Yoghurt maken

• Onderwerp starter Onderwerp starter ruud
  • Startdatum Startdatum
Het plantje is idd snel gegroeid!

Verbaasde me wat ik er zonet uithaalde!

Ik heb de kefir nu 24 uur laten staan, hij was echt al dik.. dus ik denk klaar?..

Vind het wel een beetje lastig te bepalen hoeveel melk ik erbij moet/kan doen... welke verhouding .. hoe doen jullie dit?

Nou ja, eeh, je kefir is nu - na 24 uur - al dik, hét moment om te gaan experimenteren met meer melk. Als je de hoeveelheid verdubbelt is de kans aanwezig dat je hem ook dubbel zo lang moet laten staan. Ik heb vandaag een sprong gemaakt van een halve naar een hele liter. En het is klaar wanneer het klaar is, ik zie het wel. Blik op oneindig, verstand op nul en gaan met die banaan.. :wink:

Hilda

Ik ga proberen vandaag kefir te maken van kokosmelk, heeft iemand hier al ervaring mee? groeit de kefir ook op kokosmelk?

Ook wil ik weleens proberen om waterkefir te maken, alleen wat me weerhoudt is de hoeveelheid suikers die toch nog overblijft...

En ik vraag me af of de waterkefir lekker is... wie maakt deze ook?

Ik heb deze een hele tijd gemaakt. Lekker is het zeer zeker. Echt een heerlijk fris drankje.

Ik gebruikte gewoon iets minder suiker dan aanbevolen en liet het wat langer fermenteren zodat alle of anders het grootste gedeelte van de suikers eruit is. Gewoon Billington suiker gebruiken, mocht je dan wat restsuikers binnenkrijgen dan is er nog geen probleem, want dit is pure ongeraffineerde voeding. Ook als je melkkefir maakt zul je waarschijnlijk nog wat restsuikers (lactose) binnenkrijgen. jammer dan, de voordelen zullen zeker opwegen tegen de nadelen.

Of je ook kokosmelk kunt gebruiken weet ik niet. Er is maar een manier om daar achter te komen. Gewoon proberen dus.. Ben benieuwd.

wij willen ook een yoghurtmaker kopen

kan je gewoon rauwe melk met wat biologische yoghurt met bacteriecultuur in zo een yoghurtmaker doen en de machine het dan op laten warmen en houden op 42 graden of moet je de rauwe melk eerst apart koken tot 42 graden op het gas en dan in de machine doen met bacteriecultuur?

Dat is me nog niet helemaal duidelijk eigenlijk.

Elmo er zijn verschillende yoghurtmakers. Sommige zijn elektrisch die dus ook echt verwarmen en anderen zijn gewoon isolerende containers waar je een pot versgemaakte yoghurt in kan doen om af te laten koelen.

Voor allebei is wat te zeggen, maar veel mensen gebruiken gewoon een deken of een koelbox om de warmte te isoleren zodat het langzamer afkoelt.

Noodzakelijk is dat het langzaam gaat, de cultuur de tijd krijgt om te vermenigvuldigen en dat het niet te warm wordt.

ok bedankt

we willen een elektrische kopen zodat de tempratuur mooi constant op 42 graden blijft.

Daar zou dus rauwe melk in kunnen als ik het goed begrijp omdat het dan opwarmt naar 42 graden en zo blijft.

Dan verliezen we dus alleen wat enzymen maar na 24 uur is de lactose er dan wel uit begrijp ik uit het voorgaande allemaal

elmo,er staan al wat ervaringen hierop het forum met yoghurtmakers, ik heb aan de hand van deze ervaringen besloten het gewoon in een koelbox te doen met een dekentje.

Ik zou de ervaringen even doorlezen, zodat je een goede keuze kunt maken.

Kijk ook eens op www.vanrein.nl

Ik zag laatst toevallig dat zij ook yoghurtmachines hebben, en kaasdoek en yoghurtstarter.

Zij zitten vlak bij ons, ik heb daar kaasdoek gehaald. Ze hadden ook boterkarnen staan, dus als je zelf boter wilt gaan maken... :-)

Ik heb er een van het merk 'Yogourmet'. Bevalt me erg goed en heeft als voordeel dat 'ie aanstaat totdat jij 'm uitzet. Andere merken gebruiken een timer die na 6-7 uur ofzo uitfloept. Jammer als je net een dag op pad bent. Te koop bij www.yourownchoice.nl.

Maar ik lees evengrote succesverhalen van mensen die een thermoskan gebruiken, of een deken.

Quote:
Daar zou dus rauwe melk in kunnen als ik het goed begrijp omdat het dan opwarmt naar 42 graden en zo blijft.

Dan verliezen we dus alleen wat enzymen

Je verliest op deze temperatuur geen enzymen.

Mike

Zojuist m'n eerst zelfgemaakte yoghurt uit de koelkast gehaald. Eerst even met een houten spatel alles doorgeroerd. Bovenstaande deel was echt dik, maar onderin was het dunner waardoor het eindresultaat toch een hele dunne maar heerlijke yoghurt is geworden. Ben toch wel benieuwd wat ik fout heb gedaan. Ik heb als starter drie lepels Demeter Volle Yoghurt gebruikt voor 1 liter melk. Wellicht teveel ? Verder alles precies zo gedaan als omschreven in het recept van Poekie. In de koelbox ook nog een warme deken gebruikt. Misschien overbodig in deze tijd ?

ik heb zaterdag voor het eerst yoghurt gemaakt, maar blijft wel beetje dun misschien hebben jullie tips.

ik heb een liter rauwe melk verhit tot 40.5 graden, toen 4 opscheplepels biologische yoghurt met baceteriecultuur erin gedaan, geroerd, en toen een handdoek eromheen gedaan en gezet in een koeltas. er zat wel ruimte omheen.

zondag gekeken maar was nog heel, erg dun toen uit de koelkast laten staan en zondagavond was pas iets dik., toen maar in de koelkast gezet want wist niet hoelang je het buiten de koelkast kon laten staan.

hoe krijg ik het dikker, heeft nu wel 24 uur uur geduurd voordat het een beetje dik was.

24 uur wegzetten in deken zonder te kijken, dan 8 uur in koelkast(niet roeren of schudden) meestal is de yoghurt bij ons dan dik, mocht deze onderin wat dun zijn dan laat ik de yoghurt uitlekken door kaasdoek.

ok, ik heb tussendoor wel paar keer gekeken om te kijken of hij ook dik genoeg was.

dat zal ik niet meer doen dan. ja ik zal t volgende keer eens in een wollen deken doen dat isoleert ook.

Zo min mogelijk ruimte tussen de massa en de isolatie. Dan blijft de warmte (of koude) in de massa en niet in de lucht tussen de massa en de isolatie.

Vanochtend de yoghurt uit de koelkast gemaakt die ik voor de tweede keer heb gemaakt. Bovenop drijft een dikke romige laag van enkele centimeters. Daaronder is het gewoon dun. Als ik het vervolgens door elkaar meng heb ik drinkyoghurt. Iemand een idee hoe ik ook gewoon dikke yoghurt kan krijgen ?

satfat,

Als je van buffelmelk yoghurt maakt krijg je een zo'n dikke yoghurt dat je hem op de kop kunt zetten zonder deksel en de yoghurt blijft gewoon in de pot zitten.

In Turkije wordt er meer buffelyoghurt gegeten en het is overheerlijk en de hoeveelheid enting etc. komt zich niet zo nauw bij buffelyoghurt.

Laat ik zo zeggen uit eigen ervaring dan dat de mislukkingskans is heel klein. Ik vind buffelyoghurt maken heel makkelijk.Give it a try.

Ik had het één keer bij een tante van mij gezien en geproefd en sindsdien ben ik er fan van.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan