Voorstellen: Olivier/Moondust - verbeteren spijsvertering en energieniveau

Kan het zijn dat je schildklier is opgezet? Dat de brok in je keel daardoor komt? Mijn huisarts voelde aan mijn keel toen ik vroeg voor bloedonderzoek voor mijn schildklier.

Hoe het precies zit met de tong weet ik niet, maar ik weet wel dat die veranderd! Waarom, hoe of wat, geen idee! Ik ben opeens van mijn witte beslag af. Maar waarom, Joost mag t weten!

Met alleen voeding en supplementen redt je t niet denk ik met je lever en blaas. Ik raadt de grote zuiveringen aan van Morritz, de enige manier om de stenen echt kwijt te raken. Om de boel door te laten stromen drink ik bijna iedere ochtend grapefruitsap met eigeel en olijfolie. Maar dat is ter ondersteuning.

De basis ligt bij de bijnieren, als die t niet goed doen dan kan de rest ook niet goed functioneren. Ik zou zo snel mogelijk aan de dierlijke bijnierextract gaan als ik jou was.

De dips liggen denk ik aan een schommelende bloedsuikerspiegel. Meer vet eten, maar meer weet ik er ook niet van.

 
Dierlijk bijnierextract neem ik al weken, namelijk Adrenal. Veranderingen die ik sinds de ommezwaai ervaar zijn:

- stevige niet stinkende ontlasting

- enorme vermindering van winderigheid

- gevoel dat ik steviger en voller ben (nog steeds erg slank, maar mijn benen ogen iets dikker)

Ik neem me bij deze voor na de meivakantie de reiniging te gaan doen. Alleen wel op de WAPF-manier en niet op de Morritz manier met zijn liters appelsap. ;-)

En de schildklier hou ik in gedachten als ik voor (bloed)onderzoek wellicht toch eens naar het ziekenhuis ga om wat dingen te laten controleren. Meten is nog altijd weten.

Het schrale keeltje is trouwens helemaal weggegaan na een kopje Yogi thee met honing.

 
Olivier,

Je had last van winderigheid. Dit duidt op te weinig maagzuur, een symptoom van...bijnieruitputting. Door het tekort aan maagzuren verteer je eiwitten niet goed, want deze kunnen alleen verteerd worden doordat ze opgelost worden in zoutzuur (maagzuur). De winderigheid wordt veroorzaakt door rottingsprocessen, waarbij gasvorming ontstaat. Deze gassen stuwen het maagzuur omhoog, waardoor je bijv. en schrale keel kunt krijgen (maagzuur brandt en bijt, dus de keel raakt geirriteerd). Als vervolgens thee met honing de klacht verhelpt komt dit omdat honing een base is en basen lossen zuren op.

Volgens mij komt het dus door te weinig maagzuur dat naar boven komt. Ik denk ook dat je tong daardoor ruw is. Het maagzuur komt dus een flink eind omhoog.

Mike

 
De bijnieruitputting wordt aan gewerkt. De winderigheid was vrij acuut voorbij toen ik begon met WAPF, althans op normaal niveau (voor zover ik dat kan beoordelen). Wellicht dat dagelijks appelazijn en sole een duit in het zakje doen voor de eiwitvertering, maar mijn vermoeden is dat het toch iets te maken heeft met de koolhydraten of in het bijzonder de gluten. Wellicht glutenallergie.

Ik heb overigens niet de ervaring dat het maagzuur helemaal tot mijn strot naar boven komt, maar ik zal er eens op gaan letten.

 
Ik heb de afgelopen weken eens goed gelet op de schrale keel die ik ervaar en het is ALTIJD na de avondmaaltijd. Soms is het heel erg, soms bijna niet. Het is me ook duidelijk dat het komt door maagsappen die omhoog komen. Vraag me niet hoe ik dat precies weet, maar als je er zo goed op let dan voel je het omhoog komen met oprispingen. Ik eet bijzonder veel vet bij mijn avondmaaltijd en ook de meeste koolhydraten (50-100gr rijst) op een dag.

Verder lijken de dips die ik op een dag ervaar minder, maar vooral 's avonds tussen 20:00 en 21:00 ben ik echt doodmoe. Slapen doe ik dan niet, omdat ik anders midden in de nacht wakker wordt.

Adrenal Cortex blijf ik vrij rustig onder. Verder niet heel duidelijk veranderingen.

De winderigheid leek een aantal weken weer terug te komen, maar dat kan ook komen doordat ik een tijdje geen of weinig sole + appelazijn heb genomen 's ochtends. Moeilijk om echt de parallel te trekken, maar komt ongeveer wel overeen. Nu weer elke dag sole + appelazijn en winden zijn er minimaal, althans niet abonormaal. Dus dat is wel fijn.

De galblaas voel ik nog steeds geregeld, vooral na een dikke avondmaaltijd. Echter, galblaas- en leverzuiveringen heb ik nog altijd niet gedaan. Maar die komen nog wel.

Nachtrust moet ik echt op blijven letten. De afgelopen weken is het toch weer geregeld 00:00 - 00:30 geworden voordat ik in bed lag. Dan voel ik me 's ochtends niet fit. Blijft een aandachtspunt dus.

WAPF bevalt nog steeds erg goed. Ik neem veel bottenbouillons en rauwe melk. Ook stoofpotjes vind ik echt heerlijk. Rauwmelkse kaas blijk ik bij de natuurwinkel te kunnen krijgen (moet wel apart besteld worden want ik ben natuurlijk de enige gek in Hoogezand-Sappemeer). Toch heb ik eens een online bestelling bij Remeker gedaan, omdat ik toch wel erg benieuwd ben naar hun rauwmelkse kaas met eetbare ghee korst. Maar goed, ik heb mijn draai aardig gevonden in het WAPF-eten. Mijn zoon (9 jaar) gaat er alleen niet in mee, dat vind ik wel jammer. Met het avondeten heeft hij geen keuze, maar voor de rest wil hij doorgaans niet wat ik eet en ik wil hem niet dwingen. Wellicht dat later nog het licht bij hem aangaat.

 
Potverdikke, het is me deze week ineens opgevallen, dat als ik op mijn werk een zwzaar overleg heb waarin ik echt moet vechten voor mijn standpunten, dat ik na afloop een steen voel op de plek waar mijn galblaas zit. Blijkbaar slaat stress bij mij op de galblaas.

 
Hahahahaha, maar t werkt wel! Normaal had ik een halve liter beker bij me met melk of melk/slagroom. Als ik geen fles in de koelkast kan zetten, dan heb ik wel een beker bij.

Ik heb al in verschillende topics aangegeven dat extra stress en/of spanningen van bv anderen maakt dat mijn gal/lever op gaat spelen. Dus een voorraadje vloeibaar vet bij de hand hebben is voor mij de oplossing!

 
Heb regelmatig meegemaakt dat ik pijn en/of last ervaarde bij gal/lever en/of alvleesklier. En ik heb dan maar 1 oplossing, zo snel mogelijk en zo veel mogelijk vet erin. Slagroom werkt als een trein, melk ook, maar moet je meer van innemen. Probeer het eens uit!

 
Misschien helpt boter ook wel, maar dat is zo moeilijk meenemen en innemen. Een beker vloeistof geeft net iets minder vragen :wink: Ik drink het dus ook gewoon tijdens een vergadering. Maar dat zijn ze van mij ondertussen gewend.

 
Ik heb de afgelopen weken een verandering doorgemaakt die ik graag met jullie wil delen. Ongeveer 3 maanden geleden ben ik serieus WAPF gaan eten. Aanvankeljik merkte ik al verbetering in winderigheid, ontlasting, etc. Fysieke veranderingen dus die mij motiveerden om door te gaan en WAPF steeds verder te integreren in mijn leven. Sinds een paar weken valt het me in toenemende mate op dat ik qua geestelijke gezondheid ook veranderd lijk. Aanvankelijk was ik nog wat sceptisch, maar het houdt nu al enkele weken aan en ik vermoed nu dat de veranderingen weleens permanent kunnen zijn. Ik zal proberen te omschrijven welke veranderingen ik herken.

In de eerste plaats ben erg optimistisch, op het enge af bijna. Die inslag heb ik altijd al wel gehad, maar het is nu wel erg prominent aanwezig. Daarnaast ervaar ik dat ik geestelijk stabieler ben. Ik laat me minder makkelijk uit het veld slaan of in een hoek drukken. Ik sta voor wie ik ben en heb ook geen reserveringen meer. Ik heb weinig tot geen zendingsdrang meer. Voorheen wilde ik erg graag dat mensen mij zagen, erkenden en prezen. Die behoefte lijkt voor een groot deel verdwenen. Ik heb wel zorgen, maar ze zijn niet omeer overheersend of blokkerend. Emotioneel voel ik me erg stabiel en geestelijk daadkrachtiger. Als kind was ik erg ondernemend en nam ik altijd de leiding. Dat gevoel ben ik volledig kwijtgeraakt aan het begin van de middelbare school, maar lijkt nu weer bezig aan een revival. Ik voel me zelfverzekerder over wie ik ben en wat ik kan, en heb geen angst meer om alleenstaand te zijn. Sterker nog, ik betwijfel of ik ooit een relatie aan zou kunnen gaan zoals in Nederland gebruikelijk is. Ik denk het niet, of de mate van vrijheid en vrijblijvendheid zou bovengemiddeld moeten zijn. Hoe dan ook, it feels great to be me! :-)

Pas de laatste paar dagen is het me gaan dagen dat bovengenoemde geestelijke veranderingen weleens door mijn radicaal gewijzigde dieet kunnen komen. Die link had ik eerder niet gelegd en eerlijk gezegd ook geen rekening mee gehouden. Ik had de wens fysiek te helen en gezond te worden. Deze geestelijke veranderingen zijn echter zeer welkom.

Ik schrijf deze post ter inspiratie voor anderen en als dagboek voor mezelf. Dagelijks zie ik medemensen kampen met depressiviteit, problemen, bekrompenheid, zorgen, contactgestoordheid, etc. Mensen nemen geen verantwoordelijkheid voor zichzelf, projecteren dingen op anderen en maken elkaar het leven zuur. De mensheid lijkt geestelijk gestoord. Zou WAPF ook deze mensen kunnen helpen? Ik vermoed van wel.

 
Moondust, dat klinkt veelbelovend! Ik herken het zelf wel. Gewoon serieus nemen die WAPF en je kunt veel meer hebben. Qua geestelijke groei, maar ook andere zaken die je noemt, je bent nooit klaar.. je blijft altijd groeien. Zelfkennis is ontzettend belangrijk, wie kent zichzelf echt goed? Ik ben zelf na een half jaar forum eens gaan rondkijken voor een coach, en die ook gevonden, ontzettend verhelderend. (post)

 
Had dat topic niet gezien. Ik zet mijn ervaringen ook daarin. Is typisch een goed topic voor beginnelingen. Hoe zou je die openlijker/duidelijker kunnen aanbieden?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.469
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan