Yoghurt maken

• Onderwerp starter Onderwerp starter ruud
  • Startdatum Startdatum
Hallo Dirtsa

Ik heb goed nieuws, ik heb de thermos methode getest en ineens goed !

het is een thermos met een gat van 11cm.

Gewoon opwarmen tot 40° in de thermos gieten, 24u wachten, dan 8u in de koelkast en klaar.

Dit vindt ik echt zeer eenvoudig.

ik ga nu wat experimenteren met het toevoegen van gember.

gember toevoegen aan de yoghurt? hmmm, ik geloof niet dat ik daar zin in zou hebben. Wel fijn dat het gelukt is Jonathan.

Quote:
Heb net yoghurt gemaakt.Laat jullie wel overmorgen wel een keer weten hoe die gelukt is maar dan zoals Poekie die maakt in aardewerk en van buffelmelk met koeyoghurt als starter.

En? Gelukt??

Janse,

De yoghurt is zeker goed gelukt moet ik zeggen. Hij is zelfs zo dik geworden dat ik er in eerste instantie niet met een lepel door kwam zonder gein en zo veel room dat wil je niet weten.

Ik ken in totaal zeven of acht manieren om yoghurt te maken.

Trouwens ben erachter gekomen dat er verschil zit tussen hoe men hier karnemelk maakt en hoe de Turken het maken.

Mike is niet zo dol op karnemelk omdat er geen vet in zit, dan beveel ik hem aan het op de Turkse manier te maken.

Het liefst zou ik hier zo'n ouderwetste Nederlandse houten boterkarn willen kopen maar ik weet niet of ik deze nog schoon krijg en ze zijn bijna niet meer te krijgen of ze zijn duur of te klein.Gewoon een manuele karn.Ideaal en gezond.Hout leeft en geeft energie en bevordert de doorstroming van energie.

Poekie,

Ik wou toch vragen waarom jij de melk 24 uur laat wachten. Bij mij is ie al na 5 á 6 uur gefermenteerd en moet je persé 8 uur in de koelkast wachten.

Heb jij deze beide tijden getest, maakt dat verschil uit als het korter is?

Alvast bedankt.

Haluk,

We hebben het eigenlijk nog nooit korter geprobeerd/getest.

Als je eenmaal een methode hebt die werkt dan hou je dat al gauw aan.

En het 'eet geen brood', zal ik maar zeggen.

Het staat gewoon te staan zonder dat het energie of wat dan ook kost, althans het deel van 24 uur dan.

En meestal zetten we de yoghurt 's avonds in de koelkast en dan is het automatisch ca. 8 uur.

En hoe langer de yoghurt in de koelkast staat des te dikker is de yoghurt dan.

Voor ons er geen reden om het op een ander manier te proberen, wij zijn heel tevreden met deze manier.

De yoghurt uit de winkel is max 4 uur gefermenteerd, daarom is de 24 uurs yoghurt beter verteerbaar voor je darmen. Er zijn mensen met lactose intollerantie die de 24 uurs yoghurt prima verdragen en niet de yoghurt die kort is gefermenteerd.

Aha Dirtsa,

Natuurlijk, dat ik daar niet bij stilgestaan heb.Klopt ja.

Alles moet de tijd krijgen net als groente en fruit om te groeien maar ook dieren.

Het is een rare vergelijking maar tegenwoordig hebben we nergens meer tijd voor.

Geen tijd om te koken, geen tijd om relaxed met elkaar te eten, geen tijd voor kinderen, geen tijd en geduld voor elkaar noem maar op.

Hmm, volgens mij ben ik dan zo ongeveer de enige waarbij het nog niet gelukt is. Ga het straks weer eens proberen, maar dan met een warme kruik bij de koelbox in. Het lijkt bij jullie allemaal zo simpel te gaan, maar bij mij is het al een aantal keer mislukt. Het wordt wel een beetje zurig, maar niet dik.

Deze keer gaat het lukken! :D

Dat is de yoghurt die mijn man juist lekker vindt, vooral het zurige. Die van mij is juist dik en wat mild van smaak. Heerlijk. het ging beter(dikker) toen ik wat meer starter(yoghurt) gebruikte, misschien dat eens proberen?

Trouwens,

Ik moet jullie even iets vertellen hoe de yoghurt oorpspronkelijk door nomadische Turken op paarden rond de Altay in veroost Azië werd gemaakt.Er zijn meerdere methodes die men gebruikt of gebruikte maar ik zal er twee noemen namelijk met mieren eieren of zand van een mierennest want in een lab in Turkije heeft men de gebruikelijke methode en de mieren methodes met elkaar vergeleken en wat bleek. De mierenmethode yoghurt bleek lekkerder te smaken. Ze hebben met heel veel mensen een blind test gedaan en wat ook zeer opmerkelijk was dat dat de ph waarde zelfs na 5 generaties hetzelfde was en de voedingswaardes ook maar op de gewone manier gemaakte yoghurt verloor na elke keer iets meer zijn kracht.

Dit moest ik toch wel met jullie delen.

Mieren zijn een belangrijk geneeskrachtig kruid in de tradionele Chinese geneeskunst. Dit komt door forminezuur (mierenzuur). Dit zuur bevordert kennelijk ook het fermentatieproces, zoals uit jouw post blijkt.

Mike

Heb mijn eerste smoothie op basis van jouw recept gemaakt Mike maar met nog lang niet alle ingrediënten en toch wel lekker en dan langzaam overgaan naar een broodloze ontbijt.

Jonathan,

Waar haal je een thermoskan met een opening van 11 cm? Net bij Blokker en Hema gekeken, maar die hadden niet zoiets.

Haydarpasa, dat is interessant: yoghurt gemaakt van mieren.

Heb al eens gegoogled en een uitleg gevonden hoe je hem maakt van een Amerikaanse journalist die in Turkije verblijft:

"as with regular yogurt making, where you add a pre-existing yogurt culture to milk, you have to heat the milk (a jar's worth). Then, you add the mashed up ant eggs (about 30 eggs will do), or a good pinch of soil from an ant hill. Seal and bundle up, so that the bacteria stay cozy and get to work on reproducing. After a day, open up and there will be a medley of liquid (kind of a whey) and white solids. The white solid, which looks a bit like feta cheese, is your starter.

Again heat your milk in a clean container, and this time add a tablespoon-size lump of the starter, and shake or stir a bit. Then seal, wrap and let sit for about 4 to 6 hours. Upon opening, you will find that you have yogurt."

Hier een filmpje in het Turks waarin een Turkse vrouw toont hoe je de mierenyoghurt maakt.

Nu weet ik niet meer bij welke topic ik over kefir had gepost.Nu heb ik van Marianu kefir-bereiding gekregen.Heel lief van haar. Het zat in een klein potje.Nu kwam mijn zoon van tien naar beneden en wou wat rauwe melk drinken.Ik verder niet opgelet, heeft ie blijkbaar dat kleine potje kefir-bereiding opgedronken.

Dacht zeker dat dat melk was, heb hem niet horen klagen.

Blijkbaar vond ie het lekker en nu heb ik geen starter meer.

Sorry Marianu.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.548
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan