Weston Price Congres

Ik was vorige keer geweest en vond het opnieuw weer een geslaagde dag. Ondanks dat het de tweede keer is dat ik Sally's verhaal heb gehoord, heb ik er weer allerlei nieuwe weetjes van opgestoken. En wat vliegt zo'n dag voorbij zeg. Je kunt eigenlijk naar Sally nog maar één spreker hebben die een gedegen verhaal neer zet.

De lunch was weer smullen geblazen! Goed dat er rauwmelkse kefirproducten te proeven waren. Het was allemaal erg goed verzorgd en af, al zou ik het wel leuk gevonden hebben als er naast het bekende eten ook hapjes zouden zijn die wat meer buiten de comfortzone liggen. Ik was bijvoorbeeld wel nieuwsgierig geworden naar die zeewormen uit Sally's verhaal. :-)

En het lijkt me ook een goed idee om bijvoorbeeld zo'n pap van gefermenteerde granen aan te bieden, zodat we eens kunnen proeven waar ze het over heeft. En orgaanvlees zou natuurlijk niet aan zo'n dag mogen ontbreken. Er was wel leverpastei, maar het lijkt me wel goed als mensen ook kunnen ontdekken dat een stukje orgaan eten best lekker kan zijn.

Het hoeven geen complete gerechten te zijn, een klein hapje is genoeg. Gelukkig was er wel levertraan om te proeven.

Ik heb me goed vermaakt, de dag vloog voorbij.

Dankjewel Mike en andere betrokken medewerkers om deze dag te organiseren!

Ik vond het een zeer geslaagde dag, en enorm leuk ook om de standhouders even te kunnen spreken. Ik heb helaas geen van de forumleden gesproken, mijn gezelschap was niet erg uitgeslapen, voelde zich niet erg sociaal en ik wou haar ook niet in de steek laten. Samen uit, samen thuis. Jammer wel, misschien bij een volgende gelegenheid!

Ik had iemand meegenomen die nog niet zo thuis was in het WAPF-verhaal, maar zij vond het ook zeer interessant en leerrijk. Natuurlijk wel wat moeilijker om zoveel nieuwe informatie op te nemen in vergelijking met forumleden voor wie het allemaal al wat bekender klinkt (en die voldoende vetten beschikbaar hebben om hun hersenen scherp te houden :)).

Ik denk dat mensen die voor de eerste keer over WAPF horen wel open staan voor een verband tussen voeding en zich goed voelen (meer energie, er gezond uitzien, positiever denken, stressbestendiger, ...). Daarentegen zijn ze vaak nogal sceptisch m.b.t. een directe link tussen voeding en beschavingsziektes. Nu werd er door Sally bijvoorbeeld gezegd, gebrek aan deze stof zorgt voor kanker of is gelinkt met autisme, ... en werd er dan onderaan de slide verwezen naar een wetenschappelijk onderzoek.

In een ideale wereld zouden de mensen die dit niet meteen willen geloven, natuurlijk het onderzoek gaan opzoeken en zich laten overtuigen. Maar ik vrees dat er wel wat nieuwe mensen kunnen afknappen hierop en dit te radicaal vinden klinken. Ik dacht daarom dat het misschien een goed idee is om een volgende keer eens wat concreter stil te staan bij dit gegeven en er bijvoorbeeld wat informatie uit de literatuur bij te halen. M.a.w. expliciet een onderzoek kort te bespreken waaruit de link tussen enerzijds gebrek aan bepaalde vitamines of teveel aan fytinezuur (=> tekort aan mineralen), oxaalzuur, een dysbiose, etc. en anderzijds autisme of Alzheimer, ... naar voor komt.

Daarnaast ben ik het natuurlijk met je eens dat wetenschappelijk onderzoek verre van zaligmakend is, en dat het kijken naar oude culturen en daarnaast de onze ons genoeg informatie oplevert. Maar het is volgens mij nu eenmaal de taal die nodig is om die laatste weerstand van mensen te doorbreken en ook hen te laten aansluiten bij de beweging van onderen af die voor de verandering zal moeten zorgen, zoals Fred dat zei.

Hoi allemaal, ik vond het een geweldig goede dag gisteren! Vorig jaar ontdekte ik het congres net te laat om erbij te kunnen zijn. Na een jaar is mijn energie ook een stuk beter dankzij het WAPF eten en daardoor heb ik een hele de dag erbij kunnen zijn. Eerder dacht ik misschien voor het einde te moeten vertrekken maar dankzij de fijne opzet hoefde dat niet! Ik vond de groepsgrootte prettig, de opbouw van het programma ook, de hosting en filmpjes tussendoor. Goede gesprekken en natuuuuurlijk de heerlijke lunch!

Ook ik sliep de nacht ervoor korter dan ik wilde maar vannacht als een roosje geslapen en met goede energie opgestaan.
Dank aan iedereen van de organisatie!

Was inderdaad weer een heerlijke dag, net als vorig jaar! Fijne gesprekken met leuke mensen, zoals knofje. Alles bij elkaar weer weldadig rijke voeding voor lichaam en geest! Bedankt Mike en alle anderen die dit weer hebben mogelijk gemaakt!

Het was genieten gisteren op de WP dag :D Heel veel fijne mensen ontmoet, leuke, interessante gesprekken gehad en heerlijk gegeten. In de pauze met mn blote voetjes lekker in de sneeuw banjeren (iceman Wim Hof Methode)en zelfs Mike deed met me mee 8)

Fattymama

Ik vond het gisteren ook weer één groot feest, inspirerende sprekers en natuurlijk een zalige lunch.
Fijn ook dat er iets meer tijd was tussen de lezingen om met mensen in gesprek te kunnen gaan. Ondanks dat hij weinig tijd kreeg vond ik de lezing van Roelf zeer interessant.

jammer dat ik niet even buiten ben geweest fatty m :D
het was zeker weer een leuke dag. De humor van Sally is erg leuk! Het is een enorme verademing om iemand zulke opmerkingen te horen maken en ik krijg regelmatig een biolunch (lees biotarwe brood met vegasoep) voorgeschoteld, dus het was ook fijn om fatsoenlijk te kunnen eten!
En ik ben nu aan het genieten van het brood van de veldkeuken. Superlekker!
Ik had alleen van Alex nog wel willen horen hoe hij het probleem van te kleine kaken oplost en jammer dat zo'n iemand dan niet centraler woont, ik hoop dat er snel collega's zijn die zich hier ook in gaan bekwamen.
Ik had nog wel meer met iedereen willen praten, maar ik was doodop op het eind van de dag. Ik hoop dat ik er volgend jaar weer bij ben.

ik vond het ook superdag. Wel warm pff. Ik miste daarom wel de flesjes drinken die vorig jaar tijdens de lezing rondgingen. En het lekkere eitje van toen :wink:

Ik had mijn koelbox in de auto staan en dacht misschien kan ik nog wat vlees kopen bij Jacob Bleeker die had ik er wel verwacht, maar helaas was die er niet evenals Remeker.

Presentaties vond ik ook erg goed, alleen jammer dat de tandarts en Roel beetje onder tijdsdruk moesten praten.
Misschien kan Sally de volgende keer iets korter praten of een andere presentatie doen.
Ik vond de presentatie heel goed hoor van haar al had ik hem nu voor de tweede keer gehoord.

Als we geen tijdslimiet stellen aan de presentaties, zitten we daar tot 20.00 u nog in Antropia. Sally Fallon komt helemaal overvliegen uit Amerika, dus die ga je niet vragen om een kortere presentatie te geven. Of ze er volgend jaar bij is, weten we nog niet, mogelijk gaat ze een nieuw boek schrijven en slaat ze daarom een jaartje over.

I.p.v. Jersey-vlees was er wel Pure Graze. We moeten verschillende aanbieders een kans geven. Waarom heb je geen Pure Graze-vlees gekocht? Zo ook met de kazen. Deze keer stonden er stands van Noorderlicht in Noordeloos en Kleikracht in Winsum (bij Groningen). Deze laatste was op het allerlaatste moment er nog bijgekomen, dus maar liefst twee aanbieders van supersmakelijke rauwmelkse kazen! Waarom heb je die niet gekocht?

Mike

Hier genieten wij nog steeds een beetje na met het zuurdesembrood van de Veldkeuken belegd met de rauwe boter van de Beekhoeve, de kaas van Noordeloos een glasje melk met rauwe room en een gekookt bleitje. Konden ze thuis mee-profiteren en proeven hoe lekker alles daar was.

Ik vond zaterdag een hele fijne dag. Mooie, fijne, lieve mensen ontmoet. Een goede sfeer en bovenal zeer veel hele nuttige informatie. Ik sta zelf aan het begin van een nieuwe richting in mijn leven. En wat ik voel is dit een van de goede afslagen.
Ik zag er nog al tegenop om naar een Engelse presentatie te luisteren. Ik moet zeggen dit was zeer onterecht. Wat heb ik genoten van de presentatie van Sally. Ze vertelde bijna alles gelukkig duidelijk in redelijk simpel Engels. En haar humor geweldig. Vooral de rek en strek oefeningen tussendoor, wat een uitvinding. De andere sprekers vond ik ook leuk om te horen.
En via deze weg wil ik ook nog een compliment geven aan de doventolken. Wat hebben die meiden hard gewerkt. Ik vind het erg knap dat je dat kan, van Engels, naar Nederlands. En dan niet alleen huis en tuin taal maar ook gespecificeerd.
Ik ga verder met mijn in geslagen pad. Bedankt voor deze I opener. Gr. Astrid.

Ik vond het verhaal van tandarts Alex Abeling erg interessant. Hij had van mij een stuk langer (ook ietsje duidelijker/luider) mogen spreken en uitleggen!

Ik vermoed dat hij bij meerdere mensen interesse gewekt heeft, maar het is mij niet duidelijk of er meer tandartsen/therapeuten zijn die volgens hetzelfde principe werken. Waar kan ik terecht voor bijv. doorlichting door zo'n apparaat (naam?) en ook nosode (soort tinctuur?) kan krijgen?

Kan iemand mij hier informatie over geven?

Sally Fallon-Morell was super goed te volgen, een heel duidelijk verhaal en aangevuld met humor. Ik ga de ppp zeker naar een aantal vrienden doorsturen. Bijzonder dat ze helemaal naar NL kwam voor +-300 man!

Het viel me op dat Sally / Wapf Amerika een stuk meer goedkeurt dan hier in NL. Bijvoorbeeld dadels, rozijnen, ahoornsiroop, geweekte noten, geweekte havermout etc. Waaraan ligt dit?

Roelf Havinga had ook erg interessante info maar had zich iets beter moeten voorbereiden. Voor mijn gevoel ging een gedeelte van de informatie helaas verloren. En begrijpelijk maar wel jammer dat er geen tijd was voor uitleg hoe je het thuis kunt toepassen. Misschien komt hij ooit eens spreken over hoe je je eigen tuin/moestuin zo vruchtbaar en gezond mogelijk kunt maken?

Het was leuk om Mike eens in het echt te horen praten, hij kwam heel anders over dan soms op het forum. Ik miste alleen wel wat de https://www.fatsforum.nl/topic/weston-price-congres/page/20#post-130467]"praktische tips"[/url] waar we mee naar huis zouden gaan. Behalve de melkkefir als ontbijt/lunch dan :mrgreen:

Ik vermoed dat hij bij meerdere mensen interesse gewekt heeft, maar het is mij niet duidelijk of er meer tandartsen/therapeuten zijn die volgens hetzelfde principe werken. Waar kan ik terecht voor bijv. doorlichting door zo'n apparaat (naam?) en ook nosode (soort tinctuur?) kan krijgen?

Dat apparaat heet de Asyra en er zijn verscheidene therapeuten die met het apparaat werken. Er zijn vergelijkbare bioresonantie-apparaten, die ook nosodes maken. Wellicht dat andere forumleden praktische tips hebben voor therapeuten in jouw regio. Waar woon je?

Sally Fallon-Morell was super goed te volgen, een heel duidelijk verhaal en aangevuld met humor. Ik ga de ppp zeker naar een aantal vrienden doorsturen. Bijzonder dat ze helemaal naar NL kwam voor +-300 man!

We hebben in Nederland heel veel goodwill gekweekt door de enige buitenlandse vertaling van het boek van Price mogelijk te maken. Ook het landelijke forum en nu het tweede landelijk congres helpen mee. Sally vertelde mij prive dat Nederland verreweg het meest actief is van alle buitenlandse afdelingen van de WAPF!

Het viel me op dat Sally / Wapf Amerika een stuk meer goedkeurt dan hier in NL. Bijvoorbeeld dadels, rozijnen, ahoornsiroop, geweekte noten, geweekte havermout etc. Waaraan ligt dit?

Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat wat ik voorsta een aangepaste variant is van WAPF. In principe sluit WAPF niets uit. Voorafgaand aan het congres hadden we hier ook al die discussie over brood. Waar de Amerikaanse WAPF en mijn variant (die ook door de denkbeelden van bijv. Atkins is geinspireerd) elkaar vinden is dat we allemaal staan voor vet als belangrijkste voedselgroep. Dat is de hoofdzaak en dat is wat telt, de rest zijn details.

Ik miste alleen wel wat de "praktische tips" waar we mee naar huis zouden gaan. Behalve de melkkefir als ontbijt/lunch dan

Praktische tips die ik heb gegeven:

Ontbijt zo laat mogelijk om het vasten van de nacht te verlengen.

Eet zo vloeibaar en zo vet mogelijk. Vet vocht vergemakkelijkt de spijsvertering van eiwitten en is al min of meer voorverteerd. Dit kan rauw in de vorm van rauwmelkse kefir en gekookt in de vorm van soepen, bouillons en stoofschotels.

Koop een sudderplaatje bij de Blokker voor 2,50 euro of een slow cooker bij de kijkshop voor 35 euro.

Haal je vlees bij de boer. Voor adressen (en recepten), zie: www.voedingisgezondheid.nl.

De top 3 van de voedselgroepen is: 1. vet; 2. eiwitten; 3. koolhydraten. Op deze manier worden vetten je brandstof en geen koolhydraten.

Eet glutenvrije koolhydraten. Mijn favoriete zijn witte basmatirijst en quinoa.

Doe precies het tegenovergestelde van wat het Voedingscentrum adviseert.

Praktisch genoeg, toch, in 25 minuten tijd? :mrgreen:

Mike

Wel zeer actief, maar niet zoveel leden, slechts 25 in NL. De reden waarschijnlijk dat alle informatie en het kwartaalblad in het Engels is. Toch wil ik iedereen die nog geen lid is erop wijzen dat je voor 50 dollar wel een belangrijke stichting steunt die het gedachtengoed van Weston Price actief verspreid wereldwijd en ook het wetenschappelijk onderzoek naar deze voedingswijze. Dus misschien niet afvragen wat het lidmaatschap jou oplevert, maar wat jij kunt bijdragen aan dit goede werk. Ask not what wapf can do for you, but what you can do for wapf :lol:

Ah we kruisten elkaar.

Ik ben ooit bij een hobby-bioresonantie man geweest (kwam ik pas later achter) en die kon zijn computer wel uitlezen, maar maakte zeker geen druppels o.i.d. En een aantal jaren geleden ben ik bij een therapeutisch centrum geweest voor een Vega-test en verdere acupunctuur test. Helaas door de onwetendheid over de voeding en verkeerde adviezen (eliminatie-dieet) ipv oplossingen aan te dragen heeft het mij en man niet verder op weg geholpen dan een lichtere beurs. Dus als iemand goede ervaringen heeft met een Asyra therapeut in Friesland (ik heb nog keuze ook!) dan hoor ik het graag, mag in mijn eigen voorsteltopic om deze topic niet verder te vervuilen :oops:

Gelukkig heb ik die 'goodwill' gesteund door het boek van Price te kopen! Nu nog lezen.

Ja de discussie over het brood ging na een duidelijk statement helaas verder. Het is en blijft een persoonlijke keuze.

Ik vond het goed dat er op het congres een verscheidenheid aan voedsel en drank te krijgen was die wij zelf misschien niet meer eten/drinken. Bijvoorbeeld brood, koffie, fruitdrank of de zoete maar heerlijke cupcakes. JUIST voor die 'onwetende' bezoeker die nog aan de suiker zit. Merkte het aan mijn gast, die koos toch echt voor de koolhydraten/suikers.

Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat wat ik voorsta een aangepaste variant is van WAPF. In principe sluit WAPF niets uit. Voorafgaand aan het congres hadden we hier ook al die discussie over brood. Waar de Amerikaanse WAPF en mijn variant (die ook door de denkbeelden van bijv. Atkins is geinspireerd) elkaar vinden is dat we allemaal staan voor vet als belangrijkste voedselgroep. Dat is de hoofdzaak en dat is wat telt, de rest zijn details.

Ik heb dat dan nog niet eerder zo duidelijk gelezen denk ik. Goed dat je even reageert. Ik vind het zelf wel prettig te weten dat als mijn dochtertje eens per week om een dadel, rozijnen of een banaan (allen bio) vraagt ik haar dat dan gerust kan geven. Het vermijden van nachtschades gaat wel heel goed :wink:

Sorry, ik heb een aantal praktische tips niet opgeslagen aangezien ik ze al toepast heb. Zou dit luisteraarsdoofheid zijn :oops:
Wat wel nieuw was: de slowcooker tip, daarmee ben ik bezig.

Wat wel nieuw was: de slowcooker tip, daarmee ben ik bezig.
Dat was mijn tip 8)

En af en toe wat nachtschaden eten is m.i. normaal gesproken geen probleem hoor.
Behalve als je specifieke problemen hebt.

@Pike, haha
In de kijkshop in mijn woonplaats zijn ze niet meer verkrijgbaar helaas. Maar ik wist niet wat een slowcooker was en hoe het werkt dus ik weet nu van zijn bestaan af, dat bedoelde ik :D

En we eten af en toe nog eens zelfgemaakte tomatenpastasaus, zo ontzettend lekker. Maar nu een uitzondering ipv vaste prik.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan