vragen over vetverbranding

Hoe kom je bij 20 gr koolhydraten? Ik kom niet verder dan 4,5 gr kh per 100 ml dus 9 gr per glas van 200 ml

 
Quote:
Zoals al vaak geschreven op dit forum, koolhydraten zijn vulling en geen voeding. Je lichaam kan ook prima zonder koolhydraten.

Ik heb heel lang voortdurend in de vetverbranding gezeten. Dit heeft me 30 kilo gewichtsverlies opgeleverd. Gewoon door volop vetten en eiwitten te eten, maar me verder strikt aan de richtlijnen te houden zoals ik die hier al eerder heb benoemd.


Mijn lichaam kan (nog) niet met weinig kh toe. Ik kan me voorstellen als je 30 kg gewicht kunt verliezen je wel even vooruit kunt maar als je geen 30kg te veel hebt en ook gewicht verliest omdat je te snel te laag in kh gaat zitten dan is dat geen gezonde toestand.

 
1 liter melk beval 48KH, 2 liter 96 KH voor de hele dag. Dat drink ik al vanaf het begin van WAPF en zijn de enige koolhydraten die ik tot me neem. Dus ik blijf altijd onder de 100 KH. Er is niets met mijn eetpatroon veranderd en toch ben ik dus uit de verbranding geschoten. O, en niet te vergeten stress. Haalt je ook uit de vetverbranding.

 
HEt is idd moeilijk te geloven dat je denkt dat het zo simpel is om maar 20 gram kh per dag te eten en dat je zo wel in een goede vetverbranding komt. Je lever moet dat vet wel kunnen verteren, en je bijnieren moeten die stress van het ineens zonder brandstof vallen wel aan kunnen. Ik geef mijn lichaam liever de tijd.

 
Quote:
k heb heel lang voortdurend in de vetverbranding gezeten. Dit heeft me 30 kilo gewichtsverlies opgeleverd. Gewoon door volop vetten en eiwitten te eten, maar me verder strikt aan de richtlijnen te houden zoals ik die hier al eerder heb benoemd.


Als ik het goed begrijp Indigo, dan heb je geruime tijd (hoe lang?) geleefd volgens de principes van Yvonne Lemmers ,GOK.

Leef je dan nu volgens de aanwijzingen die op dit forum worden gegeven en hoe ben je dan hier terecht gekomen?

 
@Tanja,

Ik had dit aantal KH van een ander topic uit het Weston Price forum:
Quote:
Ik ben nu serieus op mijn koolhydraten aan het letten en zag dat in een glas rauwe melk van 200 ml 20 gr koolhydraten zit! Moet ik deze ook meerekenen in het totaal als ik niet meer dan 100 gr koolhydraten neem?

Ik vond het juist zo lekker om onbeperkt melk te drinken.

graag jullie input.


Ik zie nu ook dat dit later is gecorrigeerd naar 9 gr KH. Ik heb de voedingstabel er nog eens op nagekeken en daarin wordt ook aangegeven dat een klein glas melk 9 kh bevat.

Excuses voor deze verwarring.

Het maakt voor mij verder niet uit. Met één glas melk kom je al over de limiet van 5 gram koolhydraten per "maaltijd". Met één glas Kefir blijf je er onder.

 
@IkLustVet

Quote:
Dit klinkt als atkins, waarbij je lichaam dwingt tot een vetverbranding met alle gevolgen vandien. Heb het vroeger ook wel eens gedaan (om af te vallen), je zit dan binnen twee weken met donkerpaarse ketosticks en een heel onwelriekende adem. Zelf eet ik nu zeker 100gram maar vaak meer kh omdat ik anders te mager word. Ik hoop dat als mijn lichaam gezonder wordt door de betere voeding ik vanzelf minder kh kan gaan eten en toch op gewicht kan blijven. Maar om zo weinig kh te eten om in de vetverbranding te komen dat is je lichaam forceren ipv het uit te nodigen om een betere brandstof te gaan gebruiken. JE lichaam zijn voorkeursbrandstof af pakken om het te dwingen een andere brandstof te gaan gebruiken dat kan toch niet gezond zijn? En wat is een crash? ik heb geen last gehad van weinig energie, maar wel van te veel afvallen.


Laten we even twee dingen uit elkaar houden.

Afvallen en vetverbranding.

Als je niet wilt afvallen, zoals jij stelt, zie ik niet in waarom je dan persé in de vetverbranding zou willen zitten. Dan eet je gewoon lekker zoveel KH als waar jij je lekker en vitaal bij voelt.

Als je wel wilt afvallen op een gezonder manier (of op gewicht wilt blijven terwijl je veel vet eet juist t.b.v. van je gezondheid), dan moet je zorgen dat je in de vetverbranding komt. De methodiek van dr. Atkins propageert dat inderdaad ook. Er is veel desinformatie over de methodiek van Atkins (en alle andere methodieken die zijn gebaseerd op koolhydraatarm en vetrijk) en deze komt uiteraard uit de hoek van de anti-vetlobby.

Zoals dr. Atkins dus inderdaad ook aangeeft zul je flink laag in de koolhydraten moeten om in de vetverbranding te komen. Wat is daar zo erg aan? Natuurlijk is het even wennen en als je slappe benen krijgt (crash?) dan is het een kwestie van Kalium supplementeren.

Vertel mij dan eens wat er zo ongezond is aan laag in de KH zitten? Ik heb het al vaker geschreven, hier wordt steeds verwezen naar het mogelijk kunnen crashen bij een lage inname van KH, maar ik heb al vele mensen begeleid, waaronder diabetespatiënten, iemand die geen galblaas meer heeft, oud en jong en zelfs een kankerpatiënt, en nog nooit is er iemand tussen geweest die het niet heeft aangekund.

Waarom zouden WAPF'ers allemaal anders dan de mensen die bij mij terecht zijn gekomen?

Uitzonderingen op de regel zijn er natuurlijk altijd, misschien behoor jij daar bij. Dat weet je zelf het beste, maar nu stel je jezelf als norm waarmee je de dames die graag op gewicht willen blijven of zelfs willen afvallen op het verkeerde been zet.

En, ja IkLustVet, als je flink afvalt en lichaamsvet verbrand, dan kan het zo zijn dat je een stinkende adem krijgt en ook dat er andere ontgiftingsverschijnselen optreden. Is dat dan een reden om het te laten jezelf te bevrijden van die loden last?

Meer water drinken en meer vet eten (waardoor je minder snel lichaamsvet verbrand) en regelmatig je tanden en je tong poetsen en je bepaald zelf hoe erg het allemaal is.

En als je gewoon wel in de vetverbranding zit, maar de calorische inname van vet niet minder is dan die je op een dag verbruikt, dan val je niet af dan heb je al die bijverschijnselen niet.

 
Indigo lees hier wat Mike over slechte adem zegt:

Mensen,

Ik wil jullie even laten weten dat ik definitief in de vetverbranding zit. Hoe weet ik dat? Heel simpel, vorige week at ik een heerlijke, door mijn vriendin gemaakte, herfstachtige linzen-pompoensoep. Koolhydraten dus, hoewel zij er plenty vet in had gegooid. 's Avonds kreeg ik een oprisping van jewelste, ik kon letterlijk het maagzuur in mijn mond proeven en voelen! Ik moest daarna ook ruim een uur hoesten en veelvuldig mijn keel schrapen! De volgende dag was de soep nog niet op, dus opnieuw gegeten, zowel 's middags als 's avonds. Opnieuw indigestie, beide keren, hoewel minder ernstig deze keer. Mijn vriendin klaagde ook over lichte buikpijn en een ongemakkelijk gevoel in haar maag.

Gisteren de proef op de som. Mijn vriendin had jonge suikermais gekookt. Enkele weken geleden hadden we deze nog met volop roomboter en fleur de sel (fijn Keltisch zeezout) zonder enig probleem verorberd. Gisteren werd ik halverwege de kolf misselijk en ben ermee gestopt. Ik kwam later thuis en at dus alleen. 's Avonds vertelde ik dit aan mijn vriendin en ook zij bleek buikpijn te hebben gekregen van de mais. Ik vermoedde het al bij de soep van vorige week maar nu weet ik het zeker: we zitten definitief in de vetverbranding en die koolhydraten vallen gewoon niet meer lekker, ons lichaam zit er niet (meer) op te wachten en is er klaar mee. Een andere indicatie is dat ik aan het afvallen ben, een teken dat mijn lichaam na eerst vet te hebben opgeslagen dit nu aan het verbranden is.

Mochten jullie dit ooit ook overkomen, dan weet je dat je in ketose (vetbranding) bent gegaan. Mocht je nog geloven in de mythe dat ketose slecht voor je is, besef dan dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen ketose (natuurlijke vetverbranding) en ketoacidose, waarbij ketonen in de urine worden gemeten a.g.v. verzuring. Ironisch genoeg wordt deze laatste veroorzaakt door...koolhydraten. Een van de symptomen is een slechte adem, waarbij je letterlijk de verzuring ruikt en de bacterien die hierdoor gelokt worden (fermentatieprocessen). Dit is noch bij mij, noch bij mijn vriendin het geval, wij zitten in natuurlijke ketose die we ook niet geforceerd hebben maar waar ons lichaam natuurlijk naartoe is gegroeid (we hebben ook geen carbs gemeden, zoals je kunt lezen).

Mike

https://www.fatsforum.nl/topic/vetverbranding

 
Quote:
1 liter melk beval 48KH, 2 liter 96 KH voor de hele dag. Dat drink ik al vanaf het begin van WAPF en zijn de enige koolhydraten die ik tot me neem. Dus ik blijf altijd onder de 100 KH. Er is niets met mijn eetpatroon veranderd en toch ben ik dus uit de verbranding geschoten. O, en niet te vergeten stress. Haalt je ook uit de vetverbranding.



Is dat echt waar Alexandra, dat stress je uit de vetverbranding haalt. Dat heb ik zelf nooit kunnen constateren. Maar ja, de belasting van stress is natuurlijk ook niet meetbaar en/of vergelijkbaar.

In ieder geval geldt wel, hoe meer stress, hoe minder koolhydraten en hoe meer vet je moet nemen, juist om van je stress af te komen.

 
Indigo, dit zegt Mike over de koolhydraten in melk:

Je kunt onbeperkt melk drinken, geen probleem. Het verzadigde vet, de cholesterol en de eiwitten en andere voedingsstoffen die in rauwe melk zitten wegen absoluut op tegen de inname van koolhydraten die je via rauwe melk verkrijgt. Je kunt dan, net als ik, rauwe melk beschouwen als je dagelijkse bron van koolhydraten.

Mike

https://www.fatsforum.nl/topic/koolhydraten-in-melk

 
Op het moment dat stress van welke aard dan ook je bijnieren en andere organen dusdanig belast zal je lichaam overgaan op overlevingsstrategieen. En mijn lijf doet dat dan zeker niet op vetverbranding, maar wat het altijd heeft gedaan, namelijk vasthouden en verzamelen.

Was het maar zo simpel als meer vet eten. In mijn geval een kwestie van de juiste organen suplementeren en versterken.

 
Trouwens ik heb geen zuurbranden als ik volle rauwe melk drink, zeg maar 1.5 - 2 liter per dag.

Wel als ik koolhydraten in een andere vorm pak, zoals witte rijst, of zoete aardappels, of quinoa. Kom ik over een bepaalde grens dan krijg ik zuurbranden!

Wat is er dan met de koolhydraten in volle rauwe melk dat dit effect niet heeft, zou ik bij de volle rauwe melk dan toch in de vet verbranding blijven!

Iets om over na te denken....................

 
https://www.fatsforum.nl/topic/vetverbranding-ketose#post-38970 Lees dit topic eens door Indigo. Dat jij zo gemakkelijk uit de vetverbranding gaat lijkt mij een teken dat je in die korte termijn vetverbranding zit omdat je dat forceert door zeer laag in kh te gaan. Als je lichaam dan kh binnen krijgt zal het daar de voorkeur aan geven. Afvallen zou geen doel moeten zijn, je moet goed eten, en dan zul je op je échte gewicht komen, mits je lever, alvleesklier, darmflora, maagzuur, bijnieren in orde zijn of gaan helen. Jezelf gaan forceren door zeer laag in kh te gaan daarmee val je wel af ja, maar dat is niet waar het om zou moeten gaan. Waarom ik graag in de vetverbranding zou willen komen ook al hoef ik niet af te vallen? omdat een gezond lichaam gemaakt is om vet te verbranden, en niet om kh te verbranden. Heel laag in kh gaan zitten en veel vet eten en dan verwachten dat het allemaal wel goed zal komen is veel te simpel gedacht, dan was heel dit forum niet nodig.

 
@Armancay,

Tsja, dit heb ik zelf nog nooit ervaren en ook nog nooit van iemand anders gehoord en persoonlijk ben ik sterk geneigd te denken dat de conclusie die Mike trekt onjuist is. In ieder geval wel als ijkpunt voor al dan niet in de vetverbranding zitten.

Nadat ik lange tijd continue in de vetverbranding heb gezeten, heb ik ook wel periodes gehad dat ik zat te "rommelen" met koolhydraten waardoor ik wisselend wel en niet in de vetverbranding zat. Nou, van buikpijn, oprispingen, maagzuur, etc. heb ik nog nóóit last gehad.

Ik had dit al eerder gelezen en vroeg me toen ook al af wat deze symptomen te maken kunnen hebben met wel of niet in de vetverbranding zitten? Ik kan het niet verklaren, maar misschien kan iemand anders dit uitleggen?

Het klinkt mij aannemelijk in de oren, wat Mike schrijft over het verschil tussen natuurlijk vetverbranding en ketoacidose. Maar als je aankomt van WAPF, dan weet je in ieder geval zeker dat in geen enkele vorm van ketose zit.

 
@Laigueglia

Ik ben hier nu zo'n twee jaar mee bezig.

Yvonne Lemmers heeft vanuit een hele andere invalshoek gekeken, namelijk vanuit de wens om van buikvet af te komen, normaal te kunnen eten en toch slank te kunnen blijven. Ik heb echter nooit specifiek iets van haar dieet gevolgd of zo hoor. Ik heb kennis genomen van de onderliggende principes en ben verder mijn eigen weg gegaan.

Het resultaat van haar bevindingen zijn min of meer gelijk aan de WAPF principes + koolhydraatarm.

Ik ben op Weston Price gekomen in mijn zoektocht naar meer achtergrondinformate, in mijn verlangen beter te begrijpen hoé die dingen werken zoals Dr. Atkins, Yvonne Lemmers en andere koolhydraatarme "goeroes" :? wel prediken, maar zonder al te veel uitleg over wat er dan precies in je lichaam gebeurd. Ook is het mijn verlangen meer te lezen over wat zij niet vertellen. Ik wil graag een zo compleet mogelijk beeld vormen en daarbij niet afgaan op één bron.

Toen ik hier ging lezen werd het me duidelijk dat ik nog veel méér kan doen dan koolhydraatarm eten en dat betreft vooral de gezondheidsaspecten van verzadigd dierlijk vet en ben ik me meer bewust geworden van "inname versus opname" en nog veel meer natuurlijk.

 
@IkLustVet
Quote:
Helaas is dit een misvarting die ook door Fallon en Enig wordt verspreid. Waar zij het over hebben is ketoacidose en dat wordt veroorzaakt door...te hoge koolhydraatconsumptie en komt voor bij...diabeten. Ketoacidose heeft NIETS te maken met ketose. Een gemiste kans voor deze twee auteurs, die ik verder hoog in het vaandel heb staan!

Mike



Jij verwijst naar het topic waar o.a. bovenstaande in beschreven wordt.

Ik kan je echt verzekeren dat als bij mij keto-acidose optreedt (meetbaar via ketosestrips), dit alleen gebeurd als ik gedurende twee dagen minder dan 20 gram koolhydraten per dag inneem. Ik verbrand dan dus lichaamsvet.

Dus keto-acidose wordt juist absoluut niet veroorzaakt door veel koolhydraatinname. Dat moet een misverstand zijn.

 
@Amancay
Quote:
Indigo, dit zegt Mike over de koolhydraten in melk:

Je kunt onbeperkt melk drinken, geen probleem. Het verzadigde vet, de cholesterol en de eiwitten en andere voedingsstoffen die in rauwe melk zitten wegen absoluut op tegen de inname van koolhydraten die je via rauwe melk verkrijgt. Je kunt dan, net als ik, rauwe melk beschouwen als je dagelijkse bron van koolhydraten.

Mike


Ja, als je er niet teveel van inneemt ben ik het er mee eens. Maar wat wil je ermee zeggen? Voor mij is vetverbranding / ketose geen heilig doel op zich hoor.

Dit topic komt voort naar aanleiding van vragen over het aankomen in gewicht na de introductie van WAPF in je leven.

Wat ik hier heb willen aangeven is dat je van WAPF alleen aankomt als je totale energie-inname je dagelijkse verbruik overstijgt én als je tegelijkertijd teveel koolhydraten inneemt om in de vetverbranding te kunnen komen / blijven.

Aangezien in de dierlijk verzadigde vetten het gezondheidsvoordeel zit en je hier dus niet snel teveel van kan innemen (als het gaat om je gezondheid), geef ik aan de dames die bang zijn om te dik te worden aan, dat ze in dat geval moeten zorgen in de vetverbranding te komen, omdat ze dan niet meer in gewicht toenemen en toch WAPF kunnen eten.

En het is mijn ervaring dat het daarvoor nodig is om een stuk lager te zitten dan 100 gram KH per dag. Dus van mij mag je best melk drinken, maar met heel veel mate en kies in dat geval liever voor Kefir, want dat scheelt weer koolhydraten.

 
Quote:
Ik kan je echt verzekeren dat als bij mij keto-acidose optreedt (meetbaar via ketosestrips), dit alleen gebeurd als ik gedurende twee dagen minder dan 20 gram koolhydraten per dag inneem. Ik verbrand dan dus lichaamsvet.



Bedoel je nu niet juist ketose inplaats van keto-acidose?

Keto-acidose volgens wikipedia:
Quote:
Keto-acidose is een bijzondere vorm van acidose die kan optreden bij mensen met diabetes mellitus ofwel suikerziekte.

Het lichaam heeft insuline nodig om glucose op te nemen uit het bloed. Insuline zorgt ervoor dat glucose kan worden opgenomen in de lever en spieren waar het omgezet wordt in glycogeen. Bij patiënten met diabetes mellitus type I is er geen of onvoldoende insuline aanwezig. Dat heeft tot gevolg dat het lichaam, ondanks een hoge glucosevoorraad in het bloed, toch die glucose niet kan gebruiken voor de energievoorziening. Er wordt dan overgeschakeld op de verbranding van vetten, ketose genaamd. Voor deze vetverbranding zijn coenzym A-moleculen nodig. Deze coenzym A-moleculen worden gevormd uit glucose. Echter, omdat het lichaam nu geen glucose kan gebruiken, moet worden overgegaan tot het afbreken van eiwitten om deze coenzym A-moleculen te vormen. Het afbreken van eiwitten (onder andere gevonden in spieren) leidt tot verzuring. Verder worden bij de vetverbranding uit de lichaamsvetten ketonen gevormd voor energie. Deze ketonen komen terecht in de bloedbaan. Normaliter zijn de ketonen zelf niet gevaarlijk en brandstof voor de vetverbranding; echter, omdat er wat glucose nodig is voor de vetverbranding en deze door het insulinetekort niet in de cellen zit, worden de ketonen nu niet verbrand en hopen de ketonen op. Doordat ketonen zuur zijn verzuurt het bloed en ontstaat er een acidose


 
Wat ik hier doorgeef Indigo, misschien moet je wat betreft de koolhydraten in melk er anders tegenaan kijken.

Vergeet niet dat in yoghurt of kefir de koolhydraten in melk omgezet worden in o.a. galactose.

There is a sugar in yogurt (galactose) which is a monosaccharide and is legal. However, if a person/child is not healthy, the liver may not be able to change it to the useable sugar, glucose. There have been many research papers printed about galactose accumulation if this is the case. We do not want the accumulation of any sugar - we want the cells of the liver and the rest of the body to actively use the sugars and get the cellular energy the cells need. We do not want these metabolic pathways to be overwhelmed and have any sugar accumulate in the bloodstream. That is what happens in diabetes because of the accumulation in the bloodstream of glucose.

I think with children with gut problems and autism, 2 cups of undripped would be sufficient. I really do not know how much galactose still remains in dripped yogurt. Galactose will adhere to the casein of the dripped but I have no idea how much so I think 2 cups of undripped per day for children is enough. Even for adults, one should not top, at the very most 2-3 cups. With proper digestion and absorption (which we all aim for) we are feeding OUR CELLS the properly broken down lactose (glucose and galactose).

Furthermore, when someone is doing well and is recovering, it is a good indication that the liver has recovered (we know this because certain patients in the past were told they needed a liver transplant but when SCD™kicked in and they recovered, they no longer needed the transplant).

Generally speaking, occasionally, having twice the amount sounds harmless to me. It is only at the beginning of the diet when people are really messed up that I would worry about them exceeding two cups (dripped or undripped - don't know how much galactose adheres to the casein of the dripped) for children and, possibly, 3 cups for adults.

To recap on what Elaine has said

The following refers to daily amounts dripped or undripped

For the average healthy adult 3 cups taken regularly should be the absolute maximum. More than this could be taken for short periods.

For adults beginning the diet who are unwell with poor digestion and absorption 2 cups should be the maximum

For the average healthy child 2 cups should be the maximum.

Of course body mass and state of health should be taken into consideration and the amounts scaled back accordingly.

We know that the yoghurt bacteria produce lactic acid from the breakdown of lactose into glucose plus galactose.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.478
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan