Aardappelzetmeel ! Wie had dat gedacht ?

Oh, ik denk dat je gelijk hebt,Wim. Ik las dit op Wikipedia:

Boterzuur komt voor in boter, met name in ranzig geworden boter (vandaar de naam boterzuur

Maar om er dan gelijk van uit te gaan dat alle gefermenteerde zuivel veel boterzuur bevat is misschien een beetje te simpel gedacht inderdaad.

 
Waarom boterzuur binnen krijgen via een omweg (RS) als je het ook direct kan nemen via bijv kaas?

Omdat de paleo's zuivel afwijzen als zijnde een neolitisch voedingsmiddel waar we evolutionair onvoldoende op zouden zijn ingesteld. Interessant dan dat we kennelijk evolutionair wel zijn ingesteld op boterzuur, maar dan uit indirecte bron. Ik heb het al eerder gezegd: zuivel is weliswaar relatief nieuw (ong. 10.000 jaar oud), maar wel degelijk een voortzetting van wat we voorheen ook tot ons namen. Nu snap je ook waarom dit uit de paleo-hoek komt. Wat mij vooral interessert is dat boterzuur kennelijk het spijsverteringsproces ten goede komt. Inderdaad gewoon rechtstreeks uit de eerste hand (volmelkse, liefst rauwe zuivel), dat lijkt me een stuk praktischer.

Mike

 
Er klopt 1 ander ding niet aan de keuze van Paleo's voor aardappelzetmeel: het is een giftige nachtschade die pas 200 jaar op het menu staat. Hoe zit dat dan?

Mike

 
Mike, dat geldt inderdaad voor aardappel maar niet voor resistent zetmeel. Als je oprecht geïnteresseerd bent in verhalen van mensen die er baat bij hebben 9en soms ook juist niet) om hun darmflora sort off te resetten, volg dan eens de reacties naar aanleiding van dit artikel: http://melchiormeijer.wordpress.com/2013/12/19/wordt-honig-aardappelzetmeel-de-paleo-hack-van-2013/?replytocom=23504#respond

 
Ik wil best geloven dat boterzuur helend werkt. Maar als het om boterzuur gaat, waarom dan moeilijk doen als het makkelijk kan? Zetmeel wordt glucose in de bloedstroom en verhoogt de bloedsuikerspiegel, terwijl rechtstreekse bronnen van boterzuur (zuivel) dit niet doen, of beduidend minder.

Mike

 
Het verschil met gewoon zetmeel en RS, is dat het gewone zetmeel wordt opgenomen door het lichaam en de RS niet, dat is gaat naar de dikke darm. Het wordt voer voor goede bacteriën in de dikke darm als ik het wel heb. Zeer interessante discussie daar.

 
RS wordt omgezet in boterzuur, dus het gaat om boterzuur. BOTERzuur, dus waarom een zetmeelbron hiervoor gebruiken?

Mike

 
Ik ben het ook maar eens gaan proberen, het is zo'n laagdrempelig goedje, ik had het gewoon in m'n keukenkastje staan. En als er dan zoveel gunstige resultaten worden behaald ben ik natuurlijk meteen nieuwsgierig of dat voor mij ook geldt.
Ik heb nu drie dagen lang 's ochtends en 's avonds een theelepel in water opgelost. Ik kon me niet voorstellen dat een theelepel van zo'n onschuldig huis-tuin-en-keukenmiddeltje ook maar enig effect zou scoren.

Dit staat er in de eerder genoemde link van vetgoed-blogspot:

"De gerapporteerde effecten lopen uiteen:

Dalende nuchtere bloedglucose waarden (betere insuline-gevoeligheid)
Minder hoge postprandiale bloedglucose waarden (betere insuline-gevoeligheid)
Gedempte eetlust
Dalende bloeddruk
Afvallen
Betere koude-tolerantie
Beter, gelijkmatig humeur
Hogere inspannings-tolerantie
Vermindering van pathologische angsten
Levendige dromen
Verbetering van de spijsvertering en stoelgang
Verminderde immuunrespons, zoals vermindering van allergieën of verbetering van auto-immuunziekten
Flatulentie - meestal reukloos, maar vaak ook niet :) meestal tijdelijk
Buikpijn
Diarree

Niet alleen de effecten lopen uiteen, maar ook het voorkomen ervan. Sommigen merken helemaal niets, anderen ervaren een complete ommeslag (link naar een zeer recente post op Paleo Perspectief). Weer anderen ervaren slechts enkele effecten of alleen maar in mindere mate. En nog weer anderen ervaren alleen de genoemde nadelige effecten. Dit is wellicht het geval bij overgevoeligheid voor aardappel, in dat geval kan een andere bron van RS geprobeerd worden. Flatulentie is wel het meest genoemde effect. Dit is vermoedelijk omdat de darmflora beïnvloedt wordt en er een nieuwe balans gevormd wordt tussen de verschillende bacterie-coloniën en dat merk je."


Ik heb geen glucosemeter dus mijn bloedsuiker heb ik niet gemeten. Maar van de overige effecten heb ik alleen de negatieve:
zwavelwinderigheid :x en vanmorgen een bijna diarree. Daarnaast had ik gisteren en eergisteren een opgeblazen gevoel en minder eetlust.
Ik moet zeggen dat ik na vanmorgen geen last meer heb, maar of dat blijft weet ik niet.
Dus ik vraag me af of ik ermee door moet gaan. Winderigheid schijnt normaal te zijn omdat je darmflora verandert. Tja, ik had ook last van zwavelwinderigheid toen ik met MSM-poeder begon. Maar daar zit dan ook zwavel in, en dat weet ik aan ontgifting. Ik weet niet of dat hier ook het geval is, ik heb niets over ontgifting door middel van RS gelezen.
Kan iemand me een advies geven wat te doen? Nog even volhouden, of stoppen?

 
Iedereen bezwijkt voor de Paleo-hype. Het is nu eenmaal een beter PR-verhaal dan WAPF. In deze moderne wereld is vorm kennelijk nog steeds belangrijker dan inhoud. Zucht.

Mike

 
Nee hoor, ik wil gewoon alles aangrijpen dat werkt voor mij, of het nou Paleo of WAPF is. Als RS niet werkt stop ik er gewoon weer mee. Van WAPF weet ik al 2,5 jaar dat het werkt, daar stop ik nooit meer mee! :D

 
Ik had ook begrepen dat de toxine van de aardappel niet in de zetmeel zit. En voor het aanpassen van je darmflora mag je gerust enkele weken de tijd nemen (met ongemakken), tenzij het kritisch wordt.

Gebruikelijk is om een jaar de tijd te nemen om je darmflora aan te passen, maar dat is in het geval van bijv. een lekkende darm.

 
Mike, je bedoelt dat je boterzuur ook via zuivel binnen kunt krijgen? Misschien verdraagt niet iedereen zuivel. Diabetes melden dat ze hun BS zien stijgen na zuivelconsumptie en zien dalen bij RS gebruik. Ik weet er zelf niet veel van, daarom volg ik graag de discussies over RS. Het gebruik bevalt mij prima in elk geval want er zitten een hoop voordelen aan waaronder meer energie. ;)

 
Enjoy, ik neem al een paar weken RS en herken je omschrijving va winderigheid/zwavelachtig en opgeblazen gevoel. Toen zat ik op 3x per dag een el. Tijdens een ongemakkelijke nacht werden mijn darmen ontlast en sindsdien is de winderigheid weg evenals de opgeblazen buik. Ik neem het nu gemiddeld 2 a 3 x 1 el per dag, meestal voor het eten en voel me energieker en heb sneller een verzadigd gevoel. Ik wil er nog wel een tijdje mee doorgaan om het effect op langere termijn te ervaren.

 
Ik ben tevreden over de RS. Minder honger tussendoor en betere darmwerking (het gaat allemaal wat vlotter) na een week of 3. Ik gebruik nu 3 keer per dag een theelepel. Dat darmbacteriën boterzuur maken is leuk meegenomen. Ik gebruik het primair als voedingsstof voor deze bacteriën. Als ze er water van willen maken vind ik het ook best ;-) Ik drink er geen beker melk minder om.
Het gassige effect begint al af te nemen.

Manon

 
Ik had ook begrepen dat de toxine van de aardappel niet in de zetmeel zit.

Dus wel. Wie heeft je dat wijsgemaakt?

je bedoelt dat je boterzuur ook via zuivel binnen kunt krijgen?

Ja, dat is exact wat ik bedoel.

Misschien verdraagt niet iedereen zuivel.

WELKE zuivel? Bewerkt of onbewerkt? Veel mensen die zogenaamd niet tegen zuivel kunnen, blijken te reageren op de BEWERKING van zuivel. Daarnaast kun je altijd boter klaren (ghee), dan heb je puur botervet zonder de eiwitten, die niet bij iedereen even goed vallen.

Ik blijf het een modeverschijnsel vinden, die RS. Mocht je denken: waarom is die Donkers nu ineens zo fel op alles wat Paleo is, bedenk dan dat Sally Fallon ongemeen fel is op de Paleo-beweging. En met recht: zij werkt jarenlang keihard om WAPF door te laten dringen tot het algemeen bewustzijn en vervolgens gaan de Paleo's ermee vandoor, maar dan zonder bronvermelding! Er is nu zelfs 'lacto paleo', dat is WAPF zonder de granen! Sally blijft ook benadrukken dat er een aantal cruciale verschillen zijn tussen Paleo en WAPF, te weten:

- Paleo gaat uit van de vroege mens als eter van mager spiervlees van afgetrainde, wilde dieren. Niet waar, de vroege mens at orgaanvlees, het vetste en meest voedzame vlees dat het dier bevat.
- Paleo keert zich tegen granen vanwege anti-nutrienten als fytinezuur en teveel omega-6 vetten, maar zwijgt in alle talen over exact dezelfde stoffen in noten. Noten zijn nl. paleolitisch en granen neolitisch. Het is dus een dogma, waarbij alle neolitische voedingsmiddelen per definitie worden afgewezen. Het onderzoek van Price toont aan dat ook neolithische culturen een meer dan goede staat van gezondheid wisten te bereiken.
- Paleo keert zich tegen zuivel, omdat ook dit een neolithisch voedingsmiddel is. Voorheen was het inderdaad nagenoeg onmogelijk om wilde dieren te melken, maar de melk is wel de bouwstof van het vlees. En net als vlees bevat het hoofdzakelijk vetten en eiwitten en kan dus gezien worden als een voortzetting van het paleolithische voedingspatroon, maar dan vloeibaar, completer (alles wat jong leven voedt is per definitie het meest volwaardige voedsel dat er bestaat) en beter verteerbaar.

Mike

 
Naar mijn idee is de paleo beweging een versnippering van eet richtlijnen. Dus in deze beweging ook geen eenheid omtrent hoe te eten maar waar wel de basis zou liggen in hoe men in het verre verleden at of juist niet.
We hebben geen tijdmachine en dus is eea. niet altijd gebaseerd op feiten maar vaak ook een interpretatie van 'gegevens'uit het verre verleden.
Hoe dan ook,iedereen zal uiteindelijk zelf een beslissing moeten nemen over hoe de mens te voeden is in onze tijd.
Mij boeit eigenlijk niet wie gelijk heeft maar wat waar/juist is. Uiteraard verdient iedereen die veel werk verricht heeft om dat wat waar/juist is op te sporen de erkenning hiervan.
De RS laat ik links liggen omdat ik tot nu toe denk dat ik het niet mis. Iets meer KH. in de vorm van witte rijst en zoete aardappel hebben voor mij een duidelijk verschil gemaakt mbt. oa de stoelgang en ik denk zeer zeker de schildklier(vandaar ook de betere stoelgang denk ik).
Ik ben altijd een fanatiek voorstander van in ketose zijn geweest maar heb dit bij moeten stellen omdat de feiten dit duidelijk lieten zien.In feite ben ik gewoon terug waar ik jaren geleden starte nml. lowcarb met IF van zo'n 16 uur per dag. Daarna gigng ik gewoon de grenzen verleggen om te zien hoe weinig KH. ik nodig had om te functioneren,dus gewoon testen op basis van een theorie.Ik weet in iedergeval wel dat ,mocht het nodig zijn , ik met heel weinig KH. uit kan komen maar dat het niet optimaal is(voor mij dan).
Dus ,tot nu denk ik dat de RS mij geen meerwaarde zal geven maar wil iedereen die er baat bij denkt te hebben wel aansporen om te experimenteren wanneer er duidelijk problemen zijn met het huidige eetpatroon.Dood ga je in iedergeval niet van RS maar blijf ook zoeken naar de werkelijke rede waarom RS zou werken.
ad

 
Mike, waarom altijd zo fel? Relax en laat mensen gewoon informatie tot zich nemen en experimenteren met wat bij hen past. Grote veranderingen vinden veelal geleidelijk plaats. Soms moeten mensen eerst wennen aan een idee voordat ze verder kunnen. Je bent (bijna) vergeten dat je vroeger net zo overtuigd vegetariër was als nu WAPper. Beide zijn mogelijkheden die op een bepaald moment bij jou passen vanwege je kennis en inzichten. Maar waarom ben je hier eigenlijk zo star in, over dogma's gesproken? Je jaagt er ook lezers mee weg. De Paleoleefwijze heeft al veel mensen bewuster en beter gemaakt, evenals WAP. Dus? Waarom moet het of dit of dat zijn, waarom niet en en?Misschien ligt de waarheid in het midden. Dat is het spannende van deze tijd. Om met de beschikbare kennis te experimenteren op en met jezelf. Baas in eigen buik geeft een prettig gevoel.

Daarnaast gaat het er helemaal niet om door wie welke inzichten worden gedaan. De Paleo beweging is een natuurlijke beweging, een antwoord op de troep die we tegenkomen in de supermarkten op hoe het anders kan. Een schitterende manier om te beseffen dat je met voeding je gezondheid kunt manipuleren.
Koemelk is slecht of onverteerbaar voor de mens, dan beter geitenmelk consumeren.

Door hier te lezen word ik wijzer. Door elders te lezen ook.
En ik ben net begonnen in het Glutengevaar, van dr David Pelmutter en nieuwsgierig naar zijn zienswijze. maar misschien vind je dat de beste man er ook naast zit.

 
https://www.fatsforum.nl/topic/de-waarheid-zit-niet-in-het-midden]De waarheid ligt niet in het midden.[/url]

Christel, was jij niet degene die suggereerde dat Paul Blokker zou zijn overleden aan de consumptie van verzadigd vet, omdat hij aan een hartaanval overleed? Ofwel jij valt voor voor elk goed verhaal, ofwel jij bent een trol die hier heel subtiel aan het zieken is. Wie nergens voor staat, valt overal voor!

Mike

 
Mike, in antwoord op je vraag: 'RS wordt omgezet in boterzuur, dus het gaat om boterzuur. BOTERzuur, dus waarom een zetmeelbron hiervoor gebruiken?'
vond ik een antwoord van Melchior dat luidt: het boterzuur in boter wordt onmiddellijk opgenomen in de circulatie, waardoor de colonocyten er vrijwel niets van krijgen. RS gaat straight naar de colon, waar bacteriën het omzetten in boterzuur.

 
Mijn vraag was oprecht en betrof: of kefir de oorzaak kon zijn van de hartstilstand omdat mijn moeder deze ook nam en ook een hartstilstand kreeg. Met trollen heb ik weinig op en zieken ook niet. Ben niet negatief of achterdochtig ingesteld en als ik fout ben geef ik dat liever toe. Ik pretendeer zeker niet de wijsheid in pacht te hebben, maar stel me op als ontdekker van mijn eigen gezondheid, via welke bron dan ook.
Ik stel dus juist een discussie erg op prijs en sta open voor nieuwe inzichten.

Een goed verhaal, ook daar sta ik voor open, maar wil het dan ook zelf ondervinden. Vandaar dat ik enthousiast ben over Paleo, ben er enorm van opgeknapt en mijn zus ook. Maar ik staar me er niet blind op, want daarnaast blijf ik opzoek naar verdere manipulatie van mijn gezondheid en dus geïnteresseerd in RS en in het zuivelverhaal van WAP.

Het toeval wilde dat gisterenavond bij ons een vriendin die huisarts is aanschoof op de porch. Zij vervangt huisartsen in het Caribisch gebied èn is regelmatig in Afrika te vinden in afgelegen gebieden bij mensen die nauwelijks of niet beinvloed zijn door de Westerse wereld. Dus je begrijpt wel waar we het over hebben gehad. ;)

Wat denk je, is het Glutengevaar wat of staat het vol onzin?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.522
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan