wat eten jullie als ontbijt?

Vraag me soms of of iemand me kan vertellen wat een beetje de ideale voeding(ook al bestaat het niet) voor de hele dag is zeg maar hoe en wat te ontbijten en dan wat in de middag en wat 'S avonds en wat ik weet geeft je lichaam aan wanneer je moet eten tenminste als je goede ongedenatureerde volwaardige voeding tot je neemt.

Het kan natuurlijk ook afhankelijk van het klimaat zijn en wat voor een ras je bent, dat maakt naar mijn mening degelijk wel uit.Eskimo's eten anders als bijv. de Hunza's enz. maar toch kan iemand mij vertellen qua richtlijnen hoe de dagelijkse voeding over de hele dag eruit zou kunnen zien en ja we moeten gevarieerd eten maar ben toch heel erg benieuwd.

Ik hou veel van dierlijke vetten en vis, er zijn volkeren die in hun hele leven nooit maar dan nooit groente en fruit eten maar puur rauwe vis en soms ook dierlijke voeding en kerngezond en vrij van welvaartsziektes en/of andere erfelijke ziektes zijn dus het is naar mijn mening net het omgekeerde dat vegetarisch of veganistisch eten niet bestemd is voor ons maar andersom we wel zonder groente en fruit kunnen. We eten immers pas als ik me niet vergis de laatste 10.000 jaar granen etc. maar eten al een paar miljoen jaar dierlijke voeding en dan kan het niet zo zijn dat we ineens wat men de laatste paar deccenia beweert in die paar laatste jaar ineens qua lichaam zo veranderd zijn dat we ineens geen dierlijke producten meer nodig hebben, wat een fabel.

Integendeel juist heel veel.

Hoor wel wat jullie ervan vinden.

 
Ik denk dat voor iedereen de juiste voeding verschillend is. Wij hebben 2 jaar geleden ca. 6 maanden op rawfood geleefd. Dus alleen groente, fruit, noten en zaden. We kregen enorm veel energie en vielen heel veel af en dat terwijl we niet dik waren. Mike had al aangegeven dat we zo bouwstenen misten maar dat we daar vanzelf wel achter kwamen. En op een gegeven moment verdween ook de energie. Toen zijn we weer vlees, zuivel en brood gaan eten. Alleen alles biologisch.

Sinds 1,5 maand drinken we 's ochtends twee glazen water met sole, waarvan één met H2O2.

Daarna drinken we veel groene/kruiden thee. En dat verzadigd ook best wel.

We eten als we trek krijgen. En dat is de ene keer om 11uur en een andere keer tussen 12.30-13.00uur. Dat is dan altijd een yoghurtsmoothie meestal met zuur fruit en altijd met veel vet (roomboter, crème fraiche, eieren) en kruiden.

's avonds eten we of een warme maaltijd uit de wok met zoete bataat of rijst met een lekkere biologische hamburger of wilde zalm.

Ook wel sla met een heerlijke, zelfgemaakte, kruidendressing.

En de andere keer eten we zuurdesembrood met veel roomboter en dikke plakken kaas.

Maar het kan ook zijn dat we als avondmaaltijd zomaar een paar dagen achter elkaar yoghurt/kwark eten.

Wij eten redelijk saai en dus niet zo gevarieerd. Maar het bevalt ons prima.

We merken wel dat als we 's avonds brood eten dat we de volgende dag dan eerder trek krijgen om te eten.

Dus minder lang een verzadigd gevoel als dat we bijvoorbeeld yoghurt/kwark hebben gegeten.

Dus de ideale voeding is waar jij je prettig bij voelt. Komt weer neer op: luisteren naar je lichaam.

 
Zie je, ook bij Poekie thuis geen 'magisch dieet', net zo min als dat bij mij het geval is. Gewoon simpele maaltijden die vooral voedzaam zijn. Hoe meer je ongeraffineerde ingredienten gaat gebruiken hoe eenvoudiger de maaltijden worden, vooral als een grote component van je voeding ook nog eens rauw is. Dit komt saai over, maar door de hoge voedingswaarde ga je alsmaar minder eten. Het gaat nl. niet om calorieen maar om VOEDINGSWAARDE. Door te kiezen voor voeding die voedt, vult en vervult geef je je lichaam en geest waar ze om vragen en kun je helen. Dat is oneindig belangrijker dan heel gevarieerd en ingewikkeld eten. Het meest ingewikkelde wat ik doe is curry's maken. Daar heb ik zeker 2 uur voor nodig, maar ik vind het leuk om te doen en de keukenalchemist uit te hangen. :mrgreen:

Mike

 
Mike,

Liefst zou ik rauwe haring met Keltisch zeezout pekelen en heel veel eten maar dan moet je wel aan onbewerkte haring kunnen komen en veel vlees, roomboter, room, rauwe honing, orgaanvlees, bd eieren, donkere groenten, zure fruit en weinig koolhydraten en veel water drinken maar hoe ziet jouw gemiddelde dag van voeding eruit? Is mischien privé dan hoef je het niet te zeggen maar ik was gewoon benieuwd, mischien doe ik het al goed en ja richtlijnen om mee te beginnen kan altijd handig zijn en mischien is er wel ergens een site waar recepten op staan om zo veel mogelijk rauw te kunnen eten want rauw orgaanvlees krijgt niemand naar binnen denk ik om maar iets te noemen.

Heb nog wel een lekker recept voor rauwe gehaktballen met bulgur en pittig.

 
Haluk,

Die vraag heb ik al beantwoord in de topic Vetverbranding. Hier speciaal voor jou wat ik daar schreef:

Quote:
Ik krijg de vraag wat ik nu eet of drink vrijwel constant. Mensen verwachten dan een of ander magisch dieet, maar ik moet ze altijd teleurstellen, want ik eet en drink vrij saai en menigeen zou het niet vol kunnen houden en er te weinig voldoening in vinden. Gezien mijn voorkeur voor vloeibaar voedsel zijn mijn maaltijden overdag vloeibaar of semi-vloeibaar. Zoals bekend ben ik gek op zuivelvetten, dus ik kan een groot gedeelte van de dag leven op rauwe melk. Daarnaast heb ik nog de opties van volvette yogurt of kwark. En natuurlijk de smoothies. Vaak is mijn enige vaste maaltijd de avondmaaltijd, die altijd bestaat uit groenten (jawel!), maar niet altijd uit vlees of vis. Ik eet hooguit 2-3 keer in de week vlees en 1-2 keer per week vis. Dit betekent dat ik nog zeer regelmatig vegetarische maaltijden bereid, maar dan al een tijdje zonder rijst of een andere bron van koolhydraten, gewoon puur de ingredienten in een dikke, vette saus (meestal gemaakt van kokosmelk met als bakvetten boter, kokosolie, rode palmolie of een combinatie van 2 of soms zelfs alledrie, zoals gisteravond). Alles komt dus uit 1 wok en er staat geen tweede pan op het vuur voor de rijst of iets dergelijks (zo heel af en toe doe ik dat nog wel). Mijn maaltijden overdag zijn bijna altijd rauw of gefermenteerd en (semi)vloeibaar. Soms bak ik eieren in roomboter en deze eet ik op geroosterd zuurdesembrood, vaak royaal besmeerd met mayonaise. Zo heel af en toe wil ik nog wel eens een zuurdesemboterham eten met pindakaas met daaronder royaal roomboter.


Mike

 
@ Fatsnotbad: waarom kies je ervoor om niet de gefermenteerde visolie 's morgens tijdens het ontbijt te gebruiken?

groeten,

Vitavie

 
@Vitavie, welkom op het forum!

Zelf gebruik ik de levertraan altijd bij de avondmaaltijd, een vast en rustig moment om het dan in te nemen. En ook handig i.c.m. de maaltijd omdat het zo ook de maaltijd opname ondersteund. Zeker als je ook nog eens de boterolie erbij gebruikt (ivm de factor X waar Weston Price het over had, oftewel de vitamine K).

Verder bestaat het ontbijt bij mij vaak uit vetten en eiwitten, met daarbij soms wat KH, denk aan paar eieren gebakken en veel ghee en daarbij nog wat linzen of zo. Daarover heen keltisch zeezout in de vorm van Sole. Ipv linzen is een 'uitgelepelde' avocado ook erg lekker!

Wel grappig om te lezen dat mensen hier ook van simpele maaltijden houden. 'T is maar goed dat we niet te vaak mensen te eten hebben hier :)

 
Ha die Willem,

Leuk dat je erbij bent! De Amerikaanse WAPF beveelt aan dat je dagelijks gefermenteerde levertraan (1 theelepel per dag bij elke maaltijd) moet innemen. In zijn boek waarschuwt Weston Price echter voor overdosering, hij noemt het letterlijk vergiftiging. Ik ken iemand die zichzelf had overgedoseerd en toen een omega-3 overschot had gecreeerd. Vrijwel de complete Nederlandse bevolking heeft een tekort aan omega-3, alleen een gezondheidsfreak kan zo het accent leggen op die omega-3 dat er een overschot ontstaat!

Vervolgens werd zij allergisch voor zo'n beetje alles wat met dierlijk voedsel te maken had en moest ze noodgedwongen een veganistisch voedingspatroon navolgen. Uiteindelijk is het met haar weer goedgekomen, maar het heeft best een tijdje geduurd voordat ze er weer bovenop kwam.

Dit maakt de gefermenteerde levertraan natuurlijk absoluut geen slecht product, maar het geeft wel aan dat de waarschuwing van Price niet uit de lucht gegrepen was! Hier enkele citaten uit het boek van Price die hierover gaan:

De benodigde hoeveelheid van het mengsel van boterolie en levertraan is relatief klein; slechts een halve theelepel drie maal per dag bij een maaltijd is voldoende om vergevorderd tandbederf in bedwang te houden, in combinatie met een voedingspatroon dat zeer arm is aan suiker en zetmeel en rijk is aan voedingsmiddelen met mineralen, met name fosfor.

Eén theelepel per dag verdeeld tussen twee of drie maaltijden is gewoonlijk voldoende om cariës te voorkomen en een hoge immuniteit te behouden. Ook zal men geen verkoudheden meer krijgen en een algehele goede gezondheid behouden.


Het is van belang dat ik hier enkele gevaren aangeef die gewoonlijk niet erkend worden of op de juiste wijze worden benadrukt in de literatuur. Wanneer visolien, inclusief levertraan, in te grote doseringen toegediend worden, ervaren sommige patiënten duidelijke symptomen van depressie.

Bedenk ook dat een overdosis levertraan of andere visoliën beslist nadelig kan uitpakken.

Om die reden kies ik ervoor om slechts enkele keren per week een wat hogere dosis te nemen in de vorm van 1 theelepel levertraan en 1/2e theelepel Blue Ice Royal (levertraan met boterolie) te verwerken in een smoothie. Deze smoothie drink ik 2-3 keer per week. Ik ervaar geen nadelige gevolgen hiervan. Persoonlijk denk ik dat dit nog wel eens zinvoller zou kunnen zijn dan dagelijks levertraan gebruiken. Het werkt dan soortgelijk als kruidentherapie waarbij je ook periodes op en af gaat met het gebruik, om te voorkomen dat er een soort gewenning optreedt in het lichaam. Voor mij werkt het in ieder geval.

De Amerikaanse WAPF beveelt waarschijnlijk zo'n hoge dosering aan omdat de gezondheidsproblemen in Amerika groter zijn dan hier. Je ziet daar ook dat ze hogere doses Lugol's jodium aanbevelen. Ik blijf liever wat aan de conservatieve kant met dat soort dingen om overdosering te voorkomen.

Mike

 
Wat heerlijk om te drinken is en ook erg gezond is volle een beetje zurige yoghurt in een glas doen, het lekkerste is homemade yoghurt dat aanlengen met mineraalwater en een beetje Keltisch zeezout indoen en dan goed roeren en je kunt er zelfs ook een beetje citroen inpersen. Ik drink daar liters van weg, goede gezonde dorstlesser vooral als ie ijskoud is.

En nu we toch bezig zijn pittige knolraap drank(şalgam), is zuursig, bitter en pittig tegelijk en ijskoud oh zo lekker en heerlijk bij het eten en ofcourse gezond. Een echte volksdrank.

 
Dank Haluk, echt dank.

Die homemade 24 uurs-yoghurt (rauwe melk opgewarmd tot 40 graden) van mij is best zurig, een soort kotszurigheid, waar ik jammer genoeg niet gelijk van ga juichen.

Zoals jij het maakt lijkt het bijna een soort lassi, de indiase drank maar dan anders.

Klinkt goed, ga ik ook doen met de sole.

Wat je zegt van die knolraapdrank, hoe doe je dat dan?

In de sapcentrifuge of zo?

 
Hoi liever gezond,

Soms weet ik van bep. groente de Nederlandse benaming niet dus heb ik maar een Tekst in het Engels gekopieerd, mocht je er niet uitkomen probeer ik wel zelf een Nederlandse tekst te maken:

Salgam, or turnip juice, is a popular beverage of southern Turkey, originating from Adana. Although its Turkish name salgam suyu (or shortly, salgam) does literally mean "turnip juice", it is, in fact, the juice of purple carrot pickles, heavily salted, spiced and flavored with aromatic turnip (çelem) and fermented in barrels. It is traditionally served cold in large glasses with long slices of pickled carrots, called dene. Hot paprika relish is added just before drinking. Hot or regular, it's a popular drink with Adana Kebab.

According to a Turkish food site... the key ingredients of salgam are water, purple carrots, turnips, salt, and pounded wheat or bulgur flour.

"It's made of the essence of purple carrots. First, bulgur rice flour is left for lactic acid fermentation for a week until it gets very soar, than put in wooden barrels made of mulberry tree. After well cleaning and boiling purple carrots, it's put in these barrels together with dark turnips (Brassica Napus in Latin). After another week in these barrels salt is added. When Salgam gets mature in these barrels like a wine does, at the end the fermentation period it's filtered and ready to drink. For people who prefer it hot and spicy, hot sauce obtained from red paprika is added in as well. The total processing time to prepare it is between 2-4 weeks."

 
Mike,

Is veel vloeibaar voedsel dan ook niet te omdat wat ik altijd dacht is dat je het voedsel door veel te kauwen en met speeksel en de daarin bekende stof voor te bereiden op de maag maar dat geldt denk ik voor graanproducten die we zowiezo niet te veel moeten gebruiken en het drinken van vruchtensappen is eigenlijk ook niet goed. Ons lichaam is daar niet op berekend. Beter is het om heel veel water te drinken ipv vruchtensappen. De vrucht in zijn geheel is een beter alternatief als vruchtensap.

 
Haluk,

Je hebt zeker gelijk als je zegt dat ik met veel vloeibaar voedsel een essentiele stap oversla in het spijsverteringsproces, nl. het kauwen.

Overigens werd ik als kind vaak uitgelachen omdat ik op yogurt of vla kauwde! Nu weet ik dat ik instinctief goed zat. Ik heb hier geen jeugdtrauma aan overgehouden, want dit soort dingen zijn voor mij juist altijd een bevestiging geweest dat ik dingen op MIJN manier moet doen en me niet moet storen aan wat anderen ervan vinden.

En dus kauw ik vandaag de dag nog steeds op mijn smoothies. Er is dus wel degelijk een kauwbeweging bij mij en mijn avondmaaltijd is natuurlijk vast. Ook geeft mijn lichaam prima aan wanneer het wil kauwen, vandaar dat ik overdag nog wel eens iets vasts eet, zoals gebakken eieren op geroosterd brood of een boterham met pindakaas. Ik heb niet het idee dat ik maar wat dan ook tekortkom, het bevalt me prima zo!

Mike

 
Mijn ontbijt bestaat uit dan eens gebakken eieren met zuurdesembrood en rauwe melk. Op een andere dag heb ik meer een drink ontbijt halve liter melk met twee bananen. Ik eet ook graag zuurdesem brood met kaas (nog geen rauwe kaas) of cervelade als ontbijt.

 
Kravmagamen,

je mag niet 'vloeken' op dit forum.

En bananen gebruiken is een vorm van vloeken.

Het is een suiker/zetmeel bom die niets toevoegt.

Het zorgt er o.a. voor dat je bloedsuikerspiegel heen en weer schiet.

En een schommelende bloedsuikerspiegel geeft weer stress voor je bijnieren etc......

 
Ik eet op het moment een smoothie van rauwmelkse kefir met voornamelijk zuur fruit, rauwe bladgroente (geen spinazie:)), sole, soms wat gemalen lijnzaad, beetje honing of stevia (ben ik aan het minderen, wil af van altijd zoet eten), afwisselend kruiden en specerijen, zoals kaneel, kardamom, gember, kurkuma etc. of brandnetel, paardebloem, kamille. Meestal maak ik het de dag ervoor, zodat het verder fermenteert.

 
Quote:
Ik ga straks mijn eerste leversmoothie ontbijt proberen Ben benieuwd..


Bah, ik krijg het echt niet weg, die lever. Hoe gezond lever ook mag zijn, het lukt me niet om het binnen te krijgen. Ik geef het op, geen lever voor mij helaas. :lol:

 
eigenlijk was mijn 'ontbijt' vandaag 2 glazen rauwe melk met 2 rauwe eigelen 4 gr chlorella, theelepel kokosvet, theelepel geferm. levertraan+boterolie en theelepel visolie. En ik begin zo aan mijn smoothie die vandaag gaat bestaan uit:

Hele rauwe kalfslever, halve citroen, 2 glazen rauwe melk, eetlepel honing (tegen de lever smaak), botersla, hele avocado, paardenbloem, maria distel, kaneel, zwarte peper, curcuma, himalaya zout, cayennepeper, 2 kiwi's, kwart ananas, hand framboze, hand blauwe bessen, paar aardbeien en misschien nog een rauwe eigeel.

Ik heb dan minstens 1,75 liter aan smoothie wat ik dan verdeel over de dag. vanavond eet ik een hamburger met bacon en dan de rest van mijn smoothie of deel nog wat met een vriend van me vanavond ;-) en dan vergeet ik ook nog dat ik nog goede runder bouillon soep had voor vanavond

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.522
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan