Ik had ook begrepen dat de toxine van de aardappel niet in de zetmeel zit.
Dus wel. Wie heeft je dat wijsgemaakt?
je bedoelt dat je boterzuur ook via zuivel binnen kunt krijgen?
Ja, dat is exact wat ik bedoel.
Misschien verdraagt niet iedereen zuivel.
WELKE zuivel? Bewerkt of onbewerkt? Veel mensen die zogenaamd niet tegen zuivel kunnen, blijken te reageren op de BEWERKING van zuivel. Daarnaast kun je altijd boter klaren (ghee), dan heb je puur botervet zonder de eiwitten, die niet bij iedereen even goed vallen.
Ik blijf het een modeverschijnsel vinden, die RS. Mocht je denken: waarom is die Donkers nu ineens zo fel op alles wat Paleo is, bedenk dan dat Sally Fallon ongemeen fel is op de Paleo-beweging. En met recht: zij werkt jarenlang keihard om WAPF door te laten dringen tot het algemeen bewustzijn en vervolgens gaan de Paleo's ermee vandoor, maar dan zonder bronvermelding! Er is nu zelfs 'lacto paleo', dat is WAPF zonder de granen! Sally blijft ook benadrukken dat er een aantal cruciale verschillen zijn tussen Paleo en WAPF, te weten:
- Paleo gaat uit van de vroege mens als eter van mager spiervlees van afgetrainde, wilde dieren. Niet waar, de vroege mens at orgaanvlees, het vetste en meest voedzame vlees dat het dier bevat.
- Paleo keert zich tegen granen vanwege anti-nutrienten als fytinezuur en teveel omega-6 vetten, maar zwijgt in alle talen over exact dezelfde stoffen in noten. Noten zijn nl. paleolitisch en granen neolitisch. Het is dus een dogma, waarbij alle neolitische voedingsmiddelen per definitie worden afgewezen. Het onderzoek van Price toont aan dat ook neolithische culturen een meer dan goede staat van gezondheid wisten te bereiken.
- Paleo keert zich tegen zuivel, omdat ook dit een neolithisch voedingsmiddel is. Voorheen was het inderdaad nagenoeg onmogelijk om wilde dieren te melken, maar de melk is wel de bouwstof van het vlees. En net als vlees bevat het hoofdzakelijk vetten en eiwitten en kan dus gezien worden als een voortzetting van het paleolithische voedingspatroon, maar dan vloeibaar, completer (alles wat jong leven voedt is per definitie het meest volwaardige voedsel dat er bestaat) en beter verteerbaar.
Mike