Zionisme


Sionisme is ontstaan met Nietzche, Het Ashkie-secularisme en het Duitsland van het begin van de 20e eeuw.


Wat te denken van dit :

Dit onderzoek probeert de relatie tussen het denken van Friedrich Nietzsche en de Joodse problematiek te begrijpen.
Het denken van Nietzsche en de Joodse problematiek. De door de Duitse filosoof bepleite postulaten over de
de superman, het Arische beest en de dood van God werden in de moderne samenleving ideologische voedingsstoffen voor
ideologische voedingsstoffen voor het Duitse nationalistische socialisme. Het was in de Zwitserse stad Si1s
Maria waar de filosoof de aforistische uitspraken van zijn werk formuleerde, waarin een anti-joods en antisemitisch
anti-joodse en antisemitische gedachte, die later door Duitse intellectuelen en de Duitse elite zou worden gebruikt om de
Germaanse elite om de nazi-oorlog, de expansie en de holocaust te rechtvaardigen. De historische momenten van de invloed van
de historische momenten van de invloed van oriëntalistische geleerden op de Duitse filosofie en hun verband met het post-semitische
en het verband met de postulaten van Nietzsche. Het heeft ook betrekking op de
de vorming van de zionistische beweging in de periode van het leven van Friedrich Nietzsche tussen zijn verblijf in Si1s Maria en zijn
tussen zijn verblijf in Sirmium Maria en zijn dood in Weimar.


Dit werk streeft een doel na en is daarom gericht op een realiteit. Op geen enkel moment
en op geen enkel moment pretendeert het het laatste woord te zeggen, en al helemaal niet om het onderwerp uit te putten dat in de titel wordt uiteengezet
Van Sils Maria tot Jeruzalem of rond Nietzsche en het jodendom. Het doel is bescheiden,
het probeert een paar penseelstreken vast te stellen, hooguit een schets van de joodse problematiek, van zionisme en antisemitisme in het
antisemitisme in het denken van Friedrich Nietzsche, een figuur uit de moderne filosofie aan het einde van de negentiende eeuw.
van het einde van de negentiende eeuw, gekenmerkt door onmatigheid, de Apollinische en Dionysische levensopvatting en de
Dionysische levensopvatting, de vernietiging van de levenskracht en, meer nog, de vernietiging van de traditionele joods-christelijke en
christelijke waarden en de profetische voorgevoelens van een superman. In het Nietzscheaanse
Nietzscheaanse denken zal de superieure mens de middelmatige, zwakke mens verdringen, kortom, de mens van zijn tijd zoals gedefinieerd door de
van zijn tijd afgebakend door de hypocrisie van de burgerlijke liberale democratie. Er bestaat geen twijfel over
dat Nietzsches werk het toneel zal blijven van controverses en polemieken.
In 1971 vond er in Duitsland een belangrijke gebeurtenis plaats, vanwege het debat dat het uitlokte onder Duitse filosofen.
Duitse filosofen. Wolfgang Müller-Lauter, de Internationale Vereniging voor Nietzschean Studies en de
Nietzschean Studies en de University of Illinois publiceerden in 1997: Nietzsche.his philosophy of
contradicties en de contradicties van zijn filosofie.
Zo publiceerde Daniel T. O'Hora in 1981 een artikel met de provocerende titel: "Waarom Nietzsche".
Volgens hem was de invloed van Nietzsche's ideeën op de moderne Amerikaanse cultuur niet alleen voelbaar geweest in de filosofie, maar ook in religieuze en culturele studies.
niet alleen in de filosofie, maar ook in religieuze en culturele studies,
tot het punt van een doordringende invloed. Tegelijkertijd, aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, waren de poststructuralistische filosofen
Franse poststructuralistische filosofen een herlezing van Nietzsche uitgelokt. Het colloquium in
Parijs in 1990 en de verschillende bijeenkomsten gericht op de herwaardering van het denken van
Nietzsches denken hebben een oneindig aantal publicaties opgeleverd, waarvan de selectie van de
University of California: Waarom Nietzsche nog steeds?, onder redactie van Alan D. Schrift, 2000.


In de winter van 2002 bezocht ik tijdens een bezoek aan Washington D.C. het Holocaust Memorial Museum.
Terwijl ik door de galerijen liep en de reconstructie van het verblijf van de slachtoffers bekeek, was ik zo onder de indruk van de vorm van het lijden dat ik met verbijstering de seconden, minuten en seconden van het lijden overpeinsde.
Ik was zo onder de indruk van de vorm van het lijden dat ik met verbijstering de seconden, minuten en uren van de miljoenen slachtoffers overpeinsde,
minuten en uren van de miljoenen mensen die leden onder de nazi-holocaust. Van dat verblijf
Ik bewaarde de identificatiebrief van Celia Petranker, geboren op 28 november 1923 in
Stanislav, Polen, en geëxecuteerd door de SS in juli 1944 op 21-jarige leeftijd.
In het voorjaar van 2002, in Duitsland, in de stad Weimar, ervoer ik walging, verdriet, hulpeloosheid en pijn toen ik door de stad liep,
hulpeloosheid en pijn toen ik het Buchenwald concentratiekamp op de Ettersberg bezocht.
De Ettersberg. Eerder had ik een concert bijgewoond in het museumhuis waar Friedrich Nietzsche had verbleven.
Nietzsche had de laatste jaren van zijn leven doorgebracht in het gezelschap van zijn zus Elisabeth
Fórster Nietzsche en zijn zwager Bernard Fórster, een prominente antisemiet en oprichter van het Nieuwe
Duitsland, een kolonie die werd geïdealiseerd als de kiem van het nieuwe Arische ras dat werd gevestigd in een hoek van Paraguay.
van Paraguay. Op dezelfde plek te zijn geweest waar Adolf Hitler de hand van Elizabeth
Nietzsche's ideeën naar het platform van het nationaalsocialisme en door het kamp van het nationaalsocialisme te lopen.
socialisme en door het concentratiekamp Buchenwald te lopen was echt een ervaring die moeilijk of helemaal niet te beschrijven is.
Een onvergetelijke ervaring.

Vanuit deze ervaringen komt dit werk deels voort uit de reflectie die is bereikt in het Holocaust Museum, als uitdrukking van historische reconstructie en ervaring van de Holocaust.
Holocaust Museum, als uitdrukking van historische reconstructie en de ervaring van een land dat gekenmerkt werd door segregatie en racisme.
en racisme en de emblematische figuur van een filosoof, wiens ideeën, gerechtvaardigd of gewijzigd, dienden als uitdrukking van de
en racisme en de emblematische figuur van een filosoof, wiens ideeën, gerechtvaardigd of gewijzigd, dienden als een smeltkroes voor anti-judaïsme en als een uiting van de suprematie van het antisemitisme.
van de suprematie van het Arische ras. De verdediging die gevoerd kan worden, de rechtvaardiging die gezocht kan worden of de
of schuld zal moeten plaatsvinden vanuit een methodologisch perspectief dat gebaseerd is op de analyse van het Nietzscheaanse discours.
analyse van het discours van Nietzsche, of het nu zijn eigen discours is of dat van zijn volgelingen.
zijn volgelingen. Degenen die van mening zijn dat Nietzsches denken vervuild is, zijn misschien
ze zijn alleen maar op zoek naar een manier om hem te bevrijden van de verantwoordelijkheid die zijn geschriften hadden in de samenleving van de SAX.
van de SAX. Hij verdedigt het :

nazibarbarij, een mogelijkheid die Nietzsche zelf al sinds tenminste 1884 voorzag, wat hem ertoe zou aanzetten expliciet afstand te nemen van alles wat Duits was in het algemeen, en nog meer van het
Nietzsche zelf sinds tenminste 1884, waardoor hij zich expliciet distantieerde van alles wat Duits was in het algemeen, en nog meer van het Pan-Germanisme (Caballero, 2003).
(Caballero, 2003).
Pad, 2002, drukt in zijn werk Friedrich Nietzsche tussen het anti-Duits en het Dionysische uit,
een vatbare gedachte.
"De trieste plundering en manipulatie van zijn denken door de barbaarsheid van de nazi's, een mogelijkheid die door Nietzsche zelf was voorzien.
Nietzsche zelf sinds tenminste 1884, die.... voorbij de vele inkt die is
de vele inkt die is gevloeid om zijn vruchtbare werk - bijna altijd op reductionistische wijze - te ontkrachten of te prijzen - de
Er was één punt waarop hij links en rechts aanhang had en dat is zijn band met het germanisme.
zijn band met het germanisme".
Vicent Descombes, Luc Ferry en Alain Renaut, die worden beschouwd als de nieuwe generatie Franse filosofen, in tegenstelling tot de generatie van de jaren 1960, publiceerden drie studies
Franse filosofen, die zich afzetten tegen de generatie van de jaren 1960, publiceerden drie studies: Le meme et 1 áutre:
Quarente-cinq ans de philosophie francesee (1933-1978), La pensée 68: Essai sur lánti-
humanisme contemporain, en Pourquoi nous ne sommes pas nietzschéans. In feite zijn het deze
drie filosofen die een overzicht geven van de invloed van Nietzsche op de filosofen van de jaren zestig.
jaren zestig. Het laatste boek was een aanklacht tegen Nietzsches denken in het licht van de nieuwe Europese realiteiten, volgens de
de nieuwe Europese realiteiten, zoals geïnterpreteerd door Schrift, 2000, in zijn essay: Nietzsche Responds.
Antwoorden. Deleuze, postmodern denker, vertegenwoordiger van de generatie van de jaren zestig,
heeft een verklaring opgesteld om de schuld van Friedrich Nietzsche te zuiveren.


Het is bekend dat de nazi's een dubbelzinnige relatie hadden met de werken van Nietzsche: dubbelzinnig omdat ze ze graag gebruikten, maar dat niet konden zonder ze te vernietigen.
ze ze graag gebruikten, maar dat niet konden zonder citaten te verscheuren, edities te vervalsen, belangrijke teksten te verbieden.
belangrijke teksten.
Wetenschap en technologie hebben in het laatste decennium één van de raadsels ontrafeld die de politici en filosofen
de politici en filosofen die eeuwenlang rassenverschillen rechtvaardigden. Nu we erin geslaagd zijn
in het ontcijferen van de genetische eenheid van het menselijk ras in het genoomproject, en zelfs te bewijzen dat genetische verschillen tussen knaagdieren en mensen niet bestaan.
dat de genetische verschillen tussen knaagdieren en zoogdieren onbeduidend zijn, doet ons de neorevolutionaire ideeën opnieuw waarderen.
de neorevolutionaire ideeën. Op het gebied van ethiek echter, zijn dezelfde verlangens van de neofascist
dezelfde verlangens van het neofascisme, zoals Pérez Fernández, 2002, het terecht stelt,
Sapi, 2003:

...Hitler en zijn trawanten plaatsten Nietzsches teksten - handig aangepast door zijn zus Elizabeth - op een voetstuk.
(Nietzsche bleef niet alleen uit de buurt van nazi-stromingen, maar sprak bij verschillende gelegenheden zijn afwijzing van dergelijke opvattingen uit.
(Nietzsche bleef niet alleen uit de buurt van nazi-stromingen, maar sprak bij verschillende gelegenheden zijn afkeuring uit over dergelijke opvattingen. Mussolini
beweerde dat zijn lezing hem had "genezen" van zijn socialistische nachtmerrie. Tegenwoordig inspireert de vooruitgang in genetische manipulatie
genetische manipulatie inspireren tot nieuwe en gevaarlijk vulgaire vervalsingen van Nietzsches gedachtegoed, waarbij een "bovenmenselijkheid" wordt opgeroepen.
het oproepen van een "bovenmenselijkheid" - een laboratoriumproduct - een perfecte "posthumaniteit", de vrucht van de grillen van een wetenschap
van de grillen van een wetenschap die de diepe bronnen van het leven uitdaagt en manipuleert...
De nieuwe wereldrealiteit, in het dagelijks leven en in het rijk van de ideeën, wordt gekenmerkt door het einde van de meta-narratieven, de
het einde van meta-narratieven, de opkomst van nieuwe uitingen van oneerbiedigheid en het breken van waarden, evenals de introductie van een technologie die
globaliserende technologie heeft nieuwe scenario's gecreëerd voor de reflectie op het denken van Friedrich Nietzsche.
Het gedachtegoed van Friedrich Nietzsche:
....In een tijdperk dat zo vaak gebrandmerkt wordt als oppervlakkig en gehecht aan het onmiddellijke, is het verrassend om de interesse te zien die gewekt wordt
Verrassend is de belangstelling die gewekt wordt door een filosoof die honderd jaar geleden verdween. Wat zijn de redenen voor deze hernieuwde aandacht?
De crisis van waarden en het verlangen naar een revitalisering van het denken.
De vooruitgang in genetische manipulatie en de zoektocht naar de "superman"? Een nieuwe lezing van de denker die het nazisme in zijn ban hield aan het begin van een nieuw tijdperk:
Een nieuwe lezing van de denker die het nazisme in de ban hield aan het begin van een nieuw tijdperk.
De aanwezigheid van ideeën die bijna een eeuw geleden de mogelijkheid van de Endlösung aanmoedigden,
voor het Joodse probleem, blijven niet alleen Joden bezighouden, die uiteindelijk gewend zijn aan vervolging en diaspora...
vervolging en diaspora, maar ook voor vrijheidslievende mensen.
Het nazisme is een militaristische en expansionistische vorm van autoritarisme, gekenmerkt door de ideologie van de raciale superioriteit van
raciale superioriteit van het Arische ras, en dus met een diep discriminerende inhoud.
van etnische groepen die als inferieur worden bestempeld. Opmerkelijk is de invloed van het filosofische denken van Friedrich
filosofisch denken van Friedrich Nietzsche op de nazi-ideologie, vooral in de identificatie van de staat met het proces van uitroeiing.
staat in het proces van uitroeiing van de inferieure rassen, de waardering van het Arische ras als superieur ras, de wil tot macht voor het
superieur ras, de wil tot macht om zich op te leggen aan de zwakke en inferieure rassen, waarbij de haat tegen Joden en christenen opvalt.
Joden- en christenenhaat.


De breuk of het nieuwe pad
In 1978 nam Friedrich Nietzsche afstand van de componist Richard Wagner, met wie hij meer dan een eenvoudige vriendschap en bewondering had ontwikkeld.
meer had ontwikkeld dan een vriendschap en een relatie van bewondering. Richard Wagner was
voor de filosoof de verpersoonlijking van het Duitse ideaal, en werd het archetype en paradigma van de Duitse cultuur zoals uitgedrukt in de
archetype en paradigma van de Duitse cultuur zoals uitgedrukt in zijn teksten en theater. De breuk was cruciaal,
die het leven van de filosoof van het nihilisme verdeelde in een vóór Wagner en een na Wagner. De breuk op
breuk was niet alleen persoonlijk van aard, maar ook emblematisch, want het betekende de scheiding van de
leerstoel in Bazel en van het academische milieu. Vanaf deze breuk begon hij aan een rondreis langs steden en dorpen in Italië en daarbuiten.
naar steden en dorpen in Italië en Zwitserland. De Zwitserse uitlopers werden het verplichte toevluchtsoord, en het was in Si1s
en het was in Si1s Maria dat hij het meeste van zijn werk ontwikkelde in deze tweede periode van zijn leven.
Hij was vooral actief als schrijver. De opzettelijke terugtrekking uit de academische wereld, uit
uitwisseling met zijn collega's en het ostracisme en de doortocht met eenzaamheid, als een kloosterleven, in afgelegen gehuchten en
en kantons van de Edenguinda is een van de meest controversiële fasen in Nietzsches leven geweest.
Nietzsche. De meeste van zijn biografen zijn het erover eens dat Nietzsche na de breuk met Wagner aan een ontbinding begon,
Nietzsche een gigantische activiteit als schrijver begon, zo schrijft hij, Mens te menselijk.
Het begon vorm te krijgen als het eerste boek van deze periode, De dolende filosoof. Geschreven in
1880 werd Aurora, waarvan hij het manuscript in verschillende dorpen in Zwitserland en Italië schreef, het jaar daarop gepubliceerd.
het jaar daarop. De meeste geleerden zijn het er over eens dat Nietzsche het manuscript van De dolende filosoof schreef in de
van de vrolijkheid van de wetenschap in de winter van 1881 en 1882 schreef, ook al verklaarde hij in zijn brief aan Lou Salome dat zijn werk in de winter van 1882 was voltooid.
Salome, verklaarde hij dat zijn werk het product was van jaren van uitwerking.


In 1881 verhuisde Friedrich Nietzsche naar het dorp Sils Maria aan de Italiaanse grens en een paar kilometer van Saint Moriz.
Mijlen van Saint Moriz. Het was in Sils-Maria dat hij zijn controversiële werk ontwikkelde, de filosofie van de dubbelzinnigheid, een uitdrukking van zijn
ambiguïteit, een uitdrukking van zijn tegenstrijdige staat en, misschien, een ontdoen van zijn krankzinnigheid. Het was Sils-
Maria was de sleutel tot zijn onmatigheid, zijn oneerbiedigheid en zijn hybride denken. De
zijn eigen impulsen, zijn ervaringen en frustraties komen naar boven in zijn werk als schrijver in Sils-María.
De strijd van de mannelijke filosoof tegen de waarden van zijn protestantse samenleving, om nieuwe waarden, een nieuwe theologie te formuleren
nieuwe waarden, een nieuwe theologie, ontleend aan Perzische overtuigingen. Griekse tragedie en protestants
Christendom, maken plaats voor een nieuwe godheid, de dualiteit tussen goed en kwaad, ontleend aan de Zend Avesta.
Dit is slechts een analogie van Dionysus en Apollo. In Si1s Maria, in haar
bergen verschijnen, als geesten achter hun schaduwen, Hormuz en Ahiraman, godheden van de denkbeeldige
denkbeeldige promotor Zarathustra, op zoek naar een superman, een nieuw ras en een nieuwe orde.
De Duitse samenleving en haar academische elites werden beïnvloed door de ideeën van oriëntalistische onderzoekers, terwijl in de Duitse
Oriëntalistische onderzoekers, terwijl in de decennia voor Nietzsche de egyptologie overheerste.
In de decennia voor Nietzsche overheerste de egyptologie. Evolutieleer overheerste in de wetenschappelijke gemeenschap, en geleerden van het boeddhisme en uitheemse religies overheersten.
van het boeddhisme en uitheemse religies hadden invloed, ook in de filosofie.
filosofie. Eerder had Schopenhauer oriëntalistische ideeën, fascinerende en
en esoterische zin in tegenstelling tot esoterie.

Darwins evolutionaire ideeën en oriëntalistische ideeën wonnen terrein in Duitse academische kringen.
Duitse academische kringen. Blavasky's evolutionair-creationistische theorie van de zeven rassen van de mensheid, en daarbinnen het Arische ras en de mogelijkheid van een nieuw, superieur ras.
de mensheid, en daarbinnen het Arische ras en de mogelijkheid van een nieuw, superieur ras, verklaren de terugkeer van Nietzsche.
verklaren Nietzsches terugkeer naar een nieuwe theologie en een nieuwe godheid. Racisme was niet
niet exclusief voor Duitsland, maar het was ongetwijfeld in deze samenleving dat het tot bloei kwam. De
ontdekkingen van Mendeliaanse genetica en de theorie van soortenselectie, evenals Indo-Europese taalkundige studies en
Indo-Europese taalstudies waren gunstige factoren voor de racistische ideologie.
In de stad Basel vormden de Joodse jongeren (junge juden) in de jaren 1980
de zionistische beweging onder leiding van Theodore Herzl. De zionistische ideologie was gericht op
De zionistische ideologie was gericht op het redden van de joodse identiteit, die werd bedreigd door antisemitische en anti-joodse stromingen.
In plaats van zich bezig te houden met de "Joodse Endlösung" of de redding van de Joden uit de economische situatie in het diasporeleven, was de zionistische ideologie
economische situatie in het diasporische leven, streefde het zionisme in Nietzsches Duitsland naar Joodse zelfbevestiging en predikte het Joodse zelfbevestiging en predikte het Joodse zelfbevestiging.
Joodse zelfbevestiging en predikte Duitse culturele anti-assimilatie. Anti-joods antisemitisme
was een zelfkritische neiging van het Joodse volk, dat zich anders voelde in een maatschappij waar de ideeën van raciale dominantie
de ideeën van de dominantie van het Arische ras de sociale constante was (Ausabel, 1964).

Mens te menselijk, of een anti-joodse Nietzsche?
Voor dit deel van het artikel hebben we de Engelse versie gebruikt: Human, all too Human.Volume One
Vertaald door R.J. Hollingdale: Cambridge University Press, 1986. De Spaanse versie. Menselijk
Te menselijk. Proloog door Dolores Castrillo Mirat. Bibliotheek Edaf. Madrid.
In aforisme 475 van Humano Demasiado Humano zegt Nietzsche:
...we zullen terloops zeggen dat het hele probleem van de Joden alleen bestaat binnen de grenzen van de nationale staten, in de zin dat daar hun
staten, in de zin dat daar hun activiteit en hun superieure intelligentie, het kapitaal aan geest en wil dat zij hebben vergaard
van geest en wil die zij gedurende lange tijd, van generatie op generatie, in de school van de diaspora hebben vergaard, moet zijn
en wil die zij gedurende lange tijd, van generatie op generatie, in de school van de diaspora hebben vergaard.
afgunst en haat, zodat in bijna alle naties vandaag de dag - en dit des te meer naarmate meer en meer nationale airs en genaden worden
meer nationalistische airs worden gegeven - die onbeschaamdheid van de pers wordt gepropageerd die erin bestaat om
de Joden naar de slachtbank als de vertegenwoordigers van alle mogelijke publieke en private kwaden.
Nadenkend over het eerste deel van dit aforisme moet duidelijk worden gemaakt dat Nietzsche een verdediging van de Joden lijkt te maken, gebaseerd op de traditie en het historisch erfgoed van het Joodse volk.
om een verdediging van de Joden te maken, gebaseerd op de traditie en het historisch erfgoed van het Hebreeuwse volk, maar in werkelijkheid probeert hij de anti-Joodse opvatting te versterken door het Hebreeuwse volk te maken tot een anti-Joods volk.
Hebreeuwse volk, maar in werkelijkheid probeert hij de anti-Joodse opvatting te versterken door van het Joodse volk een volk te maken met een
Joodse volk, een volk met een superieure intelligentie dat wantrouwen, angst en zelfs haat opwekt bij medeburgers die samenleven.
onder medeburgers die samenleven met de Joden.
Vervolgens komt in hetzelfde aforisme 475 de racistische benadering naar voren.
Van Europeanen zo sterk mogelijk, de Jood is een nuttig en wenselijk ingrediënt als geen ander nationaal overblijfsel.
nationaal overblijfsel: ...wanneer het niet langer een kwestie is van het in stand houden of vestigen van naties, maar van het produceren en
het kweken van een gemengd ras. Elke natie, elk mens heeft onplezierige en zelfs gevaarlijke eigenschappen.
Gevaarlijk, het is barbaars om te willen dat de Jood een uitzondering is. Het is zelfs mogelijk dat deze eigenschappen
een bepaalde mate van gevaar, van eer, misschien is de zuinige jonge Jood, kortom, de meest weerzinwekkende uitvinding van allemaal.
Kortom, de meest weerzinwekkende uitvinding van het menselijk ras....

Toen Nietzsche het over de spaarzame jonge Jood had, bevestigde hij uiteindelijk de opvatting van het Hebreeuwse volk als meesters van de rijkdom, opeenhokkers van geld en uitvoerders van de praktijken van het geldlenen.
van het Hebreeuwse volk als meesters van de rijkdom, accumulators van geld en uitvoerders van de praktijken van het geldlenen.
geldleningspraktijken. Het was dit criterium, van de Joodse spaarder, dat de nazi-partij in staat stelde om de
vervolging van Joden te rechtvaardigen voor het controleren van de Duitse economie.
Ghio, 2003, in Frederick Nietzsche in het licht van het traditionele denken, stelt expliciet,
de interpretatie van de filosoof van het Jodendom.
Maar naar welk jodendom verwijst hij? Laten we hier terecht opmerken dat één van de stokpaardjes van de huidige postmoderne interpretaties van het Jodendom
van de huidige postmoderne interpretaties is dat zij geprobeerd hebben Nietzsches anti-judaïsme te verminderen door zijn anti-judaïsme te benadrukken.
Nietzsches anti-judaïsme door zijn verschillen met de antisemieten van zijn tijd te benadrukken, met wie hij ernstige
ernstig vervreemdde. Daarom zou de bewering dat Nietzsche dicht bij het nazisme stond niet waar zijn.
nazisme, maar dat was niet omdat hij niet anti-joods was, maar vanwege het eigenaardige karakter van zijn anti-joodsheid, die niet anti-joods was.
anti-judaïsme, dat noch biologisch noch confessioneel was. De Jood vertegenwoordigt voor hem de oorspronkelijke kracht van decadentie
de oorspronkelijke kracht van decadentie, die zich vervolgens via het christendom naar het Westen verspreidde.


De vrolijkheid van de wetenschap of de dodelijke profetie
De Spaanse editie van de Biblioteca Edaf is geselecteerd voor de studie van dit werk met een
proloog door Agustín Izquierdo. De gebruikte Engelse versie was: The Gay Science. Vertaling
door Walter Kaufmann. New York: Random House, 1974.
Aforisme 125. Het is in dit aforisme dat onmatigheid in Nietzsches denken naar voren komt,
misschien de onmaatschappelijkheid, of liever de dood van God, maar bovenal komt uit dit aforisme zijn anti-modernistische opvatting en zijn
en het begin van de kritiek op religie. De wetenschap had met de opkomst van de
moderniteit specifieke gebieden tussen religie en wetenschap afgebakend of op zijn minst gescheiden.
wetenschap. De dood van God die het aankondigt is niets anders dan de dood van de Christelijke drie-enige God. De
Aforisme begint aldus:

Heb je niet gehoord van die gek die op een heldere morgen een lantaarn aanstak, naar de markt liep en onophoudelijk riep: Ik zoek God?
en onophoudelijk riep: Ik zoek God? Ik zoek God?
Velen van hen die niet in God geloofden waren daar bijeen en hij maakte een grote lachbui.
Zijn jullie verdwaald? zei er een. Zei er een. Is hij verdwaald als een kind? zei een ander.
Verbergt hij zich, is hij bang voor ons, is hij ingescheept, is hij uitgeweken? Aldus
Ze schreeuwden en lachten tegelijk. De gek sprong in hun midden en doorboorde hen met zijn ogen: "Waar gaan jullie heen?
Waar is God heen, riep hij uit, ik zal het jullie zeggen. Wij hebben hem gedood,
jij en ik. We zijn allemaal moordenaars.
In aforisme 140 schrijft Nietzsche:
Te Joods. Als God een voorwerp van liefde had willen worden, had hij eerst het oordelen en het recht moeten afzweren.
Eerst oordelen en rechtvaardigheid: een rechter is geen voorwerp van liefde, zelfs een barmhartige rechter niet.
De stichter van het christendom voelde dit punt niet fijn genoeg aan: hij was een Jood.

In het Vijfde Boek van de Gaya-Wetenschap drukt aforisme 343 uit:
God is dood, dat het geloof in de Christelijke God alle geloofwaardigheid heeft verloren, begint al zijn eerste schaduwen over Europa te werpen.
zijn eerste schaduwen over Europa. Tenminste, voor de weinigen wier ogen, wier wantrouwen in de ogen
sterk en gevoelig genoeg zijn voor dit schouwspel, lijkt het voor hen dat er een zon is ondergegaan, dat er twijfel is ontstaan
zonneschijn is geworden, dat een oud en diep vertrouwen in twijfel is veranderd.
Moet voor hen dagelijks meer avond lijken, meer onbetrouwbaar, meer vreemd, ouder.
In de bijlage of Liederen van de vogelvrije prins: Sils Maria
Hier zat ik, wachtend, wachtend, maar voor niets.
Voorbij goed en kwaad, al koesterend in licht, al in schaduw, geheel en alleen spel,
helemaal meer, helemaal middag, helemaal tijd zonder doel.
Plotseling, vriend. Eén werd twee, en Zarathustra ging aan me voorbij.

Vier referenties bij wijze van conclusie
In Aurora, Een nieuwe dageraad. Vertaling door Eduardo Kónor, Spaanse versie met proloog door Dolores Castrillo en Francisco José Martínez, Biblioteca Edaf Madrid, 1996.
door Dolores Castrillo en Francisco José Martínez, Biblioteca Edaf Madrid, 1996. De
Engelse versie was: Daybreak. Vertaling door R.J. Hollingdale. Universiteit van Cambridge
Cambridge University Press, 1982.
Waar onze fouten en onvolkomenheden zijn, komt onze fantasievolle verheffing vrij. De
illusoire dictum: heb je vijanden lief, moest worden uitgevonden door de Joden, de meest prachtige meesters van de haat die ooit hebben geleefd.
prachtmeesters van de haat die ooit hebben bestaan. De mooiste verheerlijking van
kuisheid is bezongen door hen die in hun jeugd een losbandig en walgelijk leven leidden.
(F. Nietzshe, Aurora, 1881)
In 1881 publiceerde Nietzsche: Jenseits von Gut und Bose. De Engelse editie; Beyond Good and Evil
y del Mal, die in dit werk wordt gebruikt, werd vertaald door Andrés Sánchez Pascal Alianza
Editorial. 1983, Madrid, Spanje. De Engelse versie: Beyond Good and Evil, vertaling door
Walter Kaufmann. New York: Random House, 1967.
De Joden - een volk geboren voor de slavernij, zoals Tacitus en de hele oude wereld zeggen, <het
uitverkoren volk onder de volkeren>, zoals ze zelf zeggen en geloven - de Joden hebben dat wonderbaarlijke van
het wonder van de omkering van waarden, dankzij welke het leven op aarde een paar millennia lang
voor een paar millennia, een nieuwe en gevaarlijke aantrekkingskracht heeft gekregen: hun profeten zijn samengesmolten,
de woorden <rijk>, <atheïst>, <kwaad>, <gewelddadig>, <sensueel> tot één woord teruggebracht, en hebben voor het eerst het woord <sensueel> in het woord <kwaad> veranderd.
voor het eerst het woord <wereld> in een berucht woord veranderd. In deze omkering van
waarden (waarvan het gebruik van het woord <arm> als synoniem voor <heilige> en
<vriend>) ligt het belang van het Joodse volk: met hen begint de opstand van de slaven in
(P,125)
De schemering van de afgoden. Spaanse versie met vertaling van Andrés Sánchez Pascual.
Alianza Editorial, Madrid, 973. De Engelse versie was: Twilight of the Idols. Vertaald door
Duncan Large. Oxford: Oxford University Press, 1968 schrijft:

...deze bepalingen zijn behoorlijk leerzaam: daarin hebben we enerzijds de Arische mensheid,
totaal puur, totaal origineel, - we leren dat het concept <puur bloed> de
antithese is van een banaal concept. Aan de andere kant wordt het duidelijk in welke stad de haat, de
haat van de Chandala's tegen die <mensheid> is bestendigd, waar het een
religie is geworden, waar het een genie is geworden... vanaf dit punt In het licht daarvan zijn de Evangeliën een
document van de eerste orde; nog meer het boek van Henoch: - Het christendom, voortgekomen uit de
Joodse wortel en alleen begrijpelijk als een plant die typerend is voor dat terrein, vertegenwoordigt de beweging die zich verzet tegen
elke moraal van voortplanting, ras, privileges - het is de anti-Arische religie bij uitstek.. (Pp. 74-75).
In zijn boek De Antichrist. Hoe filosoferen met hamerslagen, Spaanse versie met vertaling door
Carlos Vergara, uit de Edaf Library. De Engelse versie was: The Antichrist. Vertaald door
RJ Hollingdale Middlesex. Engeland: Penguin Books, 1968. Nietzsches anti-judaïsme is
duidelijk:

De Joden zijn het meest unieke volk in de wereldgeschiedenis, omdat
zij, geconfronteerd met het dilemma van zijn of niet zijn, er met een ronduit huiveringwekkende vastberadenheid de voorkeur aan gaven om tegen elke prijs te blijven;
Deze prijs was de radicale vervalsing van de hele natuur, van alle natuurlijkheid, van alle realiteit,
van de hele innerlijke wereld, niet minder dan de buitenkant...
De filosoof vervolgt: ...De Joden zijn dus de meest fatale mensen van de wereld. geschiedenis; Als resultaat van
zijn aantrekkingskracht is de mensheid zo vals geworden dat het christendom zelfs vandaag de dag in staat is
zich anti-joods te voelen, zonder zich ervan bewust te zijn dat het een joodse eigenaardigheid is die tot het
uiterste gevolg wordt doorgevoerd. Psychologisch gezien is het Joodse volk een volk met een extreme vitaliteit dat,
geconfronteerd met onmogelijke bestaansomstandigheden, opzettelijk, geleid door de
opperste geestelijke gezondheid van het instinct van zelfbehoud, de verdediging nam van alle instincten van decadentie;
en niet zozeer omdat hij door hen werd gedomineerd, maar omdat hij in hen een kracht voorzag
waarmee hij zichzelf tegen de wereld zou kunnen doen gelden. De joden zijn de antipoden van
alles wat decadent is; Hoe meer ze de decadente rol moesten spelen, tot het punt waarop ze iedereen misleidden
. (P, 46).

Deze laatste vier citaten zouden kunnen worden gecontrasteerd met andere soortgelijke citaten, waardoor Nietzsche een
overwegend Semitische of Joodse denker zou worden. Je zou kunnen beargumenteren dat het lezen van de nihilistische denker moet
gebeuren door het decoderen of deconstrueren, en niet door het letterlijk lezen. Kortom, de
gedachte van Hannah Arent in haar meesterlijke verhandeling over totalitarisme blijft geldig:
“Alleen de gruwel van de uiteindelijke catastrofe en het verscheuren van de overlevenden maakten de
Joodse kwestie relevant in de hedendaagse politiek.”
Jeruzalem, het beloofde land, het land van God, is niet vervangen door de heuvels van Sils-
Maria.
 
Millions of Whites in America protested and took direct actions to stop those wars. We were beaten, arrested, and locked in cages.

So, was it "America" causing wars zionism?

Should we say that the "Arab World" or the "Middle East" is causing it since zionists in Jordan, Egypt and Saudi Arabia defend Israel?

Who occupied the American government and media and forced the wars?

🇮🇱 Richard Perle: jew
* Chairman of the Board from 2001 to 2003 under Bush.

* Member of the Project for a New American Century (PNAC)

* "Removing Saddam Hussein from power in Iraq is an important Israeli strategic objective in its own right."

🇮🇱 Paul Wolfowitz: jew
* U.S. Deputy Secretary of Defense under Bush.

* Major architect of Bush’s Iraq policy and, "within the Administration its most passionate and compelling advocate."

🇮🇱 Douglas Feith: jew
* Among thechief facilitators of the U.S. war on Iraq.

* Passed confidential US information to AIPAC.

* Produced false and misleading ‘intelligence' on Iraqi weapons capabilities.

🇮🇱Michael Ledeen: jew
* Consulted by Karl Rove, George W. Bush’s closest advisor, as his main international affairs advisor.

* "Every ten years or so, the US needs to pick up some small crappy little country and throw it against the wall, just to show the world we mean business."

* Involved in the forgery which claimed that Saddam Hussein had bought yellowcake in Niger.

🇮🇱Scooter Libby: jew

🇮🇱Charles Krauthammer: jew
* Krauthammer asserted that Saddam Hussein’s possession of weapons of mass destruction "was certain."

* Defender of the Likud in Israel.

🇮🇱Stephen Bryen: jew
* In a January 2002 article for National Review Online, Bryen pushed the erroneous thesis that Iraq had maintained a well-developed biological weapons program since the first Gulf War in 1991, making it the “leading threat” to “global survival.”

🇮🇱David Frum: jew
* Speechwriter for Bush.

* Authored the phrase “axis of evil."

* Frum’s book, An End to Evil, was co-written with Richard Perle. It provided a defense of the 2003 invasion of Iraq, and advocated regime change in Iran and Syria.

🇮🇱David Wurmser: jew
* Drafted a document entitled “Ending Syria’s Occupation of Lebanon: the US Role?”, which called for a confrontation with the regime in Damascus. The document said that Syria was developing “weapons of mass destruction."

* Days after 9/11, wrote a memo that suggested “hitting targets outside the Middle East in the initial offensive” or a “non-Al Qaeda target like Iraq.”

* Investigated for passing classified information to AIPAC.

🇮🇱Norman Podhoretz: jew
*Asserted that the War on Terror is a war against Islamofascism, constitutes World War, and advocates the bombing of Iran to pre-empt their acquisition of nuclear weapons.

* PNAC original signer.

🇮🇱Elliot Abrams: jew
* Deputy National Security Advisor for Global Democracy Strategy, responsible for advancing Bush’s strategy of advancing democracy abroad.

* Signer of PNAC letter sent to President Bill Clinton which called for regime-change in Iraq.

And many more. Source: hugequestions.com/Eric/TFC/FromO…

The soldiers, a significant portion of whom were Hispanics, were the footsoldiers of Zionism and International Jewry. Just as migrants who kill innocent Whites in Europe are the footsoldiers of Zionism and International Jewry.

They deserve blame for their collaboration.

But primary blame is the international jewish power-structure.

Not an American power structure. Not a French power structure. Not an Arab power structure. Not an Iranian power structure.

AN INTERNATIONAL JEWISH POWER STRUCTURE.



Mike
 
A lot of Zionists are losing their shit on the timeline after this space.

They know what's coming.

They saw @DanBilzerian on PBD.

They've seen @RealCandaceO refuse to stay silent on this issue.

They've seen a whole bunch of other influencers with HUGE platforms voicing their disgust with Israel.

We have now reached the point where being pro-Israel is the UNPOPULAR position.

Being anti-Israel is now mainstream.

This movement will only get stronger.



Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.695
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan