Alternatief voor flesvoeding > WAPF Formula

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Gait
  • Startdatum Startdatum
Nee, goeie vraag, alles wordt gewaardeerd :)

Kreeg net berichtje van thuis dat hij nu 130 heeft gedronken dus misschien gaat het weer beter.

 
Beste Gerrit, of een andere ervaringsdeskundige.

Ik stap ook over over deze formule voor mijn kindje. Zij heeft 4 maanden borstvoeding gehad, en sinds 2 maanden flesvoeding. Ben nog aan het wachten op een paar ingrediënten en dan kan ik aan deze formule beginnen.

Vraag me af hoe ik het beste over kan stappen op deze formule? 1 fles per dag vervangen en zo opbouwen? Of kan het sneller?

En heeft iemand ervaring met het invriezen van de formule? Volgens Sally Fallon kan het een maand in de vriezer. Adres voor rauwe melk is niet heel dichtbij, vandaar dat invriezen me handig lijkt.

Alvast bedankt!

 
Hoi San, ons meisje drinkt nu zo'n 3 maanden de formule. Ik ben van borstvoeding (o.a. via de fles, kolven) over gegaan op de formule. Ik ben gewoon begonnen met de formule, dus niet eens beginnen met één fles en dan opbouwen. Dat kan je natuurlijk wel doen om te kijken hoe jullie kindje er op reageert.

Ik heb de formule nog niet ingevroren. Maar als het volgens Sally Fallon mogelijk is zou ik het gewoon proberen. Ik heb destijds wel mijn borstvoeding ingevroren. Waarom zou het met de formule dan niet gaan! Wel goed vermengen na het opwarmen uiteraard.

Goed dat je voor de formule kiest ipv kv! Ons meisje is er dol op!

Succes met je eerste brouwsel! Ik deed er de eerste keer een uur over (-: Nu doe ik het in een paar minuutjes!

Groetjes,

Frida

 
Hoi Frida,

Bedankt voor je reactie! Klopt, moedermelk is ook gewoon in te vriezen, en las idd dat Sally zei dat de formule een maand in de vriezer kon. Ik ga het gewoon proberen, de kleine meid drinkt volgens mij alles als er maar melk inzit ;)

Ben heel benieuwd naar de formule. Knap dat je het nu in een paar minuten kunt. Hoop dat dat mij ook gaat lukken. Waar heb jij trouwens de table/teaspoons vandaan? Ik heb bij de AH gekeken, maar zag alleen koffieschepjes. Heb ze wel op internet gevonden, anders moet ik die maar bestellen.

Groetjes San

 
@San, goede maatschepjes vind je ook bij de Blokker/Marskramer of bij de betere kookwinkel. Misschien dat de Hema of V&D ze ook wel hebben.

Wij hebben een zetje van schepjes bij de Blokker vandaan i.i.g.

 
Thanks v/d tip! Heb net even gekeken bij de Blokker & Hema, maar die hadden het niet. Meer keuzes heb ik ook niet in dit dorp ;)

Mis. uit het assortiment? Ik ga ze iig bestellen via internet, heb ze gevonden op de site van Dille&Kamille.

 
Hoi San, gaat je na een aantal keren echt wel lukken! Alleen op tijd de yoghurt laten uitlekken! Ik heb de maatschepjes, rood en blauw setje gekocht bij een AH XL. Maar internet natuurlijk ook een optie! Succes!

 
Ben erg benieuwd! Die blauwe cupjes heb ik idd wel bij de AH kunnen kopen. Als alle ingredienten binnen zijn kan ik van start. Ik geef nog wel een keer een update, bedankt!

 
@San,



Wij zijn wel gelijk overgestapt, niet gelijk 200ml natuurlijk. Opbouwen is wellicht het beste, het is tenslotte zo enorm voedend dat jullie kindje er eerst aan zal moeten wennen, het hele systeem van hem/haar zal dit snel genoeg oppakken en aangrijpen!



Invriezen formula kan, maar voorkeur heeft om het vers te maken, wij maakten altijd voor max 2 dagen, dit ging perfect! Per slot van rekening maak je het na een paar keer gedaan te hebben, het in max 10 minuten!

 
Hoi Gerrit,

Bedankt voor je reactie. Het zal inderdaad wel wennen zijn voor mijn dochtertje. Misschien drinkt ze er zelfs wel minder van dan van de KV die ze nu krijgt, aangezien het zo voedend is? Op dit moment voeg ik ook al een tijd kokosolie toe, dus ze is al iets van vet gewend.

Ik maak het ook liever vers. Misschien kan ik dan beter de rauwe melk 'puur' invriezen als het nodig is, en daarna de formule maken. Het is nl best ver rijden, vandaar dat ik wil invriezen als het moet. Wil de melk niet te lang laten staan in de koelkast.

 
Dan is de melk zo vers mogelijk invriezen een optie, dit kan wel, helaas zal het wel iets ten koste gaan van de bacteriesamenstelling. Wellicht dat je nog iets anders kunt regelen? Ik doe max 6-7 dagen met verse rauwe melk, dan weer nieuwe halen, 1x in de week halen is wellicht wel goed te doen?

 
Oh, dan kan het wel, want 1 x per week rijden we het hele gezin naar de boerderij om de melk te halen. Het blijft dus wel een dag of 6/7 goed? Dan hoef ik het inderdaad niet in te vriezen (hooguit in noodgevallen).

 
Even een update : inmiddels is onze dochter 4 weken oud en drinkt ze gedurende 3 weken de WAPF Formula. Ze krijgt iedere vier uur een fles van 130cc. Ze groeit prima en is zeer tevreden. Omdat ze last had en heeft van obstipatie hebben we eerst de nutrtional yeast weggelaten. Omdat dit weinig hielp hebben we de wei verhoogd naar 1/2 cup (ten koste van water) en ook de probiotica naar 1/2 teaspoon gebracht. Dit viel niet zo lekker omdat ze er erg onrustig van werd. Uiteindelijk de wei en probiotica weer naar de oorspronkelijke hoeveelheid gebracht. Op dit moment zijn we dus weer teruggegaan naar het basisrecept behalve dat we de yeast nog steeds weglaten. We hebben een tijdje blackstrap melasse toegevoegd aan een batch, maar zijn sinds kort overgestapt op pruimensap van Zonnatura. Twee keer per dag voegen we 5cc pruimensap toe aan een fles van 130cc. Dit helpt haar enorm. Nou vroeg mijn vriendin vanavond : "hoe lang moeten we doorgaan met het toevoegen van pruimensap twee keer per dag. De obstipatie moet toch een keer overgaan ?" Tja, ik heb me wel gigantisch veel verdiept in voeding en in deze formule maar ik moest het antwoord schuldig blijven."

Wellicht hebben jullie enig idee wat verstandig is. Gewoon zo door gaan zegt mijn gevoel.

Er is trouwens ook een Yahoo Nieuwsgroep genaamd : The Weston Price New Healthy Babies Group.

http://health.groups.yahoo.com/group/newwaphb/

In deze Amerikaanse nieuwsgroep lees ik ook dat toch best veel baby's in het begin last hebben van obstipatie bij het drinken van deze formule.

 
Hoi Satfat,

Ik ben absoluut geen expert, maar toen mijn dochtertje last kreeg van obstipatie ben ik haar flessen gaan aanmaken met rooibosthee (Annique Rooibosthee). (Zij heeft 4 mnd. bv gehad, sinds 2 maanden kunstvoeding, en ik ben nu a/h wachten op de ingredienten voor de formule). Misschien kun je de batch aanmaken met rooibosthee ter vervanging van water, en nog wat extra thee a/d fles toevoegen? Rooibosthee heeft nl. als eigenschap dat je het heel lang kunt laten staan zonder dat het donker wordt of ondrinkbaar. Als je het 's ochtends zet kun je het de volgende dag weer opwarmen, dan is het nog net zo goed van kwaliteit, dus lijkt me dat het in een batch ook prima kan. Je bent dan van de suiker in het pruimensap af (als het bij je dochter goed werkt). Google maar eens.

Massage kan ook helpen: http://www.wezooz.be/video-baby/massage-tegen-krampjes

Succes.

 
Nog een aanvulling: wij gebruiken de probiotica Children's Synbiotic van Viridian. Dit is een mix van pre- en probiotica. Werkt ook prima.

 
Bedankt voor de tips San. Klinkt logisch om de formule aan te maken met rooibosthee, ik zal me er eens verder in verdiepen.

 
Hoi Gerrit (of een van de andere forummers),

Nu heb ik bijna alle ingredienten binnen v/d formule, besef ik me opeens dat ik de Gel van Blue Ice heb besteld, levertraan en boterolie in een. Zou dit wel mengen in de formule? Vraag het maar vast van tevoren, het lijkt me zonde als ik het probeer en het wordt niks, dan kan ik alles weg doen. Alvast bedankt!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.826
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan