Alternatief voor flesvoeding > WAPF Formula

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Gait
  • Startdatum Startdatum
Hoi Gerrit,

Ik ga zometeen ons meisje haar eerste rauwe melk sapje maken! Toch nog een vraagje...

1 - 7/8 CUP - Gefilterd water

Hoeveel water is dat precies? Bedoel je daar bijna 2 cups mee?

Dank dank!

 
Ja, bijna 2 cups, haal uit 1 cup 2 eetlepels water en je hebt 1/8 cup... Succes!

 
Hoi MamaW! Dank je wel! Ik ga nu beginnen! Hopen dat ze het lust!

Fijne dag!

 
Help help! Ik heb het recept gevolgd, maar nu in totaal maar ongeveer 550cc aan vloeistof! In de blauwe cups staat iets boven het midden een streepje met een hoeveelheid. Ik heb het tot dat streepje gevuld, dat is zeker niet de bedoeling? Ik moet de cups zeker helemaal tot boven vullen?

 
Nou, mysterie opgelost... ik had de cups dus idd moeten vullen tot de rand. Even wat rekensommentjes verder en ik heb nu ongeveer 1 liter formule. Ze ligt nu nog lekker te slapen, ik ben benieuwd! Laat het jullie wel weten!

 
Voor de geinteresseerden... Ze heeft het opgedronken hoor!

@Gerrit, toen jullie meisje 9,5 maand was hoeveel van de formule dronk ze toen? Ze was vandaag niet zo fit en heeft weinig vast voedsel gegeten. Ze is zoiezo nog niet zo'n grote eter, zou je niet zeggen als je haar zag! Ze is nog erg van de melkjes. 's ochtends drinkt ze een beetje bij mij, is meer voor het gezellig samen zijn, want om 8 uur drinkt ze nog een bijna volle fles, dan nog een fles rond 12/13u en dan om 19u. Eerst ook nog om 16u, maar die dronk ze bijna nooit meer leeg. Op het CB vonden ze het ook teveel melk. Wat vind jij? Ik geef haar ook bv yoghurt, eigeel, avocodo, soms stukje kaas. Ook ghee gemaakt en dat roer ik er ook doorheen. En natuurlijk avondeten. SOms ook een boekweit/rijstcracker of stukje desembrood met roomboter. Ik heb het idee dat ze niet zo veel vast eten eet. Maar ja, ze doet het goed! Wat eet jullie meisje zo op een dag (toen ze ongeveer 9 mnd was?) Als ik mag vragen!

Groetjes!

 
@frida

Je hebt volgens mij weinig te vrezen over het niet vast voedsel willen eten want mijn zus der zoontje die at op die leeftijd nog echt bijna niks vast. Een hele slechte eter... nu moet ik ook melden dat hij ook absoluut geen WAPF eetgewoonte heeft maar net als elk ander kind. alleen bij ons thuis is het WAPF... het valt ook altijd op dat hij bij ons altijd andere dingen vraagt dan bij zijn eigen thuis. Hier is het eerder kaas/leverworst of rauwe melk... waar hij overigens wel helemaal gek op is! :P Tegenwoordig nu hij bijna 2.5 is eet hij wel steeds meer vast maar krijgt hij, nu nog, veel papjes... helaas.

 
Beste Gerrit,

Als het om 1 of andere reden een dag niet mogelijk is om de WAPF formula te maken, wat denk jij dan van de "verrijkte poeder versie" Voor de duidelijkheid, als noodoplossing dus en het zou dan gaan om slechts 1 voeding per dag naast 5 borstvoedingen.

Voor 1 voeding dacht ik aan het volgende:

1 deel Biobim

1 theelepel eidooier

1 theelepel kokosolie

1 theelepel olijfolie

1/4 theelepel levertraan/boterolie mengsel

2 eetlepels rauwe room

1 eetlepel rauwe wei

Uiteraard allemaal WAP kwaliteit.

Ik dacht ook nog, waarom zou je niet de Biobim kunnen mengen met rauwe melk? Ik ken overigens de recepten uit NT en Super nutrition for babies, maar ik denk dat bovenstaand recept toch iets voedzamer is?

Jochem

 
ingredienten biobim:
Quote:
De combinatie mais, boekweit banaan en maltodextrine levert een zachte smaak en een verantwoorde keuze voor een kindje met een nog jonge smaak-ontwikkeling.Allergenenlijst: Glutenvrij, Tarwevrij, Koemelkeiwit vrij, lactosevrij, Kippenei eiwit vrij, Notenvrij, Zadenvrij, Geen suiker toegevoegd, Geen zout toegevoegd, Geen vleesIngrediënten: maismeel*, boekweitmeel*, banaan* (11%) (bevat soja), dextrine maltose** = biologisch



Dat wil je je kind toch niet geven?

Over voeding voor zogende moeders zeggen ze het volgende:
Quote:
Voor mama’s die borstvoeding geven, wordt gemiddeld het volgende per dag aanbevolen:

7 sneetjes brood

200-250 gram aardappelen, rijst of pasta

200 gram groente

3 stuks fruit (300 gram)

3-4 glazen melk(producten)

1-2 plakken kaas (20 gram)

120 gram vlees (waar) of vegetarische vervanging

50 gram halvarine/margarine, braadproduct of olie

minimaal 2 liter drinkvocht (inclusief melkproducten)

bron voedingscentrum



Ze moeten daar nog veel leren.

Lia

 
Ik heb het over NOOD, dit is nu niet aan de orde. Bovendien er zijn wel ouders in mijn omgeving die het nooit in hun hoofd zullen halen een homemade formula te maken, maar die misschien wel bereid zijn om na wat uitleg hun deficiente poedermelk te verrijken, beter iets dan niets denk ik dan maar.

Voor wat betreft biombim, het enige positieve is dat Biobim werkt met biologisch dynamische ingredienten, ik ben het verder totaal oneens met hun filosofie. Het papje of hapje dat poekie aanhaalt is geen zuigelingenvoeding, maar is idd ook rommel die mijn kind nooit zal krijgen.

Verder zijn alle verkrijgbare zuigelingen poeders zijn min of meer hetzelfde samengesteld, ze zijn dus allen oa deficient aan verzadigd vet, cholesterol, choline, vetoplosbare vitamines etc etc. Ze bevatten idd ook ongewenste ingredienten, zoals bepaalde plantaardige olien. Het nood poeder dat WAPF aanbeveelt bevat bijvoorbeeld zelfs soja olie.

WAPF spreekt ook over een "fortified formula" for emergencies, maar ik denk dus dat je

deze nog iets kunt verbeteren door toevoeging van genoemde ingredienten (ik vergat nog een theelepel Bifido Infantis):

Fortified Commercial Formula

Makes about 35 ounces.

This stopgap formula can be used in emergencies, or when the ingredients for homemade formula are unavailable.

Ingredients:

•1 cup milk-based powdered formula 1

•29 ounces filtered water (3 5/8 cups)

•1 large egg yolk from an organic egg, cooked 3 1/2 minutes (See recipe for egg yolk, below)

•1/2 teaspoon unflavored high-vitamin or high-vitamin fermented cod liver oil or 1 teaspoon regular cod liver oil2

1. We are sorry to report that the Mead Johnson (Enfamil) Low Iron formula we previously recommended is no longer available. In fact, all commercial formula now contains iron, by FDA decree. The best choice for commercial formula today seems to be Baby's Only Organic Dairy Formula. It contains iron but otherwise contains higher quality ingredients than any of the other commercial formulas. It is also the only brand on the market at this time without the Martek DHASCO and ARASCO additive. If you are forced to use commercial formula, make sure that baby is getting cod liver oil, either added to the formula or given with an eye dropper or syringe. As soon as possible, introduce solid foods like egg yolk, liver, meat and bone broths.

2. Use only recommended brands of cod liver oil. See our recommendations here.

Instructions:

•Place all ingredients in a blender or food processor and blend thoroughly.

•Place 6-8 ounces in a very clean glass bottle. (Store the rest in a very clean glass jar in the refrigerator for the next feedings.)

•Attach a clean nipple to the bottle and set in a pan of simmering water until formula is warm but not hot to the touch, shake well and feed to baby. (Never heat formula in a microwave oven!)

 
Lia

ik denk dat jij het over gewone biobim pap(wat je toevoegd aan melk) hebt,

en niet het poedermelk van biobim wat Jochem bedoelt.

daar zit in:

Allergenenlijst

Glutenvrij

Tarwevrij

Kippenei eiwit vrij

Notenvrij

Zadenvrij

Geen suiker toegevoegd

Geen zout toegevoegd

Geen vlees

Ingredienten

magere melkpoeder*

weipoeder*

plantaardige olie*

maltodextrine*

mineralen

vitamines

bifidobacteriumcultuur

sporenelementen

* = biologisch

http://www.biobim-shop.com/shop/BiobimLac-1-p-5.html

niet geweldig,maar wel biologisch en dus iets beter dan nutrilon.

gewone granen(ook glutenvrij)

mogen voor het eerste jaar niet gegeven worden,ivm slechte vertering hiervan.

Ik weet wel dat het kindje van mijn nichtje helemaal niet goed op de gewone poedermelk als nutrilon ed reageerde,en toen is overgestapt op biobim poedermelk,en dat dat heel goed gaat.

Mijn schoonzusje heeft helaas maar een paar weken borstvoeding gegeven aan haar kindje van nu 6 weken oud,het kindje hapte niet goed.Veel hulp gehad van een lactatiekundige,maar het ging niet.Veel afgekolft,maar ze had gewoon niet veel melk meer(afkolven stimuleert niet zo goed als dat de baby live drinkt natuurlijk)

toen overgestapt op nutrilon helaas,daar kreeg hij krampjes van(logisch)toen weer op friso,maar nog hetzelfde verhaal.Ook heeft hij nu last van eczeem gekregen.

En ik weet wel wat ik haar zou moeten adviseren(de baby formule).maar ik durf het niet omdat ik heb gemerkt dat ze toch niet van me willen aannemen,helaas..

en nu had ze het er over dat ze over wil gaan op geitenmelk poeder...

 
Frida,

geef haar geen granen,dus brood en rijst ed,

wel mag ze oa gepureerde banaan voor de koolhydraten(niet teveel)

avocado met wat yoghurt(zorg dat de yoghurt al een tijdje uit de koelkast is)

eidooier

en borstvoeding geeft haar voldoende voedingsstoffen samen het rauwe eigeel voorlopig,dus maak je niet zo druk nog om wat ze verder niet eet.

groetjes danielle

 
Hoi Danielle & Caveman,

Dank voor jullie reacties!

Ons meisje doet het goed om de zelfmaakformule! Ik maak het nu ook in een handomdraai, dus dat is fijn!

Ikzelf heb gisteren een maaltijdsoep met riblapjes gegeten, my god, er ging weer een wereld voor mij open (na 16 jaar geen vlees eten..!) Ik heb er maar niet te veel over nagedacht. Ik ben met mijn vader meegegaan naar de boerderij om de riplapjes op te halen. Heb de koeien even bewonderd en meteen bedankt :-) So far so good en ik schijn er geen last van te hebben! Vanavond ga ik iets met runderreepjes maken. Ik ben beniewd of ik me beter ga voelen, hope so!

Botervloot, wij hebben naast borstvoeding ook soms wat poedermelk (voordat ik de formule gaf) gegeven. Ik dacht ook biobim te gaan geven, maar daar zit idd maltodextrine in. Wij hebben haar toen een biologische poedermelk uit DL gegeven. Hipp opvolgmelk, is ook in NL te verkrijgen via internet. Er zitten geen zoetstoffen en sojaproducten in. Misschien een idee. En de formule, ik dacht ook eerst, dat ga ik niet doen, maar als je aan goede rauwe melk kan komen is het echt niet moeilijk! Gerrit heeft het super goed uitgelegd! Dank nogmaals daarvoor!

Groetjes,

Frida

 
@Frida,
Quote:
Ikzelf heb gisteren een maaltijdsoep met riblapjes gegeten, my god, er ging weer een wereld voor mij open (na 16 jaar geen vlees eten..!) Ik heb er maar niet te veel over nagedacht. Ik ben met mijn vader meegegaan naar de boerderij om de riplapjes op te halen. Heb de koeien even bewonderd en meteen bedankt So far so good en ik schijn er geen last van te hebben! Vanavond ga ik iets met runderreepjes maken. Ik ben beniewd of ik me beter ga voelen, hope so!

Chapeau, ik hoop ook inderdaad dat het veel voor je gaat betekenen. En vooral leren er van te genieten he?

Lia

 
Dag Frida,

Goed om te vernemen dat je dochtertje goed op de formule van Gerrit reageert en dat ze een gezonde eetlust heeft. Ik denk dat er heel veel zorg op dit vlak van je afgevallen is.

@ iedereen

Zijn er forumleden die ervaring hebben met het voeden van kindjes met onzichtbare slokdarmreflux ?

Mijn neefje (krijgt flesvoeding) van 5 maanden heeft deze diagnose afgelopen week gekregen. Hij eet nu gelukkig goed en is tevreden. Echter ik vraag me af wat in zo'n geval de meest verantwoorde oplossing is voor het geval hij niet goed op sojamelk moest reageren.

 
Hoi lieve Lia! Ik dacht net nog, zal ik jou nog een pb sturen over mijn vleessoepje! Moest ook aan jou denken, zo van, dit moet ik Lia laten weten, haha! Ben ook benieuwd of ik mij beter ga voelen. Genieten is nu nog een stapje verder, maar dat zal hoop ik ook nog komen!

Hee Vivianne, klopt, het is fijn dat ik nu een maand geleden eindelijk de knoop door heb gehakt. Ik heb tot een week geleden ons meisje nog elke ochtend zelf gevoed, meer voor het knuffelmoment samen, want een uurtje daarna kreeg ze alsnog de fles, maar dat lukte niet meer. Ik werd nl heel erg misselijk en moest een dag lang overgeven, met als gevolg dat ik helemaal leeg was, ook mijn borsten... Dus dat was het einde. Mijn lichaam stopte er mee. Ik mis het wel, maar kan haar nu zonder weemoedig gevoel de fles geven gelukkig. En ik ben trots op mijn lichaam dat het haar toch nog 9,5 maand heeft kunnen voeden, al had ik het liever langer gedaan. Ze doet het zó goed en is zo'n lekker vrolijk mollig (weegt rond de 12 kilo!!) dotje! Ze kruipt nu ook sinds twee weken en brabbeld heel wat af. Maar genoeg mamagekwijl, haha! Hoe gaat het met jouw kindjes? Hoop meer dan goed en hoop dat het traject goed bij Anthony's behoefte aansluit. Wat de verborgen relux betreft, daar weet ik niet zo veel vanaf, behalve dat mijn nichtje (ook 5 mnd nu) hier ook erg veel last van heeft gehad (bij volledig bv) en dat ze er in de eerste maanden medicijnen voor heeft gehad, maar daar is mijn zus mee gestopt en het gaat nu goed. Het lijkt alsof ze er overheen is gegroeid oid. Misschien gebeurd dat ook nog bij jouw neefje? Hoop het iig. Het is echt niet fijn voor ze! Maar goed te lezen dat hij goed eet en tevreden is! Mijn nichtje moest erg lang rechtop blijven na een voeding. Wat ze ook kunnen proberen is hem zoveel mogelijk rechtop de fles te geven. Mijn meisje wilde dat ook erg graag, had een hekel om liggend te drinken toen ze eenmaal wat ouder was, logisch ook eigenlijk.

Fijne avond!

 
Vivianne,

Sojamelk voor baby's is regelrechte kindermishandeling! Het arme kind krijgt hierdoor dagelijks dezelfde hoeveelheid oestrogenen als de anticonceptiepil! Geen wonder dat hij reflux heeft!

Mike

 
Beste Mike,

Zo denk ik er ook over.

Biedt de melk volgens de WAPF-formule van Gerrit soelaas voor deze problematiek ? Anders zet ik een link naar de overbezorgde mama door.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.530
Berichten
538.160
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan