Aardappelzetmeel ! Wie had dat gedacht ?

Vandaag kwam ook ik het artikel tegen en wilde weten wat hier over werd gezegd. Dat viel erg tegen, terwijl het item elders 1500 reacties opleverde. Niet allemaal even belangrijke, maar toch, er is discussie. En er schijnt ook iets met de darmflora te gebeuren. Ik ben geen held in het onder woorden brengen van allerlei processen en reacties, maar ik lees er erg graag over. Het intrigeert mij, het effect van het gebruik van aardappelzetmeel van Honig. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik pas 3 dagen aan de volle zuivel zit, maar mijn energiepeil is ook erg omhoog gegaan. Omdat ik zo vol zit wil ik na het eten bewegen en voel me daar lekker bij. Maar ik kom pas kijken dus dat is nog geen duidelijk resultaat natuurlijk.
Zijn er intussen al meer mensen die de Resistant Starch/ ongemodificeerd rauw zetmeel hebben uitgeprobeerd, ofwel de aardappelzetmeel van Honig? Het gaat toch altijd wat iets doet op de langere termijn.

 
Ik had ook een soortgelijk artikel gelezen op de site van aHealthyLife. Ik zou alleen geen Honig aardappelzetmeel kopen, maar een biologisch merk. Ik vraag me af of rijstmeel een goed alternatief kan zijn. Dan is het nachtschade-probleem ook weer van tafel.

Er wordt regelmatig aanreden om rijst toe te voegen aan je WAPF- of GAPS-dieet als je liijf niet tegen te lage koolhydraatinname kan. Misschien is het niet je lijf dat protesteert, maar zijn het je darmbacteriën. In de ervaringsverhalen die ik heb gelezen, is er vaak snel resultaat. Zo niet, dan stop je er weer mee. Ik ga het proberen en dan eerst maar eens met rijstmeel. Ik ben benieuwd of het wat doet.

Manon

 
ManonB, in rijstebloem zit weinig rs 1,9 en in aardappelzetmeel 66,7.
Zie hier de lijst met meer voedingsmiddelen en de hoeveelheden rs.

http://freetheanimal.com/wp-content/uploads/2013/08/Resistant-Starch-in-Foods.pdf

 
Dat is jammer...
Gelukkig heb ik geen klachten die aan nachtschades gerelateerd zijn. Dus durf ik een 'kuurtje' met aardappelzetmeel wel aan.

 
ManonB, ik heb ook geen problemen met nachtschade en biologische aardappelzetmeel vrees ik niet te vinden hier, maar liever wel natuurlijk. Heb ook geen last van nachtschade, maar als ik de discussie volg bij Melchior is het als Resitant Starch geen nachtschade? Misschien weet iemand hier daar meer over.

Cham, het gaat inderdaad om het mogelijke effect van een hoog RS gehalte. Ik kan hier wel aan de groene banaan, in een smoothie of dergelijk, want daar schijnt het ook in te zitten, maar liever ga ik eerst kijken of deze aardappelzetmeel iets voor me doet. Daarna wil ik de groene banaan wel proberen.

Intuitief eet ik al vaak bataat/zoete aardappel. Weet iemand wanneer het RS het hoogst is; rauw of gekookt en afgekoeld?

 
Tanja, RS schijnt ook bevorderlijk te zijn voor de stoelgang, dus dat past dan in elk geval wel bij het onderwerp van ingedroogde ontlasting ;)

 
Naar mijn idee is Resistant Starch, net als bij inulin/FOS (van o.a. wortelen) en bij psyllium vezel:

Dat het niet wordt opgenomen, gebruikt door het lichaam zelf, maar enkel door de probiotica in je darmen als voeding. Nemen zij het niet op, dan komt het er vanzelf weer uit.

Als Resistant Starch niet goed is, dan is psyllium husk ook niet goed en inulin/FOS ook niet.

 
vrysuyver, in die zelfde discussie las ik dat mensen wel last hadden van psyllium maar niet van het rauwe aardappelzetmeel. Misschien ligt het er ook aan waar je het voor wilt gebruiken?
Ik ga toch even een pakje halen en de proef op de som nemen ;) Ik houd wel van een experimentje.

 
Intuitief eet ik al vaak bataat/zoete aardappel. Weet iemand wanneer het RS het hoogst is; rauw of gekookt en afgekoeld?

Christel zie hier:
Potato Starch 66.7
Potatoes – Cooked and Cooled 3.2

 
Cham, dank je wel. Ik was al half op weg naar de winkel maar wilde even uitproberen of ik met de blender slagroom kon kloppen. Mijn ontbijt. Deed dat met de hand omdat ik geen elektrische klopper had. Ik heb een goede blender dus! ben dol op slagroom, maar soms een beetje te lui.
Dus nu op jacht naar aardappelzetmeel van Honig. In elk geval ongemodificeerd heb ik begrepen.

 
Heb een theelepel ingenomen van de Honig aardappelzetmeel om 11.30.
Om 13.30 ga ik eten. Mijn tong voelt een beetje verdoofd. Na een paar happen is mijn trek weg. Niks smaakt. Alles smaakt vreemd.

Ik neem de proef op de som met een glas Gato Negro. Het proeft naar een soort chemisch water (alsof ik weet hoe dat smaakt) en ook moet ik zeer veel moeite doen om iets van de wijn te kunnen ruiken. Wat niet verwonderlijk is omdat smaakpapillen en blijkbaar ook neuspapillen worden lamgelegd, sort of. Tot in mijn keel voel ik het vreemde dove gevoel. Iemand dergelijke ervaring met RS?

 
Christel, ik heb vanmorgen de eerste theelepel in een glas water opgedronken. Ik heb geen last van reuk- of smaakverlies. Terwijl ik dat heel vaak juist wel heb. Ik heb ook geen doof gevoel in mijn mond. Wat opvalt is dat ik geen lekkere trek heb. Op een gegeven moment had ik honger en heb ik wat gegeten. Nu is één hapje zetmeel natuurlijk veel te weinig voor grootse conclusies, dus ik ga nog even verder.

Ik zou in jou geval even stoppen en wachten tot alles weer normaal is. En het dan nogmaals proberen. Ben je dan weer je reuk en smaak kwijt, dan zou ik er mee stoppen.

Manon

 
Ha Manon, leuk, dat je ook net bent begonnen. Precies, de lekkere trek is weg. Je zit niet vol, maar hebt ook niet echt drang om te eten. Geen onprettig gevoel, toch?

In de loop van de dag stabiliseerde het dove gevoel en vandaag ervaar ik het niet meer zo heftig. Ben gewoon erg gevoelig :) Ik schrijf ook alles op wat, wanneer en hoeveel ik neem en wat het met me doet. Vanochtend wel 2 x naar het toilet, maar ook dat zal zich wel stabiliseren. Ben erg benieuwd wat het verder met me zal doen. En met jou. Zijn er forumleden die het al een tijdje gebruiken? Of die ook het experiment aan durven met zichzelf?

 
Ik merk dat er iets gebeurt van binnen. Rommelende darmen, wat vaker (en makkelijker) naar de wc, de eerste twee dagen een beetje krampen. Voorlopig hou ik het bij twee keer daags 3 gram,'s ochtends en 's avonds na het eten. En nog steeds geen last van snaaimomenten tussen de maaltijden door, da's wel fijn.
Ik voel me nu ook goed, beter dan de afgelopen maanden. Meer energie en minder reuk-/smaakverlies. Ik ga voorlopig nog even verder.

Manon

 
Ik ben vooralsnog niet onder de indruk van deze paleo-hype. Als iemand mij hiervoor goede argumenten kan geven, ben ik bereid hier nader in te duiken.

Mike

 
Veel van de genoemde voordelen worden toegeschreven aan boterzuur. De darmbacterien zetten de RS om boterzuur door fermentatie.

Zoals de naam al zegt komt boterzuur vooral veel voor in zuur geworden boter (denk dus ook aan kefir, yoghurt, kaas). En dat krijgen de meesten hier al in grote hoeveelheden binnen. Waarom boterzuur binnen krijgen via een omweg (RS) als je het ook direct kan nemen via bijv kaas?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat Gerrit hier van vind. Als er iemand is die veel van de darmen en darmbacterien af weet, dan is hij het wel.
Dus Gerrit, zit jij ook al aan de honig aardappelzetmeel?

 
Janse, weet je zeker dat boterzuur wel in al die producten zit. Het is een erg stinkend goedje lees ik (denk aan zweetsokken) en voor gewone kaas bereiding niet gewenst (ontstaat CO2 die de kaas doet splijten.

Wim

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.522
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan