Yoghurt maken

• Onderwerp starter Onderwerp starter ruud
  • Startdatum Startdatum
Ja ik vind het ook belangrijk dat ik iets heb om de darmwand weer te herstellen en daar schijnt colostrum inderdaad het goede voor de te zijn.

Zou je mij het adres willen geven van internet waar jij de colostrum waarschijnlijk gaat bestellen?

ff vraagje over kefir,weet niet waar het anders te plaatsen

ik heb enkele maanden geleden van mn schoonma uit Turkije een kefirplantje gekregen

nu is het nog steeds maar iets gegroeid,misschien zon 5 cm

ik doe het precies zoals wordt voorgeschreven

op melk laten als je niet gebruikt in de koelkast

met plastic en niet met metaal,als ik het wel gebruik in de kast zonder daglicht en na 24 uur kun je het drinken etc

de melk wordt wel dikkig en zuur het ruikt en smaakt altijd een beetje naar gist

klopt dit eigenlijk wel

en hoeveel kefir mag je gebruiken op een dag

@Danielle,

Je kunt zoveel kefir drinken als je wilt.

En het 'plantje' groeit als je het gebruikt, niet als het 'stil' staat in de koelkast.

Lia

Quote:
en hoeveel kefir mag je gebruiken op een dag

Ik zie dit soort vragen regelmatig terugkomen. Men wil een formule, een 'recept', zoals de dokter dat uitschrijft (2 x daags innemen). Ik doe daar niet aan. Ik geef principes, geen formules. Vervolgens mag iedereen zelf naar eigen inzicht dat principe invullen, zijn eigen 'formule' verzinnen. En het principe is: eet zoveel kefir als je wil. Punt. Zo simpel is het! Kennelijk is het even wennen om persoonlijke vrijheid te hebben (had je al die tijd al) en te nemen (kon je al die tijd al) en niet voortdurend voorgeschreven te krijgen wat je wel of niet mag of moet doen.

Mike

wat ben je aardig Mike

het kan toch zijn dat je niet teveel kefir mag nemen omdat dat niet goed zou zijn voor je darmen

ik weet je dat je het goed bedoelt maar het mag wel wat minder boos ,chagrijnig,sorry

geschreven worden

en Poekie

ik gebruik de kefir dagelijks,heel enkele keer als ik geen melk genoeg hebt of vergeet laat ik het een paar dagen stil staan

Ik voel me opperbest, hoor, en ben zeker niet boos of chagrijnig. Ik probeer je een spiegel voor te houden en mensen gaan stijgeren als ze in die spiegel kijken en geven dan de persoon die de spiegel voorhoudt de schuld.

Dit overkomt me zeer regelmatig op dit forum en het betreft vrijwel zonder uitzondering vrouwen. Ik heb nl. nogal een mannelijke duidelijkheid en vrouwen willen altijd de harmonie bewaren en aardig gevonden worden. Een prima kwaliteit, maar daardoor kun je verstrikt raken in jezelf onvoldoende uiten, in in jezelf gekeerd zijn. Ik zie het bij jou ook terug in jouw posts over je schoonfamilie. Als je je dan uit, doe je dat na jezelf veel te lang te hebben ingehouden en wat ik lees is: stress, stress en nog eens stress. Houd te lang het deksel op een pan en de boel gaat een keer overkoken. Dat zal mij niet overkomen, want ik uit mezelf zeer goed en duidelijk en daardoor word ik juist niet boos en chagrijnig, integendeel zelfs!

Als jij buikpijn krijgt van teveel kefir, weet je dat voor de volgende keer en doe je het dan wat rustiger aan. Het leven is alleen maar zo moeilijk als je het zelf maakt. Probeer de antwoorden op je vragen allereerst in jezelf te zoeken en niet bij iemand die je bestempelt als autoriteitsfiguur. Mijn advies is goed bedoeld, want ik wil dat je gebruik maakt van je geboorterecht op vrijheid van bewustzijn (vrije wil)! Deze info is net zoveel voor jou bedoeld als voor anderen die meelezen. Ga eerst zelf ervaren voordat je gaat vragen om pasklare formules.

Zie ook wat ik hier schrijf:

https://www.fatsforum.nl/topic/colloidaal-zilver#post-22358

Quote:
Zojuist heb ik ook nog iemand geprobeerd duidelijk te maken dat je uit moet gaan van principes en geen formules en dat je binnen die principes je eigen, persoonlijke weg moet vinden op basis van vrijheid van bewustzijn, oftewel: vrije wil. Dit wordt ons van jongs af aan afgeleerd door onze ouders en leerkrachten en later door onze collega's, onze bazen, onze doktoren, etc. Mensen maken dingen vaak veel te moeilijk omdat ze maar blijven vragen, vragen, vragen. Die vragen ontstaan in het hoofd, het antwoord zit in je 'onderbuik', je wist het al die tijd al, als je maar niet in je hoofd zit. Dit zou wel eens het woord 'koppig' kunnen verklaren!

Doe ermee wat je wil. Of je vindt mij boos en chagrijnig, of je durft in de spiegel te kijken en laat dit eens goed op je inwerken...

Mike

haha ik moet er gewoon om lachen

als ik het idee heb dat je wat chagrijnig lijk dan schiet jijzelf ook altijd meteen in de aanval Mike

en ik hou mezelf helemaal niet in bij mn schoonfam

ik zeg net als jou luid en duidelijk waarom ik iets niet wil en waarom

maar mn schoonma ziet dat als onrespectvol helaas door tegen haar in te gaan

ik krijg dan dat ze me gaat vermijden en toch haar gang gaat,dan zou jij ook gesresst worden

maar ok

ik begrijp je

zal niet meer vragen om een richtlijn voor gebruik van dit of dat

maar raar is het niet dat ik dat vraag vind ik nog steeds

ja kun je krijgen nee heb je

bij de amerikaanse wapf staat ook bijv als richtlijn voor zwangere vrouwen 1 liter melk etc

dat vind ik gewoon fijn

met vriendelijke groet van Danielle

ps ik vind je nog steeds een topvent dat je dit allemaal doet.met die site en alle vragen beantwoorden en de lezingen enzo!

Wat gebruiken jullie om te checken of het (de melk) de goede temperatuur heeft, ik ben heel slecht in zelf schatten.

Kavana, ik zou bij de Blokker o.i.d. een vleesthermometer kopen. Die zet je in de pan en die meet vrij nauwkeurig de temperatuur.

Er zijn ook infrarood thermometers, dan kun je vanaf een afstand de temperatuur meten, maar die zijn wat duurder.

Mijn eerste ladingen kefir zijn gelukt,

Nu heb ik de korrels weer in een nieuwe weckpot gedaan, melk erover en weggezet. Gek genoeg duurt het dit keer erg lang voor ik iets zie veranderen aan de kefir.

Hij staat op een donkere plek (met extra handdoek)

Ik ben bang dat deze gaat mislukken.. maar hoe kan dit?

Misschien heb ik de weckpotten te goed afgewassen?

Hoe gaan jullie hiermee om? alleen met heet water krijg ik het lastig schoon..

De potten waren wel goed schoon hoor, heb ze nog extra met heet water nagespoeld..

Kan het ook aan te tempratuur liggen? groeit de kefir het beste op een warme plek of beter een koele plek?

Heb je nadat je de potten afgespoeld hebt met heet water direct de kefirkorrels daar in gedaan?

Dan zou dat nog wel eens te heet kunnen zijn geweest. Kefirkorrels mogen nooit boven de 30 graden komen.

Op een koele plek duurt het langer voordat de kefir fermenteert op een warme plek gaat dat sneller.

Allebei de mogelijkheden kunnen goed werken.

Wij wassen de potten ook altijd in een sopje schoon dus daar ligt het niet aan.

Lia

Je zal dit soort veranderingen nog wel vaker meemaken, zeker nu de kefir nog in de opstartfase verkeert. Mijn kefir heeft ruim twee weken nodig gehad om goed op te starten en ik krijg nu een dikke kefiryoghurt, in het begin was dat een korrelige karnemelkdrank en alles wat er tussen zit. De smaak wordt steeds beter. Het viel mij ook op dat het soms lijkt alsof het langer duurt voor er iets gebeurt (maar ik hing dan ook elk uur met mijn neus boven die pot.. :lol: ). Gewoon lekker doorgaan.

Hilda

Culturen van micro-organismen zijn heel gevoelig voor verandering, maar kunnen er wel goed over heen komen. Acclimatiseren van een cultuur kan wel 2 weken in beslag nemen.

Een cultuur is gewend zich ergens mee te voeden. Als dit veranderd zullen ze moeten wennen aan de nieuwe bron van voeding. Hierdoor sterven er soms meer organismen dan normaal en anderen doen het juist heel snel heel goed.

Als het na enkele weken nog niet naar wens is, zou ik een andere cultuur nemen. Maar heb een beetje geduld met de natuur ;-)

Dank voor jullie reacties!

Ik was idd te ongeduldig, vanmorgen was er nog niets te zien.. maar halverwege de middag zag ik dat de kefir begon te 'werken'.

Hij is gelukt!!

Mijn eerste versie met rauwe melk, nog even in de koelkast en morgen lekker smullen :)

Ik ben nu een week met de kefir aan de slag, de eerste ladingen waren natuurlijk nog niet veel dus ik ben ook langzaam begonnen.

De afgelopen dagen heb ik een vol potje (amanprana) gegeten en ben ik gestart met rauwe melk. Nu lijkt het alsof ik weer meer erg moe word.. kan dit van de kefir/melk zijn? Zou mijn lichaam hieraan moeten wennen?

Lijkt mij erg logisch dat je lichaam even moet wennen,misschien gaat het wel te snel. Dus vaker rusten of rustiger opbouwen.

ja dat is idd ook wel zo.. mijn lichaam zal moeten wennen..

Ik maak nu de kefir met rauwe melk, hij word al vrij snel dikker (al na 12 uur), ik laat de kefir staan tot 24 uur en giet hem dan over.

Is de lactose er nu heleaal uit?

Je kefir is klaar als er weivorming is ontstaan en dan is de lactose eruit. Bij mij was dat na ca 36 uur. Het hangt ook af van de hoeveelheid korrels tov de melk. Bij meer korrels gaat het proces sneller, ook een teken dat je weer meer melk kunt gebruiken. Het groeit aan als een tierelier, vooral de laatste week. Ik ben nu bijna drie weken bezig en ga vanavond een liter melk gebruiken voor dat theelepeltje korrels dat het aan het begin nog was, ik kan er nu de bodem van een aman prana pot mee bedekken..

Lekker! ;)

Ik kreeg het plantje van een collega van het werk, de deed gesteriliseerde koude melk erop en zet dit 24 uur weg.

Gisteren heb ik er rauwe melk op gedaan, kou eraf gehaald door licht te verwarmen, nu ben ik bang dat hij wat slijmerig wordt en dood gaat.

Duimen hier dus dat dit goed gaat.

mijn eertse yoghurt lijkt te zijn gelukt, 24 uur in de koelbox met deken en warme fles water ernaast.

Ik pakte hem er net uit om in de koelkast te zetten en ja hoor, dik :-)

Ben benieuwd morgenochtend, kan ik er mooi smoothie van maken.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan