je het gaat gebruiken dan altijd 200mcg selenium, vitamine C en magnesium nemen.

En sole of gewoon keltisch zeezout voor het uit het lichaam voeren van de bromide.

Het kan je wel veel opleveren qua gezondheid, ik heb er heel veel baat bij gehad, maar je moet wel weten wat je doet en het kan blijkbaar ook averechts werken.

Edit: ik zie nu dat je het pas sinds een dag gebruikt :mrgreen:

Maar goed de rest van mijn post is nog steeds actueel.

 
Ik heb de jodium nu 1,5 week in huis en ik heb het tot nu toe 3 keer gebruikt in een smoothie, waarvan de eerste keer 2 druppels en de andere keren 4 druppels. Dus ik denk dat de schade meevalt. ;-)

Wat ik HEEL ERG lastig vindt is voelen wat mijn lichaam nodig heeft. Ik wil heel graag mijn lichaam geven wat het nodig heeft om te helen, maar ik heb geen idee wat. Hoe meer ik lees, hoe meer ik in verwarring raak. Om dat gevoel te ontwijken heb ik mezelf overtuigd van de alles-op-de-max-methode. De gedachte daarachter is dat ik dan in ieder geval niets mis. Ik ben altijd bang iets te missen, maar ik vergeet daarbij dat de max ook teveel kan zijn. Voor mij dus de uitdaging niet het maximum te eisen, maar de tijd te nemen de juiste dosering te ontdekken. En ja, dat levert onzekerheid op. Ik ben wel benieuwed hoe jullie daarmee omgaan.

 
Quote:
Wat ik HEEL ERG lastig vindt is voelen wat mijn lichaam nodig heeft. Ik wil heel graag mijn lichaam geven wat het nodig heeft om te helen, maar ik heb geen idee wat. Hoe meer ik lees, hoe meer ik in verwarring raak. Om dat gevoel te ontwijken heb ik mezelf overtuigd van de alles-op-de-max-methode. De gedachte daarachter is dat ik dan in ieder geval niets mis. Ik ben altijd bang iets te missen, maar ik vergeet daarbij dat de max ook teveel kan zijn. Voor mij dus de uitdaging niet het maximum te eisen, maar de tijd te nemen de juiste dosering te ontdekken. En ja, dat levert onzekerheid op. Ik ben wel benieuwed hoe jullie daarmee omgaan.


Héél herkenbaar Moondust !

 
Ik had je vraag wel gelezen voor het slapengaan, maar wilde de tijd nemen om hierop te antwoorden.

Het begint voor mijndomein eerst te ontdekken wat ik nou eigenlijk voel. Waar zit het, welk orgaan is het. Ik heb maanden met pijn rond gelopen, maar wist niet waar t vandaan kwam en wat t was. Na een echo bleken het galstenen te zijn, maar ik had verschillende pijnen. Dat ben ik voor mezelf gaan uitzoeken. Wat voel ik wanneer waar. Of een heleboel klachten bij elkaar opgeteld geeft soms ook aan waar de basis ligt van de problemen.

En dat doe ik nog steeds, wat voel ik, wanneer en waar? Heel veel plaatjes kijken op internet, lezen, googelen en hier vragen stellen. Ergens kom ik dan tot een conclusie en dan ga ik bekijken wat ik er aan kan gaan doen. Ik ben niet van 10 dingen tegelijk. Ik weet dat mijn basis vermis en dat ik daar minimaal aan moet voldoen. Doe ik dat niet, dan slaat alles op tilt. Gelukkig al erg snel, dus kan ik snel corrigeren.

En dat is soms keuzes maken. Ga ik voor de alvleesklier of ga ik het hele lichaam voorzien van zuurstof? Ga ik een ontgiftingskuur doen via jodium of ga ik een minimale hoeveelheid innemen?

Het zijn weloverwogen keuzes die ik keer op keer maak waardoor ik ook bij mezelf kan voelen of het werkt en effect heeft. Ik heb liever een week extra last en neem een weloverwogen beslissing dan dat ik maar ga bestellen, uitproberen en wel zie of t helpt.

Mijn voordeel is, ieder "ding" dat ik heb gedaan geeft binnen een hele korte tijd resultaat. Aan de andere kant, ik probeer ook de voor zo goed mogelijke oplossing te vinden waardoor ik dus ook het beste te pakken heb. En daarnaast "programmeer" ik mijn lichaam alvast door mijn zoektocht naar gezondheid en de juiste middelen en weet het wat ik verwacht. Maar geef ik mijn lichaam ook de kans om gezond te worden door de tijd te nemen.

Ik hoop dat t een beetje duidelijk verhaal is geworden!

 
Jahoor Alexandra, heel duidelijk. Als ik dit naar mezelf vertaal dan voel ik op DIT moment op lichamelijk vlak heel duidelijk dat...

...ik mijn galblaas vaak goed voel zitten, zeker na een stevige maaltijd. Dus die heeft het moeilijk. De lever hoort daar ook bij, omdat ze zo nauw samenwerken. Ik slik een supplement om de glablaas en lever te ondersteunen en eet zoveel mogelijk WAPF. Lever- en glablaasreinigingen staan nog op het programma.

...ik 3 x per dag een dipje heb (rond lunchtijd, rond het avondeten en tussen 20:00 en 21:00. Ik jkan er bijna de klok op gelijk zetten. Als ik begin te geeuwen, dan blijkt altijd dat ik in één van die dipjes zit. Ik hoop dat de dipjes verdwijnen naarmate mijn heling zich doorzet.

...ik in mijn keel altijd een hardnekkig slijmpropje ervaar dat ik niet kan wegslikken en roggelen slechts kortstondig een oplossing is. Ik heb erg vaak het gevoel dat ik mijn keel moet schrapen. Geen idee wat dit is, maar het voelt alsof er een chronische ontsteking oid zit.

...mijn tong vrij ruw is en ik mijn maaltijd er een uur later nog in terug kan vinden. Goed de tong poetsen helpt voor de frisse adem, maar dat is symptoombestrijding. Ik zou graag willen weten of ik de struktuur van de tong met aanpassingen in de voeding kan veranderen.

...ik jarenlang mezelf te weinig nachtrust heb gegund. Hier ben ik me zo goed van doordrongen dat ik nu vrijwel altijd voor 23:00 ga slapen en soms zelfs een middagtukkie doe.

...ik aan bijnieruitputting lijdt. Ik slik supplementen hiervoor (Adrenal en Vitamine C ga ik daaraan toevoegen), beweeg wel maar sport voorlopig niet meer en neem voldoende rust.

Dit zijn wel de belangrijkste dingen die ik voel. Volgens mij ben ik al aardig op weg. Alleen voor de problemen die ik ervaar met mijn mond en keel tast ik nog geheel in het duister. Zo had ik vandaag na het eten (gebakken spek en spekvet met rijst, gekookte wortel in roomboter met peterselie en gebakken courgette) opvallend last van mijn keel. Alsof er een schrale plek zit. Neiging tot schrapen, maar voelt niet lekker.

Tips en vingerwijzingen zijn welkom.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.530
Berichten
538.153
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan