Yoghurt maken

• Onderwerp starter Onderwerp starter ruud
  • Startdatum Startdatum
Bioslagroom bevat per 100 gram 2,5 gram eiwit, 3,2 gram koolhydraat, 30 gram vet.

Volle melk bevat per 100 ml: 3,5 eiwit, 4,5 koolhydraat, 3,5 vet.

Het scheelt dus niet zo heel veel met melk. Ik vind het niet lekker als de room mee fermenteert in de yoghurt omdat het wat kazig gaat smaken. Ik denk dat dat met het vetgehalte te maken heeft.

Ik wil ook wel eens yoghurt gaan maken want met rauwe melk melkkefir maken vind ik best moeilijk. Toch hoop ik dat het nog een keer gaat lukken wat ik wil zo graag kefir gebruiken als een goede probiotica voor mijn darmen en ik heb gelezen dat de acne dan ook beter zal gaan en dat wil ik zo graag, maar ik dacht misschien is zelf yoghurt maken ook een goede probiotica voor de darmen? en wanneer je zelf yoghurt maakt wordt dan de lactose enz. ook al voorverteert?

Alvast bedankt voor de reacties!

Petra

en oja ik wil natuurlijk goede biologische yogurt als starter gebruiken. Ik koop dan volle yoghurt van demeter. Een laagje van 2cm yoghurt dat noemen ze toch een starter ofzo?

Petra,

Kijk eens hier op mijn website, daar vind je hoe je precies yoghurt en kefir maakt.

Kefir maken is net zo gemakkelijk als yoghurt maken.

Lia

Quote:
Ik wil ook wel eens yoghurt gaan maken want met rauwe melk melkkefir maken vind ik best moeilijk.

Zo moeilijk is dit niet hoor. Je neemt wat melk, doe er wat kefir in, 24-48 uur (of langer) wachten en klaar! :-)

Het is ook mijn eerste keer dus weet ook niet zo goed hoe het eruit moet zien, maar ik heb zonet even gekeken. Onderin zitten de korrels volgens mij, dat is een klein laagje dikke brei geworden maar daarboven op zit nog gewoon de melk tenminste dat is nog dun. Misschien is het toch zo omdat ik de kefir heb laten opsturen en het niet gelijk kon gebruiken, de kefir eerst weer even op stoom moet komen door een paar melkkefir te maken.

Omdat ik opzoek ben naar een goede probiotica dacht ik wanneer ik yoghurt gemaakt heb, kan ik er ook wel colustrum (biest) door heen doen.

Het zou inderdaad kunnen dat de kefir weer even moet "opstarten". Heb je het in een goed afgesloten pot op een donkere plek staan? Het is ook niet de bedoeling dat het zo dik als yoghurt wordt. Het wordt wel iets dikker, maar het blijft wel drinkbaar.

Anders moet je gewoon de korrels er uit zeven en proeven. Als het zurig en lekker is je experiment gelukt. Bij mij reizen de korrels juist naar boven en blijft er onderin een soort waterige substantie over. Gewoon even schudden en dan de korrels er uit zeven.

Succes!

Ik heb het in een weckpot. Had het gister gewoon in de keuken staan met een theedoek erom en vannacht met een dikkere handdoek erom, maar nu heb ik het in een koelbox te staan met dikke grote handdoek. Ik denk dat ik het hier maar tot vanavond nog laat staan. Vanavond pak ik de weckpot en dat schud ik het even goed en dan pak ik een pot en doe ik daar een zeef op en dan zie ik wel wat er in de pot overblijft en of dat lekker smaakt. En desnoods doe ik er wat slagroom door heen.

We zien het wel. Ik blijf gewoon proberen.

de melk mag zeker niet warmer zijn dan 30 gr, daar kunnen de korrels niet tegen. En melkkefir moet donker weggezet worden, kan in koelbox, of in donkere kast. Waterkefir moet juist in het volle licht staan.

Als je de kefir door de plastic zeef vergiet, dan kun je( voorzichtig) met een spatel eronder door roeren. Zodat de kefir doorloopt en de korrels overblijven.

Deze weer in nieuwe melk doen of bewaren onder een beetje melk in koelkast.

Roer de kefirmelk even door, en meestal heb je dan een iets dikkere/zurige drank, alsof er wat koolzuur in zit.

Behandel de korrels erg voorzichtig, ze zijn kwetsbaar.

Zorg ook dat de flessen/de zeef alleen schoon gemaakt zijn heet water, niet met afwasmiddel.

Gebruik een afwasborstel die verder nergens voor gebruikt wordt dan alleen voor de kefir/yoghurt. Daarvoor geldt nl hetzelfde.

Quote:
. Waterkefir moet juist in het volle licht staan.

ja, dit heb ik echter nog nooit goed begrepen. Water- en melkkefir zijn zo goed als dezelfde substanties. Ze bevatten exact dezelfde soorten bacterien, gisten etc.

Waarom dan de ene in het licht en de andere in het donker?

Weet jij dat misschien, Dirtsa?

Ik laat het nog tot vanavond staan en dan zeef ik het en dan zie ik het wel hoe het is geworden! en ik probeer het daarna weer met de volgende halve liter

en daarna ga ik yoghurt maken want ik houd meer van dikkere zure producten en kan ik er altijd colostrum door heen doen voor goede probiotica

Mocht de yoghurt te dun zijn naar je gevoel, laat deze dan uitlekken. In zeef met kaasdoek of dunne theedoek. Heerlijk.

Ik heb het nog nooit gehad hoor. Ik las het hier op het forum vandaar.

Wanneer ik dat neem, moet ik me er eerst maar even in verdiepen, maar dat wat ik las belooft veel goeds?

Jij misschien al ervaring ermee?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan