wat eten jullie als ontbijt?

Quote:
Ik ontbijt altijd na het sporten in de ochtend en de melk/banaan mix is dan een traktatie.


Dat komt omdat je in de suikerverbranding zit. Door het sporten verbrand je versneld suikers en dan moet je daarna snel suikers toevoegen, anders daalt je bloedsuikerspiegel te drastisch. Bak daarna maar eens eieren in roomboter en eet dat maar eens op, dan heb je een veel beter ontbijt op basis van vetten en eiwitten. De banaan voegt werkelijk niets toe, behalve bloedsuikerverstorende suiker en zetmeel.

Mike

 
Ik ontbijt iedere ochtend met een smoothie van rauwe lever, rauwe kalfszwezerik, kefir, uitgeperste citroen, beetje billington suiker, kokosolie, kaneel, vanille. Daarna ga ik mijn rondje in het bos joggen, als ik geen vroege dienst heb.

 
Als het weekend is of als ik het eerste uur vrij heb van school - bij elkaar ongeveer 4 à 5 keer per week - eet ik een omelet (3 eieren en een beetje wortel in kokosolie) of roerei (2 eieren met crème fraîche en volle yoghurt in kokosolie). Dat is echt smullen. Maar de rest van de week heb ik het eerste uur wel gewoon les, en dan heb ik te weinig tijd om dat klaar te maken (of ik moet nog voor zevenen opstaan, maar dat doe ik liever niet). Dan eet ik meestal alleen yoghurt. En dan niet één bakje, nee, dan eet ik meer dan een half pak in één keer leeg :).

 
Beste Mike

Heb ook een tijd lang gedacht dan de banaan teveel koolhydraten bevat echter daar denk ik nu anders over . Cordian de author van Paleo for athletes heeft het over het uur na het sporten. in deze periode is het net gezond om koolhydraat rijk te eten. Tenslotte nog een stukje wat ik gekopieerd heb van de Weston Price Foundation over het ontbijt van Sally Fallon Morell

"Sally Fallon Morell , President of the Weston A. Price Foundation: “Our favorite is to bake no-nitrate bacon in a pan with fruit, such as pineapple slices, apple slices, banana, even apricots, peaches or nectarines, or with cherry tomatoes and mushrooms. This is served with eggs any style—scrambled, fried, omelet.” She enjoys this with a glass of raw whole milk. Her breakfast tonics include Swedish bitters, beet kvass and cod liver oil and high-vitamin butter oil mixed with warm water."

Je ziet zij eet vrij gevarieërd.

 
Ik heb het grootst mogelijke respect voor Sally Fallon en voor het onderzoek van Weston Price. Niet voor niets ben ik Chapter Leader geworden en verspreid ik landelijk de boodschap over het o zo belangrijke onderzoek van Price door allereerst zijn boek te hebben vertaald en verder via dit forum en via lezingen.

Desondanks moet ik de volgende kanttekeningen maken:

Price was niet op de hoogte van fytinezuur en andere antinutrienten in granen. Deze waren simpelweg nog niet bekend in zijn tijd. Als hij hier wel van had geweten, was hij vermoedelijk minder positief geweest over granen. Sally Fallon neemt de woorden in het boek van Price zeer letterlijk en is daarmee dus ook geen tegenstander van granen. Price zag ook geen problemen met gekookt fruit, opnieuw omdat de gevaren van fructose toen nog niet bekend waren. Sally Fallon neemt ook dit letterlijk. Maar kijk nu eens naar het figuur van Sally. Ze is behoorlijk vierkant, vind je niet? Dat krijg je nou van al die 'gezonde' granen en vruchten. Ik weet dat Sally om de zoveel tijd afvalkuurtjes doet door zichzelf op een rauwe melkdieet te zetten. Ze zou structureel gewicht verliezen als ze de granen en vruchten liet staan.

We moeten m.i. verder kijken dan wat Price heeft ontdekt. Koolhydraten, zetmeel, suiker, fructose, het is ons allemaal structureel elke dag aan het slopen. We moeten zorgen dat we zo weinig mogelijk leptine en insuline in ons bloed hebben en dus vetverbranders worden en geen suikerverbranders. Dit betekent dat we de zoetigheid beter kunnen laten staan en ons moeten focusen op hartig voedsel, voedsel dat 'zwaar op de maag' ligt en vet en zout is.

Doe hiermee wat je wil. De WAPF doet fantastisch werk en als je je aan die voorschriften houdt boek je al flinke gezondheidswinst, maar vergeet niet dat de krachtigste mensen die Price onderzocht jager-verzamelaars als bijv. de Aboriginals en Maori waren en die aten niet of nauwelijks koolhydraten of zetmeel. De vraag is dus: hoe gezond wil je worden en hoe lang wil je leven? Wat ik voorsta is OPTIMALE voeding, waar jij het over hebt is supoptimale voeding. Uit het onderzoek van Price blijkt dat deze supoptimale voeding weliswaar tot gezondheid leidt, maar dat niets kon tippen aan de kracht en lichamelijke en geestelijke scherpheid van jager-verzamelaars. Aangezien ik dit jaar 45 ben geworden en dit zie als minimaal eenderde van mijn leven weet ik wel waar ik voor kies!

Mike

 
Ik ga hier in mee met Mike. Wat ik wel meen op te maken uit het werk van Price is dat, wanneer we ons lichaam allereerst hebben voorzien van de belangrijke vitamen en mineralen, we wel wat kunnen hebben dat eigenlijk bij nader inzien niet zo heel gezond is. Wat ik wel interessant vind is de vraag of fruit nou vroeger echt zo vrij was van fructose. Denise Minger heeft daar een interesant artikel aan gewijd op haar blog. Het blijkt dat Afrika vol staat met fruit dat nog veel hogere doses fructose bevat dan ons moderne fruit. Hoe kijk jij daar tegen Mike?

Hier is het artikel.

 
Ik heb het nu even snel doorgelezen, maar ga het nog in detail lezen. Denise Minger is fantastisch, omdat ze dingen objectief en feitelijk onderzoekt, zonder vooropgezette meningen of achterliggende agenda. Ook deze post op haar blog is weer uitstekend. Wat ik vooral heb meegekregen uit haar artikel is dat wilde tropische vruchten weliswaar hoog in fructose en glucose zijn, maar ook rijker aan voedingsstoffen dan gecultiveerde vruchten, minder water bevatten, alsmede de nodige plantaardige gifstoffen. Je moet dus heel erg uitkijken welke vruchten je in je mond stopt en dan zal je er heel snel heel erg vol van raken. Uiteindelijk eet je er dus niet zoveel van. Bedenk ook dat er onder inheemse stammen in tropische klimaten geen 'fruitarians' bestaan, mensen die uitsluitend van fruit zouden leven. Vegetariers zijn er evenmin. Het fruit maakt dus onderdeel uit van een evenwichtig voedingspatroon en vormt een toevoeging op het hoofdbestanddeel van de voeding, nl. dierlijke vetten en eiwitten.

Mike

 
Nu rest mij ook nog een vraag:

De (zure) vruchten/fruitsoorten die wel goed zijn om te eten.

Is het beter om deze geschild of ongeschild te eten?

 
Het lijkt me het meest logisch dat ze jam maakten om het te kunnen bewaren in het pre-vriezer tijdperk, niet per sé omdat dat gezonder zou zijn. Trouwens, in jam zit veel suiker!

 
Dat deed men inderdaad vroeger wel, maar de suikerinname was verder aanzienlijk lager dan nu. Met de wetenschap waar we nu over beschikken is het mogelijk om jam te conserveren met enkele druppels food grade waterstofperoxide. Het heet niet voor niets 'food grade'.

Mike

 
nou ik dacht ik moet er dan ook maar aangeloven, dus vanochtend - bij het opstaan -

eerst een glas water met H202 (ben de druppels an het opbouwen, zit nu al op 10)

half uur later - lauwwarmwater met sap van een halve citroen (bio) - 1 eetlp. sole

10 minuutjes later - glas water met appelzijn

en daar komt ie - ik zag er zo tegen op, maar dacht ik ga het gewoon doen:

een glas rauwe melk met 1 rauwe eidooier (2 vond ik nogwel wat teveel van het goede) met rode palm olie en kokosolie

daarna meteen nog een paar slokken rauwe melk

merk wel dat ik nu wat slaperiger wordt, is dat normaal? Kan dat door het ontgiften komen?

Normaal ontbijt ik ochtend met biologische gebakken groenten (asperges, champignons, (tomaat en paprika - maar ik heb gehoord dat deze groenten niet goed voor ons zijn, dus dat doe ik nu niet meer) en wat restjes van de vorige dag, bv restje bloemkool, broccoli etc. gebakke in veel kokosolie, ghee en roomboter met een eitje (zachte dooier) of restje vlees. ik nam ook wel eens volle boerenyoghurt met fruit en noten - maar noten mogen toch ook niet?

 
Wat heet 'niet mogen'. Iedereen mag het zelf weten.

Maar noten bevatten fytinezuur, zie hier wat het doet/is.

Als je het wilt blijven gebruiken moet je de noten weken, kiemen, fermenteren en verhitten (grillen/bakken).

Dat is best wel een klusje, wij doen het niet meer.

 
dankjewel poekie voor je reactie, ik heb de zaden weggemieterd, noten kost me meer moeite, want dat is een beetje een verslaving, het is echt mijn favoriete eten. ik kan een hele week op alleen noten leven, vind het gewoon zalig. Ik bak, en bewerkt ze wel altijd of doe wat over een salade. heb besloten dit af te bouwen, ik hoop dat ik er uiteindelijk mee kan stoppen of bijvoorbeeld 1 keer in de week ga eten. Heb laatst ook zuurdesemroggebrood gekocht, om voor een keertje te proberen. vond dit erg lekker (maar heb ook al langer dan een jaar geen brood gehad) Is het heel erg als ik zo nu en dan hier 1 plakje van neem?

 
Lekker brood is dat he.

Wij eten nog maar 1x per week brood, biologische zuurdesemroggebrood.

Ik taal er eigenlijk niet meer naar en mis het ook niet.

Je kunt gerust af en toe een plakje hiervan nemen.

Maar het beste is om op een gegeven moment toch in een vetverbranding te komen en daar passen koolhydraten niet bij.

 
@ Boschje

rauwe kalfszwezerik?

Hmmm, waar haal je die, gewoon bij de bioslager?

Vries je die ook nog minimaal 2 weken in van te voren?

Wat kost dit in aanschaf?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.522
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan