Weston Price Congres 2016

Hoi Joost,
Ikzelf zou dat ook wel fijn vinden. Bij het eerste congres kon je op je naambadge ook je forumnaam invullen, waardoor het een stuk eenvoudiger was om iemand aan te spreken.
Dat heb ik het afgelopen jaar wel gemist. Je kreeg keurig een naambadge maar daarop stond niet je forumnaam, daardoor heb ik nu echt heel weinig mensen gesproken wat ik echt jammer vond. Zeker bij aanvang van het congres heb ik niemand gesproken en/of herkend.
Het is voor mij zelfs nu een afweging om wel of niet te komen. Ik kom alleen en vind het leuk om op die dag andere forumleden te spreken.
Ik ben dus ook wel voor een "forumcorner" of zoiets dergelijks.
 
Hoi Joost en Gif-vrij,
Leuk dat jullie er nu al over beginnen. Ik wilde het in het nieuwe jaar aankaarten.

Misschien kunnen we in de eerste pauze bijeenkomen daar waar de kaartverkoop is.
Het zou een mogelijkheid kunnen zijn om een tafel neer te zetten met een kaartje met Forum erop. Verder zou men op zijn kaartje zijn naam kunnen schrijven.
Wa vinden jullie daarvan?

Dorothé
 
Ik zal even overleggen met mijn mede-organisatoren wat we kunnen doen speciaal voor forumleden. Kom er nog op terug!

Mike
 
Dit is de laatste dag dat je gebruik kunt maken van de vroegboekkorting voor het congres op 30 januari. Wil je Dave Wetzel van Green Pasture tekst en uitleg horen geven over de levertraancontroverse die dit jaar is ontstaan? Of Malcolm Kendrick, auteur van twee interessante boeken over de hart- en cholesterolmythe en frauduleuze medische 'wetenschap', horen spreken? Tanja en ik, de twee grote trekkers van de WP-kar in Nederland, en Fred Neelissen spreken ook. En dan is er weer die unieke lunch, die een minstens zo belangrijk onderdeel uitmaakt van het programma als de sprekers. Dit is een UNIEKE dag die je niet aan je voorbij mag laten gaan! Klik op de banner bovenaan het forum of ga naar www.congres.westonprice.nl en boek alleen vandaag nog met 5 euro korting!

Mike
 
We zullen ze allemaal op het hart drukken dat dit een extra service is die ze maar beter kunnen verlenen. Of ze zich allemaal hieraan zullen houden weet ik niet.

Mike
 
We schrijven woensdagavond 23 december 2015. Op de Korenmarkt in Arnhem is er een speciale kerstmarkt voor speciale producten (waarom kan mijn thuisstad Nijmegen niet zoiets organiseren?). Ik en mijn vriendin kwamen daar om een reden: Raul Henriquez van ciderwinkel.nl.

Nu moet ik e.e.a. uitleggen. Het begint bij onze liefde voor zuidwest-Engeland, zeg maar de provincies Somerset, Devon en Cornwall. Tijdens een vakantie in Cornwall in 2012 reden we naar het plaatsje Duloe om daar de stenencirkel te bekijken:

Von8mJi.jpg


Net toen we Duloe uit aan het rijden waren zag mijn vriendin een bordje 'cider farm' aan de weg en zei dat we daar ook een kijkje moesten gaan nemen. Zo gezegd, zo gedaan en we hebben er geen spijt van gekregen. Het bleek de cider farm Cornish Orchards te zijn en de eigenaresse was uiterst vriendelijk en liet ons allerlei producten proeven. De een was nog lekkerder dan de ander, maar heel speciaal was haar wintercider, een variant op de Duitse gluhwein. Jawel, een gekruide cider die je warm moest maken! Ook deze hebben we geproefd en uiteraard hebben we ook de nodige flessen meegenomen naar Nederland om van te genieten tijdens de feestdagen.

We zijn sindsdien niet meer terug geweest in Conrwall (hopelijk dit jaar weer wel), maar in de tussentijd heb ik wel regelmatig lezingen gegeven op de boerderij Kleikracht van Jolanda Roggeveld in Winsum, net iets boven Groningen. Jolanda stond vorig jaar voor het eerst als standhouder op ons congres met haar rauwmelkse kazen en ook dit jaar is ze van de partij. Na afloop van de lezingen praatte ik met Jolanda altijd even na onder het genot van een Engelse cider, die zij ook verkoopt in haar boederijwinkel. Soms zat daar zelfs Cornish Orchards bij, maar altijd waren het kwalitatief hoogstaande ciders. Ik vroeg me af waar ze deze vandaan haalde en ze zij dat ze Raul kende van ciderwinkel.nl.

Vorig jaar (2015) opende een bierspeciaalzaak in Nijmegen haar deuren, de Bierhoeder. In het najaar besloten mijn vriendin en ik daar eens een kijkje te gaan nemen en tot onze grote verbazing zagen we dat hij ook ambachtelijke Engelse ciders in zijn assortiment had! We vroegen eigenaar Billy hoe hij aan zijn ciders kwam en hij zei dat hij deze betrok van Raul en dat deze toevallig enkele deuren verderop een workshop aan het geven was. Wij zijn Raul meteen gaan opzoeken en vroegen hem of hij ook ciders van Cornish Orchards bij zich had, want deze zagen we niet in de winkel van Billy. Bijna verontschuldigend zei Raul dat hij alleen maar de gekruide wintercider bij zich had. Wat? De eindejaarscider die we in 2012 mee hadden genomen rechtstreeks van de boerderij?! Raul had twee flessen bij zich en deze hebben we meteen van hem gekocht, dus je kunt wel raden wat we met de kerst en oud en nieuw hebben gedronken...

Op de agenda van Rauls website zagen we dat hij op 23 december in Arnhem zou zijn. Behalve dat we nog wat producten van hem wilden afnemen was het deze keer ook mijn bedoeling om hem uit te nodigen als standhouder op het congres op 30 januari. Op de kerstmarkt in Arnhem liet Raul ons het ene na het andere product proeven, waaronder niet alleen Britse ciders maar ook ciders uit Bretagne en uit Baskenland. Cider (appelwijn) maken is een Keltische traditie en overal waar de Kelten zijn geweest maakten ze cider, zo simpel is het. Ook had Raul een soort 'ciderport' bij zich, die we ook maar hebben gekocht omdat-ie zo lekker was.

Ik heb Raul benaderd voor het aankomende congres en hij heeft toegezegd! Hij zal niet alleen diverse ciders meenemen, waaronder ook zijn eigen, huisgemaakte ciders, maar ook diverse traditionele appelazijnen. Daarnaast zal hij zijn appelpersje meenemen en laten zien hoe appels verwerkt worden tot cider. Raul is een bijzonder gepassioneerde man die honderduit kan vertellen over zijn producten. Wie nog twijfelt over wel of niet naar het congres gaan mist het enthousiasme en de fantastische traditionele producten van deze man, die eigenhandig kwalitatief hoogstaande ciders in Nederland op de kaart heeft gezet!

Maar daarmee is het verhaal nog niet af. We kwamen naar Arnhem vanwege Raul, maar naast Raul stond Doetie Trinks, een geitenboerin uit Friesland die GRASGEVOERDE en RAUWMELKSE geitenkazen verkocht van een werkelijk absurd goede smaak en kwaliteit. Voor wie het nog niet weet: geiten worden vaak binnen gehouden, ook biologische, maar Doetie laat ze buiten grazen, ook in de winter. Het gras proef je terug in de smaak van haar ambachtelijke kazen. Als je meer wil weten, ga dan naar haar Facebook-pagina. Raul en Doetie bleken ook nog eens een zeer grappige en onderhoudende combinatie te zijn, dus we gaan kijken of we ze bij voorkeur naast elkaar op het congres kunnen zetten. Jawel, ook Doetie heeft toegezegd!

Hierdoor hebben we eigenlijk meer standhouders dan we oorspronkelijk gepland hadden. We wilden nl. alle voedselstands beneden hebben, maar we zullen nu ook enkele stands boven moeten plaatsen. Vergeet dus niet ook de stands op dezelfde verdieping als de congreszaal te bezoeken! Ook dit mis je als je geen kaartje koopt. Klik op de banner bovenaan de pagina of hier. Die tent moet vol!

Mike
 
Mooi verhaal Mike, fantastisch dat we aan de toch al mooie lijst standhouders deze producenten kunnen toevoegen! Gefermenteerde drankjes maken en drinken heb ik hoog op mijn lijstje staan van favoriete bezigheden en ik kan niet wachten om deze ciders te proeven en in te slaan! Super!!!
 
Beste mensen, ik wil jullie vragen om nu toch echt de knoop door te hakken betreffende het congres. Het kan toch niet zijn dat we deze keer niet uitverkocht raken? Er zijn toch wel 300 liefhebbers in Nederland en Belgie te vinden voor dit UNIEKE jaarlijkse congres? Voor de entreeprijs eet je normaal met 2 mensen niet half zo goed in een gemiddeld restaurant en nu krijg je er ook nog eens al die interessante sprekers bij!

Mike
 
Ik moet werken op die dag en sowieso komt het voor mij nog te vroeg. Maar ik wil het graag een keer meemaken. Ik ga voor 2017!

Mark
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
529.791
Leden
8.655
Nieuwste lid
Monique vdf Jacobs
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan