Uitspraak van de arts/fysioloog Buteyko:
Quote:
Dertig jaar lang, van oktober 1952 tot september 1985, hebben medische kringen mijn uitvinding doodgezwegen. Ik deed alles om het sterkste wapen te ontwikkelen in het gevecht tegen moderne (chronische) aandoeningen. Ze noemden me een charlatan, schizofreen en een raaskallende gek. Ze hebben me drie keer proberen te vergiftigen en twee keer willen laten verongelukken. Meerdere keren hebben ze geprobeerd me in een psychiatrische inrichting te plaatsen. Ze hebben mijn hele laboratorium, dat uniek was in de wereld, vernietigd. En dat allemaal omdat ik een krachtig middel heb ontdekt waardoor patienten minder afhankelijk worden van pillen en gecompliceerde operatieve ingrepen die zeker niet zonder gevaar zijn. Maar pillen zijn nu eenmaal het uitgangspunt van de farmacologie en duizenden chirurgen hebben staatsprijzen gewonnen. Wat is uiteindelijk makkelijker, een ontdekking erkennen en je eigen belang vrijwillig opgeven ten voordele van de gezondheid van mensen, of de bedenker van die ontdekking beschildigen van pseudowetenschap? Dat laatste is gemakkelijker en levert blijkbaar ook meer op.
Marc Scheffer/ Mathilde Scheffer-Holzapfel, Ademhaling als medicijn, p. 43.