Zelf brood maken

Ik heb geen weegschaal maar ik heb denk ik 150 gr speltmeel, 75 gr palmsuiker, 3 eieren en 175 gr boter gebruikt dan nog een eetlepel kaneel, beetje ras el hanut, een eetlepel bica en een beetje zout. Dit met de mixer mengen. Ik heb vandaag schijfjes appel in de cake gestoken. Serveren met een flinke klodder slagroom.

Op mijn site heb ik net mijn versie van bouillon geplaatst. http://gezondgestel.nl/2013/03/zelf-maken/

Voor de kinderen gebruik ik de bouillon alleen als basis voor sauzen en andere soep. Bijvoorbeeld bloemkoolsoep, dan fruit ik een uitje en de roosjes van de bloemkool even, bouillon erbij, 20 minuten koken dan de staafmixer gebruiken tot de soep glad is, 200 ml slagroom erdoor en op smaak brengen met k.zout.

Als ik de kinderen heldere bouillon geef drinken ze dat wel.

@Tanja
Quote:
beetje ras el hanut

ras el hanout / Een simpele versie is: 1 theelepel gemalen komijn 1 theelepel gemalen gember 1 1/4 theelepel gemalen koriander 1,5 theelepel zwarte peper 1/4 theelepel cayennepeper 4 geplette kruidnageltjes of 2 theelepels gemalen kruidnagel 1,5 theelepel kaneel

waar koop jij dit en kan het ook door stoofpotten, denk het wel he.....

De "echte" ras el hanout schijnt 100 kruiden te hebben volgens internet en niet overal verkrijgbaar.

Ik kende dit niet,maar de mengeling van hierboven kan ik wel maken :-)

leuk jouw site, ik heb hem opgeslagen :-)

wij gaan het brood testen..............

Ik heb 'm uit een Turkse winkel, maar inderdaad heeft iedere familie zijn eigen variatie/geheim recept. Ik gooi het door stoofpotjes, boerenkool, curry en dus nu door de cake en die is echt goed gelukt, beetje kruidenkoek achtig. Dank je voor het compliment, m'n site begint steeds meer verwapft te raken merk ik, ha ha, net als ik.

Smakelijk!

@ Danielle, palmsuiker hebben ze ook bij de Jumbo, ik betaal iets van 2 euro voor een zakje van 250 gram

het Ierse brood was ieuw........ zoals ik al dacht te zout.

Gelukkig hadden we rijstwafels, eieren, soep en de smeerworst en kaas, we zijn niet verhongerd ;-)

Het enige wat ik nu nog in huis heb is rijstmeel en iets boekweit, ik zal kijken of ik er wat mee kan.

De cake heb ik opgeslagen en zal deze week eens wat proberen.

Ik vandaag weer een persoonlijk record verbroken. Ik probeer mijn brooddeeg steeds vetter te maken om te kijken hoe ver je hierin kunt gaan. Mijn recept van vandaag was:

500 gram volkoren speltmeel

100 gram volkoren boekweitmeel

200 gram roggedesem

125 gram roomboter

110 gram water

1 ei

40 gram sole

Het deeg kneedde prima, maar na een nacht rijzen op een warme plaats was het deeg niet elastisch meer, maar dat heb ik trouwens altijd wel met zuurdesem. Het deeg is dan meer een soort plakkerige pudding pasta geworden, niet meer te kneden. Ik heb het nog eens laten rijzen en toen gebakken. De smaak was prima en de structuur heel zacht zoals cake. De volgende keer doe ik denk ik eens heel weinig vet in het deeg om te kijken welk verschil alleen het vet nu precies maakt.

@Dennis als je nou qua ingrediënten de roggedesem weg zou laten, kan hier dan nabica voor in de plaats?

@ rateltje

Je kunt gist of desem vervangen door natriumbicarbonaat wanneer het gaat om een gerezen eindresultaat. Je hoeft dan het deeg niet te kneden en niet te laten rijzen. Het kan zo de oven in als een cake. Zo wordt ontbijtkoek of sodabrood bijvoorbeeld ook gemaakt. Alleen het rijsproces is wel belangrijk omdat het een fermentatieproces is waarbij schadelijke anti-nutriënten (deels) worden geneutraliseerd.

Vandaag ben ik met een desembrood bezig van puur volkoren roggemeel. Het kneden was een zware klus. Het deeg wordt helemaal niet soepel, want er zitten blijkbaar weinig gluten in rogge. Zelfs al maak ik het nog zo nat, uiteindelijk wordt het alleen maar stug plakkerig en gemakkelijk scheurbaar deeg. Het heeft de hele nacht gerezen, maar het blijft vrij vast. Straks ga ik het bakken. Ik ben benieuwd.

Het is een zwaar en vrij vast brood geworden met een dunne korst en een platte vorm. De kleur is wat donkerder bruin dan spelt-volkoren, maar niet zo donker als fries roggebrood. De smaak heeft wel wat weg van fries roggebrood, maar minder sterk. Het brood lijkt erg op Tibetaans brood dat ik eens ooit bij de biowinkel heb gekocht. Ik vind het niet speciaal lekker brood.

Wat is jouw lekkerste brood zelf gebakken tot n0g toe Dennis? (wap proof ;-))

ik zal binnenkort weer eens wat proberen, glutenvrij liefst en zoals ze in turkije doen, het brood plukken vind ik zelf lekker.

Onze oven is zo'n 3 maanden kaduk geweest en doet het weer! super!

soepje erbij of gebakken ei, ik mag ook graag met de handen eten :)

Hmmm, het lekkerste zelfgebakken brood is volgens mij een zuurdesembrood met kaneel, gedroogde abrikozen en geroosterde hazelnoten, maar zo heel veel heb ik nog niet geëxperimenteerd met specifieke smaken.

Kan het recept van Louise 1/2 kefir 1/2 boekweitmeel ook met 1/2 quinoameel?

Bijzonder dat daarna alleen nog zout moet worden toegevoegd in de oven en klaar!

DenniS,

Heb je inmiddels al een verbeterd Zuurdesem recept uitgevonden :D?

Ben er erg benieuwd naar om het zelf te maken. maar dan wel met een super duidelijke handleiding, hihi :-)

Op internet lees ik overal hoe je een desem maakt, maar als het aankomt op het vervolg, dan gaat er een grote hoeveelheid meel door.. en dat zit dus nog vol troep en dat schiet dus niet op.

of kun je desem brood gewoon afbakken met de desem zelf?

Op mijn kefir boekweit 'brood' dat 2 dagen staat zit een vreem bobbelig zacht laagje, gaat dat wel goed? Lijkt schimmel of iets.

Zou maar zo schimmel kunnen zijn inderdaad. Ik herinner me dat ik ooit eens geëxperimenteerd heb met zelf kiembrood maken. Had er toen ook wat kefir door gedaan (om nog meer fytinezuur af te breken ofzoiets), maar werd ook een grote schimmel bende.

Ik ben helemaal klaar met al dat gekiem, geweek, gefermenteer en ander gedoe om dat beetje fytinezuur af te breken. Ik koop nog regelmatig een zuurdesem speltbroodje, kiembroodje, of een roggebroodje gewoon in de bio winkel.

Ook noten of peulvruchten bewerk ik helemaal niet. Veel teveel gedoe allemaal.

Dat beetje fytinezuur op z'n tijd overleef ik wel en compenseer het gewoon door er een half pakje boter op te smeren 8)

En toch wil ik de uitdaging aangaan! Ik heb de spelt nu 4 dagen laten kiemen en sta op het punt om de kiemen fijn te malen in een keukenmachine en daarna toe te voegen aan de kefir. Ik wil de kefir 24h laten staan voordat ik met afbakken begin. Kan iemand me advies geven over het volgende: moet ik de kefir met fijn gemalen kiemen wel of niet afdekken tijdens die 24h fermentatie?

Natte doek erover, zodat het deeg niet uitdroogt. Ben benieuwd naar het resultaat Niburu. Ik gebruik wel vaker kefir om speltbloem te laten fermenteren, werkt super, maar met gekiemd spelt en kefir brood maken heb ik nog niet geprobeerd.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan