Yoghurt maken

• Onderwerp starter Onderwerp starter ruud
  • Startdatum Startdatum
@Corneliahz

Welke stappen volg jij om yoghurt te maken met de yogourmet?

1. melk verwarmen tot 42graden in een pan

2. dan in die binnenbeker gieten samen met de starter, goed roeren

3. 24 uur laten staan

4. 8 uur in de koelkast

Is dit goed?

Oke top, als op een gegeven moment die starter op is die je erbij kreeg..

Hoeveel gebruik je dan van een yoghurt uit de winkel?

Je kunt een aantal keren 'doorstarten' met je eigen yoghurt. Het gaat vanzelf anders smaken, dan weet je dat het tijd is voor iets nieuws. Ik gok altijd een beetje met de hoeveelheden, 1-3 eetlepels per liter is gangbaar geloof ik. Ik heb alleen nog nooit meteen hele dikke yoghurt gekregen, dat lukt me bij de kefir beter.

Hilda

als je rauwe melk verwarmt tot 42 graden dood dit dan wel evt slechte bacterien mochten die er in zitten?

de yoghurt is lekker maar wel zuurder dan we gewend zijn door de 24 uurs fermentatie om de lactose er uit te krijgen

Er zitten geen slechte bacterien in rauwe melk. Rauwe melk rekent nl. af met slechte bacterien. Logisch, want het moet het immuunsysteem vervangen bij jong leven, dat nog geen immuunsysteem van betekenis heeft!

Mike

Bedankt, daar ging ik ook van uit, mijn vrouw is wat angstig voor bacterien en de kinderen vandaar de vraag,

er kan alleen iets slechts in komen doordat bijvoorbeeld de melktank niet goed onderhouden en schoon gemaakt word neem ik aan maar daar is controle op toch?

Precies. Zoals eerder gezegd, iemand die rauwe melk verkoopt moet veel voorzichtiger zijn met de hygiene dan iemand die melk voor pasteurisatie verkoopt. Rauwe melk is dus veiliger!

Mike

Corneliahz, ik heb het precies gedaan zoals je zei dat het goed was, maar nu heb ik toch een dunne yoghurt ?

Ik krijg ook altijd dunnige yoghurt en laat 'm vaak uitlekken. Sommigen lukt het goed zonder dat ze iets anders lijken te doen, ik weet het niet.

Kijk anders ff hier: http://www.scdiet.nl/bbs/. Daar gebruiken meer mensen de yogourmet.

Ik vond er trouwens net dit antwoord. Misschien heb je er iets aan. In elk geval een poging met het deksel eraf waard.

Hilda

Wij maken nu op vakantie (Oostenrijk) ook weer zelf yoghurt en we moeten bij het uitschenken de yoghurt tegenhouden anders is in 1x de hele pot leeg, zo dik is die yoghurt. We gebruiken bij gebrek aan een koelbox een deken en het winterdekbed.

Het werkt als een tierelier.

Van rauwe melk van koeien uit de almweides, dus met kruiden, een heerlijke romige melk en yoghurt.

Lia

@ Poekie

Geweldig dat je ook in Oostenrijk rauwe melk hebt gevonden. Ik ben toch wel benieuwd wat ik verkeerd doe bij het maken van yoghurt.

Ik doe allereerst 1 liter rauwe melk in de pan en kook dit tot 40-42 graden. Vervolgens doe ik in een weckpot 3 eetlepels volle yoghurt (Demeter, ZuiverZuivel) en giet hier de yoghurt bovenop. Het geheel roer ik door met een houten spatel, doe de weckpot dicht, wikkel de pot in een fleece deken waarna ik het 24 uur in een koelbox zet. Vervolgens zet ik het 8 uur in de koelkast. Daarna drijft bovenop een dikke laag (lijkt mij de room die dikker is geworden). Daaronder is het geheel nog erg dun. Als ik alles omroer heb ik drinkyoghurt. Misschien moet ik het nog uitschenken in een kaasdoek. Waar gaat het fout ?

Fijne vakantie verder.

Misschien meer yoghurt erbij doen. Wij gebruiken de kokospotten van amanprana en doen een laagje van ca. 2 à 3 cm. erin.

En zorg ervoor dat de potten heel goed schoon zijn. Naspoelen met heet water na de afwas en met een schone doek drogen. Ook als je melk haalt; zorg voor schone droge potten/flessen.

Lia

Wel de moeite waard om te vermelden,

Ik heb mijn miereneieren verzameld, tevens een beetje mierenzand van een nest.

Gefilterd.

Ik ga hiervan een yoghurt starter maken en ga dan mijn melk enten en lekker yoghurt maken zoals mijn voorouders dat vroeger deden. Er zijn nog yörüks die op deze manier hun yoghurt maken. Het moet heel voedend en lekker zijn en de starter verliest zo niet zijn kracht.

Ik ga het steeds een stapje uitbreiden, de volgende keer doe ik er wat honingraat(zonder de honing) in maar nu nog niet.

Ik heb voor het eerst rauwe melk gehaald bij een plaatselijke (biologische) boer. Ik moest wel wat kilometers fietsen, maar dan heb je ook wat.

Heb al het een en ander gelezen over het maken van yoghurt en ik denk dat ik de "Poekie-methode" ga proberen :-). De boer had mij gezegd dat ik de melk maar 2 a 3 dagen kon bewaren. Nu heb ik de melk begin van de avond opgehaald. Als ik morgenmiddag begin met het koken van de melk en het in de koelbox doe, hoe lang kan ik de (op hoop van zegen) yoghurt daarna nog bewaren? Ik heb de weckpot afgewassen en nagespoeld met gewoon warm water (ik had het topic nog niet gelezen van tevoren) en afgedroogd, voordat ik ermee naar de boer ging. Hij had zijn handen wel gewassen, maar ze waren nog wel wat schmutzig toen hij met de pot bezig was. Kan dat kwaad?

Fijn voor je dat je een boer hebt gevonden. Je plaatst biologisch tussen haakjes, weet je het niet zeker of zo?

Je kunt de melk in principe rustig een week bewaren hoor, de smaak wordt wat minder maar het is na een week nog god te drinken.

Er is trouwens een methode om melk te testen: doe wat melk in een pot(je) met een deksel er op. Zet dit op het aanrecht (niet in de volle zon) en laat het ca. 5 a 6 dagen staan. Er vormt zich een roomlaagje. Als je na 5 of 6 dagen het deksel eraf haalt moet de melk fris zuur ruiken. Als de melk stinkt dan is die aan het rotten dan zou ik die melk niet meer kopen.

Je kunt yoghurt en kefir rustig een paar weken bewaren/gebruiken. Het is dan een gefermenteerd product, het zuurt dan alleen nog verder.

De boer heeft in ieder geval zijn handen gewassen, dat is al fijn. En hij heeft toch niet met zijn handen in de pot gezeten neem ik aan?

Ik denk niet dat het kwaad kan. Succes met yoghurt maken, we horen wel of het gelukt is.

Lia

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan