Ademhaling

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
Heel belangrijk om dit soort berichten die 'via via' je bereiken niet zomaar klakkeloos hier neer te zetten. Ofwel het is gebeurd, maar was niet ernstig. Ofwel het is nooit gebeurd. Hoe dan ook kan de reputatie van Wim Hof hierdoor geschaad worden, want een geruchtencampagne kan al genoeg zijn. Graag wat meer discretie voortaan.

Mike

hoi Mike daar heb je een punt. Als ik het goed begrijp, dan gaat Wim Hof ook eerst 2 uur mediteren met mensen om ze klaar te stomen voor de blootstelling aan ijs. Dan nog speelt natuurlijk het probleem dat sommige groepen kwetsbaarder zijn voor de overgang warm-koud dan anderen. Dit las ik al bij info over waterkuren waarbij koud-warmblootstelling ook onderdeel van de therapie uitmaakt: zie ook https://www.fatsforum.nl/topic/natuur-geneeskunde https://www.fatsforum.nl/topic/wrijfzitbaden Dan lees je ook dat je met chronisch zieken niet zomaar de koude baden kunt inzetten (terwijl die wel van therapeutische waarde kunnen zijn). Van Mayk begreep dat volgens Masha Antonissen (te lezen in het boek Leef gezond adem rustig) mensen met een minimale controle pause van 30 seconden (een zekere mate van gezondheid) aan de slag kunnen gaan met koudetherapie (cryotherapie).

Uit het topic vaccinaties:

fatsnotbad:
Quote:
De Buteyko-aanhagers kunnen het niet laten om de boel hier te kapen. Heksje gebruikte een algemene uitdrukking in de Nederlandse taal, maar jullie moeten zo nodig als schoolmeesters met het vingertje wijzen. Zo lang er overigens geen definitie wordt gegeven van wat een 'diepe' of 'oppervlakkige' ademhaling is, zijn dit soort posts zinloos. Maar laat ik jullie vooral niet uitnodigen dit verder te verduidelijken, want het gaat hier over vaccinaties.

De laatste tijd lees ik op dit forum vaker over 'wijzende vingertjes' of een 'streng vingertje'. Ik zie dat als gewoon in het wilde weg ergens tegenaan schoppen, omdat de reactie even niet aanstaat.

Een bericht van mij in een topic over kwik ontgifting met ALA en DMSA:

https://www.fatsforum.nl/topic/even-voorstellen-watisgezond/page/8#post-126949

Nou nou nou, wat een strenge vinger zeg! Jonge, jonge, jonge. Het probleem is dat mensen (vooral vrouwen) alles leuk en aardig willen houden. Lief zijn tegen elkaar. Het mag niet te ingewikkeld en te lastig zijn. En als het onbekend is blijven we er maar liever vandaan.

Nu over de ademhaling, waar het in dit topic over gaat.

Quote:
Maar laat ik jullie vooral niet uitnodigen dit verder te verduidelijken

Nee inderdaad, je zal maar begrijpen wat een diepe ademhaling is. Dan heb je weer een rede minder om tegen die Buteyko aanhangers aan te schoppen. Iets wat je zo graag doet.

Quote:
De Buteyko-aanhagers kunnen het niet laten om de boel hier te kapen

Volgens mij heeft Mike een Buteyko fobie. Als er wordt geschreven dat een diepe ademhaling slecht is wordt er gelijk op ingehakt. Maar waarom? Omdat er soms 'rare dingen' uit de 'Buteyko hoek' komen? Omdat Mike niet begrijpt wat een diepe ademhaling is? Omdat Mike meer binding heeft met Wim Hof die wat ademhaling betreft het tegenovergestelde doet? Of zit er iets ander dwars? Ik weet dat je jezelf graag wilt bewijzen en daarom met woorden probeert boven dingen uit te komen. Je hebt zelf pas geleden ook zoiets over jezelf geschreven).

Omdat er waarschijnlijk wel weer iemand is die dit interpreteert als dat ik tegenstander ben van Wim Hof: dat ben ik niet! Ik heb me (nog) niet genoeg daarin verdiept om er een mening over te kunnen hebben.

Quote:
Zo lang er overigens geen definitie wordt gegeven van wat een 'diepe' of 'oppervlakkige' ademhaling is, zijn dit soort posts zinloos.

Diep is diep en oppervlakkig is oppervlakkig. Dat lijkt me niet ingewikkeld.

Bij een zware lichamelijke inspanning, zoals het wegrennen voor een sabeltandtijger, wordt de ademhaling sneller en dieper. Als de Sabeltandtijger weg is en de rust is teruggekeerd is de ademhaling weer rustig. De ademhaling is dan minder diep en minder in frequentie.

Hoe meer lucht er bij het inademen in de longen komt, hoe dieper de ademhaling is. Hoe minder lucht er per keer wordt ingeademd, hoe oppervlakkiger de ademhaling is.

Ik ben trouwens ook een Cutler aanhanger. Is dat ook fout?

De discussie over Wim Hof vs Buteyko is zinloos.

Buteyko en Wim Hof zijn niet te vergelijken. Twee verschillende methodes met een andere aanpak en met een ander doel.

Buteyko richt zich op normaliseren van de ademhaling en Wim Hof gebruikt juist hyperventilatie om het lichaam een boost te geven. Ken de precieze details van Wim Hof niet, maar heb wel eens aan een therapeut die beide opleidingen heeft gevolgd gevraagd welke methode het beste werkt bij mensen met Chronische Hyperventilatie (Waar veel mensen met stress last van hebben).

Zijn antwoord was duidelijk: Buteyko.

De methode van Wim Hof is ook super interessant, maar hangt dus allemaal af van je situatie/doel!

Hoi Mike,

ik ben wel benieuwd naar je idee over andrew cutler met zijn protocol.

Kijk naar de voorsteltopic van watisgezond. Ik bestrijd niet dat het protocol werkt, maar waarom moet het zo ongelooflijk ingewikkeld worden gemaakt? Een belangrijk principe achter ingewikkelde protocollen is dat je afhankelijk bent van een 'deskundige'. Daarnaast wordt het exclusief i.p.v. publiekelijk toegankelijk en dus verkoopbaar.

Mike

Het "protocol" is niet ingewikkeld. Je koopt het boek of leent het (zoals ik heb gedaan). Je bestelt de supplementen online in Zuid-Afrika en je kunt beginnen. Zonder tussenkomst van één of andere reguliere arts of alternatieve therapeut. Voor veel mensen geeft dit juist vrijheid en geen afhankelijkheid na soms jaren lang therapeuten te hebben afgelopen zonder significant resultaat. Enig struikelblok dat ik kan bedenken is dat het boek in het Engels is geschreven en dit zou het minder toegankelijk voor sommigen kunnen maken. En tuurlijk, de supplementen kosten geld (maar dat geld gaat niet naar Cutler). Het boek staat ook nog eens vol met allerlei info betreffende kwaaltjes en ziektes.

Persoonlijk denk ik dat diepe ademhaling of oppervlakkige ademhaling niet zo heel veel uitmaakt. Kijk, als jij de meer klassieke pranayama yoga volgt, dan adem je wel diep, maar ontzettend langzaam. Bijvoorbeeld 8 seconden inademen, 32 seconden vasthouden, en 16 seconden uitademen. Dan is bijna 1 ademhaling per minuut. En ook al adem je misschien diep, en daardoor adem je ook veel CO2 uit, maar netto hou je zeker CO2 vast, ook met deze klassieke vorm van yoga omdat je zo langzaam ademt.

Ik heb bij Gert van Leeuwen yoga gevolgt, en ook hij heeft het over zo rustig en ontspannen te ademen, dat je misschien in het begin een beetje ademnood voelt, maar uiteindelijk, zegt hij, zal je merken dat deze langzame manier van ademhaling tot meer en energie en rust leidt.

Mike, je weet toch dat het lichaam en gezondheid een complex geheel is. Als het allemaal zo simpel was, had je niet een heel forum erover opgezet, maar gewoon een read-only website kunnen maken met alle info erop en klaar. De één verdraagt dit wel en het ander niet, of niet nu, of niet in combinatie met dit en dat etc.

Ik ben het met downunder eens. Het protocol zelf is niet zo ingewikkeld. DMSA/DSMP en later ALA erbij voegen. Hoe moeilijk is dat?

Het heeft me meer tijd en energie gekost om andere methodes te proberen die voor mij niet werkten, dan Cutler's protocol zelf.

Ik wil echter graag duidelijk weten waar ik aan begin voor ik zomaar pillen ga slikken, dus heb ik z'n boek gelezen en ik had daar soms vragen over inderdaad. Net zoals mensen hier ook tig vragen hebben over van alles.

Ik heb er genoeg vertrouwen in om het nu te gaan proberen, want dan weet je pas zeker of het werkt (voor mij).

Je bent zelfs niet per sé afhankelijk van het boek als je afgaat op fora en andere websites, waar het protocol goed wordt uitgelegd, zoals hier.

Mark

Quote:
Waarom dan nog zoveel vragen, onduidelijkheden, tijdsschema's, mails naar Andy, etc.?

Het tijdschema is onderdeel van het protocol. Als je je erin verdiept hebt weet je dat de gebruikte chelatoren (ALA en DMSA) om de paar uur worden ingenomen. ALA om de 3 uur, DMSA om de 4 uur. Om het overzichtelijk te houden is het handig om in een schema te zetten welke chelator je op welk moment neemt. Dat heeft niks te maken met het gedrag van een control-freak, maar juist om het duidelijk te houden.

Vragen stellen aan Andrew via een mail of zijn forum vind ik juist een voordeel. Dat geeft meer vertrouwen dan met iemand die en boek schrijft en daarna niks van zich laat horen. En het kan handig zijn als er iets niet duidelijk is.

Net als dat op dit forum vragen worden gesteld over Weston Price, terwijl hij een dik boek heeft geschreven.

Mike, ik heb zelf nog nooit aanleiding gehad om te mailen met Andy. Voor mij is het duidelijk :wink:

Jij krijgt zelf ook genoeg vragen over Weston Price maar zo ingewikkeld is die manier van eten toch ook niet?

Haha ik heb net gehoord via via over iemand die krullen heeft gekregen sinds die met buteyko-ademhaling bezig is.

Wat.. meen je??! Haha wil ik ook! :D :lol:

Niet bekend bij welke CP dit begon? Ben bezig maar de CP stijgt nou nog maar moeizaam, heb wel het idee dat ik minder adem.

Doe jij ook buteyko lievergezond?

hoi Maarten ja ik doe ook aan buteyko-ademhaling sinds 5 maanden nu.

CP stijgt meestal helemaal niet zo heel snel: dat kan zeer veel tijd nodig hebben, laat je niet ontmoedigen.

Als een cp niet snel stijgt, dan zou dat geen reden moeten zijn om met buteyko-ademhaling te stoppen.

Het lichaam kan veel tijd en energie nodig hebben voor lichaamsreparatie en zolang dat de aandacht opeist, stijgt de cp niet.

Het nieuws van die krullen gaat snel zie ik! Het is waar. Het betreft mijn zus. Heel haar leven heeft ze al kaarsrecht haar, geen krul in te bekennen. Toen ging ze EFT-therapie doen en kwam ze erachter dat als ze flink klopte en veel trauma's oploste, ze spontaan prachtige krullen kreeg! Ze werd net het weermeisje: zat ze niet goed in haar vel, dan had ze stijl haar, ging het goed met haar dan had ze krullen. Heel bizar. Haar kapster dacht toen dat het iets met de hormonen te maken heeft. Maar ik weet niet wat het is, dat EFT kloppen daar gaat nogal wat tijd inzitten, dus dat doe je dan na verloop van tijd niet meer. Dus had ze de laatste maanden helaas weer recht haar. Maar nu is ze alweer een poosje met Buteyko bezig, laten we zeggen 1 maand, en zondag stond ze ineens trots voor m'n deur met een bos krullen! Is dat niet bijzonder? Oh ja, en haar CP zit rond de 17/20.

Ik zelf heb eergisteren/gisteren ook nog iets bijzonders meegemaakt. Ik was niet helemaal lekker! Weer griepachtig, maar dan heviger: keelpijn, snotterig, zere voetzolen, veel dorst, koud/warm ... zoiets. Ik noem dat iets heel bijzonders omdat ik zulke klachten eigenlijk al sinds 2008 ongeveer niet meer ken. Dus òf ik had nu een keer echt 'iets' onder de leden òf het is een wat grotere reinigingsreactie geweest. In elk geval heb ik het aan Buteyko te danken dat er nu eens iets gebeurt met mijn immuunsysteem!

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan