Alternatief voor flesvoeding > WAPF Formula

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Gait
  • Startdatum Startdatum
@Frida, las net ff de laatste reacties.



Vanaf 1 jaar zijn we formula iets anders gaan maken, lactose weggelaten (is niet meer echt nodig), tot nu toe (14 mnd) maken we het nog steeds, alles zit er in, behalve de lactose dus. Verder sinds week nu 1 cup melk meer en 1 cup water minder. Zodat er meer melk in zit, en zo gaan we geleidelijk aan over naar 100% melk.



Wat betreft gewicht, grafieken etc. Kinderen die goed gevoed worden zijn mollig, dikke buikjes en veel kwabbels om de botjes :) Dit alles is nodig om goed te kunnen groeien! Daarom zijn er nu zoveel kinderen met van die spille beentjes, x-beentjes etc.



Wat betreft die probiotica, inderdaad is die aangerade van WAPF beter, wist niet dat hij in NL te verkrijgen is, goed om te weten iig.



Nog vragen, ik hoor het wel.

 
Onze 3e dochter is inmiddels geboren na 39wkn zwangerschap. Wat een prachtig kind ! Ze heeft een mooi breed gezicht :D

Gedurende de zwangerschap heeft mijn partner zoveel mogelijk geleefd volgens de WAPF-richtlijnen. Ik kan nu dus uit eigen ervaring zeggen dat veel rauwe melk, gefermenteerde levertraan met boterolie, verzadigd vet van goede kwaliteit, vlees van grasgevoerde dieren etc etc. zeer bevorderlijk is geweest tijdens de zwangerschap.

Het was wel echt een spoedbevalling want binnen een half uur was ze er. De verloskundige was nog niet eens aanwezig. We hebben het dus samen moeten doen. Geweldig toch, de natuurvolkeren zouden trots op ons zijn geweest. Vroeger was dit natuurlijk heel normaal.

Onze dochter krijgt momenteel borstvoeding, maar omdat dit nog op gang moet komen en omdat ze teveel afvalt in korte tijd is vandaag besloten dat er tijdelijk bijgevoed moet gaan worden totdat de 'melkproductie' voldoende op gang is gekomen. Gelukkig waren we hier op voorbereid doordat ik alle ingrediënten voor bovengenoemde formule al in huis had. Vanochtend heb ik de eerste batch hiervoor gemaakt en moet zeggen dat het inderdaad niet veel werk is. Geweldig ook om de reactie van de kraamhulp te zien !

 
Gefeliciteerd met je dochter en de fijne bevalling!

Maar alsjeblieft ben voorzichtig met bijvoeden, zorg dat je hulp krijgt van een lactatiekundige want bijvoeden is áltijd afbouwen van de borstvoeding. Het is vraag en aanbod en als je die vraag gaat beantwoorden met bijvoeding ben je dat mechanisme aan het verstoren. Er zijn veel redenen waarom een pasgeboren baby veel kan afvallen, er zijn ook redenen waardoor het gewichtsverlies meer kan lijken dan het in feite is. Je moet vooral kijken naar de luiers, dat is de enige echte indicatie die je hebt om te weten of het goed gaat met je kind. Als de borstvoeding écht niet goed op gang komt moet je de reden daarvan zoeken, ligt de baby goed aan, is ze niet geel en daardoor sloom waardoor ze niet effectief genoeg drinkt. Evt tongriempje. Andere voedingshouding.

Bovendien is alles wat je extra geeft bijvoeding wat een aanval is op de darmen van zo´n kleine baby die gemaakt zijn voor uitsluitend moedermelk. Als bijvoeden echt nodig is kun je ook nog een oproep doen voor donormelk, er is altijd wel iemand in de buurt die je dat kan geven.

als je toch bijvoeding geeft gebruik je best een cupje of een borstvoedinghulpset of gewoon een klein glaasje. Zo gauw je met de fles begint kun je tepel/speenverwarring krijgen, heel veel kinderen willen niet meer aan de borst moeite doen als ze de gemakkelijke fles gewend zijn en dat kan heel snel gaan, zeker heel jonge babies kunnen heel gemakkelijk hun techniek aan de borst verleren door de fles.

Een pasgeboren baby hoort eigenlijk dag en nacht op de blote huid van moeder te liggen en contstante toegang te hebben tot de borst. Een borst is nooit leeg, de melk wordt gemaakt terwijl de baby drinkt, elke druppel telt, een babymaagje is maar een paar druppels groot. Huid op huid is zeer efficient om borstvoeding op gang te krijgen, in bed kruipen, en baby laten drinken en moeder verwennen! Veel succes!

LLL kan je altijd gratis bellen voor borstvoedingshulp, ook in het weekend. http://www.lalecheleague.nl/Regio-informatie/LLL-in-de-regio.html

 
@iklustvet

Bedankt voor de tips ! Dit gaan we zeker meenemen in onze overwegingen en de keuzes die we maken.

 
Wat heerlijk, een klein meisje, gefeliciteerd!, en wat een vlotte bevalling!! Ik sluit me wel helemaal aan bij de hele goede tips van Iklustvet, bijvoeding is vaak het beging van het einde.

Geniet van jullie kleine wondertje.

 
Ze was bijna 370 gram afgevallen in twee dagen tijd (van 3750 gram naar 3380 gram). Volgens de kraamhulp en verloskundige was dit wel erg veel en hebben ze daarom geadviseerd om te gaan bijvoeden.

 
Het ligt niet alleen aan gewichtsverlies, babies worden geboren met extra vocht, sommige babies lijken dus in de eerste dagen heel veel af te vallen, terwijl het alleen dat vocht is dat er ook om die reden was. Kinderen die met de fles gevoed worden vallen evengoed af de eerste dagen. Is ze ook alle keren met dezelfde weegschaal gewogen want ook dat kan heel veel uitmaken.

Je moet de luiers in de gaten houden, plast ze? hoe vaak? poept ze, en hoeveel? welke kleur is de ontlasting? zwart groen? of geel mosterdmetpitjes achtig? Ik zeg niet dat het niet kán dat ze te veel afvalt, maar alleen op basis van gewichtsverlies kun je niet zeggen dat een baby bijvoeding nodig heeft. Is er melk, hoe vaak drinkt ze, heeft je vrouw stuwing etc etc zijn allemaal indicaties of er melk is of niet, en als er melk is zou ik iemand mee laten kijken die er verstand van heeft of ze echt goed aan ligt en effectief drinkt. Ik heb zelf de oudste 3 jaar gevoed en bij de jongste dacht ik dat ik wel wist hoe het moest, maar toch kon de vroedvrouw me nog wat handige tips geven, het aanleggen van een 3jarige was toch heel wat anders als weer een kleine pasgeborene.

Ik ben het wel met je eens dat 10% lichaamsgewicht op 2 dagen veel is. Een baby ´mag´ normaal 10% van zijn lichaamsgewicht verliezen. Maar als er melk is, ze goed drinkt en plast en poept dan zou ik persoonlijk me geen zorgen maken. Ze is ook met 39 weken al geboren, dat kan ook nog meespelen.

Mijn oudste viel ook heel erg af de eerste dagen en werd ook heel erg geel (lange zware bevalling) hij heeft nooit bijvoeding gehad maar ik heb wel hele goede begeleiding gehad. Mijn melk kwam ook niet meteen zo heel overvloedig op gang en bij een gele baby is het wel van belang dat ze volume binnen krijgen. Maar bijvoeding is evengoed een belasting van het hele systeem en ze moeten het maar kunnen verwerken en er dan ook nog van groeien.

Het is jammer maar er is veel ontstellend slechte borstvoedingskennis, ook bij verloskundigen en kraamverzorgsters, vaak hebben die zelf hun eigen kinderen niet gevoed etc. Daarmee dat ik al rap op mijn achterste benen sta excuses daarvoor. Ik weet ook niet of je een tut gebruikt? Dat zou ik ook ten zeerste afraden, ze moet haar krachten niet verspillen op een stuk plastic ;-)

 
Satfat,

Gefeliciteerd met deze gezonde wereldburgeres. Wat fijn voor jullie dat het allemaal zo goed verlopen en snel verlopen is.

En dan ook nog een baby volgens WP met een breed gezicht, daar komt vast later een brede smile op.

@Iklustvet

Wat een goeie adviezen geef je zeg. Ik ga ze zeker op mijn site zetten, mits jij dat goed vind uiteraard.

Lia

 
wat leuk een dochter, van harte gefeliciteerd.

Mijn kinderen beginnen net uit te vliegen

 
@Statfat, hiep hiep hoeraaa! Wat een geweldig nieuws, jullie meisje is er! Hoop dat alles goed gaat en dat jullie kunnen genieten van een fijne kraamtijd samen! MBT de borstvoeding ben ik het helemaal met het voorgaande eens. Dus aanleggen, aanleggen... en tja, bijvoeden is nooit goed voor je productie, maar natuurlijk moet jullie kleintje wel blij blijven!

 
@satfat, proficiat, geniet er vooral van, voor je het weet zijn ze groot! :)



Wat betreft gewichtverlies, dit is wel een beetje 'raar'. Vooral de moeders die WAPF volgen geven zeer voedingsrijke melk waardoor de baby in no-time weer op geboorte gewicht is, dit hebben wij ook gemerkt, de kraamverzorgster had dit nog nooit zo snel meegemaakt in haar loopbaan :)



Het is denk ik vooral zaak om de kleine niet te verwennen met het makkelijk uit de fles drinken. Aan de borst drinken is tenslotte een zeer veel intensievere taak...

 
Dank voor de felicitaties.

Eergisteren hebben we helaas besloten te moeten stoppen met het geven van borstvoeding. Mijn vriendin had gewoon teveel pijn (en geloof me, dat zegt ze niet snel). Soms moet je even doorpakken, maar dit was gewoon niet te doen. Vandaar dat we hier nu sinds 2 dagen volledig zijn overgestapt op de formule op basis van rauwe melk. Onze kleine hummel is nu 6 dagen oud.

 
Wat jammer! Borstvoeding hoort geen pijn te doen, pijn is een teken dat de kleine niet goed aanligt, misschien verkeerd hapt of niet groot genoeg hapt. Het aanzuigen mag even gevoelig zijn, zeker de eerste weken maar die pijn moet na een paar seconden wegtrekken, blijft de pijn dan ligt de baby niet goed aan, en dat is ws ook de reden dat ze zo veel afviel in het begin en dat de produktie niet op gang kwam. Ik weet natuurlijk niet of je een lactatiekundige hebt mee laten kijken maar dat kan nog altijd resultaat hebben. evt tijdelijk gebruik van tepelhoedjes om de pijn te verlichten, er is best wat mogelijk. Ik zeg het maar he!

 
Hoi Satfat, idd wat jammer... altijd respect voor ieders beslissing hoor! Ik heb ook heeeeeel veel pijn gehad en zat met omgekrulde tenen om mijn mama te roepen bij het aanleggen. Ons meisje was een piranha! Ik had kloven (mijn tepel was soort van door de midden) en ze spuugde bloed terug, maar ik ben er doorheen gegaan en na een tijdje lukte het ons meisje om een grotere hap te nemen en toen waren we er doorheen. We moesten het allebei leren. Ik zou bijna zeggen, probeer het nog wat tijd te geven... Het is zo bijzonder om je kindje zelf te kunnen voeden. Het heeft echt heel veel met het aanleggen te maken. En het samen leren, maar als het dan eenmaal gaat, gaat het als een. ...nou ja, gaat het vanzelf! Misschien helemaal overbodig al deze info, maar ik gun het jouw vriendin en jullie kindje zo. En zo niet, hebben jullie the next best thing. Good Luck!

 
allereerst gefeliciteerd met jullie dochter!

Vraag zsm om een lactatiekundige!

De wapf formule is goed,maar nooit never zo goed als borstvoeding!!!

Ik denk dat het jammer genoeg ook mee speelt dat jullie de wapfformula ingredienten al in huis hebben,dat je daar nu makkelijker naar grijpt.

Begrijp me niet verkeerd,ik begrijp dat het heel pijn kan doen,maar dat is niet normaal.

Zou toch doodzonde zijn als ze zo goed doorvoed is in de buik door de wapf voeding van mama,en dan geen borstvoeding kan krijgen

Ik heb 4 kinderen,en ze hebben alle 4 heel lang( rond de 3 jaar) borstvoeding gehad,heb momenteel mn dochter van 1,5 jaar nog eraan.

Bij mijn eerste heeft het ook in het begin erg pijn gedaan,heb toen met behulp van een heel goede kraamverzorgster toch voor elkaar gekregen door anders aanleggen,dat het geen pijn meer deed.Ze moeten goed happen,dus het mondje moet goed open gaan en dan aan de borst happen zeg maar.En heel belangrijk,wat ik zooo vaak verkeerd zie.Is buik tegen buik.

Sterkte,en de borstvoeding kan heel goed weer op gang komen he,schakel snel een lactatiekundige in.Deze komen dezelfde dag nog langs!

 
Ben ook eigenlijk heel nieuwsgierig naar de reactie van de kraamverzorgster/verloskundige op de wapf formule:)

 
@Daniellemv4

Eigenlijk staan ze er wel open voor en vinden ze het bijster interessant.

Ik heb ze verteld over Weston Price en heb ze het boek laten zien. Verder heb ik globaal verteld over zijn onderzoek. Aansluitend hebben we het boek 'supernutrition for babies' bekeken en besproken. Ik heb van hun geen enkele afkeurende reactie gekregen. Natuurlijk waren ze verbaasd, maar ze stonden er wel open voor.

Onze kraamhulp heeft mij in ieder geval al gevraagd om een kopie van de baby formule op basis van rauwe melk. Tussen de middag drinkt ze bij ons ook gewoon een glas rauwe melk mee. :D

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.695
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan