Ik heb het grootst mogelijke respect voor Sally Fallon en voor het onderzoek van Weston Price. Niet voor niets ben ik Chapter Leader geworden en verspreid ik landelijk de boodschap over het o zo belangrijke onderzoek van Price door allereerst zijn boek te hebben vertaald en verder via dit forum en via lezingen.
Desondanks moet ik de volgende kanttekeningen maken:
Price was niet op de hoogte van fytinezuur en andere antinutrienten in granen. Deze waren simpelweg nog niet bekend in zijn tijd. Als hij hier wel van had geweten, was hij vermoedelijk minder positief geweest over granen. Sally Fallon neemt de woorden in het boek van Price zeer letterlijk en is daarmee dus ook geen tegenstander van granen. Price zag ook geen problemen met gekookt fruit, opnieuw omdat de gevaren van fructose toen nog niet bekend waren. Sally Fallon neemt ook dit letterlijk. Maar kijk nu eens naar het figuur van Sally. Ze is behoorlijk vierkant, vind je niet? Dat krijg je nou van al die 'gezonde' granen en vruchten. Ik weet dat Sally om de zoveel tijd afvalkuurtjes doet door zichzelf op een rauwe melkdieet te zetten. Ze zou structureel gewicht verliezen als ze de granen en vruchten liet staan.
We moeten m.i. verder kijken dan wat Price heeft ontdekt. Koolhydraten, zetmeel, suiker, fructose, het is ons allemaal structureel elke dag aan het slopen. We moeten zorgen dat we zo weinig mogelijk leptine en insuline in ons bloed hebben en dus vetverbranders worden en geen suikerverbranders. Dit betekent dat we de zoetigheid beter kunnen laten staan en ons moeten focusen op hartig voedsel, voedsel dat 'zwaar op de maag' ligt en vet en zout is.
Doe hiermee wat je wil. De WAPF doet fantastisch werk en als je je aan die voorschriften houdt boek je al flinke gezondheidswinst, maar vergeet niet dat de krachtigste mensen die Price onderzocht jager-verzamelaars als bijv. de Aboriginals en Maori waren en die aten niet of nauwelijks koolhydraten of zetmeel. De vraag is dus: hoe gezond wil je worden en hoe lang wil je leven? Wat ik voorsta is OPTIMALE voeding, waar jij het over hebt is supoptimale voeding. Uit het onderzoek van Price blijkt dat deze supoptimale voeding weliswaar tot gezondheid leidt, maar dat niets kon tippen aan de kracht en lichamelijke en geestelijke scherpheid van jager-verzamelaars. Aangezien ik dit jaar 45 ben geworden en dit zie als minimaal eenderde van mijn leven weet ik wel waar ik voor kies!
Mike